Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-09 22:21
Ik zoek een?
Een passende raid controller om aan de backplane van de Chenbro RM23608(?) te hangen.

Wat is je budget?
Het liefst onder de 100 euro, maar mijn max zit op de 150. Voor wat ik tot nu toe zelf gevonden heb is dit budget veeeeeel te laag. Maar daarom schakel ik ook jullie hulp in ;)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke merk voorkeuren, budget kan ook. Het is toch een test systeem

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De Chenbro RM23608 is een semi lege server behuizing. In deze behuizing heb ik een simpel moederbordje met een i3 liggen. Een SSD met het os (Ubuntu 18.04 LTS) en op dit moment een 3 tal 4TB disks.
Het systeem is een hobby lab, met daarop een mailserver en nextcloud etc.

Aangezien er een simpel consumenten bordje in ligt heb ik niet de mogelijkheid om de mini SAS(-hd) verbinding direct op mijn bordje te prikken, hiervoor zoek ik dus een PCI insteek raid kaartje.

Op dit moment heb ik de backplane los geschroefd en iets naar achter gedrukt zodat er satakabels en sata power kabels langs kunnen om bij mijn hdd's te komen. Echter is dit totaal niet netjes, en wil ik meer disken gaan toevoegen aan deze setup.

Omdat ik deze behuizing leeg op een veilig gekocht heb weet ik niet exact welk type het is. Er zijn namelijk 3 varianten zoals te zien op http://www.chenbro.com/en...assis/2U_Chassis/RM23608#

Het is dus de RM23608M2-L of de RM23608M3-L aangezien de behuizing verder leeg was (doos is helaas niet meer aanwezig)
Dit betekend dus dat het backplane in het chasis 6Gb/s mini-SAS of 12Gb/s mini-SAS HD is.

Veel verstand van dit SAS verhaal heb ik niet, en het zijn dan ook "gewone" WD red's die nu in het chassis hangen.

Kort door de bocht: een goedkope raidkaart die overweg kan met 6Gb/s mini-SAS / 12Gb/s mini-SAS HD en in "gewone" consumenten hardware geplaatst kan worden om 8 hdd's aan te sturen.

Hopelijk heb ik zo voldoende informatie geplaatst. Mocht dat toch niet het geval zijn, dan hoor ik dat graag en verzorg ik aanvullende info.

Beste antwoord (via arnieo op 31-05-2019 15:05)

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
arnieo schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:16:
Maar in dit geval heeft mijn backpane specifiek een mini SAS-HD aansluiting. Ik heb al een mini SAS-HD kabel naar normaal SAS geprobeerd op een goedkope raid controller kaart. Echter werkt dit dus niet.
Dat zou niet uit moeten maken, SAS is SAS. De fysieke connector is weinig relevant.

Wat werkte er niet aan de door jou geprobeerde oplossingen? Welke controller en welke disks had je exact gebruikt?
Hou er rekening mee dat:
SATA disks in SAS connectors passen, maar niet andersom.
SAS controllers SATA disks aan kunnen, maar niet andersom

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 01:56

HKS-Skyline

Vroooom ?

Als ik je verhaal zo lees dan moet een willekeurige PCI-E SAS controler prima voldoen. Let er alleen op dat sommige PCI-X zijn en dus niet passen, de meeste zijn PCI-E 4x en passen in een 16x slot. Ook moet je even kijken of er drivers beschikbaar zijn voor het OS dat je wilt draaien. Een LSI SAS controler kan je al voor een paar tientjes op marktplaats vinden. Ook zijn er veel servers die met een dergelijke controler worden geleverd welke er vervolgens uit wordt gehaald om een betere te plaatsen. De simpele controler blijft dan over en verdwijnt in een rommella (dat zie ik vaak genoeg gebeuren). Mocht je iemand kennen die zo nu en dan servers installeerd dan zou dat mijn eerste keus zijn, zo niet, dan valt er genoeg te vinden op ebay en marktplaats. Ik kwam er zelfs recent nog een tegen bij de kringloop voor 2.50, maargoed ik gok dat ze geen idee hadden wat het was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Kijk eens in de zelfbouw NAS thread(s), daar zijn ze experts op het gebied van RAID/HBA kaarten.
Zelf heb ik in mijn servers geen hardware RAID nodig, dus heb er Dell H200 kaartjes in zitten. Deze zijn voor 20 a 30 euro van eBay te trekken, en kan je 8 disks op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
Excuses voor de late reactie.... Druk met examens op school.

Anyway, bedankt voor de reacties. Maar in dit geval heeft mijn backpane specifiek een mini SAS-HD aansluiting. Ik heb al een mini SAS-HD kabel naar normaal SAS geprobeerd op een goedkope raid controller kaart. Echter werkt dit dus niet.

Daarom ben ik opzoek naar alternatieven die niet te duur zijn maar wel dat mini SAS-HD ondersteunen.

In principe hoeft er geen hardware raid beschikbaar te zijn, echter moet ik de disken wel kunnen zien in mijn OS.
Ik heb ook al een mini SAS-HD naar 4 sata kabels geprobeerd, en dit direct aangesloten op mijn moederbord. Dit werkt helaas niet, maar dat is achteraf wel logisch.

[ Voor 25% gewijzigd door arnieo op 16-05-2019 11:18 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
arnieo schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:16:
Maar in dit geval heeft mijn backpane specifiek een mini SAS-HD aansluiting. Ik heb al een mini SAS-HD kabel naar normaal SAS geprobeerd op een goedkope raid controller kaart. Echter werkt dit dus niet.
Dat zou niet uit moeten maken, SAS is SAS. De fysieke connector is weinig relevant.

Wat werkte er niet aan de door jou geprobeerde oplossingen? Welke controller en welke disks had je exact gebruikt?
Hou er rekening mee dat:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
TommyboyNL schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:29:
[...]

Hou er rekening mee dat:
Oei, ik weet de types niet meer die ik geprobeerd heb. Het kwam wel uit een oude bak, dus mogelijk was die kaart gewoon niet goed meer dan. Ik was er echt van overtuigd dat er een verschil zat tussen SAS en SAS-hb bijvoorbeeld. Ik ga het dus nog maar eens met een andere controller proberen.

Ik heb een aantal WD red's van 4TB op de backplane van de chenbro geplaatst, aan de andere kant van de backplane een mini SAS-HD kabel dr in, en die kabel in de controller. Maar toen kreeg ik enkel de controller te zien in mijn os.

Bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Heb je ook in de controller zelf gekeken of hij de disks zag? Vaak moet je nog expliciet aangeven of de disks in RAID moeten of 1-op-1 doorgegeven worden aan de rest van de computer. Zelf heb ik zoals eerder gezegd de Dell H200 in gebruik en omgeflasht naar IT mode, zodat dit niet meer hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
De controller die ik op dat moment gebruikte was geleend van een vriend. Dit weekend ga ik er bij hem een aantal ophalen om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
Met een geleende kaart en kabels krijg ik het inderdaad wel allemaal werkend.

Nu nog overwegen of ik 100 euro aan kabels wil uitgeven voor dit project, een mini sas hd naar sas kabel is enorm duur blijkbaar.

Dank voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
arnieo schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:05:
Met een geleende kaart en kabels krijg ik het inderdaad wel allemaal werkend.

Nu nog overwegen of ik 100 euro aan kabels wil uitgeven voor dit project, een mini sas hd naar sas kabel is enorm duur blijkbaar.

Dank voor de reacties.
Kijk eens op eBay, ik heb prima ervaringen met goedkope Chinese kabels. Welke types moeten er exact aan beide kanten zitten? Zie Wikipedia: Serial Attached SCSI voor plaatjes en namen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
Op de backplane van de behuizing zit in elk geval een SFF-8613 (SFF-8643) of de external variant daar van.

De andere kant word afhankelijk van de raidkaart die ik nog moet uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
Dubbel posten is niet de bedoeling, maar de vorige reactie is al zeer oud.

Ik heb dan eindelijk kabels binnen gekregen die ik uit china heb laten invliegen voor een fractie van de prijs wat ze in NL kosten. Een SAS controller uit een oude server gesloopt en gaan.

Dit werkt inderdaad helemaal prima.

En ik mn hoofd eerst maar breken over de oh zo hoge prijzen van die kaarten, alles bij elkaar kost mij dit nu 30 euro.

10tje voor die sas kaart
20 euro voor 2 keer een mini sas-hd naar sas kabel.

Hartelijk dan voor de reacties!
Pagina: 1