Probleem met uitslaande stop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekband
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-01-2021
Beste medetweakers,

Sinds een jaar of 2 heb ik regelmatig last van een doorslaande stop in de meterkast wanneer ik apparatuur inschakel. Ik woon zelf (nog) thuis op een zolderkamertje waar 2 wandcontactdozen aanwezig zijn. Nou heb ik geen verstand van stoppen dus weet ik ook niet wat voor soort wij hebben. Ik weet wel dat het kleine groene schakelaartjes zijn die je zo weer omhoog kunt wippen als de stroom eraf slaat. om mijn vraag duidelijker te maken en te voorzien van (hopelijk) de juiste informatie heb ik een schemaatje gemaakt met wat er allemaal aangesloten zit op deze contactdozen.

Voor het gemakt deel ik de kamer op in 2 delen. de contactdozen zitten tegenover elkaar aan beide uiteindes van de kamer. Zone 1 noem ik voor nu de "CV kant". Zone 2, de "Kant van de buren".ik weet echter niet 100% zeker of deze wattages kloppen maar heb gekeken wat er op de aparaten/power adapters staat. laten we beginnen met de eerste zone:

Contactdoos 1 (kant can CV ketel)
...Stekkerdoos 1
......CV Ketel 130 Watt
......Stekkerdoos 2 (Always on)
..............Bureaulamp (Philips Hue) 10 Watt
......Stekkerdoos 3 in Tradfri plug
..............Monitor 1 25 Watt
..............Monitor 2 25 Watt
..............Monitor 3 40 Watt
..............PC 450 Watt
..............Qi lader 22.5 Watt

Totaal wattage van de eerste zone zou dus ongeveer 662.5 Watt zijn.
Nu voor de tweede zone:

Contactdoos 2 (Kant van de buren)
...Stekkerdoos 4
......Stekkerdoos 5 in Tradfri plug
............Native Union Eclipse 39 Watt
............iPad Charger met Qi lader 12 Watt
............iPhone Charger (2x) 5 Watt x 2 = 10 Watt
......Stekkerdoos 6 in Tradfri plug
............Nintendo Switch dock 7.5 Watt
............PlayStation 4 165 Watt
............Philips TV 148 Watt
............Harman Kardon Soundsticks Wireless 40 Watt
......Stekkerdoos 7 (Always on)
............Philips Hue bridge 0.1 Watt (?)
............Tradfri bridge 0,65 Watt (?)
............Asus router 30 Watt
...Philips Hue Play adapter met 2 Philips Hue Plays 6 watt x 2 = 12 watt

Totaal wattage van de tweede zone zou dus ongeveer 452.25 Watt zijn.
nogmaals, ik heb 0 verstand van electrotechniek dus dit zijn puur wattages die ik van de prodcuten/online heb kunnen vinden en kwakkeloos heb overgenomen.

in totaal zou de zolderkamer een totaal Wattage van 1114,75 Watt moeten zijn.
om er even rekening mee te houden. naast de zolderkamer zit er op deze groep een lamp op de overloop (LED) en in de kamer onder mij een hanglamp (LED), bureaulamp (LED), een ongeveer 10 jaar oude LG TV (Geen idee hoeveel Watt) en een Google Chromecast.

Gezien het geschatte gebruik van mijn apparaten schat ik het wattage onder de 1500 Watt totaal op de groep die af en toe doorslaat.

nu voor de vragen:
WAT kan ik hier aan doen?
WAAROM gebeurd dit?
HOE voorkom ik dit in de toekomst?

Ik hoop hiermee voldoende informatie gegeven te hebben en hoop dat 1 van jullie mij kunnen helpen _/-\o_ .
Groetjes!

PS: ik ben superslecht in Nederlandse grammatica dus let er maar niet teveel op ;)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Trekband schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 00:24:
nu voor de vragen:
WAAROM gebeurd dit?
Als wedervraag:
WANNEER slaat de stop uit?

Is het volledig willekeurig, of als je bepaalde apparaten of zelfs complete stekkerblokken inschakelt? Je hebt wel heel netjes alle vermogens opgeschreven welke afzonderlijk niet erg hoog zijn, maar het gaat veelal om electronica en veel geschakelde voedingen hebben een vrij hoge inrush current. Nu is deze piek zo kort dat een stop er niet van uit slaat, maar heb wel eens gezien als je complete stekkerblokken met dit soort voedingen gaat schakelen deze er wel uit vliegt (hoewel dat om een grote vitrine vol met laptops ging).

/edit: Is het trouwens wel de stop die eruit knalt en niet de aardlek?

[ Voor 9% gewijzigd door Nielson op 11-05-2019 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123teun123
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:49
Het is van belang om er achter te komen wat er allemaal achter deze groep hangt, dit kun je doen door de desbetreffende groep uit te schakelen en meten op welke stopcontacten nog spanning staat (lamp in elk stopcontact steken of zo). Misschien ergens nog een wasmachine oid die ook in deze groep zit?

mocht het de inschakel stroom zijn van je apparaten dan kun je kijken naar een automaat met een andere karakteristiek (C-karakteristiek) , moet wel berekend worden. Met te veel wattage op de groep, een groep bij plaatsen. Al met al niet iets wat je zo zelf kan doen.

EDIT: kijken wat er op de groep zit heb je zo te zien al gedaan...

[ Voor 5% gewijzigd door 123teun123 op 11-05-2019 01:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:33
Een enkele kamer heeft in generieke huisinstallaties zelden een eigen groep, dus tenzij jouw zolderkamer bewust een eigen groep heeft gekregen, zitten er nog andere verbruikers elders in het huis op die groep.

Wat ook kan helpen, is om na te gaan wat er precies uitschakelt. Is het inderdaad een zekering (dan zal er, gezien het incidentele karakter waarschijnlijk sprake zijn van overbelasting) of is het een aardlekschakelaar (dan is er mogelijk wat meer aan de hand, defect apparaat bijvoorbeeld). Plaats anders eens een foto (met leesbare teksten) van de schakelaars die uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Beste medetweakers,

Sinds een jaar of 2 heb ik regelmatig last van een doorslaande stop in de meterkast wanneer ik apparatuur inschakel. Ik woon zelf (nog) thuis op een zolderkamertje waar 2 wandcontactdozen aanwezig zijn. Nou heb ik geen verstand van stoppen dus weet ik ook niet wat voor soort wij hebben. Ik weet wel dat het kleine groene schakelaartjes zijn die je zo weer omhoog kunt wippen als de stroom eraf slaat. om mijn vraag duidelijker te maken en te voorzien van (hopelijk) de juiste informatie heb ik een schemaatje gemaakt met wat er allemaal aangesloten zit op deze contactdozen.

Voor het gemakt deel ik de kamer op in 2 delen. de contactdozen zitten tegenover elkaar aan beide uiteindes van de kamer. Zone 1 noem ik voor nu de "CV kant". Zone 2, de "Kant van de buren".ik weet echter niet 100% zeker of deze wattages kloppen maar heb gekeken wat er op de aparaten/power adapters staat. laten we beginnen met de eerste zone:

Contactdoos 1 (kant can CV ketel)
...Stekkerdoos 1
......CV Ketel 130 Watt
......Stekkerdoos 2 (Always on)
..............Bureaulamp (Philips Hue) 10 Watt
......Stekkerdoos 3 in Tradfri plug
..............Monitor 1 25 Watt
..............Monitor 2 25 Watt
..............Monitor 3 40 Watt
..............PC 450 Watt
..............Qi lader 22.5 Watt

Totaal wattage van de eerste zone zou dus ongeveer 662.5 Watt zijn.
Nu voor de tweede zone:

Contactdoos 2 (Kant van de buren)
...Stekkerdoos 4
......Stekkerdoos 5 in Tradfri plug
............Native Union Eclipse 39 Watt
............iPad Charger met Qi lader 12 Watt
............iPhone Charger (2x) 5 Watt x 2 = 10 Watt
......Stekkerdoos 6 in Tradfri plug
............Nintendo Switch dock 7.5 Watt
............PlayStation 4 165 Watt
............Philips TV 148 Watt
............Harman Kardon Soundsticks Wireless 40 Watt
......Stekkerdoos 7 (Always on)
............Philips Hue bridge 0.1 Watt (?)
............Tradfri bridge 0,65 Watt (?)
............Asus router 30 Watt
...Philips Hue Play adapter met 2 Philips Hue Plays 6 watt x 2 = 12 watt

Totaal wattage van de tweede zone zou dus ongeveer 452.25 Watt zijn.
nogmaals, ik heb 0 verstand van electrotechniek dus dit zijn puur wattages die ik van de prodcuten/online heb kunnen vinden en kwakkeloos heb overgenomen.

in totaal zou de zolderkamer een totaal Wattage van 1114,75 Watt moeten zijn.
om er even rekening mee te houden. naast de zolderkamer zit er op deze groep een lamp op de overloop (LED) en in de kamer onder mij een hanglamp (LED), bureaulamp (LED), een ongeveer 10 jaar oude LG TV (Geen idee hoeveel Watt) en een Google Chromecast.

Gezien het geschatte gebruik van mijn apparaten schat ik het wattage onder de 1500 Watt totaal op de groep die af en toe doorslaat.

nu voor de vragen:
WAAROM gebeurd dit?

Ik hoop hiermee voldoende informatie gegeven te hebben en hoop dat 1 van jullie mij kunnen helpen _/-\o_ .
Groetjes!

PS: ik ben superslecht in Nederlandse grammatica dus let er maar niet teveel op ;)
De wandcontactdozen zijn vermoedelijk verlengsnoeren naar een ander c.q. stopcontact welke op de meterkast is aangesloten. De reguliere stopcontacten hebben volgens mij een nen-norm, bepaalde dikte kabel. Omdat ik zelf ook in een oude zolderkamer heb gewoond weet ik er iets van. Een beetje dan.

Indien het een oud pand is kan het verklaarbaar zijn dat de zolder geen stopcontacten heeft c.q. had. Er is in het verleden wellicht een kabel doorgetrokken vanuit een ruimte beneden. Daar lijkt het hier op. Ik vermoed dat die wandcontactdozen dus eigenlijk soort verlengsnoeren zijn. Jouw wandcontactdozen zitten denk ik aangesloten op een stopcontact ergens onder de zolder vermoed ik. Verder zit er denk ik veel meer aangesloten op die groep dan jouw apparaten. Is het een appartement met nog een ruimte eronder? Vaak zie je dat er dan maar twee groepen zijn voor twee verdiepingen.

1 groep kan ongeveer 3600 watt aan (even uit mn hoofd). Het ligt dus ook aan de kamer beneden, indien daar de magnetron en de waterkoker even worden aangezet heb je zo 2500 watt tegelijk erbij.

Maar het probleem kan hier ook zijn dat de kabels van de wandcontactdozen de bottleneck zijn. Indien dat een oude verlengsnoer is naar een stopcontact in een kamer beneden kan het zomaar zijn dat die snoer maar 600 watt aankan. Indien die wandcontactdozen zijn geschakeld, hetgeen ik ook vermoed heb je te maken dat de bekabeling naar de zolder het niet aankan. (indien wandcontactdozen niet zijn doorgeschakeld, heb je wellicht twee keer 600 watt).

Dunne c.q. goekope snoeren kunnen kortsluiting veroorzaken indien er meer stroom doorheen gaat dan het aankan. Het kan zelfs brand veroorzaken. Hoe dunner de kabel, en hoe meer watt hoe heter de kabel wordt. Dit is redelijk gevaarlijk....maar ik kan het op afstand niet zo even zien.

[ Voor 21% gewijzigd door LucyLG op 11-05-2019 03:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:10
LucyLG schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 02:27:
[...]

Er zijn dus twee wandcontactdozen en je hebt 6 stekkerdozen?Zijn die aan elkaar doorgeschakeld? Zo ja dan gaat de eerste stekkerdoos alle stroom doorheen en die doos kan te licht zijn c.q. de hoeveelheid watt niet aan. Dan krijg je ook kortsluiting.
Geen flauwekul lopen vertellen. Een overbelaste stekkerdoos geeft geen kortsluiting. Tenzij het zodanig overbelast is dat de bedrading smelt, dan kan wel kortsluiting ontstaan, maar dan hadden we hier wel een ander verhaal gehad. Iets met rook en stank.

Eigenlijk zijn alle mogelijkheden al gegeven. Je moet 2 dingen weten: Is het een stop of een aardlekschakelaar. Als het een stop is, dan zit ergens in het circuit overbelasting of kortsluiting. Bij overbelasting is het totaal van alle apparaten die tegelijk aan staan van belang, op dezelfde groep. Dat kunnen dus ook apparaten buiten jouw kamer zijn, dus breng in kaart wat er allemaal achter die stop zit. Met normale apparaten zoals tv's, computers of lampen is het nagenoeg onmogelijk om overbelasting te veroorzaken, dan moet je wel absurd veel apparaten tegelijk aanzetten. Als het overbelasting is, dan is het waarschijnlijk een boiler, wasmachine, droger of kachel die op een gegeven moment aanslaat. Maar ook met deze apparaten alleen is de kans op overbelasting heel klein.

Kortsluiting is een andere mogelijkheid, dan gaat je stop er ook uit. Je moet dan de oorzaak van de kortsluiting vinden. Dit kan een defect apparaat zijn, maar ook een defecte (versleten) stekkerdoos, verlengsnoer of aansluiting. Controleer alle apparaten, stekkers en snoeren die verbonden zijn met deze stop. Trek desnoods alle apparaten eruit en sluit ze 1 voor 1 weer aan tot het probleem weer optreedt. In een zeldzaam geval kan de kortsluiting ook zitten in een slechte installatie, bijvoorbeeld met heel oude bedrading. Het kan ook zijn dat bedrading niet correct is aangesloten of dat ergens in huis een gat in een muur is geboord precies langs een leiding.

Als er een aardlekschakelaar uit schiet, dan is er wat anders aan de hand. Dan lekt ergens stroom weg. Dat kan door een defect apparaat of water in de installatie (ik had ooit een lasdoos in de schuur waar water in was gekomen, dit gaf op onvoorspelbare momenten een aardlek). Ook hier kun je systematisch alles loskoppelen en weer aansluiten tot je het probleem hebt gevonden.

Als het lek onvindbaar is (dus je hebt alle apparaten losgekoppeld, alle lampen eruit gedraaid etc en de aardlek gaat er nog steeds uit), dan wordt het tijd om een electricien te laten komen, want dan zit het probleem ergens in je installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
PhilipsFan schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 03:14:
[...]

Geen flauwekul lopen vertellen. Een overbelaste stekkerdoos geeft geen kortsluiting. Tenzij het zodanig overbelast is dat de bedrading smelt, dan kan wel kortsluiting ontstaan, maar dan hadden we hier wel een ander verhaal gehad. Iets met rook en stank.

Eigenlijk zijn alle mogelijkheden al gegeven. Je moet 2 dingen weten: Is het een stop of een aardlekschakelaar. Als het een stop is, dan zit ergens in het circuit overbelasting of kortsluiting. Bij overbelasting is het totaal van alle apparaten die tegelijk aan staan van belang, op dezelfde groep. Dat kunnen dus ook apparaten buiten jouw kamer zijn, dus breng in kaart wat er allemaal achter die stop zit. Met normale apparaten zoals tv's, computers of lampen is het nagenoeg onmogelijk om overbelasting te veroorzaken, dan moet je wel absurd veel apparaten tegelijk aanzetten. Als het overbelasting is, dan is het waarschijnlijk een boiler, wasmachine, droger of kachel die op een gegeven moment aanslaat. Maar ook met deze apparaten alleen is de kans op overbelasting heel klein.

Kortsluiting is een andere mogelijkheid, dan gaat je stop er ook uit. Je moet dan de oorzaak van de kortsluiting vinden. Dit kan een defect apparaat zijn, maar ook een defecte (versleten) stekkerdoos, verlengsnoer of aansluiting. Controleer alle apparaten, stekkers en snoeren die verbonden zijn met deze stop. Trek desnoods alle apparaten eruit en sluit ze 1 voor 1 weer aan tot het probleem weer optreedt. In een zeldzaam geval kan de kortsluiting ook zitten in een slechte installatie, bijvoorbeeld met heel oude bedrading. Het kan ook zijn dat bedrading niet correct is aangesloten of dat ergens in huis een gat in een muur is geboord precies langs een leiding.

Als er een aardlekschakelaar uit schiet, dan is er wat anders aan de hand. Dan lekt ergens stroom weg. Dat kan door een defect apparaat of water in de installatie (ik had ooit een lasdoos in de schuur waar water in was gekomen, dit gaf op onvoorspelbare momenten een aardlek). Ook hier kun je systematisch alles loskoppelen en weer aansluiten tot je het probleem hebt gevonden.

Als het lek onvindbaar is (dus je hebt alle apparaten losgekoppeld, alle lampen eruit gedraaid etc en de aardlek gaat er nog steeds uit), dan wordt het tijd om een electricien te laten komen, want dan zit het probleem ergens in je installatie.
Maar wat indien die snoer te heet wordt en er al een deel van de isolatie gesmolten is? dan kan er toch kortsluiting komen? Excuses overbelasting en kortsluiting is idd niet hetzelfde. Ik heb dat aangepast.

Ik heb wel eens gezien dat die draden zijn doorgetrokken onder tapijt en drempels door en als je erop gaat staan knalt de boel eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wat een nachtmerrie van stekkerdozen zeg. CV ketel op stekkerdoos... ook niet netjes.
Sinds een jaar of 2 heb ik regelmatig last van een doorslaande stop in de meterkast wanneer ik apparatuur inschakel. [...]
Welke apparatuur? Zo'n hele stekkerdoos vol met crappy voedingen? Ja, dat is dan gewoon normaal gedrag van die groep.
LucyLG schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 03:29:
[...]

Maar wat indien die snoer te heet wordt en er al een deel van de isolatie gesmolten is? dan kan er toch kortsluiting komen? Excuses overbelasting en kortsluiting is idd niet hetzelfde. Ik heb dat aangepast.

Ik heb wel eens gezien dat die draden zijn doorgetrokken onder tapijt en drempels door en als je erop gaat staan knalt de boel eruit.
Dat ontstaat niet spontaan bij het inschakelen van iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
kabeltjekabel schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 05:48:
Wat een nachtmerrie van stekkerdozen zeg. CV ketel op stekkerdoos... ook niet netjes.

[...]

Welke apparatuur? Zo'n hele stekkerdoos vol met crappy voedingen? Ja, dat is dan gewoon normaal gedrag van die groep.

[...]

Dat ontstaat niet spontaan bij het inschakelen van iets.
Wat zou je als leek zelf kunnen doen in een dergelijk geval? Ik wil dit topic niet jatten, maar deze situatie komt vaak voor in oude huurwoningen. Even de elektra reorganiseren is een ingewikkelde operatie lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:21
Kun je een foto maken van je stoppenkast en beschrijven/pijltje zetten met Paint ofzo precies welke er omslaat?

Van de boel op zolder: zijn de wandcontactdozen geaard of niet? En de stekkerdozen die er op aangesloten zijn? Als je dit niet goed weet, maak een foto.

[ Voor 41% gewijzigd door Wilke op 11-05-2019 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
LucyLG schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 06:57:
[...]

Wat zou je als leek zelf kunnen doen in een dergelijk geval? Ik wil dit topic niet jatten, maar deze situatie komt vaak voor in oude huurwoningen. Even de elektra reorganiseren is een ingewikkelde operatie lijkt me?
Geen stekkerblokken stapelen en dan aan/ uit zetten. Dat is in nieuwe woningen niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:11
Kwestie van elimineren. Hoe vaak slaat de stop eruit? Haal na elke keer 1 stekker eruit van een apparaat en laat die eruit. Komt het niet meer voor? Dan heb je de juiste eruit gehaald.

Serieus rot werk en weinig zekerheid, heeft dan ook een tijd in beslag genomen voor ik erachter kwam dat de transvormer van mn led keukenverlichting intern sluiting had.

Je hebt ook een apparaat heb ik me laten vertellen om het door te meten, dat zou een migger heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:55
Soms van die goedkope stekkerdozen met een aan uit schakelaar erop. Die had ik ook ineens naar 2 jaar gebruik problemen dat de zekering er om de haveklap uitsprong. De stekkerdozen vervangen voor een wat duurder model met ook overspanning beveiliging erop en eigen zekering. Daarna nooit meer problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:28

Theo

moederbord

@Trekband In de meterkast heb je twee soorten apparaten die automatisch uit kunnen schakelen; een zekering (of een automaat) en de aardlek. Beide hebben een andere functie, en beide kunnen 'er uit klappen'

Een aardlekschakleaar heeft een testknopje. Druk je dit knopje in dan hoor je een 'klak' en schakelt hij uit. Je kan hem daar weer inschakelen door de de schakelaar omhoog te wippen.
Een zekering (schakelautomaat) heeft dezelfde schakelaar om 'm weer aan te zetten, alleen is er heeft GEEN testknopje.

De vraag is dus ook; wat moet je regelmatig inschakelen in de meterkast? Zit er een testknopje op het 'ding' dat je in moet schakelen?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 13:12
Heb je een zekeringen ( klassieke stop) of automaten in je meterkast?

Ik heb een automaten. Vorig jaar heb ik er één vervangen omdat onze oven elke keer uit viel. Na bezoek van twee monteurs bleek het probleem namelijk in de automaat te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekband
het gebeurt voornamelijk wanneer ik 2 van deze stekkerdozen tegerlijkertijd aanzet (hierbij gaat het om de stekkerdozen met mijn PC en TV erin). ik heb eventjes een foto gemaakt van de stoppenkast zodat jullie misschien een beter idee hebben. https://imgur.com/a/EiZJQU6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:21
En welke slaat er uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Dat zal wel een van die normale 16A 220V automaten zijn. Met 3 fase 400V sta je mooi je apparatuur te frituren.

Je vraagt ongeveer de helft tot 1/3e van het vermogen dat een normale 16A groep kan hebben. Gezien het geringe aantal groepen en feit dat je het over een zolderkamer hebt, ga ik er even vanuit dat je nog bij je ouders woont. Je deelt dus je groep met nog diverse andere gebruikers door het huis heen en bent hem gewoon aan het overbelasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
400V is de hoofdschakelaar maar daar staat ook gewoon 230 op hoor.

Ik verwacht dat het of overbelasting is (wat goed zou kunnen gezien het geringe aantal groepen) of de aardlek aangezien er 3 alamats zijn. (het is de groene toch die afsloeg?).

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:27
Ik roep even wat geks hoor, maar als het vooral gebeurt als TS twee stekkerdozen tegelijkertijd inschakelt, kan het dan niet gewoon piekbelasting zijn? Vooral zeggen als ik me vergis, maar volgens mij lopen in alle adapters, voedingen en dergelijke circuits dan plots de condensatoren vol, wat bar snel gebeurt maar in die korte tijd wel enorme belasting op het stroomnet legt.

Zie bijvoorbeeld de inleiding van dit verhaal: https://www.ametherm.com/.../capacitor-inrush-current

Edit: bijdehand, dat stond inderdaad ook al in eerste reactie.

[ Voor 6% gewijzigd door Twam op 13-05-2019 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:53
Het juiste antwoord is in de eerste reactie al gegeven.
Ik neem aan dat TS daarmee ook wel zelf de oplossing kan bedenken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Trekband schreef op maandag 13 mei 2019 @ 08:32:
het gebeurt voornamelijk wanneer ik 2 van deze stekkerdozen tegerlijkertijd aanzet (hierbij gaat het om de stekkerdozen met mijn PC en TV erin). ik heb eventjes een foto gemaakt van de stoppenkast zodat jullie misschien een beter idee hebben. https://imgur.com/a/EiZJQU6
Ja, dat moet je gewoon niet doen want schijnbaar trek je dan >3x In en tript de automaat. De automaat kan geen onderscheid maken tussen slecht gedrag en kortsluiting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:02
pyrofielo schreef op maandag 13 mei 2019 @ 09:32:
400V is de hoofdschakelaar maar daar staat ook gewoon 230 op hoor.

Ik verwacht dat het of overbelasting is (wat goed zou kunnen gezien het geringe aantal groepen) of de aardlek aangezien er 3 alamats zijn. (het is de groene toch die afsloeg?).
Dat zijn geen aardlekautomaten. Dat zijn gewoon oude of budget 1P+N 16A MCB's. (er zit zelfs extern een brugje naar het 0.5 module nul hulpcontact)
Lijkt erop alsof er helemaal geen aardlekschakelaars zijn. Totaal niet veilig.

Die automaten zien er ook best oud uit. Grote kans dat de leeftijd het probleem is.
Tijd voor vernieuwing!

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 14-05-2019 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 07:22:
[...]

Dat zijn geen aardlekautomaten. Dat zijn gewoon oude of budget 1P+N 16A MCB's. (er zit zelfs extern een brugje naar het 0.5 module nul hulpcontact)

Die automaten zien er ook best oud uit. Grote kans dat de leeftijd het probleem is.
Tijd voor vernieuwing!
verhip, je hebt gelijk..

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
jeroen3 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 07:22:
[...]

Tijd voor vernieuwing!
Hmm, inderdaad.

Er zou nog een aardlekschakelaar onder kunnen zitten, maar gezien de aanwezigheid van een hoofschakelaar (midden op de rail :X ) zal dat wel niet.

Dan zou de installatie van voor 1975 ofzo moeten zijn. Tijd om te ruimen. Of natuurlijk van later, maar niet normconform.

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-05-2019 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekband
Zo te horen is het een oudheidsprobleem. ik zal voortaan langer wachten met het inschakelen van mijn apparratuur. Helaas is het een huurwoning en hebben we niks te vertellen over wat er in die kast hangt of wat er vernieuwd moet worden. Bedankt in ieder geval voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:32
Geen idee of het daadwerkelijk zo is, maar persoonlijk vind ik die meterkast achterstallig onderhoud. Je kan in ieder geval proberen een brief naar de verhuurder te sturen, en kijken wat daar uitkomt.

Meer informatie over achterstallig onderhoud:
https://www.rijksoverheid...d/achterstallig-onderhoud
Pagina: 1