Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:33

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Af en toe is een statief erg fijn bij het maken van portretten. Zeker wanneer ik de 35mm @1.4 gebruik is manual focus soms niet te vermijden (de sigma 35 1.4 en 5d4 zijn samen niet lekker betrouwbaar, zeker niet met backlid scenes). En je kan je kadering van de gehele scene super strak alvast framen en dan de persoon erin plaatsen en puur op hem focussen (letterlijk en figuurlijk).

Ik heb een manfrotto statief, die is verder prima. Zwaar, maar stevig en onverwoestbaar, prima ding (055 xdb uit mijn hoofd).
De 804RC2 kop die ik o.a. heb is ook lekker stevig, maar een 3-weg kop is gewoon niet praktisch, je blijft aan het stellen per axel en dus zit mijn balhoofd er vaker op. De balhoofd die ik heb is een Triopo B2 (Benro B2 namaak, die prima kwaliteit heeft). Maar ook een balhoofd vind ik niet super werken. Zeker niet als ik de camera verticaal wil positioneren.

Oplossingen die ik zelf zie en weet dat ze fijn zouden kunnen zijn.

- Een L-Plate monteren zodat je de camera zelf al verticaal kan monteren op statief. Maar stop je daar dan een balhoofd alsnog onder, of is iets anders handiger?
- Een statiefgondel van de lens gebruiken (zoals een 70-200 2.8), dan kan je de camera super easy draaien tussen horizontaal en verticaal. Dat werkt super, maar ik schiet zelden/niet met tele een portret. En wanneer ik het wel doe, vind ik de 85 1.4 fijner beeld geven dan de 70-200. Voordeel is dat je de camera al kan draaien via de lensgondel, dus een mooi monopod kantelkopje zoals een Leofoto Vh-10 zou dan een mooie combi zijn. Maar ik schiet te weinig met een 70-200 om dit als oplossing te zien.

Ik zoek dus een manier om de camera te monteren op het statief, waarbij ik relatief makkelijk de camera ook verticaal kan gebruiken en ik niet aan 3-axes hoef te draaien zoals een 3-weg-kop.
Een balhoofd komt vooralsnog het meest in de buurt qua flexibiliteit maar verticaal schieten is kut ermee.

Mis ik een mooie oplossing of wil ik gewoon iets wat er niet is?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:01

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Een videokop/2-way head in combinatie met een L-plate voor de korte lenzen?

Aangezien het probleem met je 3-weg is dat je met die axes blijft klooien (of je moet 1 axe gewoon laten voor wat het is).

Met de langere lenzen zit je sowieso aan de gondel van de lens vast.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:15

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

L-plate is de way to go 🙌🏻

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik stond ook (ooit) voor dat dilemma. Een gewoon balhoofd is net niet je-van-het.
Wat jaartjes geleden kon ik een Acratech van iemand overnemen:
ehtweak in "Het statieven topic"
en die bevalt nog steeds uitstekend!
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/2945/15257976487_7191759c09_z.jpg
AcraTech2 by Erik Haak, on Flickr
Vooral de eenvoudige en snelle verstelbaarheid vind ik ideaal. Let er dan wel op dat je 'm in combinatie met een echte snelkoppeling (dus met verende klembeugel) gebruikt en niet met een langzaamkoppeling. (waarbij je telkens een schroef moet vast/los draaien.

BTW: een L-plate? Altijd doen! Alleen al als beschermbeugel rond je body vind ik het ideaal. Ooit zo'n exemplaar van Sunway foto gekocht voor m'n D800E:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/3892/14355809311_296cebd505_z.jpg
L-Plate fits Nikon D800(E) by Erik Haak, on Flickr
Uit één stuk en zit goed vast. In combinatie met de Acratech kop met snelkoppeling; ideaal en stabiel om je body zowel in portrait alsmede in landscape positie vast te klemmen. d:)b

Je hebt vaak universele L beugels; maar dan weet je nooit zeker of b.v. een grip of de afdekkapjes van je body nog bereikbaar zijn. Voor menige camera is er een specifiek model; vaak wel wat duurder.
En wil je helemaal over-the-top gaan kun je altijd nog een customized model van RRS er op schroeven. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Ik zou voor een arca swiss style L bracket gaan denk ik. Ik heb een gruwelijke hekel aan die videokoppen bij fotografie.

Portretstand met een ballhead is inderdaad behelpen. Ik gebruik het statief niet zo heel vaal voor portretten, dus ik neem het voor lief.

Misschien nog een compacte focusrail erbij voor je handmatige focus.