Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09 22:37
Goedenavond tweakers,

Ik zit met een vraag waar ik simpelweg niet het antwoord op kan vinden.
Momenteel heb ik een Asus AC66U router met daar achter 3 switches (cheap, simpel, goedkoope types) om mijn netwerk uit te breiden.

Ik heb echter last van stotteringen op mijn mediaspeler in de slaapkamer. Nu heb ik het gevoel dat dit komt door de switches. Als 2 apparaten via de zelfde switch met het router communiceren moeten deze immers over 1 utp naar de router.

Een oplossing zou zijn om naar een 8 poorts router te gaan, maar deze zijn behoorlijk aan de prijs, en ik moet dan nog steeds op bepaalde punten switches gebruiken (1 utp naar slaapkamer en 1 utp naar woonkamer, maar meerdere devises op deze kamers).

De vraag is dus of er switches zijn die te configureren zijn zodat ze eigelijk de netwerkpoorten op je router uitbreiden zodat apparaten via de switch communiceren en niet meer via de router hoeven?
In mijn huidige situatie gaan sommige apparaten via 2 switches naar het router wat volgens mij uiterst onpraktisch en inefficient is.

Wellicht dat bridgen met routers een betere oplossing is, maar ook hier kan ik het antwoord niet eenvoudig op vinden.

Excuus als ik mijn vraag onnodig complex formuleer, maar ik ben een leek in switches en kan deze info gewoonweg niet vinden. DHCP, vaste IP adressen, AP's en dergelijke zijn mij allemaal wel bekend.

Alvast bedankt!!!!

...

Relevante software en hardware die ik gebruik,

Router: Asus RT-AC66U in meterkast verbonden met
UTP naar server (W10)
UTP naar 2.4ghz AP (buiten meterkast voor beter bereik)
UTP naar woonkamer welke weer is verbonden met een cheap 4 poorts switch naar 4 clients
UTP naar 4 poorts Gbit switch in meterkast welke weer is verbonden met
UTP naar NAS (DS715) (link arrigation)
UTP naar slaapkamer welke weer is verbonden met een cheap 4 poorts switch naar 3 clients

Een behoorlijk zooitje wat niet te managen is.......

Beste antwoord (via rens-br op 13-05-2019 11:30)

• keroner
Nou, we hebben het probleem gevonden hoor :)

De switch in de slaapkamer is een TP-Link TL-R402M. Is een oudje met 100Mbit poorten.
Reading met de switch is gemiddeld 16 MByte
Reading zonder de switch is gemiddeld 50 MByte

Sommige scenes (IMAX) komen blijkbaar boven die 16 MByte want zonder de switch speelt alles smetteloos.

Probleem dus gevonden en opzoek naar een Gbit switch.

Allemaal super bedankt!!

Edit:
Net even met Lan Speed Test Lite de andere switches getest (locatie op client is ssd) en kom overal op de 100+ MByte/sec. Ruim genoeg voor de meeste vormen streaming dus.
Vooor mensen met dezelfde problemen een tip om deze tool laten scannen naar een ssd locatie op de client. Kun je eenvoudig opzoek naar de bottleneck.

[ Voor 28% gewijzigd door keroner op 11-05-2019 20:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je probleem begint dus al na je router; ik zou direct na je router een 8-poort ophangen, daar de rest inprikken zoals je het nu hebt geschetst.

Bot gezegd; als je op dit moment nu van je "server" iets wil sturen naar je NAS, "moet" alles over de router en die kan dat niet aan; zeker niet als je ook nog op je slaapkamer je TV iets wil laten afspelen van "de server".

/edit: ben het verder eens met @johnkeates voor de rest van het netwerk. Als je nu al weet dat mijn antwoord over/van/naar server niet het probleem vormt, dan moet je even heel deductief data van plek A naar plek B gaan kopieren om uit te zoeken of 1 bepaalde switch nu het probleem vormt of dat het echt om data gaat die over je router loopt (dus data van/naar over de eerste 4 UTP-kabels die je noemt).

[ Voor 35% gewijzigd door MAX3400 op 10-05-2019 21:40 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ze gaan sowieso niet via de router als je maar 1 LAN hebt. Dat is nou juist waar switches voor zijn, het switchen van pakketjes naar de juiste poorten. Dat is waarom het netwerk een ethernet netwerk is. Als je client bij je server moet komen hoeft ie maar 1x te achterhalen welk MAC-adres bij dat IP hoort en zolang de switch weet welk MAC-adres op welke poort te vinden is gaan de pakketjes prima van A naar B zonder via de router te gaan.

Natuurlijk is het aan elkaar rijgen van meerdere switches niet ideaal, maar het zal echt een stuk erger dan 3 switches moeten zijn voor dat je er echt last van krijgt.

Een router is in principe alleen nodig om twee verschillende netwerken met elkaar te laten praten, en doet verder niks.

Check eerst of je hetzelfde probleem hebt met de apparatuur op dezelfde switch.

[ Voor 21% gewijzigd door johnkeates op 10-05-2019 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:15
tenzij je oude 10/100 switchjes nog hebt liggen van 10 jaar+ zou ik het daar niet in zoeken
als dat wel is.. die voedingen hebben vaak hun beste tijd gehad en dan krijg je inderdaad vage shit

switches zijn gelukkig slim genoeg om te weten wat aan welke poort hangt, dus je switches kiezen automatisch de meest optimale route
je data pakketten nemen nooit omwegen

wat kan je dan wel checken ? hebben alle uplinks fatsoenlijk gigabit ? zijn je connectoren zuiver / niet versleten ?
preventief je switches vernieuwen omdat je gevoel dat zegt is een goede start voor dingen uit te sluiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:06
johnkeates schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 21:30:
Ze gaan sowieso niet via de router als je maar 1 LAN hebt. Dat is nou juist waar switches voor zijn, het switchen van pakketjes naar de juiste poorten. Dat is waarom het netwerk een ethernet netwerk is. Als je client bij je server moet komen hoeft ie maar 1x te achterhalen welk MAC-adres bij dat IP hoort en zolang de switch weet welk MAC-adres op welke poort te vinden is gaan de pakketjes prima van A naar B zonder via de router te gaan.

Natuurlijk is het aan elkaar rijgen van meerdere switches niet ideaal, maar het zal echt een stuk erger van 3 switches moeten zijn voor dat je er echt last van krijgt.

Een router is in principe alleen nodig om twee verschillende netwerken met elkaar te laten praten, en doet verder niks.

Check eerst of je hetzelfde probleem hebt met de apparatuur op dezelfde switch.
Ik vraag me serieus af wat probleem is met een switch achter een switch. Dat mag echt geen probleem zijn, hooguit dat de switch te weinig cappaciteit heeft om te kunnen switchen.

Zeker als er b.v. gebruik wordt gemaakt van IPtv of IP camera's die op het netwerk broadcasten. Kan dat toch wel je switch plat drukken. Slimmer is om dan switches te gebruiken die dan aan IGMP snooping kunnen doen.
Wat de TS nu opper is om L3 switches te gebruiken, dat lijkt mij momenteel onnodig. Bij goede switches die een ARP tabel verzamelen over het netwerk en IGMP snooping kunnen doen zijn een stuk voordeliger en meer van toepassing L2 switch.

Netgear verkoopt smart switches waar eea in bijgehouden kunnen worden dat is een halve L2 switch die voldoende functies geeft om je netwerk op orde te kunnen houden. full managed L2 switches zijn een stuk duurder.

Om een beter beeld te hebben en beter advies te kunnen geven aan de TS zou hij een beter beeld moeten schetsen. ook aangeven wat er precies aan het netwerk hangt en wat er over het netwerk heen gaat. MediaSpeler?? zegt niet zo veel.. gaat dit via de NAS? Plex? Kodi?? Misschien dat de gebruikte media speler de bottleneck is???

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jaren geleden een test gezien waarbij zelfs de goedkoopste gigabit switches zonder problemen meerdere gigabits per seconde konden verwerken over de meerdere poorten.

Ook een router heeft echt geen moeite met meerdere gigabits per seconde zolang het geen wan/lan verkeer is.

Belangrijk om te begrijpen is dat verkeer niet via de router loopt als dat niet nodig is. Verkeer gaat over de kortste route, zitten apparaten achter dezelfde switch zullen ze direct via die switch communiceren, niet via de router.

Tenzij een switch defect is komt het stotteren niet door je netwerkopzet, die is namelijk prima. Immers de bitrate van mediabestanden komt niet boven de 100mbit uit, dat is echt niks voor een switch

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:06
Naast data die jij terug ziet op je PC gaat er natuurlijk nog veel meer data heen en weer.

Als jij IPTV op je netwerk heb, of een IP camera met multicast/broadcast service en je hebt geen IGMP snooping op je switches en je switch houd geen ARP tabel bij. Dan kan je switch nog met een makkie meerdere gigabits verwerken. Maar met deze diensten loop je binnen een aantal minuten toch echt wel tegen een plafond aan.

Broadcast en multicast verkeer kan funest zijn voor je netwerk als je dit niet goed manage.

Een switch heeft een aantal punten die je moet bekijken bij het kopen..

Mbps per port 10/100/1000
Switch throughput
Switch capacity
Package handeling

De meeste huis tuin en keuken leveranciers zullen alleen misschien de port snelheden doorgeven. De rest zegt de normale consument niet zo veel, en gooien misschien ook een hoop vragen op.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Kijk, duidelijk iets fundamenteels geleerd vandaag :)

Ik was in de veronderstelling dat switches 'verlengsnoeren' waren en het geadreseerde verkeer via het router ging. Switches 'communiceren' dus zo kort mogelijk via mac adres ipv ip adres. Deze info is dus serieus niet 1.2.3. op google te vinden.

Ik heb in mijn slaapkamer een oud crappy switchje. 10 jaar + en volgens mij 100Mbit. Deze stuurt een Mede8er, een NUC, een versterker en een tv aan.
De Mede8er speelt alleen 1080p af en 90% draaid zonder stotteren. Enkele (hoge bitrate) files stotteren.
Grote kans daat het vervangen van deze switch het probleem op zal lossen.

Voor de duidelijkheid, de stottenrende lijn loopt alsvolgt. Server naar router naar switch meterkast naar switch slaapkamer naar Mede8er.

Ik ga morgen de switch in de slaapkamer er even tussen uit halen en de Mede8er direct op de wall RJ45 (dus direct router) aansluiten. Ik zal mijn bevindingen hier terugkoppelen.

Bedankt voor zover mensen. Was serieus leerzaam voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Zojuist een stuk over layer 2 en layer 3 gelezen. Verschil in communicatie router en switch is nu helder ( de overige layers ook trouwens).

Zoekt een stuk makkelijker als je weet waar je naar zoekt :)

Volgende stapje, Packages en frames. Niet nodig, maar leuk om te weten!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• keroner
Nou, we hebben het probleem gevonden hoor :)

De switch in de slaapkamer is een TP-Link TL-R402M. Is een oudje met 100Mbit poorten.
Reading met de switch is gemiddeld 16 MByte
Reading zonder de switch is gemiddeld 50 MByte

Sommige scenes (IMAX) komen blijkbaar boven die 16 MByte want zonder de switch speelt alles smetteloos.

Probleem dus gevonden en opzoek naar een Gbit switch.

Allemaal super bedankt!!

Edit:
Net even met Lan Speed Test Lite de andere switches getest (locatie op client is ssd) en kom overal op de 100+ MByte/sec. Ruim genoeg voor de meeste vormen streaming dus.
Vooor mensen met dezelfde problemen een tip om deze tool laten scannen naar een ssd locatie op de client. Kun je eenvoudig opzoek naar de bottleneck.

[ Voor 28% gewijzigd door keroner op 11-05-2019 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Altijd goed om dingen te leren (y) een van de meest eenvoudige beginpunten (zoals je al gemerkt hebt) is het uitsluiten van onderdelen, en om dat je meerdere switches had was dat goed te doen :)

m.b.t. switch-als-verlengsnoer: vroeger was het vaak zo dat je een hub had in plaats van een switch; een hub was letterlijk een verlengsnoer voor ethernet; elk aangesloten apparaat kreeg al het verkeer van alle andere apparaten, ook als het niet voor dat apparaat bestemd was; dat had (zoals je waarschijnlijk al weet) wel wat nadelen, en was ook niet heel veilig. Daarom kwam er dus switching; pakketjes (of in Ethernet: frames) werden geschakeld van poort naar poort zodat een frame afgeleverd werd op de juiste poort in plaats van alle poorten.

Tip: bewerk je vorige reactie in plaats van drie keer onder elkaar posten, staat wat netter (en iets met forumregels)

[ Voor 126% gewijzigd door johnkeates op 11-05-2019 20:53 ]

Pagina: 1