twijfels over uitgevoerde spouwmuur isolatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvdrunen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-06-2024
alweer een paar jaar geleden heb ik mijn woning laten issoleren met EPS parels, vanaf het begin twijfelde ik al of de issolatie beter is, ik merk nog steeds dat er tocht is en voor mijn gevoel is mijn gasrekening ook niet gedaald (helaas kan ik dit niet helemaal zien aangezien ik ook een houtkachel heb en deze de laatste jaren steeds vaker gebruik i.v.m. voldoende hout.)

Vorig jaar heb ik mijn twijfels bij de leverancier uitgesproken en hij is toen langsgeweest en heeft wat foto's gemaakt met de warmtebeeld camera, hij vertelde dat alles er goed uitziet en dat er geen issolatie lekken zijn maar bij de voorgevel zie ik helemaal niets (waarschijnlijk doordat de zon hierop gestaan heeft) de voorgevel ligt immers op het zuiden) bij de achtergevel zie je duidelijk warmere plekken boven de kozijnen, betekent dit niet dat hier onvoldoende issolatie zit? heeft dit bedrijf mij gewoon overbluft door te zeggen dat alles goed is of maak ik me ontterecht zorgen?

hoe kan ik de fotos van de warmtebeeldcamera delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:27

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wanneer zijn de warmtebeelden gemaakt en wat waren de omstandigheden toen? Je hebt het al over de zon vol op zuid?

Ik heb zelf een warmtebeeldcamera en heb met mijn camera al eens eerder problemen gevonden met niet goed uitgevoerde spouwmuurisolatie.

Afbeeldingslocatie: https://www.olino.org/blog/nl/wp-content/uploads/2019/01/spouwmuur-isolatie-400x245.jpg

Op deze zijn niet heel veel gekke plekken te zien maar op de andere beelden gemaakt van dit huis wel.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-06 19:49
Het voelen van tocht kan veel oorzaken hebben. Bij wat ouder dubbel glas heb je altijd koudeval bijvoorbeeld.

Warme plekken boven de kozijnen wordt vaak veroorzaakt omdat de latij bij oudere bouw een enorme koudebrug is. Ook zo'n koudebrug kan weer voor (een gevoel van) tocht zorgen.

Daarnaast is het natuurlijk de vraag hoe goed je kozijnen, gevelpanelen en verschillende bouwdelen van de woning luchtdicht zijn gemaakt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06 16:45
Ligt er ook maar net aan hoe netjes de bouwers hebben gewerkt. In mijn woning zat er 2-3 cm "niets" boven de kozijnen... maar volgeduwt met PUR.
Om tocht te achterhalen kun je eventueel een rook spuitbus gebruiken.

Je kunt afbeeldingen delen door ze ergens te uploaden en de URL binnen [ img ] tags te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:41
EPS korrels zorgen niet voor kierdichting. Dus tocht is niet magisch verdwenen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
^^ Wat @Señor Sjon zegt.

Andersom kun je ook kieren dichten zonder spouwisolatie.

Verder doen EPS korrels in de spouw ook niks aan een koude vloer, koudebrugkozijnen en glas met groot verlies. Er is een fors verschil tussen nu gangbaar HR++ gas en "dubbel glas"; dat scheelt al snel een factor twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-06 19:49
En zelfs wanneer je HR++ glas hebt, kun je op koude winterdagen nog tocht/koudeval ervaren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:17
Bekende van me heeft spouwmuurisolatie met pur laten doen, gewoon gaten boren en volspuiten. Scheelt echt veel tocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

tomvdrunen schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 20:18:
alweer een paar jaar geleden heb ik mijn woning laten issoleren met EPS parels, vanaf het begin twijfelde ik al of de issolatie beter is, ik merk nog steeds dat er tocht is en voor mijn gevoel is mijn gasrekening ook niet gedaald (helaas kan ik dit niet helemaal zien aangezien ik ook een houtkachel heb en deze de laatste jaren steeds vaker gebruik i.v.m. voldoende hout.)

Vorig jaar heb ik mijn twijfels bij de leverancier uitgesproken en hij is toen langsgeweest en heeft wat foto's gemaakt met de warmtebeeld camera, hij vertelde dat alles er goed uitziet en dat er geen issolatie lekken zijn maar bij de voorgevel zie ik helemaal niets (waarschijnlijk doordat de zon hierop gestaan heeft) de voorgevel ligt immers op het zuiden) bij de achtergevel zie je duidelijk warmere plekken boven de kozijnen, betekent dit niet dat hier onvoldoende issolatie zit? heeft dit bedrijf mij gewoon overbluft door te zeggen dat alles goed is of maak ik me ontterecht zorgen?

hoe kan ik de fotos van de warmtebeeldcamera delen?
Je Gasverbruik in m3, kun je vergelijken met voorgaand stookjaar. Vaak kun je dat ook per maand vergelijken. wel moet je rekening houden met de temperatuur van bijv. feb 2018 en 2019 (stookgedrag)
hier kun je het dichtstbijzijnde station vind in je regio. https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2018

afbeeldingen kun je oa uploaden bij tinypic en de IMG code hier plaatsen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
twodigits schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:54:
Bekende van me heeft spouwmuurisolatie met pur laten doen, gewoon gaten boren en volspuiten. Scheelt echt veel tocht.
Over een paar jaar is dat wel weer terug. PUR hardt uit en verliest zijn flexibiliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 09:09

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Señor Sjon schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:11:
[...]

Over een paar jaar is dat wel weer terug. PUR hardt uit en verliest zijn flexibiliteit.
PUR? man dat drukt alles aan de kant, en is gigantisch slecht voor je gezondheid.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:35

H-W

En bovendien is de isolatiewaarde van EPS ook niet zo heel geweldig ... je zou er beter aan doen een goed beeld te krijgen van kieren en andere tochtgaten door een warmtecamera te gebruiken. Wellicht krijg je dan een goed beeld van de oorzaken en kan je die aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Señor Sjon schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:11:
[...]

Onzin, https://www.toolstation.n...yFoXuz0LoS1hoC72wQAvD_BwE
Nijl schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:01:
[...]

PUR? man dat drukt alles aan de kant, en is gigantisch slecht voor je gezondheid.
Onzin,

https://www.illbruck.com/...er/product-attribute/382/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:36
Je linkt nu niet naar de algemene bouwmarkt PUR maar naar elast-o-foam.
Reguliere bouwmarkt PUR verliest na jaren zijn flexibiliteit en is niet lucht dicht.
Die elast-o-foam gebruiken ze toevallig bij mijn nieuw te bouwen woning voor de kieren die ze na aftapen met speciaal tape nog tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316442

GeeMoney schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 19:00:
[...]

Je linkt nu niet naar de algemene bouwmarkt PUR maar naar elast-o-foam.
Reguliere bouwmarkt PUR verliest na jaren zijn flexibiliteit en is niet lucht dicht.
Die elast-o-foam gebruiken ze toevallig bij mijn nieuw te bouwen woning voor de kieren die ze na aftapen met speciaal tape nog tegenkomen.
Inderdaad, deze pur wordt gebruikt voor de luchtdichting van een woning, en is blijvend elastisch, dus in het algemeen roepen dat pur uithardt en niet elastisch blijft is dus niet waar. Er zijn vele verschillende soorten pur, dus je kan dit niet allen over 1 kam scheren. In de bouwmarkt hebben we over het algemeen alleen een pur moet hoge uitzetting welke hard wordt. Niet geschikt voor spouwmuur isolatie maar wel weer om bijvoorbeeld kozijnen en deuren te fixeren, in Duitsland vaak toegepast en kom in Nederland ook steeds meer voor.
Het eerste artikel waar je naar verwijs is van 2013, in de beginjaren dat PUR als bijvoorbeeld kruipruimte isolatie werd toegepast waren er veel cowboys in de markt, deze wisten vaak niet voldoende van het materiaal om deze goed te te passen. PUR welke is verhard, uitgewerkt geeft geen schadelijke stralingen en of dampen. Als de PUR wordt toegepast op een natte ondergrond (vochtig mag wel) en of dat de meng verhoudingen niet juist zijn blijft het materiaal nat en komen er inderdaad isocyanaten dampen vrij welke schadelijk zijn voor de gezondheid. Dus kortom als het goed is aangebracht heeft dit geen aantoonbare nadelige gevolgen voor de gezondheid. (Dit staat overigens ook in dat artikel.

Het tweede artikel constateert alleen een discussie en geeft geen feiten.

Het TNO heeft de veiligheidsrisico's onderzocht. Met als conclusie dat "blootstellingen aan katalysatoren en blaasmiddelen, zoals gemeten in de 3 woningen tijdens en direct na het aanbrengen van de SDF vloerisolatie, geen acute of chronische gezondheidsrisico's te verwachten zijn, ook niet in het geval van langdurige continue blootstelling". Het hele rapport is hier na te lezen.http://publications.tno.n...nfROi/TNO-2013-R11049.pdf
Señor Sjon schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 20:39:
[...]

[Mbr]En nu zonder linkdrops? Alleen onzin + link is geen discussiemethode.[/]
Nee maar in het wilde weg roepen dat PUR uithardt en zijn flexibiliteit verliest zonder enige onderbouwing is dat ook niet. Evenals het roepen dat PUR alles aan de kant drukt en het slecht is voor de gezondheid.

Er zijn vele verschillende soorten PUR voor vele verschillende soorten toepassingen, je gebruik ook geen aquarelverf om je kozijnen buiten te schilderen...

Hier wat informatie aangaande de verschillende soorten PUR https://www.purcenter.nl/advies/wanneer-welke-pur/

En dan nog even on topic: @tomvdrunen

EPS als spouwmuur isolatie is niet verkeerd maar ook niet weer niet de beste oplossing (is altijd beter dan/als niets) Maar dit zorgt niet voor een luchtafdichting van je woning en dus geen tocht meer.

Isoleren van een woning betekend niet meteen tochtdicht. PUR vult ruimtes beter, is flexibeler en komt in meer kleine ruimtes en spleten en had wellicht hier een betere keuze geweest.

Ik stel voor dat al het buiten flink waait je met iets wat rook maakt langs je ramen en kozijnen te gaan en wand/ muur en muur/muur aansluitingen te gaan (bijvoorbeeld wierook). Dan kan je goed zien waar je tocht/ een luchtlek heb. Luchtafdichting brengen je het liefst zo ver mogelijk aan de binnenzijde aan. Dit kan bijvoorbeeld met een gewone acrylaat kit. Wel weer even de juiste gebruiken, hier zijn ook weer legio aan verschillen in. Kit nu alle naden waar lucht uit komt af.

Ben je er dan nog niet? Sluiten alle ramen en deuren wel goed af? Zitten er tochtrubbers in of helemaal niets? Deze rubber drogen na een aantal jaren ook uit en dichten dan niet meer goed af. In dat geval, nieuwe rubbers aanbrengen. Je heb bijvoorbeeld deze, dit kan je zonder hamer en spijker in de sponning plakken. https://www.gyzs.nl/search/go?w=zelfklevend

Je heb een houtkachel, deze kant ook trek veroorzaken, zit er een kanaalafsluiter/ afsluitklep in?

Wat ook kan is als je een open verbinding naar de bovenverdiepingen heb, dit veroorzaakt ook tocht, deurplaatsen of de deuren boven dichthouden, vermindert ook tocht.

Ook kan het zijn zoals
Ivow85 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 23:38:
Het voelen van tocht kan veel oorzaken hebben. Bij wat ouder dubbel glas heb je altijd koudeval bijvoorbeeld.
zegt dat er een koudeval van ouder dubbelglas is. Ik kan je uit ervaring melden dat dit toch wel erg waarneembaar is en vooral op koude dagen. Ik had hier thuis ook last van en na het vervangen van de ruiten voor HR++ is dit compleet verdwenen.

P.s. Warmtebeelden van een steen achtige gevel moeten wel juist gemaakt worden, dus me het juiste temperatuursverschil tussen binnen en buiten (buiten het liefst rond het vriespunt en binnen 20 graden) en dan voordat de zon de gevel heeft kunnen opwarmen, anders zie je hotspot op een gevel welke door de opwarming van de zon komen en niet van een isolatielek.

Ik heb eens ook een check laten uitvoeren en de grootst boosdoeners waren geen isolatielekken maar luchtlekken welke warme lucht door kieren mee naar buiten neemt. Ik denk dan ook niet dat je het perse moeten zoeken bij je isolatie maar bij je luchtlekken. Er zijn ook instantie welke dit voor je kunnen onderzoeken middels een blowerdoortest. Dan zetten ze je woning onder luchtdruk en vullen deze met rook, dan kan je buiten zo zien waar de lekken zijn. Dit kost echter wel een paar centen. (+/- 350 euro)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 316442 op 23-05-2019 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:23
En die warme vlekken boven de ramen en deuren zijn zeer waarschijnlijk "neuslateien". Dit type latei draagt op zowel de binnen als de buitenmuur en is dus een onderbreking in de spouw (koudebrug dus). Hier valt helaas niks aan te doen zonder ofwel je halve gevel af te breken (binnen én buitenmuur) of een voorzetgevel te plaatsen. Wij hebben ze dus hier thuis ook laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik ben ook blij dat ik (door de situatie gedwongen) voor aminotherm heb gekozen: kmf in "Spouwmuurisolatie Supafil of parels" het verbaasde me heel erg hoeveel kieren op onverwachte plekken zaten. Deze zijn geheel opgevuld.

Verlijmde EPS-parels zullen vast wel helpen, maar volledig kierdicht zullen ze niet maken. Zeker als die parels groter dan de kieren zijn

@tomvdrunen was je erbij toen de isolatie werd aangebracht en bekeken hoeveel en waar ze gespoten hebben?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Pagina: 1