Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HDD verdeeld in twee MBR drives samenvoegen tot een 4TB HDD

Pagina: 1
Acties:

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-10 16:53
3 jaar geleden heb ik een 4TB externe Verbatim USB 3.0 harddisk gekocht.

Deze werd toen ingedeeld en 2 aparte MBR drives dus geen partities van 2GB

Ik heb vandaag de harddisk leeg gemaakt en de volume omgezet naar GPT en hoopte er een GPT partitie van 4TB te kunnen maken.

Ook met het programma Paragon Hard Disk Manager 16 lukte het niet. zag geen optie om de 2 drives samen te voegen wel om partities samen te voegen, dit kan ik ook met schijfbeheer.

Tot nu toe heb ik nog niets gevonden op Google dat me verder kan helpen.

mocht iemand mij verder kunnen helpen dan hoor ik het graag.

Lex
Afbeeldingslocatie: https://oi969.photobucket.com/albums/ae178/lex6363/4%20TB%20TOSHIBA%20HDD_zps8murkajz.png?t=1557355317

[ Voor 12% gewijzigd door LEX63 op 10-05-2019 10:30 ]

• ThomasJ
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-11 20:55
Wat als je probeert de partities helemaal weg te gooien? Kun je dan vanuit schijfbeheer een nieuwe aanmaken ter grootte van de volledige 4TB?

Mochten de partities om wat voor reden dan ook niet weg willen, kun je altijd even proberen met diskpart. Dan even de volgende commando's uitvoeren:

List disk
Select disk x - waar x het getal in het lijstje is van je 4TB schijf
Clean

Vervolgens kun je hem dan in schijfbeheer opnieuw initialiseren als GPT en een partitie aanmaken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kan de controller wel overweg met een 4TB disk in 1 partitie? Genoeg USBcontrollers die dat namelijk helemaal niet kunnen. Dus zeker bij de wat oudere disks kom je dan vaak de workaround tegen dat ze er dna maar 2 losse partities van maken van ieder 2TB.

Dit achterhalen is lastig, vaak is het vaag welke USBcontroller gebruikt is, en dan moet je er ook maar net de info over kunnen vinden. Maar je kunt 't wel uitsluiten door het ding eens aan te sluiten op een andere USBcontroller.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11 23:39
Als je echt twee drives ziet, dan is dat waarschijnlijk een truuk van de enclosure om een aantal limieten rond de ~2 TiB te omzeilen.

Die enclosures zijn iha. niet configureerbaar, dus als er geen 'slimme' oplossing voor specifiek die enclosure op internet te vinden is dan heb je waarschijnlijk gewoon pech.

Andere exclosure gebruiken (maar dan goed zoeken naar eentje die geen rare fratsen uithaalt), disk eruithalen, of kijken of je in Windows iets kan met een dynamic disk (dus twee 'disks' combineren).

Maar die laatste optie is mogelijk ook niet perfect. Je wilt de disks idealiter lineair samenvoegen, stripen zou 'm twee keer zo traag maken qua seeks..

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Ik zie geen linkje naar het exacte product.
Het zou dus zomaar kunnen zijn dat er twee fysieke harddisks van elk 2 TB in zitten en dan lukt het niet als de USB-controller daar niet aan meewerkt ...

• LEX63
Bedankt voor jullie reacties.

ER zit een Toshiba MD04ACA400 in dat is een harddisk van 4TB. Wat voor chipset er in zit geen Idee daarvoor moet ik hem open schroeven.

Net even met Aida64 gekeken ik kan daar deze informatie ook niet vinden.

Het zou best mogelijk kunnen zijn dat deze Verbatim enclosure niet meer aan kan dan partities van 2TB.
dan moet ik het maar zo laten of een moderne enclosure gebruiken.

Ik heb vorig jaar een gekocht voor een 2TB harddisk ik zal deze enclosure proberen.

Iedereen bedankt ik ga het uit zoeken en experimenteren.

[ Voor 9% gewijzigd door LEX63 op 10-05-2019 01:18 ]

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-11 11:13

Twarp

just grin...

Ik zou even met diskpart op mee commandprompt kijken (in adminmodus).

Type help en je kan dan zien welke commands je kan gebruiken. Meestal helpt het om beide "partities/schijven" te verwijderen en opnieuw te starten.

Meh ...

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:54

World Citizen

FreeReef.nl

Kennelijk is dit een bekend iets van Verbatim om de boel compatibel te houden met oude OS'en.

Ik heb er ooit mee geklooid en kwam uit bij de tool "Verbatim partition (mode) Changer"

Ik heb hem alleen niet on mijn "uninstalled" folder staan, en kan hem zo snel ook niet vinden op google.
Ik kan deze post vinden maar daar is de link van dood. .

https://markus.revti.com/...al-hdd-showing-2-devices/

Ik kan me niet herinneren dat mijn tool indertijd ook echt "3tb" in de naam had. Volgens mij had ik een generieke tool.

Ik zal er nog een query aan wagen, maar kan het zo snel al niet vinden.

FreeReef.nl

• LEX63
UPDATE

Ik heb net me huiswerk gedaan deze enclosure heeft een JMS539 SuperSpeed USB to SATA II 3.0G Bridge. een wat oudere USB 3.0 naar Sata II controller chip. Ik zag dat hier updates voor zijn.

Ik heb net de twee harddisks omgeruild de 4TB zit nu in de nieuwe enclosure die 6TB aan kan.

Yep het was de Chipset die niet meer aan kan sturen dan 2TB partities. In de nieuwe 6TB enclosure werkt het wel, opeens de twee disks naast elkaar als twee partities, simpel verwijderen en een nieuwe partitie maken.
Ik heb nu een disk van 3726 GB.

Bedankt voor de tips over de chipset in de Enclosure ik had hier nog niet aan gedacht.

Lex

[ Voor 18% gewijzigd door LEX63 op 10-05-2019 12:21 ]

Pagina: 1