Aanvinkvakjes Excel toevoegen/ optellen/ waarde aan koppelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSVB
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-05-2020
In een Excel bestand wil ik graag de mogelijkheid hebben om vragen aan te vinken als er ja op geantwoord moet worden. Dan wil ik graag onderaan dat hij automatisch optelt hoeveel aangevinkte vakjes er zijn. Ieder vakje moet een waarde hebben van 10 (%).

Uit eindelijk moet dat percentage dan automatisch een waarde geven. Bijvoorbeeld van 0 tot 40% is een laag risico, van 50 tot 100 % is een hoog risico.

Hoe kan ik dan het beste de aanvinkvakjes toevoegen zodat hij ze op kan tellen?
En hoe maak ik uiteindelijk de berekening dat hij er aan vast kan koppelen of het dus valt in een hoog of laag risico?

Ik gebruik Excel 2010.

Wie wil me helpen?
Alvast bedankt!

Beste antwoord (via JSVB op 09-05-2019 22:04)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:33

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Conditionele opmaak? En dan niet direct opmaak maar tekst. En anders een als/dan formule.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Begin eerst eens met een extra kolom en zet daar eens JA of NEE in. Laat daarna de COUNTIF functie los op de JA/NEE vakken en dan heb je je aantal antwoorden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom! Wat zijn je huidige formules/gedachten, waar loop je vast? Dat deel van de topicstart heb je weggepoetst ;)

Begin anders met de basics, tellen van bijv 'waar'/'onwaar' of 'X'. En weging: bijv een hulpkolom met de weging, en dan somproduct. Of als(): als aangevinkt dan {weging} anders 0. Een of twee hulpkolommen is het makkelijkste ja.

Edit: en zoeken bij google naar 'sum checkbox excel' geeft wat tips, maar negeer daarbij vooral de tips om een tool te kopen en let op welke Office-versie het betreft: Excel2010 is wat oud.

[ Voor 24% gewijzigd door F_J_K op 09-05-2019 17:20 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSVB
Met die zoekfunctie is het helemaal gelukt! Bedankt voor je hulp F_J_K!

Weet je ook op welke zoekfunctie ik kan zoeken naar de volgende stap die ik wil zetten:
De uitkomst is nu een percentage. Als conclusie wil ik bij een percentage van 0 tot 40% dat er een bepaalde tekst komt te staan. En bij een percentage van 50 tot 100 een andere tekst.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Conditionele opmaak? En dan niet direct opmaak maar tekst. En anders een als/dan formule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSVB
Gelukt maar dan inderdaad met de Als formule!

Waar ik nog wel tegen aan loop bij deze Als formule is dat hij soms zegt dat er te veel voorwaardes zijn.
Er zijn in een uitklap veld (uitklapveld is via gegevensvalidatie, rijtje staat op een ander tabblad)
4 mogelijkheden. Een lege cel (dan moet hij een 0 scoren, normaal, ook 0 scoren, speciaal (dan moet hij een 1 scoren) en verkeerd speciaal (dan moet hij ook een 1 scoren).

Hij doet het bij normaal, speciaal en verkeerd speciaal allemaal goed. Maar bij het lege veld scoort hij ook een 1 (dit moet dus een 0 zijn). Als ik die toevoeg dan krijg ik dus die foutmelding.

formule die ik nu heb: =ALS(E24='Rijtjes, laten staan!'!V37;0;ALS(EN(E24='Rijtjes, laten staan!'!V38;E24='Rijtjes, laten staan!'!V39);1;1))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zoals ik de formule zie, heb je twee voorwaarden en als die niet matchen, het als standaard maar een 1 moet laten zien. Je kan dus geen derde ALS voorwaarde meegeven?
Een directe oplossing heb ik niet, want zo'n held (:P) ben ik dan weer niet met Excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSVB
Zou iemand me nog kunnen helpen met dit;

Hij zegt bij een ‘als formule’ dat er te veel voorwaardes zijn.
Er zijn in een uitklap veld (uitklapveld is via gegevensvalidatie, rijtje staat op een ander tabblad)
4 mogelijkheden. Een lege cel (dan moet hij een 0 scoren, normaal, ook 0 scoren, speciaal (dan moet hij een 1 scoren) en verkeerd speciaal (dan moet hij ook een 1 scoren).

Hij doet het bij normaal, speciaal en verkeerd speciaal allemaal goed. Maar bij het lege veld scoort hij ook een 1 (dit moet dus een 0 zijn). Als ik die toevoeg dan krijg ik dus die foutmelding.

formule die ik nu heb: =ALS(E24='Rijtjes, laten staan!'!V37;0;ALS(EN(E24='Rijtjes, laten staan!'!V38;E24='Rijtjes, laten staan!'!V39);1;1))

Wie kan me helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Je gebruikt 'en' maar je bedoelt of:

bv
=ALS(OF(x="speciaal";x="verkeerd speciaal");1;0)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1