LED spots Ikea Lakene aansluiten op oude trafo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 10uzd5
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-11 22:14
In de badkamer vervang ik mijn halogeen spots voor LED. De halogeen spots zijn aangesloten via een trafo (230V - 50Hz 0.26A. Sek: 11.5V-eff Max 5.2A 20-60W).

I.v.m. de beperkte ruimte in het plafond en omdat ik geen extra gat uit het plafond wil zagen wil ik een trafo op de oude trafo aansluiten waarop de LED spots kunnen functioneren.

Vraag 1:
Is het mogelijk om een trafo op trafo aan te sluiten?

Vraag 2:
Wat voor trafo heb ik nodig om de Ikea LED's aan te sluiten op de 'nieuwe' trafo? (230V, 200 Lumen, 4 Watt)

Alvast beankt voor de hulp!

Alle reacties

• GewoonJarmo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-07-2021
Kun je niet de oude trafo vervangen voor de nieuwe,
10uzd5 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 23:30:

Vraag 1:
Is het mogelijk om een trafo op trafo aan te sluiten?
Dat is opzich mogelijk, wat zijn de waardes van bijde trafo's?
10uzd5 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 23:30:

Vraag 2:
Wat voor trafo heb ik nodig om de Ikea LED's aan te sluiten op de 'nieuwe' trafo? (230V, 200 Lumen, 4 Watt)
Zat er geen trafo bijgeleverd bij de lampen?
Welke lampen heb je aangeschaft bij de ikea?

• 10uzd5
Bedankt voor je reactie.

Mbt vraag 1:
De waardes van de huidige trafo staan erbij.

Vraag 2:
Er zit geen trafo bij de lampen omdat deze in principe op de ‘gewone’ lampaansluiting kan.

Ik heb de ikea lakene led lampen.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je hebt lampen die op 230V AC lopen... en je oude halogeen liep op 11,5VAC

voor je nieuwe lampen heb je geen trafo nodig...
echter deze zullen zeker niet (zonder aanpassingen) op de plek van je oude halogeenlampjes kunnen..

404 Signature not found

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:02
Je wilt dus een trafo van 12VAC naar 230VAC tussen de bestaande trafo's en de nieuwe spot? Als het ouderwetse gewikkelde trafo's zijn (dus geen elektronische) zou dat moeten kunnen. Maar het lijkt me verdomd inefficiënt en gewoon een slecht plan.

Kun je de oude trafo('s) echt niet verwijderen? Hoe heb je het opschrift kunnen lezen dan?

Als verwijderen echt niet lukt, zoek dan naar 12V LED verlichting die werkt op een halogeentransformator.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:14
Als je de oude trafo wel kunt bereiken, maar niet door datzelfde gat weg kunt halen, zou ik 'm lekker laten liggen. Kabel aan de 230 V kant losknippen, die vervolgens gebruiken om je nieuwe lampjes direct op lichtnet aan te sluiten. Heb je helemaal geen trafo meer nodig.

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-12 17:40

Foamy

Fulltime prutser

Twam schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 21:28:
Als je de oude trafo wel kunt bereiken, maar niet door datzelfde gat weg kunt halen, zou ik 'm lekker laten liggen. Kabel aan de 230 V kant losknippen, die vervolgens gebruiken om je nieuwe lampjes direct op lichtnet aan te sluiten. Heb je helemaal geen trafo meer nodig.
Als je gesmolten kabels wilt hebben zou ik dat inderdaad doen...

Ik zou de oude kabels inderdaad losknippen: dan kun je deze mooi gebruiken om fatsoenlijke kabels (geschikt voor 230V) over je plafond te trekken.

blub

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:02
Foamy schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 21:39:
[...]

Als je gesmolten kabels wilt hebben zou ik dat inderdaad doen...

Ik zou de oude kabels inderdaad losknippen: dan kun je deze mooi gebruiken om fatsoenlijke kabels (geschikt voor 230V) over je plafond te trekken.
@Twam stelt letterlijk voor om de bekabeling die nu aan de 230V zijde van de transformator zit rechtstreeks op het spotje aan te sluiten.

Ik mag toch aannemen dat deze bekabeling voor 230V geschikt is.

Best kans dat er nu al 230V bekabeling bij ieder spotje ligt. Gezien het vermogen van de transformator (20-60W) zou het wel eens kunnen dat er een transformator per spotje is.

[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 10-05-2019 21:44 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-12 14:37

DukeBox

loves wheat smoothies

Houd ook rekening met specifieke veiligheids aanbevelingen voor badkamer verlichting op 230V: https://www.fonq.nl/advie...iste-badkamerverlichting/

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-12 17:40

Foamy

Fulltime prutser

@Xander TS begint over een trafo op een trafo aansluiten. Ik neem aan (ik weet het, dodelijk) dat er dus 1 centrale trafo in de hoek op 't plafond ligt en van daar uit bekabeling geschikt voor 11.5V naar de spotjes loopt. Hiervoor wordt normaliter dunnere bekabeling gebruikt dan voor een 230V installatie.

Mocht mijn aanname verkeerd zijn: shoot me ;-)

blub

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Mocht het een ouderwetse transformator zijn (op basis van magnetisch gekoppelde spoelen) zou je theoretisch van 12V weer naar 230V kunnen gaan door er weer een trafo (maar dan omgekeerd) achter te zetten maar ga dit ajb niet doen.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 10-05-2019 21:51 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:04
Klinkt inderdaad als een erg slecht plan. Om welke Ikea lampen gaat het precies, want LEDs worden in de regel niet gevoed via een trafo maar met een LED driver.

• 10uzd5
Xander schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:41:
Als verwijderen echt niet lukt, zoek dan naar 12V LED verlichting die werkt op een halogeentransformator.
Ook i.v.m.veiligheid ga ik opzoek naar 12V led die werken op de halogeentransformator. Bedankt!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

10uzd5 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 10:21:
Ook i.v.m.veiligheid ga ik opzoek naar 12V led die werken op de halogeentransformator. Bedankt!
Die zijn er heel veel, en afhankelijk van je transformator kan je ze ook dimbaar krijgen.
Er zijn bijv. ook osram gu 5.3 smart+ versies, dan kan je ze altijd dimbaar maken.

Pagina: 1