Schuindak dampdicht vs damopen

Pagina: 1
Acties:

• kipragout
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-03 08:50
Ik heb onlangs mijn dak compleet laten vervangen waardoor de opbouw nu als volgt is:
  1. pannen
  2. panlatten
  3. Onderfolie (dampopen)
  4. Underlayment 18mm
  5. Balken
Nu wil ik tussen de balken gaan isoleren met isolatie die dun is met hoge isolatiewaardes. Hierdoor kom je al snel bij de kingspan k100 serie met een lambda waarde van 0,018.

Punt is nu, zoals het topic al zegt, kan je nu beter dampdicht of dampopen isoleren? Je leest van alles op internet, waarbij de "klassieke" benadering is om een dampremmendefolie aan de binnenkant te doen. Nadeel zou zijn dat je het vocht opsluit en dat het niet weg kan met bijvoorbeeld een ongezond leeftklimaat tot gevolg. Door geen dampremmer te kiezen zou er meer vocht in de constructie kunnen komen, wat wel de constructie uit kan (door het dakbeschot en door de dampfolie). Het nadeel hiervan zou zijn dat het dakbeschot dan onnodig vochtig en weer droog wordt wat de kwaliteit ook niet ten goede komt.

Wat verder wel handig is om te weten is dat ik afgezien van ramen die open kunnen geen andere manieren heb om vocht af te voeren.

Wat is nu slim om te doen?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:43

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Aangezien je dampopen folie aan de koude kant hebt, kan je de warme kant (binnenzijde) gewoon met dampdichte folie uitvoeren. Er is dan geen (lees minder) kans dat leefvocht je isolatie of dakconstructie intrekt.
kipragout schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:45:
e leest van alles op internet, waarbij de "klassieke" benadering is om een dampremmendefolie aan de binnenkant te doen. Nadeel zou zijn dat je het vocht opsluit en dat het niet weg kan met bijvoorbeeld een ongezond leeftklimaat tot gevolg.
In jouw geval wordt er niks opgesloten, de koude kant is immers dampopen. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12 17:02
Wel er voor zorgen dat er geen lucht tussen zowel onderdak als bovendak zit.
Best de balken volledig opvullen met isolatie.
Hoe meer lucht, hoe meer kans op condens. Dit kan je best voorkomen.

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

@kipragout ik verplaats jouw topic naar Wonen & Verbouwen aangezien het daarmee toch wat meer raakvlakken heeft :).

DED -> WVB

200 fish found!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Zoals hierboven al gezegd, je isolatie tegen je onderdak plaatsen zodat er geen lucht tussen zit, als je met wol isoleert een dampdichte folie aan de warme zijde, werk je met pur/pir platen is een folie niet nodig omdat pur/pir al dampdicht is.

De Nederbelg !

• kipragout
@Question Mark Ik bedoelde meer als ik een dampdichte folie aan de binnenkant doe, dan kan het vocht in de kamer minder goed weg omdat er minder ventilatie is.

@Jellabie Het zijn kooltherm platen ik weet niet of dat een verschil is? De fabrikant (Kingspan) geeft trouwens op de website aan dat er dampremmer gebruikt moet worden. Dit komt omdat de aluminiumlaag micro gaatjes heeft.

Kingspan geeft trouwens ook aan om wel een luchtspouw te maken voor een hogere isolatiewaarde.

Kleven er geen nadelen aan om tegen het dakbeschot te isoleren?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:43

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

kipragout schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 07:52:
@Question Mark Ik bedoelde meer als ik een dampdichte folie aan de binnenkant doe, dan kan het vocht in de kamer minder goed weg omdat er minder ventilatie is.
Dan moet je gewoon beter gaan ventileren. Dat probleem los je niet op door op een onjuiste manier te gaan isoleren. :)

Ventileren en isoleren gaan overigens hand in hand.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:59

Theo

moederbord

kipragout schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 07:52:
Ventileren doe je NOOIT door de wanden heen; ventileren doe je door lucht te verplaatsen van binnen naar buiten (en op een ander punt van buiten naar binnen). In oude woningen was de tocht in huis hiervoor voldoende; buitendeuren sloten nooit perfect af, kozijnen daar zaten altijd wel kieren tussen en er zitten in het dak altijd wel spleten.

In de wat modernere huizen daar worden goede kozijnen, sluitende deuren en een dicht dak gebruikt (veelal zelfs voorzien van isolatie) waardoor er geen natuurlijke ventilatie meer in huis is (lees: tocht). Je moet dan zelf voor de ventilatie gaan zorgen.

Hiertoe moet je bij de (ver)bouw van een woning dus gaan nadenken over wat je ventilatieplan is. Hoe zorg je ervoor dat er in iedere ruimte verse lucht kan komen, en dat de lucht ook weg kan. Gangbaar is bijvoorbeeld dat iedere ruimte in huis voorzien is van een ventilatierooster boven het raam die 24/7/365 open staat. In de badkamer en op het toilet wordt dan tevens (ook 24/7/365) lucht afgezogen en naar buiten gevoerd, meestal met een debiet van 50-250 kuub lucht per uur, afhankelijk van de hoeveelheid personen in huis.

Op die manier ventileer je op de correcte wijze. Je damp-open isolatie willen gebruiken voor ventilatie is heel erg slecht en heel erg niet bevorderend voor de luchtkwaliteit in huis.

Even ter indictie; voor een goed geïsoleerd, niet tochtend huis heb je aan ventilatie ongeveer 50 kuub per uur nodig per persoon dat in de woning aanwezig is. Dat is 14 liter lucht per seconde per persoon. Dat krijg je nooit en te nimmer door een dampremmende folie heengetrokken...

7400 Wp op het dak

• kipragout
Het is meer dat ik sites zoals: https://www.eco-logisch.nl/kennisbank-Damp-open-isoleren-139 tegenkom.

Dit allemaal gelezen te hebben, denk ik dat ik het beste voor de microgeperforeerde platen kan gaan, deze strak tegen het dakbeschot, en dan een klimaatfolie toepassen. Volgens mij zit je dan altijd goed.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:39
@kipragout Zijn B-partijen ALU PIR niks voor je? Dan heb je inderdaad geen folies meer nodig en het scheelt waarschijnlijk flink in de kosten.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• kipragout
Ik wil een zo goed mogelijke isolatie met zo min mogelijk dikte. Afgezien van Aerogel (wat echt onbetaalbaar is), kom je dan al snel bij de k1XX serie van Kingspan uit.

• CurlyMo
kipragout schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:25:
Ik wil een zo goed mogelijke isolatie met zo min mogelijk dikte. Afgezien van Aerogel (wat echt onbetaalbaar is), kom je dan al snel bij de k1XX serie van Kingspan uit.
Hoeveel ruimte heb je tussen de gordingen?

@Theo Ik heb overal rooster zitten en zie dat met 4 personen in dezelfde ruimte de CO2 waarden eigenlijk te hoog worden na ~ 2 uur. Het daalt ook wel weer snel door de roosters, maar het is eigenlijk niet genoeg. Dus zorg inderdaad voor roosters voor ventilatie 24/7 (of andere maatregelen), maar dat lost niet het probleem op. Daarvoor zal je aanvullend mechanische moeten ventileren.

• kipragout
Op dit moment ongeveer 16cm, maar ik wil de balken in het zicht houden dus kom je op 11cm max uit.

• CurlyMo
kipragout schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:49:
Op dit moment ongeveer 16cm, maar ik wil de balken in het zicht houden dus kom je op 11cm max uit.
Precies mijn situatie. Ik heb gekozen voor 10cm ALU PIR + hout en gips geeft me dat 1cm houten balken in het zicht.

• kipragout
Met de Kooltherm k1xx serie kom je op een RC van 5,17 uit, ten opzichte van RC 4,??. Ik vind die halve RC+ opzich wel de moeite waard (hoewel het economisch gezien waarschijnlijk niet de moeite waard is).

• CurlyMo
kipragout schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:18:
Met de Kooltherm k1xx serie kom je op een RC van 5,17 uit, ten opzichte van RC 4,??. Ik vind die halve RC+ opzich wel de moeite waard (hoewel het economisch gezien waarschijnlijk niet de moeite waard is).
En gevoelsmatig ook niet. Je gaat dat verschil niet merken.

• kipragout
Dat is altijd lastig, een verschil van halve RC merk je niet, dus als je op 4,5 gaat zitten merk je het verschil ook niet met 4, etc. Naar mijn mening kan je het beste zo goed mogelijk isoleren, tenzij het te gek wordt.
Pagina: 1