Toon posts:

Software voor Health test

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Geen idee of dit de juiste plaats is voor deze vraag maar ik probeer het toch.

Ik heb eigenlijk een puur informatieve vraag voor de werk/systeem beheerders. Zodra laptops / computers worden ingeleverd omdat de werknemer uit dienst is.
Hoe bepalen jullie dan of deze nog gezond genoeg is om door te kunnen naar een volgende medewerker?

Of, als een medewerker klaagt dat de laptop niet meer goed functioneerd. Hoe bepaal je dan of deze vervangen moet worden?

Ik ben eigenlijk op zoek naar software die dit voor mij kan doen. Dus het aller liefste dat ik op de knop druk. Dat de computer vervolgens op alle hardware onderdelen gescant wordt en er vervolgens een rapport uit komt puur op basis van gezondheid. Bijvoorbeeld Crystaldisk gebruik ik voor HDD's/SSD's dat werkt echt perfect.
Maar zoek dus software voor andere hardware componenten en dan het liefst alles in een pakket. Op internet vind ik voornamelijk benchmarkt software, maar ik hoef niet te weten wat de performance zijn alleen de gezondheid.
De scan hoeft niet ala seconde te zijn net als crystaldisk, hij mag van mij best er een uur over doen.

We draaien overal Windows, maar het mag ook pre-boot zijn.

Voornamelijkste componenten zijn:
CPU, HDD/SSD, GPU, RAM, MB, Netwerk kaart en de batterij. Alles wat extra in een eventueel pakket is leuk mee genomen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:53
Gezondheid van een systeem lees je af aan prestaties en temperatuur van de onderdelen. Daarvoor zal je een benchmarktest moeten draaien. Zelf gebruik ik daar Furmark voor. Presteert het onderdeel slecht, cpu of videokaart bijvoorbeeld, dan zal je in actie moeten komen. Schoonmaken, koelpasta vervangen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:38

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar CSA, want met hardware heeft dit vrij weinig van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Onnodig; beetje werkplek heeft een supportcontract. Over "health" moet je je dus niet druk maken tenzij je van de baas per direct op zoek moet naar elke mogelijke kostenbesparing.

Machine innemen, opnieuw inspoelen, uitleveren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:51

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met bovenstaand. En veel zakelijke hardware heeft van de fabrikant ook een health check in het boot menu staan die een snelle test kan doen op de onderdelen die je noemt. Bij de schijf wordt de SMART uitgelezen (zoals je met Crystaldiskinfo al doet), geheugen krijgt wat random data te verwerken, videokaart werkt of niet en bij issues is het meestal een driver issue of echt stuk.

Gewoon clean install en bij issues een nieuwe uitleveren zodat de werknemer direct weer door kan, terwijl je de ingenomen laptop aanmeld voor reparatie.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hero of Time schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 15:23:
Gewoon clean install en bij issues een nieuwe uitleveren zodat de werknemer direct weer door kan, terwijl je de ingenomen laptop aanmeld voor reparatie.
Toevoeging: het is dus essentieel dat de laptops / desktops GEEN lokale data toestaan. Alles centraal opgeslagen. Maar dat lijkt me sowieso wel slim want brand / defect / gejat / whatever... :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lokaal data toestaan is het probleem niet. De gebruik moet gewoon goed en duidelijk weten wat de consequenties hiervan zijn. Als na inlevering opeens blijkt dat de werknemer nog een of ander super belangrijk document waar 'ie mee bezig was lokaal had staan en niet naar z'n netwerkschijf had gekopieerd voordat 'ie de laptop inleverde, was het blijkbaar toch niet zo belangrijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:28

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Soms is er ook tooling aanwezig (bijv bij Dell) die vanuit de BIOS een test doen op verschillende onderdelen van je laptop. Soms is het er dus al, je moet alleen even zoeken waar het geactiveerd kan worden.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@br00ky Prima, ik wist dus op recht niet zo goed waar dit moest staan. Dus fijn dat je hem op de juiste plek gezet hebt.

@MAX3400 Wij raden iedereen aan om alles wat niet kwijt mag op de data omgeving te zetten ivm backups. Als ze het vervolgens lokaal opslaan en daardoor met een schijf crash hun data kwijt zijn kunnen wij dat niet voorkomen. Zo is dat ook afgesproken met de directie dus dat is verder geen discussiepunt.

@MAX3400 bericht eerder. Het gaat meer om het feit dat zolang laptops 'aan gaan' ik ze niet weg mag gooien. Maar daardoor liggen er hier in de kast steeds meer met laptops die ik niet meer uitgeef omdat de hardware te langzaam geworden is. Als ik een system health rapport (want health is iets anders dan verouderde hardware) kan draaien kan ik meteen laten zien deze laptop is niet meer goed en is dus niet meer inzetbaar.

@Hero of times, clean install is lastig omdat we voor alles retail licenties hebben die je niet zomaar opnieuw kan activeren...

@Outerspace Wij gebruiken voornamelijk hp's bij de ene heb ik deze software wel gezien, bij de andere niet. Maar wil het liefst iets universeels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:32:
@Hero of times, clean install is lastig omdat we voor alles retail licenties hebben die je niet zomaar opnieuw kan activeren...
Het hele punt van retail licenties is dat je die zonder problemen opnieuw kan activeren. Windows zit gebonden aan het moederbord, dus die kan je sowieso gewoon opnieuw installeren. Je wilt niet de nieuwe eigenaar van de laptop met oude meuk van de vorige opzadelen. Ik zou het iig niet accepteren, want wie weet wat de vorige eigenaar achter heeft gelaten erop aan ongewenste zaken.

Hoe wordt er in je bedrijf omgegaan met een virus infectie? Wordt dat ook zo goed mogelijk opgeschoond, met kans dat het niet volledig weg is en alsnog de boel verder gaat infecteren, of toch maar wel een full wipe en nieuwe installatie?
En met een kapotte schijf? Is de laptop dan gelijk afgeschreven omdat je niet meer kan activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:26:
[...]

Het hele punt van retail licenties is dat je die zonder problemen opnieuw kan activeren. Windows zit gebonden aan het moederbord, dus die kan je sowieso gewoon opnieuw installeren. Je wilt niet de nieuwe eigenaar van de laptop met oude meuk van de vorige opzadelen. Ik zou het iig niet accepteren, want wie weet wat de vorige eigenaar achter heeft gelaten erop aan ongewenste zaken.

Hoe wordt er in je bedrijf omgegaan met een virus infectie? Wordt dat ook zo goed mogelijk opgeschoond, met kans dat het niet volledig weg is en alsnog de boel verder gaat infecteren, of toch maar wel een full wipe en nieuwe installatie?
En met een kapotte schijf? Is de laptop dan gelijk afgeschreven omdat je niet meer kan activeren?
Schijf kapot = nieuwe schijf erin
Virus infectie, tja goede vraag. Volgens mij is dat hier nog nooit voor gekomen. (we hebben op iedere laptop wel een betaalde virusscanner draaien).

Het protocol is nu als volgt:
Laptop wordt ingeleverd -> gebruikersprofiel wordt verwijderd -> alle software die wij als ICT niet geïnstalleerd hebben wordt verwijderd -> Windows, Drivers & Bios wordt up-to-date gemaakt -> Standaard applicaties worden up-to-date gemaakt en geïnstalleerd -> Laptop wordt uitgegeven.

Wat betreft die licenties, heb jij wel is een office retail licentie voor een 3e keer proberen te activeren... Is lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

MAX3400 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 15:12:
Onnodig; beetje werkplek heeft een supportcontract. Over "health" moet je je dus niet druk maken tenzij je van de baas per direct op zoek moet naar elke mogelijke kostenbesparing.

Machine innemen, opnieuw inspoelen, uitleveren.
^^ Dat.

De laatste keer dat ik met dit soort zaken/vragen te maken kreeg was de oplossing voor een niet goed werkende PC/laptop inderdaad dat ik met een vervangende doos onder mijn arm langsliep. Uitloggen, vervangen en inloggen.
En de verwijderde machine werd opnieuw ingespoeld. Daarna keken we of er inderdaad een issue was.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:44:
[...]

Schijf kapot = nieuwe schijf erin
Virus infectie, tja goede vraag. Volgens mij is dat hier nog nooit voor gekomen. (we hebben op iedere laptop wel een betaalde virusscanner draaien).
Als je een nieuwe schijf erin moet doen, moet je ook een nieuwe installatie uitvoeren. Hier zal je toch wel rekening mee gehouden hebben in je infrastructuur?
Het protocol is nu als volgt:
Laptop wordt ingeleverd -> gebruikersprofiel wordt verwijderd -> alle software die wij als ICT niet geïnstalleerd hebben wordt verwijderd -> Windows, Drivers & Bios wordt up-to-date gemaakt -> Standaard applicaties worden up-to-date gemaakt en geïnstalleerd -> Laptop wordt uitgegeven.
Klinkt als erg veel handwerk en onnodige tijdverspilling.
Wat betreft die licenties, heb jij wel is een office retail licentie voor een 3e keer proberen te activeren... Is lastig.
Niet met de recentere Office versies. Zakelijk heb je al snel Open/Volume Licenses en daar is dat geen probleem. Je gaat toch niet beweren dat je voor al je gebruikers een retail Office hebt aangeschaft? OL/VL is met 5 licenties al voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:56:
[...]

Als je een nieuwe schijf erin moet doen, moet je ook een nieuwe installatie uitvoeren. Hier zal je toch wel rekening mee gehouden hebben in je infrastructuur?

[...]

Klinkt als erg veel handwerk en onnodige tijdverspilling.

[...]

Niet met de recentere Office versies. Zakelijk heb je al snel Open/Volume Licenses en daar is dat geen probleem. Je gaat toch niet beweren dat je voor al je gebruikers een retail Office hebt aangeschaft? OL/VL is met 5 licenties al voordeliger.
Ik weet dat open/volume licenties makkelijker is. Maarja, management besluit anders... We hebben inderdaad voor iedere gebruiker een retail office licentie..

Hoe gaan jullie dan om met persoonlijke instellingen? (Outlook configuratie, Software op naam, Credentials die niet met ad syncen etc?)

Nieuwe schijf betekend schone Windows installatie met Microsoft ISO (wel met laatste service pack) -> drivers handmatig updaten -> Handmatig alle software installeren -> gebruikersprofiel aanmaken en configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 17:01:
[...]

Ik weet dat open/volume licenties makkelijker is. Maarja, management besluit anders... We hebben inderdaad voor iedere gebruiker een retail office licentie..

Hoe gaan jullie dan om met persoonlijke instellingen? (Outlook configuratie, Software op naam, Credentials die niet met ad syncen etc?)

Nieuwe schijf betekend schone Windows installatie met Microsoft ISO (wel met laatste service pack) -> drivers handmatig updaten -> Handmatig alle software installeren -> gebruikersprofiel aanmaken en configureren.
Zou je aanraden om al die driver shit ook automatisch te laten deployen. Kijk eens naar MDT bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 17:01:
[...]

Management heeft dus besloten duurder uit te zijn. Vreemde keus, meestal willen ze zo min mogelijk uitgeven voor een zo groot mogelijke winstmarge. ;)
Op onze RDS omgeving wordt er gebruik gemaakt van UPD, User Profile Disks. Outlook zit in O365, maar ook als je een on-premise Exchange hebt staat er voor wat betreft Outlook niets lokaal. Nieuw systeem is Outlook aanmelden en klaar. Hooguit dat de handtekening nog even gemaakt moet worden, maar die kan je zo uit een verzonden mail nog plukken, als je het niet al heel mooi via GPO oplost.

Credentials moet bij mensen in hun hoofd zitten. Slaan ze het op in hun browser en crasht hun systeem, dan is het jammer en resetten we de wachtwoorden indien nodig. Maar meestal wil je dat centraal hebben en maak je gebruik van je AD gegevens.

Als je het wat grover wilt doen, maak je gebruik van roaming profiles. Iets wat niet altijd handig is, zeker als men langdurig van kantoor afwezig is.
Wat @Verwijderd zegt. Ga eens kijken naar manieren om het automatisch te deployen. Image en driver pack voor specifieke hardware en je hebt een nieuwe installatie met een half uur klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Drivers / Windows update (zonder wsus!) automatisch gaan deployen is sws wel een goede. Ook bij bestaande werkplekken wil ik het wat meer gaan automatiseren. Hier ga ik dus mee aan de slag. Hebben jullie buiten MDT (het liefst gratis) software die dit goed kan?

Het gaat voornamelijk om Credentials van ons ERP pakket, en het RDP pakket (om thuis bij het ERP pakket te kunnen). Outlook gaat bij ons inderdaad dmv van Autodiscover (On-Premises) dus het is 3x klikken het werkt. Maar het moet wel gebeuren.

Wat betreft die licenties, tja ik snap het ook niet. Maar ik moet er wel mee dealen.
Het is ook steeds een hoop gedoe om die licenties weer na te trekken en opnieuw te activeren.
Pagina: 1