Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeShell
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-05 22:15
Goedendag,

Ik ben mij aan het verdiepen in een nieuwe router. Nu we aan de vooravond staan, en ik niet meteen morgen een nieuwe hoef, van het wifi 6 (802.11ax) tijdperk, ben ik sterk aan het overwegen een wifi 6 router aan te gaan schaffen in de nabije toekomst. Ik heb me goed ingelezen inmiddels, en denk dat ik redelijk op de hoogte ben van de verschillen tussen wifi 5 & 6. Echter krijg ik een ding niet duidelijk.

1 van de voordelen van wifi 6 t.o.v. 5 is dat er met meerdere devices gelijkertijd gecommuniceerd kan worden. Wat ik nergens kan vinden is om van deze optie gebruik te kunnen maken met een een wifi 6 router, moeten dan ook al je devices AX ondersteunen? Ik heb er namelijk geen op dit moment, het meerendeel zijn n & ac devices.

Michel van Eunen

www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!

Beste antwoord (via MeShell op 11-05-2019 10:01)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je betaald beta tester wilt zijn moet je vooral pre-ax spul kopen. Bedenk dat het 802.11ax-standaard nog niet eens in final draft is. Huidige planning is dat final approval doorgeschoven is naar 2020 :X De apparaten die nu als ax/WiFi-6 verkocht worden doen het absolute minimum om dat etiket te mogen dragen zonder enige garantie dat ze goed kunnen samenwerken met de definitieve producten...

Zelfs als je dat buiten beschouwing laat, is er zoals vaker veel hype waarvan weinig echt verschil gaat maken. Als je de marketingblurb leest gaat ax een veelvoud van de snelheid van ac bieden. Dat klopt ook wel - maar alleen in specifieke situaties: heel veel apparaten die tegelijk heel veel data proberen te verzenden en bovendien allemaal zelf ax ondersteunen.

Dat is geen typische thuissituatie, laat staan eentje anno 2019. In een gemiddeld huis zijn er ondertussen wel tientallen WiFi-capable apparaten, maar het aantal dat tegelijk actief is, is beperkt tot een handjevol (doorgaans max een per persoon), en het overgrote deel van het verkeer is downstream. Dan ga je niets hebben aan Upstream MU-MIMO, OFDMA of trigger-based random access. Voorlopig heb je ook weinig aan spatial frequency reuse aangezien dat alleen werkt als alle apparten in kwesite ax colouring ondersteunen.

Van de vele vernieuwingen in ax is er eentje die echt zoden aan de dijk zet in een huissituatie, dat is het gebruik van LDPC error correction, waardoor je onder dezelfde omstandigheden een paar dB betere SNR gaat hebben, dus stabielere verbindingen, hogere snelheden en/of betere dekking. Maar LDPC was al optioneel in ac, en wordt ook daadwerkelijk toegepast, dus modern ac spul kan je deze winst ook opleveren.

Sowieso is 'voor de toekomst' kopen altijd een slecht idee in de IT - morgen gaat wat je nu koopt goedkoper zijn en beter werken. Het is dus altijd verstandig te kopen wat je *nu* nodig hebt, niet wat je denkt morgen nodig te hebben. Nu is een wave 2 WiFi-ac oplossing een veilige, zinnige, goed betaalbare keuze (al is de toegevoegde waarde tov wave 1 ook overrated). Ik moet het eerste apparaat nog tegenkomen wat significant beter presteert met echte client devices dan een Netgear R7800, ongeacht prijs :o
En ja, heb al wat ax/WiFi-6 spul in handen en op de testbank gehad, sterker nog zat vanavond nog in seminar erover met o.a. mensen van SmallNetBuilder.com

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-05 16:48

Intergalactic

Testlab CoΓΆrdinator & Moderator Harde Waren

π™Έπš—πšŸπšŠπšπšŽπš›πšœ π™Όπšžπšœπš π™³πš’πšŽ

Buiten snelheid om heb je op high end AX routers(rog ax11000) ook meer streams(tot wel 12 op dit moment) waardoor je dus meer "devices" met een hogere snelheid kan verbinden.

Dit werkt in theorie ook gewoon op AC

π™Έπš— πšœπš™πšŠπšŒπšŽ πš—πš˜ πš˜πš—πšŽ πšŒπšŠπš— πš‘πšŽπšŠπš› 𝚒𝚘𝚞 πšœπšŒπš›πšŽπšŠπš– | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOYS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-04 09:29

TOYS

Zeg ik nie!!

Hallo Michel,

Op het moment dat je een "Mixed omgeving" hebt dus met AC en AX clients zal de router bepaalde airtijd reserveren.

Je AX clients zullen gelijkertijd verkeer kunnen sturen en ontvangen en je als die klaar zijn gaat er een bepaalde airtijd op aan het bedienen van AC clients.

Met AX wordt je spectrum opgedeeld in kleinere frequentieblokken. Als je een 20MHz blok hebt kan die bijvoorbeeld opgedeeld worden in 10 blokken van 2MHZ. De winst zit het hem dus meer in efficientie dan in snelheid. Echter is de efficentie alleen van toepassing als je dus veel clients hebt die weinig data versturen. Zelf ben ik van mening dat het voordeel te klein is om er extra geld aan te spenderen. Het klinkt allemaal leuk, maar een echte grote winst ga je er niet mee halen. Zeker niet zolang je in een mixed omgeving zit en niet al je clients AX ondersteunen.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-05 17:16
Ik heb pas een wifi 6 router gekocht de netgear ax8.
Een high end ac router kost ongeveer evenveel, en kon deze als 2e kans product kopen.
Maar als je nu al een snelle ac router hebt is het idd weinig meerwaarde.
De beste verbinding is nog steeds bekabeld. :)
Maar als upgrade voor de wifi van een experiabox is het echt een super ding _/-\o_

[ Voor 43% gewijzigd door Goofy1978 op 10-05-2019 17:09 ]

Acties:
  • Beste antwoord βœ“
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je betaald beta tester wilt zijn moet je vooral pre-ax spul kopen. Bedenk dat het 802.11ax-standaard nog niet eens in final draft is. Huidige planning is dat final approval doorgeschoven is naar 2020 :X De apparaten die nu als ax/WiFi-6 verkocht worden doen het absolute minimum om dat etiket te mogen dragen zonder enige garantie dat ze goed kunnen samenwerken met de definitieve producten...

Zelfs als je dat buiten beschouwing laat, is er zoals vaker veel hype waarvan weinig echt verschil gaat maken. Als je de marketingblurb leest gaat ax een veelvoud van de snelheid van ac bieden. Dat klopt ook wel - maar alleen in specifieke situaties: heel veel apparaten die tegelijk heel veel data proberen te verzenden en bovendien allemaal zelf ax ondersteunen.

Dat is geen typische thuissituatie, laat staan eentje anno 2019. In een gemiddeld huis zijn er ondertussen wel tientallen WiFi-capable apparaten, maar het aantal dat tegelijk actief is, is beperkt tot een handjevol (doorgaans max een per persoon), en het overgrote deel van het verkeer is downstream. Dan ga je niets hebben aan Upstream MU-MIMO, OFDMA of trigger-based random access. Voorlopig heb je ook weinig aan spatial frequency reuse aangezien dat alleen werkt als alle apparten in kwesite ax colouring ondersteunen.

Van de vele vernieuwingen in ax is er eentje die echt zoden aan de dijk zet in een huissituatie, dat is het gebruik van LDPC error correction, waardoor je onder dezelfde omstandigheden een paar dB betere SNR gaat hebben, dus stabielere verbindingen, hogere snelheden en/of betere dekking. Maar LDPC was al optioneel in ac, en wordt ook daadwerkelijk toegepast, dus modern ac spul kan je deze winst ook opleveren.

Sowieso is 'voor de toekomst' kopen altijd een slecht idee in de IT - morgen gaat wat je nu koopt goedkoper zijn en beter werken. Het is dus altijd verstandig te kopen wat je *nu* nodig hebt, niet wat je denkt morgen nodig te hebben. Nu is een wave 2 WiFi-ac oplossing een veilige, zinnige, goed betaalbare keuze (al is de toegevoegde waarde tov wave 1 ook overrated). Ik moet het eerste apparaat nog tegenkomen wat significant beter presteert met echte client devices dan een Netgear R7800, ongeacht prijs :o
En ja, heb al wat ax/WiFi-6 spul in handen en op de testbank gehad, sterker nog zat vanavond nog in seminar erover met o.a. mensen van SmallNetBuilder.com

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeShell
@dion_b
Maar zouden eventuele tekortkomingen/nog niet ondersteunde features dan niet later door middel van een firmware update alsnog toegevoegd kunnen worden? In feite is een router een router. 12 antennes en een processor. Hoe die echter met de dataverwerking en aansturing omgaan is allemaal softwaregerelateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MeShell schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 10:06:
@dion_b
Maar zouden eventuele tekortkomingen/nog niet ondersteunde features dan niet later door middel van een firmware update alsnog toegevoegd kunnen worden? In feite is een router een router. 12 antennes en een processor. Hoe die echter met de dataverwerking en aansturing omgaan is allemaal softwaregerelateerd.
Mogelijk wel, mogelijk niet. Allereerst kan het wel degelijk zo zijn dat er wijzigingen in hardware nodig zijn om dingen te supporten, ten tweede ben je bij hardware dat wel meekan afhankelijk van een hele keten aan firmwares, van de chipsetvendor tot aan de uiteindelijke integrator die mee moeten willen werken.

Twee praktijkvoorbeelden uit de WiFi-ac wereld:
- Een van de eerste WiFi-ac routers was de TP-Link Archer C7. Deze maakte gebruik van de Qualcomm Atheros 9880 chipset. Terecht legendarische chipset die nog steeds, 6 jaar later, geproduceerd en gebruikt wordt. Althans, legendarisch vanaf de tweede stepping, BR4A. Eerste stepping AR1A, gebruikt in de Archer C7 v1, zat vol bugs en kon wel snel presteren tegenover een andere AR1A-device, maar interop was beneden peil. Met een C7 v1 zat je op doodlopend spoor. Gelukkig snel door TP-Link gefixed met de C7 v2, maar daar had je met een v1 weinig aan.
- De eerste Wave 2 WiFi-ac router was de Netgear R7500v1. Deze maakte gebruik van de Quantenna QSR1000 chipset. Quantenna (en dus Netgear) beloofde 4x4 MIMO en MU-MIMO, de twee USP's van Wave2 WiFi-ac. Bij release waren de drivers nog niet af. Je kreeg 4x4:3 MIMO (dus wel antenna diversity van 4 antennes, maar max 3 spatial streams) en geen MU. Dat was 5 jaar geleden. Ondertussen heb je met een R7500v1 nog steeds geen volle 4x4:4 of MU-MIMO en is de kans dat je het gaat krijgen uitermate klein. Netgear had dat op gegeven moment ook door en is voor de R7500v2 zodra het kon overgestapt op een Qualcomm Atheros 9980 chipset, dat wel de beloofde specs waarmaakte.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeShell
Duidelijk... als ik het zo lees ga ik dus voor een knappe AC router. Daar heb je voorlopig meer aan dan een Beta AX router...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238992

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 238992 op 10-05-2020 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:22
dion_b schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 02:34:
....
Ik moet het eerste apparaat nog tegenkomen wat significant beter presteert met echte client devices dan een Netgear R7800
.....
Dat kan ik alleen maar onderschrijven. De snelste router die ik ooit gehad heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-05 17:23
my 2 cents.. ik blijf van mening dat wifi is bedoeld voor dingen die je niet KAN bekabelen ...

ik heb toch al menig kantoortjes gezien waar ze alles wifi wilden, voor tig geld wifi meuk kochten... maar uiteindelijk hebben ze toch maar dingen liggen bekabelen omdat het gewoon niet goed genoeg werkte
zeker als ze via remote desktopping/VPN zaten ...

voor een thuis situatie telt dat eigenlijk ook.. wil je veel (ip) tv kijken, zorg dan voor een vaste datakabel naar je tv .. wil je graag boven goede wifi, zorg dan voor een bekabelde accespoint

als je bouwt/verbouwd/verhuisd moet je kijken naar structurele oplossingen zoals vaste bekabeling, niet naar fancy routers die "meer snelheid hebben" , dan kom je altijd van een koude kermis thuis .. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238992

ik ben aan het kijken naar een nieuw mesh systeem , denkend aan deco X60 dit omdat je dit via backhaul als accesspoint kan aansluiten, en omdat het wifi 6 heeft, je koopt het toch voor langere tijd.

Maar vraag me af of dit een goede keuze is omdat wifi 6e eraan komt, dit heeft de 6 ghz band, en dat heeft wifi 6 niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:22
ijske schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:51:
my 2 cents.. ik blijf van mening dat wifi is bedoeld voor dingen die je niet KAN bekabelen ...

ik heb toch al menig kantoortjes gezien waar ze alles wifi wilden, voor tig geld wifi meuk kochten... maar uiteindelijk hebben ze toch maar dingen liggen bekabelen omdat het gewoon niet goed genoeg werkte
zeker als ze via remote desktopping/VPN zaten ...

voor een thuis situatie telt dat eigenlijk ook.. wil je veel (ip) tv kijken, zorg dan voor een vaste datakabel naar je tv .. wil je graag boven goede wifi, zorg dan voor een bekabelde accespoint

als je bouwt/verbouwd/verhuisd moet je kijken naar structurele oplossingen zoals vaste bekabeling, niet naar fancy routers die "meer snelheid hebben" , dan kom je altijd van een koude kermis thuis .. :-)
Geheel mee eens, hoor! Het geheim van een goed draadloos netwerk zit 'm in de bedrading, zeg ik altijd.
Dat is hier niet anders, maar mijn twee R7800's in AP-mode zorgen wel voor een soepel wifi-netwerk.
En ja, ik had geen routers hoeven kopen, om ze in AP-mode te gebruiken, maar snel zijn ze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-05 21:06

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@Anoniem: 238992 Open s.v.p. even een eigen topic met je vraag of evtentueel een topic in het subforum Componenten Aankoopadvies.

www.google.nl

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.