Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Wellicht kunnen jullie mij adviseren wat te doen met onderstaande situatie.
Mijn desktop werkte wat trager dan ik gewend was, waarna ik middels OpenHardwareMonitor mijn systeem ben gaan bekijken. Hier viel me op, dat er slechts 4 GB RAM werd weergegeven, terwijl ik er in totaal 8 GB in heb zitten.
Vervolgens beide strips in een andere socket gestopt (2 en 4 i.p.v. 1 en 3).
Hierna leek alles weer in orde, echter valt me vandaag weer hetzelfde op: 4 GB in plaats van 8 GB. Er is dus iets wat het laat afweten.

Doordat het werkgeheugen wederom weg valt, neig ik aan te nemen dat één van de 2 strips niet goed meer werkt.
Echter is mijn ervaring met defect werkgeheugen dat wanneer een strip defect is, deze überhaupt niets meer gaat doen.
Hierdoor neig ik dus ook naar een eventueel defect op het moederbord. Ik ben niet enorm ervaren met hardware, vandaar mijn twijfel.

Mijn vraag is dan ook: Klinkt bovenstaand probleem als een RAM of moederbord probleem?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via Verwijderd op 09-05-2019 23:42)

Verwijderd

Ik ben erg blij met firefox, dat is bij mijn weten ook de zuinigste met ram.
Verder zou je kunnen overwegen om wat ram via vraag & aanbod aan te schaffen.
Daar zul je de bank niet mee breken.

Alle reacties

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-01 12:12

ComputerHoed

Electronica <3

Heb je wel Windows in 32bit mode geinstalleerd?

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-01 20:51
Probeer eens eerst de enne geheugenmodule en dan de andere.
Als er 1 kapot is, zou het systeem eventueel vastlopen.
En wellicht een MEMtest draaien.

PSN: plexforce (ps4)

Verwijderd

Topicstarter
@ComputerHoed x64 Windows 10, versie 1809.
Windows Systeeminformatie laat wel het volgende zien:

Totaal fysiek geheugen: 7,98 GB
Beschikbaar fysiek geheugen: 3,75 GB

Daar zou het in principe niet aan mogen liggen toch?

@WeHoDo
Dat is inderdaad nog iets wat ik zou kunnen testen. Het kan beide kanten nog op dus qua mogelijk defect?

Verwijderd

Wat staat er bij: gereserveerd voor hardware?
En geef eens de volledige specificaties van het machientje.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2019 22:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mogelijk kijk ik op een andere plek, maar ik zie het volgende via msinfo32 :

Geïnstalleerd fysiek geheugen (RAM) 8,00 GB
Totaal fysiek geheugen 7,98 GB
Beschikbaar fysiek geheugen 4,15 GB
Totaal virtueel geheugen 9,48 GB
Beschikbaar virtueel geheugen 5,13 GB
Ruimte voor wisselbestand 1,50 GB

Edit:

Al wat ouder, maar bij deze, specs:

Windows 10 64x 1809
Moederbord: Asus V-P8H67E
CPU: Intel i7-2600
Videokaart: AMD Radeon HD 6900 series
RAM: 8GB (Merk durf ik zo niet te zeggen, 1333 mhz geloof ik)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2019 23:09 ]

Verwijderd

Ik zie niets raars: totaal fysiek 7,98 GB waarvan 4,15 GB vrij.
Doe eens een ctrl + alt + del en kijk eens bij taakbeheer -> prestaties, rechtsonder.

Verwijderd

Topicstarter
Daar zegt 'ie inderdaad ook 8 GB.

In gebruik: 4,4 GB
Beschikbaar: 3,5 GB

Toegewezen 5,9/9,5 GB
In cache 3,6 GB

Verwijderd

Niets mis mee, klopt wel ongeveer.
Waarbij merk je de vertraging?

Verwijderd

Topicstarter
Het is vooral bij wat meer open tabbladen in combinatie met Office applicaties ivm studie, al merk ik wel dat het de laatste tijd wat langzamer functioneert dan wat ik gewend ben.
Vandaar dat ik ook wat ben gaan zoeken naar een mogelijke oorzaak.

Ik zie dat Chrome in elk geval al ruim een GB opslokt. Misschien maar eens een lichtere browser proberen?

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Ik ben erg blij met firefox, dat is bij mijn weten ook de zuinigste met ram.
Verder zou je kunnen overwegen om wat ram via vraag & aanbod aan te schaffen.
Daar zul je de bank niet mee breken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga inderdaad eens kijken of Firefox de situatie wat verbeterd.
Al kan een beetje investeren denk ik ook geen kwaad, haha.

In elk geval bedankt voor de snelle reactie, ik ga er mee aan de slag!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:19
Check taakbeheer eens al je merkt dat je pc wat trager is. Misschien is er wel een proces dat je CPU zwaar belast i.p.v. dat je te kort geheugen begint te krijgen.
Of iets dat je HD/SSD zwaar belast?

apollo13

Verwijderd

Topicstarter
@apollo13 Het lijkt veel simpeler dan ik in eerste instantie had gedacht: Chrome.
Toch al snel een GB aan werkgeheugen daar aan toegewezen. Gesorteerd op geheugen staat op nummer 2 een proces met 70 MB.. Dus da's nogal een verschil.

HD en CPU worden nauwelijks belast lijkt het.

Ik ga Firefox een tijdje gebruiken en mocht dat niet heel veel meer opleveren dan is het misschien wel eens tijd voor een upgrade ;-)

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:35
Verwijderd schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:31:
Ik ga Firefox een tijdje gebruiken en mocht dat niet heel veel meer opleveren dan is het misschien wel eens tijd voor een upgrade ;-)
Je kunt beter de Chromium versie van Edge een kans geven. Deze biedt de voordelen van Chrome maar is ondertussen ook de lichtste browser. Verder geldt overigens dat een hoog geheugengebruik niet per se negatief is. Zeker voor Chrome (of beter gezegd Chromium) geldt dat de browser juist extra geheugen reserveert op basis van je historische gedrag. Sterker nog, hij laadt zelfs al vooraf pagina's binnen die je nog niet hebt bekeken (zie https://www.chromium.org/...esign-documents/prerender) om de algehele browser ervaring juist te versnellen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gACPofC.png
Memory utilization is being handled by restricting the number of prerendered pages to only 3 (At most 2 per page), and is restricted if there is not enough available RAM on the system at the time of the prerender. Additionally, if the memory for the page exceeds 150 MiB then the prerendering is cancelled and the memory returned to the system.
Ongebruikt geheugen is verspilling, dus proberen dergelijke tools juist met low-prio memory allocaties te werken. Op het moment dat je een applicatie opent die wel een normale prioriteit eist gaat deze low-prio reservering vrijgemaakt worden. Het lijkt mij dan ook zo goed als geheel onwaarschijnlijk dat het geheugenverbruik de reden is waarom je deze "trage" ervaringen hebt. Hoe lang draait deze Windows installatie inmiddels?
Seeing that huge number in Task Manager’s Memory column may be shocking, but it’s also important to remember that free RAM is useless RAM. RAM exists for a reason: if your computer can store lots of stuff in its short-term memory, then it can recall those things quickly later on. And if your computer doesn’t end up needing that stuff, it will toss it away to make room for other programs that need those resources. If that RAM is empty, it isn’t being used, and you aren’t getting those improvements.

So, by that logic, having your RAM almost full can be a good thing. It becomes a bad thing when your RAM is constantly full and slowing down your system. If what you’re doing needs more RAM than your computer has to offer, it’ll start swapping some of that short-term memory to your computer’s hard drive, which is much slower.

In a nutshell: Don’t flip out just because Chrome is using lots of RAM. That means its doing its job. If it’s taking up so much RAM that things are noticeably slowing down, however, you do indeed have a problem.
Afbeeldingslocatie: https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--aJ_86kyW--/c_fit,dpr_2.0,f_auto,fl_progressive,q_80,w_636/1262497171641241489.jpg

[ Voor 63% gewijzigd door Paprika op 10-05-2019 11:48 ]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Heb je wel een SSD? Of merk je nu na enig gebruik dat je HDD lekker volloopt met meuk, en dat het systeem steeds trager wordt?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Verwijderd

Topicstarter
[message=,noline]Vipeax schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:42[/message]:
[...]

Ongebruikt geheugen is verspilling, dus proberen dergelijke tools juist met low-prio memory allocaties te werken. Op het moment dat je een applicatie opent die wel een normale prioriteit eist gaat deze low-prio reservering vrijgemaakt worden. Het lijkt mij dan ook zo goed als geheel onwaarschijnlijk dat het geheugenverbruik de reden is waarom je deze "trage" ervaringen hebt. Hoe lang draait deze Windows installatie inmiddels?
Het is op zich al een vrij oude installatie, de exacte datum kan ik zo snel niet achterhalen.. Systeminfo geeft april 2019 weer, maar da's de installatie van 1809 geweest verwacht ik. Het is in elk geval al ruim een jaar tot 2 jaar geleden verwacht ik.

Heb zojuist de Chromium versie van Edge gedownload en zie in elk geval al een afname geheugengebruik ten opzichte van Chrome met dezelfde webpagina's geopend.
Gezien ik verre van een expert ben op het gebied van hardware (en vooral de werking er van), een interessant artikel. Dank daarvoor!

De rode draad in de antwoorden hier lijkt toch wel software (of OS) matig te zijn dus zal denk ik daar wat moeten gaan speuren of gewoon opnieuw installeren.

Daarnaast maak ik gebruik van 2 HDD's, eentje met m'n Windows, de andere voor alle overige zaken (video, games, afbeeldingen, documenten, etc).

Een SSD kost tegenwoordig ook (bijna) niets meer zag ik, dus dat is ook nog wel iets om te overwegen.

Al met al lijkt het me dus verstandig om in elk geval eens te kijken naar hoe 'fris' m'n systeem eigenlijk nog is, en daarnaast kan het geen kwaad om een SSD toe te voegen om het allemaal nog even wat sneller te krijgen. Dan lijkt het me dat de gevoelsmatige performance problemen wel wat af zullen nemen?

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:35
Een SSD zal oprecht bij verre de beste resultaten geven wat betreft een upgrade voor je huidige machine. Ga dan wel op z'n minst voor een 256GB, en 't liefst een 512GB, model anders gaat je OS schijf te snel vol zitten.

Bijvoorbeeld:
pricewatch: Kingston A400 2,5" 480GB
pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB

De Kingston zou je goedkoop bij de lokale mediamarkt kunnen halen.

Mocht je goedkoper uit willen komen dan zou je ook naar 't 240GB model kunnen kijken, maar tegenwoordig is dat iets aan de kleine kant voor je operating system.

pricewatch: Kingston A400 2,5" 240GB

Je zult dan wel een nieuwe Windows installatie moeten uitvoeren om maximaal profijt te hebben van je aankoop.

[ Voor 147% gewijzigd door Paprika op 10-05-2019 13:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Paprika schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:02:
Een SSD zal oprecht bij verre de beste resultaten geven wat betreft een upgrade voor je huidige machine. Ga dan wel op z'n minst voor een 256GB, en 't liefst een 512GB, model anders gaat je OS schijf te snel vol zitten.

Bijvoorbeeld:
pricewatch: Kingston A400 2,5" 480GB
pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB

De Kingston zou je goedkoop bij de lokale mediamarkt kunnen halen.

Mocht je goedkoper uit willen komen dan zou je ook naar 't 240GB model kunnen kijken, maar tegenwoordig is dat iets aan de kleine kant voor je operating system.

pricewatch: Kingston A400 2,5" 240GB

Je zult dan wel een nieuwe Windows installatie moeten uitvoeren om maximaal profijt te hebben van je aankoop.
Top, dankjewel! Ik denk dat ik hier sowieso maar eens werk van ga maken. Gezien ik er toch een 2e schijf naast heb zitten, een kleine moeite om alles even over te zetten en zo geen belangrijke bestanden te verliezen.

Chromium Edge is daarnaast qua eerste indruk in elk geval al positief.
Erg blij met de snelle en duidelijke uitleg van jullie allen, dank daarvoor! :)

Helpt me ook om een beetje beter te begrijpen hoe m'n machine nou echt werkt. _/-\o_

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Verwijderd schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:28:
[...]

Top, dankjewel! Ik denk dat ik hier sowieso maar eens werk van ga maken. Gezien ik er toch een 2e schijf naast heb zitten, een kleine moeite om alles even over te zetten en zo geen belangrijke bestanden te verliezen.

Chromium Edge is daarnaast qua eerste indruk in elk geval al positief.
Erg blij met de snelle en duidelijke uitleg van jullie allen, dank daarvoor! :)

Helpt me ook om een beetje beter te begrijpen hoe m'n machine nou echt werkt. _/-\o_
Een SSD is absoluut de beste upgrade. Dat maakt dat alles gewoon veel sneller aanvoelt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Pagina: 1