Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WielerManiak
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-10-2021
Beste Tweakers,

Wij gaan overstappen van provider en gaan van een ADSL verbinding naar kabel, nu willen wij ook interactieve tv van Ziggo, maar dan moeten alle tv's in ons huis aangesloten worden met coax. Nu ligt er op dit moment nog helemaal niks van kabels in huis dus ik wil eigenlijk kijken of wat ik doe ook correct gebeurd.

In mijn meterkast komt het groene kabeltje binnen. Nu weet ik omdat ik best wat afstand moet afleggen voor de 3 tv's in huis dat ik een versterker nodig heb. wat ik dus zelf in gedachte had:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/57p83PH.png

vanuit de ingang waar de groene kabel binnen komt een kabel naar een versterker met 4 uitgangen. 1 naar de modem/router, en de rest gewoon door naar de desbetreffende tv? zie prachtig paint plaatje 8)7

Is dit ook de juiste manier van aansluiten of zie ik hier dingen over het hoofd? ik hoor ook dat je een te sterke verbinding kan krijgen? dus die 30cm naar de router niet versterken?

de versterker die ik wilde gebruiken:
Hirschmann HMV41 (versterker) met de bijbehordende ziggo geschikt kabels en connectors.
afstand tv 1 begane grond: 6-7 meter,
afstand tv 2 1ste verdieping 6-7 meter,
afstand tv 3 2de verdieping ~15 meter

[ Voor 5% gewijzigd door WielerManiak op 10-05-2019 00:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:19
volgens mij kunnen die tvs ook op UTP met ziggo tegenwoordig.. maar wat een ellende haal je jezelf op de hals met dit project..
kon je niet naar de glasvezel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

de versterker moet "na" het modem .. en tussen modem en de ingang (AOP of CAI aansluiting) moet onversterkt en kort zijn ..

De versterker verhindert vaak retour verkeer tussen modem en hoofdaansluiting daarom zet je hem daar niet tussen.

Nee de versterker is alleen om "zwak" signaal te verbeteren.. maar een splitter en betere coax kabel (niet goedkope "dunne" bouwmarkt kabel) rg-59 coax geloof ik is beter maar dit is o.a 20 jaar geleden .. dus .. erhm .. dikker = beter.
Goeie aansluitingen (die goed contact maken) scheelt ook veel signaal verlies.

Het plaatje is op zich goed, maar je doet jezelf een plezier coax + utp (cat 6) kabel naar de locaties te trekken. 1x coax 2x utp voor nu / toekomst. vanaf "meterkast" naar de locatie waar je eventueel een tv neer zou zetten. (of werkplek) zie voor UTP het topic "nette lan afwerking " ofzo ..

Er zijn omvormers die van Coax --> utp of andersom (beide gaat ongeveer zelfde "bandbreedte") overheen maar signaal verlies is wel mogelijk (minimaal) maar ik zou zelf eerder het geld in goeie kabels en connectors investeren dan omvormers.

Ik vind het overgens wel erg "oud" om het zo op te lossen .. tegenwoordig is webtv (lees over wifi) veel gemakkelijker en "on demand" dan draden door het huis heen te trekken .(voor tv)

Zelf trek ik alleen nog UTP zodat ik minder wifi afhankelijk ben .. maar dat is meer dat met draadloos gebruik ook men sneller kan zien wat je "leefritme" is.. maar dat is een ander onderwerp

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:49
Je plaatje is prima, je uitwerking ook. Kan zijn dat modem te sterk signaal krijgt op 1e poort van de versterker, in dat geval druk je de meegeleverde splitter uit het Ziggo pakket tussen AOP en versterker en sluit je modem daar op aan.

Voor 3 televisies heb je over het algemeen een versterker nodig, maar als je inkomend signaal hard genoeg is hoeft dat niet.

Verder, doe jezelf een plezier en trek er ook meteen een cat6 kabel naast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Laatst online: 00:58
vso schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 02:37:
de versterker moet "na" het modem .. en tussen modem en de ingang (AOP of CAI aansluiting) moet onversterkt en kort zijn ..

De versterker verhindert vaak retour verkeer tussen modem en hoofdaansluiting daarom zet je hem daar niet tussen.
Een versterker kun je prima voor het modem plaatsen. Mits deze retourgeschikt is en dat zijn de meeste versterkers tegenwoordig. De Ziggo Geschikt / Kabel Keur versterkers zijn dit allemaal, anders mogen ze dit label niet dragen.
Nee de versterker is alleen om "zwak" signaal te verbeteren.. maar een splitter en betere coax kabel (niet goedkope "dunne" bouwmarkt kabel) rg-59 coax geloof ik is beter maar dit is o.a 20 jaar geleden .. dus .. erhm .. dikker = beter.
Goeie aansluitingen (die goed contact maken) scheelt ook veel signaal verlies.
Een versterker plaats je om het verlies van je installatie te compenseren. Zwak signaal kun je niet verbeteren alleen sterker maken. Het idee dat een versterker signaal beter maakt is onzin.

RG-59 coax is niet geschikt voor doorgifte van het Ziggo signaal. Storingen zijn zo aanwezig bij die rommel.
Het plaatje is op zich goed, maar je doet jezelf een plezier coax + utp (cat 6) kabel naar de locaties te trekken. 1x coax 2x utp voor nu / toekomst. vanaf "meterkast" naar de locatie waar je eventueel een tv neer zou zetten. (of werkplek) zie voor UTP het topic "nette lan afwerking " ofzo ..

Er zijn omvormers die van Coax --> utp of andersom (beide gaat ongeveer zelfde "bandbreedte") overheen maar signaal verlies is wel mogelijk (minimaal) maar ik zou zelf eerder het geld in goeie kabels en connectors investeren dan omvormers.

Ik vind het overgens wel erg "oud" om het zo op te lossen .. tegenwoordig is webtv (lees over wifi) veel gemakkelijker en "on demand" dan draden door het huis heen te trekken .(voor tv)

Zelf trek ik alleen nog UTP zodat ik minder wifi afhankelijk ben .. maar dat is meer dat met draadloos gebruik ook men sneller kan zien wat je "leefritme" is.. maar dat is een ander onderwerp
Wauw, een coaxkabel != een UTP kabel. Die omvormers moet je dan ook niet gebruiken, gezien een UTP kabels het signaal anders overdraagt dan een coaxkabel en dit vaak tot de meest vreemde storingen leidt. Daarnaast wordt er op een coaxkabel veel meer bandbreedte continu gebruikt dan een UTP kabel.

Je schema ziet er verder prima uit. Ik zou echter ook het modem op een splitter op het AOP aansluiten en de versterker ook op die splitter. De HMV41 versterkt fors en heeft Ziggo wat meer signaal op je AOP staan dan nodig is gaat internet klapperen. Dit is ook niet wat je wilt. Plaats je die HMV achter een splitter houdt je ruim voldoende over om de andere 3 aansluitingen erop aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:56
MediaZoo schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 07:09:
Een versterker kun je prima voor het modem plaatsen. Mits deze retourgeschikt is en dat zijn de meeste versterkers tegenwoordig.
Vroeger wel. Nu heb je goede kans dat de versterker het OFDM-signaal niet goed doorgeeft (zit boven de 850MHz), en in de toekomst gaat het problemen geven als Ziggo de retourband uitbreidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:24
[...]

Je schema ziet er verder prima uit. Ik zou echter ook het modem op een splitter op het AOP aansluiten en de versterker ook op die splitter. De HMV41 versterkt fors en heeft Ziggo wat meer signaal op je AOP staan dan nodig is gaat internet klapperen. Dit is ook niet wat je wilt. Plaats je die HMV achter een splitter houdt je ruim voldoende over om de andere 3 aansluitingen erop aan te sluiten.
Deze opstelling en volgorde (met HMV41) heb ik ook en is zelfs nagemeten.
Splitter met coax naar modem en coax naar HMV41. Dit om inderdaad storing te voorkomen en het signaal naar het modem "zuiver" te houden. Dat wil niet zeggen dat andere opstellingen niet werken, maar deze is wel het zuiverst.

Als je dan toch met draden bezig bent, dan zou ik meteen ook een cat5e of cat6 kabeltje erbij trekken om een vast netwerkkabeltje te hebben voor netflix e.d. Deze kan je als het goed is, meteen in het modem prikken en klaar. Het is niet zo dat wifi niet kan werken, maar mijn ervaring is dat met name tv's nogal eens een zwakke ontvanger ingebouwd hebben die tekort kan schieten of drukte op het netwerk niet aan kan. Mijn Lg oled had daar last van en tegenwoordig mijn Sony Af9 ook wel wat. Dat gezeur kan je beter voor zijn met een vast kabeltje.

Overigens is dit meteen een mooie oplossing voor glasvezel. Mijn ouders zijn overgestapt van Ziggo coax naar glasvezel en de glasvezelboer levert gewoon kastjes erbij die gebruik maken van het coax-netwerk. Hun huis had dus geen nieuwe bedrading nodig! Het "aanlegwerk" is dus niet voor niks en kan later ook gewoon gebruikt worden.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wat een bizare post .. je reageert niet eens inhoudelijk .. sterker wat je benoemt onderbouw je niet eens ofzo sterker nog je schuift signaal versterkers aan de kant (voor netwerk is dit een switch bv)
frequenties, modulatie enzv zegt je blijkbaar niks..

je kabel provider is "verplicht" een minimum van x db (db is signaal sterkte) te leveren per huis, en met behulp van modems is dit snel inzichtelijk voor een helpdesk medewerker .. en die kan een monteur sturen indien nodig. simpel telefoontje is genoeg.

Vanuit de hoofdaansluiting splits je .. 1 tak = internet de andere tak is tv.. hoezo er tussen versterken ..en "geschikte" versterkers ?

je modem moet je gewoon dicht bij de hoofdaansluiting met de meegeleverde kabel aansluiten met een goeie splitter .. minst signaal verlies = minst problemen.

TV signaal is veel minder "verlies" gevoelig .. met goeie coax kabel bespaar jezelf het meeste ellende . signaal verlies zie je doordat sommige zenders "ruis" vertonen (minder scherp)

Maar kabel kwaliteit versus lengte + gebruikte connectoren.. zorgen voor DB verlies en met signaal versterkers kan je dat opvangen.. in een relatief klein huis en goeie levering + goeie aansluiting heb je daar geen last van. maar goed dat is TS keuze.

Goedkopere (bouwmarkt) "witte" coax is minder shielded en dunner dus wederom DB verlies per meter, RG59 kabel (advies van CAI monteurs) is beter shielded en heeft minder DB verlies per strekkende meter. meeste verlies heb je in de regel op connectoren (4 tot 5 db ) met een kwalitatief goeie kabel is dat 1 db per 5 meter ofzo .. ter indicatie

(tv)coax en cat5 zijn beide rated voor minimaal 1gigabit per seconde aan data overdracht..
Daarnaast wordt er op een coaxkabel veel meer bandbreedte continu gebruikt dan een UTP kabel.
Dit heeft met meer factoren te maken dan alleen "kabel" dus frequentie gebruik, modulaties en codex .. vergeet alleen niet dat "analoog" bredere freqentie bereik heeft dan digitaal. maar last heeft de verlies per meter per gebruikte frequentie .. en hier komt dus de versterker om de hoek ..

Vroeger zaten in elk verdeel kastje per stad,stadsdeel en straat een "versterker" naar om je signaal naar huis te sturen ..tegenwoordig kan dit met minder techniek af.. (voor internet/digitaal verkeer)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MediaZoo
hcQd schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 07:43:
[...]

Vroeger wel. Nu heb je goede kans dat de versterker het OFDM-signaal niet goed doorgeeft (zit boven de 850MHz), en in de toekomst gaat het problemen geven als Ziggo de retourband uitbreidt.
Alle versterkers die Kabel Keur dragen zijn minimaal 1000MHz geschikt en standaard is het tegenwoordig 1218MHz. In de toekomst kunnen er inderdaad problemen ontstaan door de retourband niet volledig te gebruiken. Voordat het zover is zijn we nog wel even een tijdje verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MediaZoo
vso schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 10:12:
[...]

Wat een bizare post .. je reageert niet eens inhoudelijk .. sterker wat je benoemt onderbouw je niet eens ofzo sterker nog je schuift signaal versterkers aan de kant (voor netwerk is dit een switch bv)
frequenties, modulatie enzv zegt je blijkbaar niks..
Uhh.. wut is ga je niet in detail uitleggen hoe het werkt. Draagt weinig bij aan de discussie.
je kabel provider is "verplicht" een minimum van x db (db is signaal sterkte) te leveren per huis, en met behulp van modems is dit snel inzichtelijk voor een helpdesk medewerker .. en die kan een monteur sturen indien nodig. simpel telefoontje is genoeg.
Je kabel provider is nergens toe verplicht. De standaard schrijft voor dat er een minimaal aantal dB op een aansluiting moet staan voor goede ontvangst. Dit heeft weinig te maken met de verplichting van de aanbieder.
Vanuit de hoofdaansluiting splits je .. 1 tak = internet de andere tak is tv.. hoezo er tussen versterken ..en "geschikte" versterkers ?
Je splits geen internet en tv signaal. Je splits het gehele signaal. Het modem ontvangt ook de tv streams net als je tv de docsis streams ontvangt. Je kunt internet en TV niet splitsen van elkaar op een normale manier.

En tussen een versterker en een geschikte versterker zit een wereld van verschil. Er zijn meer dan genoeg "versterkers" op de markt die alleen maar ruis en ellende de lijn op sturen en het goede signaal verminken. Daarom een geschikte versterker, die is erop getest dit niet te doen.
je modem moet je gewoon dicht bij de hoofdaansluiting met de meegeleverde kabel aansluiten met een goeie splitter .. minst signaal verlies = minst problemen.
250 meter vanaf een AOP kan het anders prima werken. Goed aansluiten met juiste materialen en je komt veel verder dan je denkt.
TV signaal is veel minder "verlies" gevoelig .. met goeie coax kabel bespaar jezelf het meeste ellende . signaal verlies zie je doordat sommige zenders "ruis" vertonen (minder scherp)
Een DVB-C stream is net zo gevoelig als een Docsis stream. Dat is immers technisch ook een DVB-C stream. Het maakt 0,niets uit of je nu een TV of modem verder weg zet. En daarnaast is ruis, aldus velen, niet waarneembaar in de beeld kwaliteit van digitaal beeld.
Maar kabel kwaliteit versus lengte + gebruikte connectoren.. zorgen voor DB verlies en met signaal versterkers kan je dat opvangen.. in een relatief klein huis en goeie levering + goeie aansluiting heb je daar geen last van. maar goed dat is TS keuze.
Elke kabel, connector en splitter heeft verlies. Er bestaan geen kabels, connectoren en splitters zonder verlies. Dat is onmogelijk. Hoe groot of klein een huis ook is. Een versterker koop je om verliezen te compenseren als een splitter voor teveel verlies zorgt.
Goedkopere (bouwmarkt) "witte" coax is minder shielded en dunner dus wederom DB verlies per meter, RG59 kabel (advies van CAI monteurs) is beter shielded en heeft minder DB verlies per strekkende meter. meeste verlies heb je in de regel op connectoren (4 tot 5 db ) met een kwalitatief goeie kabel is dat 1 db per 5 meter ofzo .. ter indicatie
Een connector met 5dB verlies? Wut? Als het 0,01dB is is het al veel te veel. Je verliest per meter kabel bij een C9 kabel 0,09 dB op 230 of 0,18 dB op 800MHz. Daarmee ga je rekenen een RG 59 heeft nog veel meer nadelige kenmerken dan de shielding.
(tv)coax en cat5 zijn beide rated voor minimaal 1gigabit per seconde aan data overdracht..
Coax heeft niets mer snelheid te maken van 1 gigabit per sec. Net als een CAT5e kabel dat ook niet direct heeft. Het aantal MHz bereik van een coaxkabel en CAT5e kabel zijn van belang. Waar een Coaxkabel van 5 MHz tot 3GHz / 3000Mhz bandbreedte heeft en de gebruikte ruimte hierop in combinatie met modulatie technieken bepaald de snelheid net als dit ook bij CAT5e geld. CAT5e geeft garantie op 1Gbit/s over 100 meter. Waar Ziggo nu al continu een constante datarate van meer dan 5Gb/s over de coax stuurt over onbeperkte afstand (Jaja met versterkers etc kun je inprincipe onbeperkt doorgaan met oplengen).
Dit heeft met meer factoren te maken dan alleen "kabel" dus frequentie gebruik, modulaties en codex .. vergeet alleen niet dat "analoog" bredere freqentie bereik heeft dan digitaal. maar last heeft de verlies per meter per gebruikte frequentie .. en hier komt dus de versterker om de hoek ..
Analoog een bredere frequentie bereik heeft? Que? Analoog en digitaal signaal gebruiken beiden 8MHz (effectief 7,6MHz) per kanaal en kennen exact dezelfde verliezen per meter. Het maakt niets uit of je analoog of digitaal signaal over een kabel stuurt aan het einde heb je dezelfde resultaten. Een versterker heeft 0,niets met analoog of digitaal signaal te maken maar de sterkte van je signaal over een bepaalde afstand.
Vroeger zaten in elk verdeel kastje per stad,stadsdeel en straat een "versterker" naar om je signaal naar huis te sturen ..tegenwoordig kan dit met minder techniek af.. (voor internet/digitaal verkeer)
Tegenover vroeger en nu is het netwerk buiten weinig veranderd. Die versterkers zijn nog steeds aanwezig en ook hier maakt analoog/digitaal niets uit. Al sinds de introductie van DOCSIS 1.0 eind jaren 90 wordt analoog en digitaal over 1 en de zelfde kabel en versterkers gestuurd. Wat veranderd is is het aantal glasvezel wat van uit de HUB's naar de wijken toe gaat vele malen toegenomen is om het aantal segmenten te verkleinen voor het verdelen van de capaciteit. Ofwel minder aansluitingen op een segment is meer capaciteit op de docsis streams per aansluiting is hogere snelheden mogelijk. Hiervoor zijn er of meer nodes geplaatst of de glasvezel is dieper de wijk in getrokken naar groepsversterkers. Maar die versterkers zijn en blijven aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen90
  • Laatst online: 19-03 16:55
WielerManiak schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 00:20:
Beste Tweakers,

Is dit ook de juiste manier van aansluiten of zie ik hier dingen over het hoofd? ik hoor ook dat je een te sterke verbinding kan krijgen? dus die 30cm naar de router niet versterken?

de versterker die ik wilde gebruiken:
Hirschmann HMV41 (versterker) met de bijbehordende ziggo geschikt kabels en connectors.
afstand tv 1 begane grond: 6-7 meter,
afstand tv 2 1ste verdieping 6-7 meter,
afstand tv 3 2de verdieping ~15 meter
Prima uitgangspunt, gewoon zo proberen. Teveel signaal (oversturen) is inderdaad ook mogelijk. De HMV41 heeft per uitgang een verschillende versterking, daarmee kan je de juiste signaalsterkte bij de juiste TV krijgen. Kan zijn dat je een beetje moet spelen met welke tv op welke aansluiting dus. Niet gebruikte aansluitingen wel netjes afsluiten met een 75 ohm afsluitweerstand.

HMV41 is inderdaad retourgeschikt, modem kan daar dus gewoon op aangesloten worden. Vaak wordt in je aansluitpakket ook wel een aparte splitter bijgeleverd om je modem aan te sluiten, deze kan je gebruiken om de modem evt direct aan te sluiten (dus niet via de versterker).

Los van alles is UTP wel een wat modernere oplossing.
[...]

Wauw, een coaxkabel != een UTP kabel. Die omvormers moet je dan ook niet gebruiken, gezien een UTP kabels het signaal anders overdraagt dan een coaxkabel en dit vaak tot de meest vreemde storingen leidt. Daarnaast wordt er op een coaxkabel veel meer bandbreedte continu gebruikt dan een UTP kabel.
Absoluut eens met de stelling coaxkabel != UTP. Dat je vervolgens stelt dat je die omvormers dus niet moet gebruiken is nogal kort door de bocht. Zie bijvoorbeeld de Inca 1G, hiermee is over het coax netwerk een gigabit UTP netwerk op te bouwen, naast je bestaande TV/Docsis signalen.

12x400WP West Fronius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
Jansen90 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:41:

Los van alles is UTP wel een wat modernere oplossing.

[...]

Absoluut eens met de stelling coaxkabel != UTP. Dat je vervolgens stelt dat je die omvormers dus niet moet gebruiken is nogal kort door de bocht. Zie bijvoorbeeld de Inca 1G, hiermee is over het coax netwerk een gigabit UTP netwerk op te bouwen, naast je bestaande TV/Docsis signalen.
Een Coax naar UTP oplossing is simpelweg het signaal 1 op 1 van Coax naar UTP sturen. Ofwel er gebeurd niets met het signaal.

Bij MoCA wat je aanhaalt wordt er een gemoduleerde verbinding opgezet tussen 2 MoCA adapters waar ip verkeer tussen uitgewisseld kan worden. Hierbij bepaald de verbinding tussen de adapters en de MoCA versie welke snelheid je haalt. Maar je zet hier niet letterlijk het UTP signaal 1 op 1 om op het signaal via coax. De vergelijking UTP naar Wifi komt beter op zijn plaats. Wifi is het signaal Lucht is de drager. Waar MoCA het signaal geeft en coax de drager is. Bij coax naar utp is utp de drager van coax signaal zonder tussenkomst van een modem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Een versterker plaats je om het verlies van je installatie te compenseren. Zwak signaal kun je niet verbeteren alleen sterker maken. Het idee dat een versterker signaal beter maakt is onzin.
Dat is geen onzin. Een versterker kan dat best. Mits hij het totale ruisgetal/factor van de totale transmissielijn verlaagt. Dat is alles. Verder is "zwak" signaal een wat aparte definitie. Dat dat "daarom" niet te verbeteren valt ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WielerManiak
  • Laatst online: 15-10-2021
bedankt voor alle reacties!

Helaas is niet elke tv even slim dat er een internet kabel in kan dus UTP naar de tv's heeft helaas niet bij elke tv zin. Voor de coax kabels en connectors haal ik eigenlijk alles van Hirschmann, om toch het beste kwaliteit eruit te krijgen. En Glasvezel is helaas nog(lang) niet mogelijk bij mij thuis. ;( Verder zie ik dat ik bij het aansluit pakket een splitter krijg om vanaf de hoofdingang af te splitsen naar de modem ze raden het blijkbaar ook aan om de andere te gebruiken richting de versterker dit ga ik dan ook doen.

kan ik er dan ook vanuit gaan dat het slimmer is om de kabels op maat te maken? aangezien je op lengte kwaliteit kan verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen90
MediaZoo schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 16:33:
[...]

Een Coax naar UTP oplossing is simpelweg het signaal 1 op 1 van Coax naar UTP sturen. Ofwel er gebeurd niets met het signaal.

Bij MoCA wat je aanhaalt wordt er een gemoduleerde verbinding opgezet tussen 2 MoCA adapters waar ip verkeer tussen uitgewisseld kan worden. Hierbij bepaald de verbinding tussen de adapters en de MoCA versie welke snelheid je haalt. Maar je zet hier niet letterlijk het UTP signaal 1 op 1 om op het signaal via coax. De vergelijking UTP naar Wifi komt beter op zijn plaats. Wifi is het signaal Lucht is de drager. Waar MoCA het signaal geeft en coax de drager is. Bij coax naar utp is utp de drager van coax signaal zonder tussenkomst van een modem...
Thanks voor de uitleg, ik weet op detail niveau wat MoCA is en hoe het werkt. Ik heb zelf als ontwikkelaar aan dergelijke apparatuur gewerkt. Een "Coax naar UTP oplossing" waarbij niets gebeurt met het signaal, mag wat mij betreft geen oplossing heten. Ik denk ook dat vso iets als MoCA bedoelde toen hij het over een omvormer had.
Bart2005 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 16:37:
[...]

Dat is geen onzin. Een versterker kan dat best. Mits hij het totale ruisgetal/factor van de totale transmissielijn verlaagt. Dat is alles. Verder is "zwak" signaal een wat aparte definitie. Dat dat "daarom" niet te verbeteren valt ook. :)
Dat is dus wel onzin, een versterker versterkt alleen. Teveel ruis op de lijn voor de versterker? Dan ook na de versterker. Een versterker zal altijd ruis toevoegen, hoe laag het ruisgetal ook.
Als je daadwerkelijk het signaal wil verbeteren moet je het complete kabelpakket opnieuw synthetiseren. Dat is voorlopig nog een brug te ver voor in de wijknodes, laat staan in huis.
WielerManiak schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:14:
bedankt voor alle reacties!

Helaas is niet elke tv even slim dat er een internet kabel in kan dus UTP naar de tv's heeft helaas niet bij elke tv zin. Voor de coax kabels en connectors haal ik eigenlijk alles van Hirschmann, om toch het beste kwaliteit eruit te krijgen. En Glasvezel is helaas nog(lang) niet mogelijk bij mij thuis. ;( Verder zie ik dat ik bij het aansluit pakket een splitter krijg om vanaf de hoofdingang af te splitsen naar de modem ze raden het blijkbaar ook aan om de andere te gebruiken richting de versterker dit ga ik dan ook doen.

kan ik er dan ook vanuit gaan dat het slimmer is om de kabels op maat te maken? aangezien je op lengte kwaliteit kan verliezen?
Kabels op de juiste lengte maken is sowieso good practice. Een metertje zal het verschil niet maken maar veel overlengte kan inderdaad je signaal beinvloeden. Daarnaast goed de instructies volgen voor het aanzetten van de connectoren!

12x400WP West Fronius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Jansen90 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:26:

Dat is dus wel onzin, een versterker versterkt alleen. Teveel ruis op de lijn voor de versterker? Dan ook na de versterker. Een versterker zal altijd ruis toevoegen, hoe laag het ruisgetal ook.
Als je daadwerkelijk het signaal wil verbeteren moet je het complete kabelpakket opnieuw synthetiseren. Dat is voorlopig nog een brug te ver voor in de wijknodes, laat staan in huis.
U snapt er duidelijk niet veel van. Dat blijkt uit dat soort platitudes als "een versterker versterkt alleen maar". Het is een transmissielijn en je kunt met de geschikte middelen het ruisgetal lager krijgen dan het was wat resulteert in een beter signaal. Wat u bedoelt met "opnieuw synthetiseren" snap ik niet en lijkt me een gevalletje interessant doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
Bart2005 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:54:
[...]

U snapt er duidelijk niet veel van. Dat blijkt uit dat soort platitudes als "een versterker versterkt alleen maar". Het is een transmissielijn en je kunt met de geschikte middelen het ruisgetal lager krijgen dan het was wat resulteert in een beter signaal. Wat u bedoelt met "opnieuw synthetiseren" snap ik niet en lijkt me een gevalletje interessant doen.
Dat werkt helaas toch echt niet zo in een coax netwerk. Je zult het signaal nooit beter kunnen krijgen uit een versterker dan het erin ging. Iedere versterker creëert ruis en daarmee slechter signaal op de lijn. Maar omdat dit minimaal is merk je er weinig van bij het uitgaande signaal.

Als je gelijk zou hebben, waarom komt er uit het netwerk van Ziggo dan geen beter signaal dan het bij Ziggo uitgestuurd wordt. Er is namelijk een aanzienlijk verschil in het ruis niveau tussen wat Ziggo uitstuurt en er bij de klant op het AOP te meten is. Dit zou dus in jouw onderbouwing niet mogen en Ziggo bespaart hierbij echt niet op apparatuur om het bij de klant goed aan te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen90
Bart2005 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:54:
[...]

Wellicht wordt het tijd dat u zelf versterkers gaat ontwikkelen. Ik ben zelf een aantal jaar werkzaam geweest als ontwikkelaar voor dergelijke versterkers, maar wat u stelt is mij nooit gelukt. Als u inderdaad een versterker maakt welke het ruisgetal lager maakt en het signaal verbetert, dan is uw bedje gespreid.

Dat u niet snapt wat ik ergens mee bedoel, wil nog niet zeggen dat het onzin is.

12x400WP West Fronius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Jansen90 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 23:24:
[...]

Wellicht wordt het tijd dat u zelf versterkers gaat ontwikkelen. Ik ben zelf een aantal jaar werkzaam geweest als ontwikkelaar voor dergelijke versterkers, maar wat u stelt is mij nooit gelukt. Als u inderdaad een versterker maakt welke het ruisgetal lager maakt en het signaal verbetert, dan is uw bedje gespreid.

Dat u niet snapt wat ik ergens mee bedoel, wil nog niet zeggen dat het onzin is.
Ik stoor me aan deze onkunde. Toch spreekt daar altijd een grote autoriteit uit, ten onrechte m.i. Het ruisgetal kan altijd lager (afhankelijk van het budget). Het lijkt alsof men en ook u niet snapt wat de ruisfactor betekent. Het is simpel rekenen met db's. Er zijn ook calculators voor transmissielijnen (want dat is het) en daar kan je gewoon zien wat een betere versterker voor de keten betekent qua totaalruis. Dat die versterkers niet gangbaar zijn in het coaxboerenwereldje weet ik ook wel. Maar ze bestaan dus wel en kunnen het signaal opknappen door een lager ruisgetal in de keten. Zo simpel is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:49
Het kan wel, maar dan is het geen versterker maar een repeater. Ik denk alleen wel dat een dergelijk apparaat te groot en te duur is om voor het hele frequentiespectrum in een straatkast te plaatsen.

Bij switches en wifi is zoiets heel normaal, bij coax niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-07 20:08

BoltYes

This is the Way

KOKA kabel nemen met uitsluitend F-connectoren. Is nog makkelijker te monteren ook omdat de bij Ziggo geleverde versterker ook alleen met F-connectoren werkt. Heb prima signaal met 3 televisies met 10, 15 en 25 meter kabel eraan.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen90
Bart2005 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 23:35:
[...]

Ik stoor me aan deze onkunde. Toch spreekt daar altijd een grote autoriteit uit, ten onrechte m.i. Het ruisgetal kan altijd lager (afhankelijk van het budget). Het lijkt alsof men en ook u niet snapt wat de ruisfactor betekent. Het is simpel rekenen met db's. Er zijn ook calculators voor transmissielijnen (want dat is het) en daar kan je gewoon zien wat een betere versterker voor de keten betekent qua totaalruis. Dat die versterkers niet gangbaar zijn in het coaxboerenwereldje weet ik ook wel. Maar ze bestaan dus wel en kunnen het signaal opknappen door een lager ruisgetal in de keten. Zo simpel is het.
Beetje generaliseren, beetje moddergooien. Als het zo simpel is, zie ik graag een voorbeeld van een dergelijke versterker.
Tot die tijd, kan ik http://literature.cdn.keysight.com/litweb/pdf/5952-8255E.pdf aanraden. Fatsoenlijk stuk literatuur van Keysight over o.a. de definitie van het ruisgetal. Ook de niet "coaxboerenwereld" zal zich aan simpele natuurkunde moeten houden. Elke versterker zal dus ruis bijdragen.

12x400WP West Fronius

Pagina: 1