GeeMoney schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 19:00:
[...]
Je linkt nu niet naar de algemene bouwmarkt PUR maar naar elast-o-foam.
Reguliere bouwmarkt PUR verliest na jaren zijn flexibiliteit en is niet lucht dicht.
Die elast-o-foam gebruiken ze toevallig bij mijn nieuw te bouwen woning voor de kieren die ze na aftapen met speciaal tape nog tegenkomen.
Inderdaad, deze pur wordt gebruikt voor de luchtdichting van een woning, en is blijvend elastisch, dus in het algemeen roepen dat pur uithardt en niet elastisch blijft is dus niet waar. Er zijn vele verschillende soorten pur, dus je kan dit niet allen over 1 kam scheren. In de bouwmarkt hebben we over het algemeen alleen een pur moet hoge uitzetting welke hard wordt. Niet geschikt voor spouwmuur isolatie maar wel weer om bijvoorbeeld kozijnen en deuren te fixeren, in Duitsland vaak toegepast en kom in Nederland ook steeds meer voor.
Het eerste artikel waar je naar verwijs is van 2013, in de beginjaren dat PUR als bijvoorbeeld kruipruimte isolatie werd toegepast waren er veel cowboys in de markt, deze wisten vaak niet voldoende van het materiaal om deze goed te te passen. PUR welke is verhard, uitgewerkt geeft geen schadelijke stralingen en of dampen. Als de PUR wordt toegepast op een natte ondergrond (vochtig mag wel) en of dat de meng verhoudingen niet juist zijn blijft het materiaal nat en komen er inderdaad isocyanaten dampen vrij welke schadelijk zijn voor de gezondheid. Dus kortom als het goed is aangebracht heeft dit geen aantoonbare nadelige gevolgen voor de gezondheid. (Dit staat overigens ook in dat artikel.
Het tweede artikel constateert alleen een discussie en geeft geen feiten.
Het TNO heeft de veiligheidsrisico's onderzocht. Met als conclusie dat "blootstellingen aan katalysatoren en blaasmiddelen, zoals gemeten in de 3 woningen tijdens en direct na het aanbrengen van de SDF vloerisolatie, geen acute of chronische gezondheidsrisico's te verwachten zijn, ook niet in het geval van langdurige continue blootstelling". Het hele rapport is hier na te lezen.
http://publications.tno.n...nfROi/TNO-2013-R11049.pdfNee maar in het wilde weg roepen dat PUR uithardt en zijn flexibiliteit verliest zonder enige onderbouwing is dat ook niet. Evenals het roepen dat PUR alles aan de kant drukt en het slecht is voor de gezondheid.
Er zijn vele verschillende soorten PUR voor vele verschillende soorten toepassingen, je gebruik ook geen aquarelverf om je kozijnen buiten te schilderen...
Hier wat informatie aangaande de verschillende soorten PUR
https://www.purcenter.nl/advies/wanneer-welke-pur/
En dan nog even on topic: @tomvdrunen
EPS als spouwmuur isolatie is niet verkeerd maar ook niet weer niet de beste oplossing (is altijd beter dan/als niets) Maar dit zorgt niet voor een luchtafdichting van je woning en dus geen tocht meer.
Isoleren van een woning betekend niet meteen tochtdicht. PUR vult ruimtes beter, is flexibeler en komt in meer kleine ruimtes en spleten en had wellicht hier een betere keuze geweest.
Ik stel voor dat al het buiten flink waait je met iets wat rook maakt langs je ramen en kozijnen te gaan en wand/ muur en muur/muur aansluitingen te gaan (bijvoorbeeld wierook). Dan kan je goed zien waar je tocht/ een luchtlek heb. Luchtafdichting brengen je het liefst zo ver mogelijk aan de binnenzijde aan. Dit kan bijvoorbeeld met een gewone acrylaat kit. Wel weer even de juiste gebruiken, hier zijn ook weer legio aan verschillen in. Kit nu alle naden waar lucht uit komt af.
Ben je er dan nog niet? Sluiten alle ramen en deuren wel goed af? Zitten er tochtrubbers in of helemaal niets? Deze rubber drogen na een aantal jaren ook uit en dichten dan niet meer goed af. In dat geval, nieuwe rubbers aanbrengen. Je heb bijvoorbeeld deze, dit kan je zonder hamer en spijker in de sponning plakken.
https://www.gyzs.nl/search/go?w=zelfklevend
Je heb een houtkachel, deze kant ook trek veroorzaken, zit er een kanaalafsluiter/ afsluitklep in?
Wat ook kan is als je een open verbinding naar de bovenverdiepingen heb, dit veroorzaakt ook tocht, deurplaatsen of de deuren boven dichthouden, vermindert ook tocht.
Ook kan het zijn zoals
zegt dat er een koudeval van ouder dubbelglas is. Ik kan je uit ervaring melden dat dit toch wel erg waarneembaar is en vooral op koude dagen. Ik had hier thuis ook last van en na het vervangen van de ruiten voor HR++ is dit compleet verdwenen.
P.s. Warmtebeelden van een steen achtige gevel moeten wel juist gemaakt worden, dus me het juiste temperatuursverschil tussen binnen en buiten (buiten het liefst rond het vriespunt en binnen 20 graden) en dan voordat de zon de gevel heeft kunnen opwarmen, anders zie je hotspot op een gevel welke door de opwarming van de zon komen en niet van een isolatielek.
Ik heb eens ook een check laten uitvoeren en de grootst boosdoeners waren geen isolatielekken maar luchtlekken welke warme lucht door kieren mee naar buiten neemt. Ik denk dan ook niet dat je het perse moeten zoeken bij je isolatie maar bij je luchtlekken. Er zijn ook instantie welke dit voor je kunnen onderzoeken middels een blowerdoortest. Dan zetten ze je woning onder luchtdruk en vullen deze met rook, dan kan je buiten zo zien waar de lekken zijn. Dit kost echter wel een paar centen. (+/- 350 euro)
[
Voor 7% gewijzigd door
Anoniem: 316442 op 23-05-2019 08:40
]