Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies laptop programmeren en videobewerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• martijn1985
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06:24
Wat ga je met je laptop doen?
Ik zoek een 17inch laptop voor algemeen thuisgebruik en wat programmeren en videobewerking. Ik werk (nagenoeg) volledig op ubuntu en het is dus belangrijk dat drivers en dergelijke ook voor linux beschikbaar zijn. Het programmeren wat ik wil doen is in java en python en zal het niveau van een hobbyproject niet snel ontstijgen. Mijn vrouw wil proberen of ze videobewerking leuk vind, dus het zou mooi zijn als de laptop dit zou ondersteunen, maar het is niet zo dat ik alle high end software razendsnel moet kunnen gebruiken.

Wat is je budget?
Gezien mijn eisen denk ik aan een bedrag tussen de 1000 en 1500 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, hij zal voornamelijk thuis staan. Een 17 inch scherm is dan ook een harde eis.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen specifieke voorkeuren, maar ik ben wel gecharmeerd van de skikk in de lijst hieronder, omdat het daarbij mogelijk lijkt zelf nog wat te aan te passen aan de setup. Ik heb twee jonge kinderen, dus een beetje stevige behuizing is wel fijn.

Mijn eigen zoektocht leverde o.m. het volgende op:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsAsus ROG Strix GL703VD-GC083T€ 999,-€ 999,-
1LaptopsDell Inspiron 17 5770-F27DM€ 1.084,-€ 1.084,-
1LaptopsHP Pavilion 17-ab450nd€ 1.249,-€ 1.249,-
1LaptopsSkikk 17EZ87€ 799,-€ 799,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.131,-

Ik heb niet zo'n goed zicht op wat ik wil qua processor en videokaart. Ik neem aan dat ik wel een i7-processor nodig heb, maar daarbinnen bestaan ook nog weer heel wat opties.

De HP en de Dell staan in mijn lijst omdat het mij betrouwbare merken lijken en skikk had redelijk vergelijkbare specs voor een lagere prijs.

Mijn vragen richten zich vooral op de processor en videokaart, welke heb ik daarvan nodig? Zijn er daarnaast nog andere opties die ik zou moeten overwegen?

[ Voor 4% gewijzigd door martijn1985 op 09-05-2019 21:40 ]

Alle reacties

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-10 14:32
Voor programmeren heb je geen zwaar systeem nodig, tenzij je grote projecten vlot wilt compileren. Zo is de Linux kernel zelf compileren niet bepaald vlot op mijn verouderde laptop. Zit ook regelmatig middelgrote projecten te compileren op een budget laptop dat mijn dochter gebruikt. Lang verhaal kort, voor het programmeren hoef je waarschijnlijk nergens rekening mee te houden.

Videobewerking is wel een dingetje dat beter werk op sneller gpu's, maar hier heb ik eerlijk gezegd weinig verstand van. Hiervoor een laptop aanschaffen met dedicated GPU lijkt mij weer overkill voor wat jij en je vrouwen vermoedelijk gaan doen, maar je zou je hiervoor wel kunnen richten op de laatste generatie cpu's.

Qua OS gebruik ik ook altijd Ubuntu en zoek eigenlijk gewoon een laptop uit dat mij bevalt en ga dan nog even kort zoeken op reddit e.d. wat de ervarigen zijn voordat ik op de bestel knop druk. Thuis start ik hem op met een live cd en test dan nog even of alles werk zodat ik hem eventueel binnen 14 dagen retour kan sturen. En ik installeer trouwens altijd powertop, dat scheelt behoorlijk met de accutijd.

Misschien dat je het videobewerkingsprogramma dat je vrouw wil gebruiken kunt testen op een laptop dat langzamer is dat de modellen dat jij voor ogen hebt, zo weet je zeker dat je goed zit?