Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByzLyz
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-06-2024
<gesloten>

[ Voor 98% gewijzigd door ByzLyz op 10-12-2019 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ABN: https://www.abnamro.nl/nl...eschuld-en-hypotheek.html

DUO: https://duo.nl/particulier/studieschuld-terugbetalen/#

Zat info te vinden over wat je draagkracht is voor je schuld, je hypotheek, etc. :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:30

WhySoSerious

Be the change.

ByzLyz schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:30:
Hi Tweakers,

Zoals veel anderen studenten leen ik geld van ome DUO. Elke keer als ik kijk naar mijn studieschuld moet ik wel even slikken. Ik zit nu op €15K en zal naar verwachting nog 3 jaar doorstuderen. Feitelijk gezien zijn er natuurlijk voor en nadelen van deze lening. Echter ben ik benieuwd in hoeverre dit problematisch is als ik over ga op de arbeidsmarkt. Stel dat ik eindig met 25K studieschuld, wat zou ik maandelijks moeten aflossen? Wat is de invloed op mijn hypotheek? Ik ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen. Hadden jullie ook een studieschuld? Hoeveel? Hypotheek? En hoever ben je met aflossen?

Ik probeer me er niet te veel zorgen over te maken.. maximaal lenen = maximaal leven (of niet..?) 8)7
Ligt eraan waar je het geld voor leent. Heb je het volledig nodig voor je studie en toebehoren, maak je je niet te druk. Studeren is investeren in jezelf en er is eigenlijk geen investering met een hoger rendement te vinden. Jaag je het geld over de balk door een (te dure) auto te rijden, ieder jaar een nieuwe smartphone te kopen en om de week een nieuwe jeans te kopen, dan is dat even slikken wel meer dan terecht.

Ondanks dat ik zelf nog uit het oude leenstelsel kom (en mijn schuld dus is kwijtgescholden bij het behalen van mijn diploma) zijn de aflossingsvoorwaarden zeer gunstig. Het wel/niet kunnen kopen van een huis ligt meer aan gemiddelde prijspeil en wensen/eisen dan aan je studielening. Als ik simuleer dat ik 25K schuld heb a 0% dan zou ik €60,00 per maand terug moeten gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Ik ben zelf "begonnen" met een studieschuld van iets van 21K en betaal maandelijks ~130 euro terug. Heb me er eigenlijk nog nooit een seconde druk over gemaakt. Inmiddels zou ik het nog openstaande bedrag zo af kunnen tikken, maar ja 0% rente dus waarom zou ik? Wat dat betreft zou ik dus aanraden je er vooral niet te sappel om te maken. Met de kanttekening dat ik in een redelijk baanzekere beroepsgroep zit.

Wat betreft hypotheken: Daarover zijn de meningen verdeeld. Je kunt je studieschuld verzwijgen, dan heeft deze geen impact op je hypotheek. Maar het risico bestaat dat dingen als NHG vervallen als je daar aanspraak op zou moeten maken. Geef je wel aan dat je een studieschuld hebt, dat gaat er zomaar 60-70K van je maximale hypotheek af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:30

Pazo

Mroaw?

Ik probeer me er niet te veel zorgen over te maken.. maximaal lenen = maximaal leven (of niet..?) 8)7
Nou, ieder voor zich natuurlijk, maar ik ben opgevoed op altijd zo min mogelijk te lenen. Hypotheek is vaak nodig, dat red de gemiddelde mens niet. Voor de rest? Eerst werken en sparen, dan pas kopen. Toen ik studeerde had ik de basis uitwonende beurs, dus geen aanvullende / extra beurs. Verder daarnaast gewerkt om de studie te betalen. Basis beurs werd in die tijd na succesvol / binnen de gestelde tijd afstuderen kwijtgescholden (is dat nu nog zo?). Dus na de studie geen schuld. Dat vond ik een fijn begin op de arbeidsmarkt. Moet er niet aan denken om met 25k schuld aan het begin van mijn loopbaan te staan.

Lenen kost altijd geld. Ik kan er zelf niet bij dat mensen maximaal gaan lenen, alleen maar omdat het kan. Verkeerde instelling naar mijn inziens.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouncy
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
mcDavid schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:42:
Inmiddels zou ik het nog openstaande bedrag zo af kunnen tikken, maar ja 0% rente dus waarom zou ik?
Vermogensbelasting: "Van het totaal van uw schulden mag u alleen het deel aftrekken dat hoger is dan de drempel."
Percentage over de eerste 70k is 2,017% en met een drempel van 3k is dat ~60 euro.
Nou ben ik geen expert dus kan iemand bevestigen dat het klopt wat ik zeg ? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 00:15
Laat ik het zo zeggen, al dat geld wat je nu leent mis je in de toekomst als je klaar bent met studeren. Het is een soort voorschot. Je houdt dan na het studeren minder over per maand. Mocht je dik gaan verdienen kun je het makkelijk missen. Bij minimumloon kan het wel een last worden.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-09 08:45
mcDavid schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:42:
Je kunt je studieschuld verzwijgen, dan heeft deze geen impact op je hypotheek.
Dat is fraude. De lening wordt, zoals de politiek van tevoren beloofd had, niet geregistreerd bij het BKR, maar in de praktijk heb je daar dus helemaal niets aan.

Ik het leenstelsel gelukkig voor geweest, maar ik hoor van vrienden wel dat het inderdaad problemen oplevert met de hypotheek. Volgens hun kun je het dubbele van wat je aan schuld hebt minder lenen. Helaas is het tegenwoordig behoorlijk lastig om als alleenstaande een huis te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Sander B schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 17:02:
[...]

Dat is fraude. De lening wordt, zoals de politiek van tevoren beloofd had, niet geregistreerd bij het BKR, maar in de praktijk heb je daar dus helemaal niets aan.
En toch zijn er legio mensen die het doen. Ik wil het niet goedpraten of afkeuren, wat mij betreft mag iedereen hier zelf een beslissing over maken.
Ik het leenstelsel gelukkig voor geweest, maar ik hoor van vrienden wel dat het inderdaad problemen oplevert met de hypotheek. Volgens hun kun je het dubbele van wat je aan schuld hebt minder lenen. Helaas is het tegenwoordig behoorlijk lastig om als alleenstaande een huis te kopen.
Het dubbele is aan de krappe kant. Maak daar maar ruim het dubbele tot zelfs drievoudige van. En merk daarbij op dat we het niet hebben over "wat je aan schuld hebt", maar over het oorspronkelijke bedrag. Als je nog 2 tientjes open hebt staan van een lening van 25K, scheelt dat nog steeds 60-70K in wat je kunt lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:51
Ja, het heeft zeker een pittige impact op je maximale hypothecaire leenbedrag, bij mij gaat het ook om iets meer dan het dubbele (bijna 2,5) van de originele schuld. Ik heb wel gehoord dat als je al een significant deel hebt afgelost de bank wel wil rekenen met je nieuwe maandbedrag, maar mijn eigen ervaring is vooralsnog dat ze dat niet doen (ik heb echter nog geen hypotheek, puur orientatie). Oude leenstelsel (15 jaar terugbetalen).

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-09 23:36
Afgelopen jaar zijn er kamervragen over beantwoord: het is niet de bedoeling dat rekening gehouden wordt met de originele studieschuld.

Ook telt een studieschuld 'maar' 1.2 keer mee onder het nieuwe stelsel, omdat je over een langere periode aflost. Het oude stelsel is inderdaad wel maal 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-09 18:23
nvm

[ Voor 106% gewijzigd door Paprika op 09-05-2019 18:32 . Reden: Te veel opinie. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

bouncy schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:58:
[...]

Vermogensbelasting: "Van het totaal van uw schulden mag u alleen het deel aftrekken dat hoger is dan de drempel."
Percentage over de eerste 70k is 2,017% en met een drempel van 3k is dat ~60 euro.
Nou ben ik geen expert dus kan iemand bevestigen dat het klopt wat ik zeg ? 8)7
Je geeft juist een argument waarom je de studielening beter niet kunt aflossen, je kunt dan namelijk meer sparen zonder er VRH over te hoeven betalen. Voor mij is dat ook de reden om pas na 7 jaar te beginnen met aflossen. Dan gaat er 7 jaar inflatie overheen en wordt je studieschuld dus minder waard. Ondertussen kan ik veel meer geld sparen zonder daar VRH over te hoeven betalen, aangezien de schuld als een negatief vermogen gezien wordt (boven de drempel).
Pazo schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:57:
[...]

Nou, ieder voor zich natuurlijk, maar ik ben opgevoed op altijd zo min mogelijk te lenen. Hypotheek is vaak nodig, dat red de gemiddelde mens niet. Voor de rest? Eerst werken en sparen, dan pas kopen. Toen ik studeerde had ik de basis uitwonende beurs, dus geen aanvullende / extra beurs. Verder daarnaast gewerkt om de studie te betalen. Basis beurs werd in die tijd na succesvol / binnen de gestelde tijd afstuderen kwijtgescholden (is dat nu nog zo?). Dus na de studie geen schuld. Dat vond ik een fijn begin op de arbeidsmarkt. Moet er niet aan denken om met 25k schuld aan het begin van mijn loopbaan te staan.

Lenen kost altijd geld. Ik kan er zelf niet bij dat mensen maximaal gaan lenen, alleen maar omdat het kan. Verkeerde instelling naar mijn inziens.
Leuk al die babyboomerwijsheden ;) , maar tijden zijn wel veranderd.

Tsja de studielening is wel een hele vriendelijke regeling natuurijk. Wat dat betreft is een hypotheek veel meer een blok aan je been.
Niet iedereen kan (genoeg) werken tijdens de studie. Zeker niet als het een wat zwaardere studie is met 40 contacturen en veel 'huiswerk'.
Daarnaast is het financieel gezien vaak juist aantrekkelijk om met geleend geld te investeren, maar het is nooit zonder risico natuurlijk.

25k schuld aan begin loopbaan is echt niet zo'n ramp als je het in 35 jaar mag aflossen, pas na 2 jaar hoeft te beginnen met aflossen, en je in totaal 5 jaar aan 'pauzes' mag nemen.

Voor veel mensen is het geen keuze helaas.

Lenen kost trouwens helemaal niet altijd geld. Bij DUO momenteel niets. Sterker nog, vanwege de inflatie is het zelfs goedkoper om te lenen (en achteraf terug te betalen) vergeleken met gewoon betalen zonder lenen. Je bespaart er dus juist mee :)

[ Voor 43% gewijzigd door de Peer op 10-05-2019 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02:45
Sir_Hendro schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 17:00:
[...]

Laat ik het zo zeggen, al dat geld wat je nu leent mis je in de toekomst als je klaar bent met studeren. Het is een soort voorschot. Je houdt dan na het studeren minder over per maand. Mocht je dik gaan verdienen kun je het makkelijk missen. Bij minimumloon kan het wel een last worden.
Als je niet voldoende verdient, hoef je toch niet terug te betalen en krijg je uiteindelijk kwijtschelding? Dan is het letterlijk gratis geld. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 10:06:
[...]
Als je niet voldoende verdient, hoef je toch niet terug te betalen en krijg je uiteindelijk kwijtschelding? Dan is het letterlijk gratis geld. :9
Afhankelijk van de studie, de kant waar je op wil gaan en hetgeen je wil bereiken verwacht ik niet snel dat men ambieert om op het inkomstenniveau te blijven waarbij het kwijtgescholden zal worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

Pizza_Boom schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 10:06:
[...]
Inderdaad. Je hoeft minder terug te betalen als je het niet kunt dragen. En je mag er 35 jaar over doen. dus dat 'voorschot' valt wel mee. Daar blijft verspreid over 35 jaar echt niet veel van over.

Als je goede vooruitzichten hebt op basis van de diploma's die je gaat halen dan staat er dus waarde tegenover de lening die je aangaat, en dan is dat lenen echt niet zo'n probleem. Ik heb mijn studieschuld van 25K altijd als peanuts ervaren omdat ik wist dat ik wel goed zou gaan verdienen met mijn studiekeuze (Biotechnologie).
In geval van 'pretstudies' (je moet doen wat je leuk vindt) denk ik er overigens wel anders over. Het is wel belangrijk om kritisch te kijken naar wat de studie je op gaat leveren. Dit kan best lastig zijn, zeker op 18jarige leeftijd.

[ Voor 39% gewijzigd door de Peer op 10-05-2019 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-09 18:25
offtopic rant

[ Voor 98% gewijzigd door Rukapul op 10-05-2019 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 16:56
Ik proef een lichte frustratie. Helaas is het zo dat je die schuld dient te melden, en anders verstrek je foutieve gegevens aan je geldverstrekker/bank. Succes met uitleggen aan de NHG waarom je die lening verzwegen hebt en ze toch echt uit moeten keren... De kans is klein, maar die discussie win je niet :+

Uiteindelijk is de invoering van de studiebeurs gekomen door stemgedrag en financiële keuzes over de afgelopen decennia, dat ligt echt niet aan 1 regeer periode.

Qua TS, als je een beetje een courante studierichting hebt gekozen zou ik me over 25k schuld niet te druk maken. Minder is altijd lekkerder, maar na je studie gaan werken en als het kan aflossen op die lening is met een HBO salaris best redelijk te doen. Tijdens je studie een beetje bijverdienen kan al snel de kosten drukken (als in, minder hoeven lenen)

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 10-05-2019 18:32 ]

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daar kan je kinderachtig op reageren, en dat doe je zo te zien maar al te graag, maar zulke fraude kan aardige impact hebben. Stel je komt, om wat voor reden dan ook, in een situatie dat je (tijdelijk) moeite hebt met het terug betalen. Indien de bank er achter komt dat er fraude gepleegd is bij het afsluiten zullen ze een stuk minder coulant zijn dan wanneer je keurig je schulden hebt aangegeven.

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 10-05-2019 18:33 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Tsurany schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:03:
[...]

Daar kan je kinderachtig op reageren, en dat doe je zo te zien maar al te graag, maar zulke fraude kan aardige impact hebben. Stel je komt, om wat voor reden dan ook, in een situatie dat je (tijdelijk) moeite hebt met het terug betalen. Indien de bank er achter komt dat er fraude gepleegd is bij het afsluiten zullen ze een stuk minder coulant zijn dan wanneer je keurig je schulden hebt aangegeven.
Een woordvoerder van AMRO bank heeft aangegeven dat het amper voorkomt dat men hun hypotheek niet kunnen betalen vanwege een studieschuld. Probeer iemand anders maar bang te maken met je commentaar.
Als je een baan hebt wat goed verdient dan kan je inderdaad je schuld aflossen, maar probeer in de tussentijd maar een hypotheek te vinden. Als je 20.000 schuld hebt dan krijg je al 40-50.000 minder hypotheek. En de overheid doet niks tegen rijke mensen die alle huizen opkopen en de huur verhogen. Een huis in Rotterdam kost gemiddeld 1.000 euro per maand al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
UltraInstinct schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:06:
[...]

Een woordvoerder van AMRO bank heeft aangegeven dat het amper voorkomt dat men hun hypotheek niet kunnen betalen vanwege een studieschuld. Probeer iemand anders maar bang te maken met je commentaar.
Bron? Het is en blijft fraude, er is niets mis mee om TS er op te wijzen, en heeft niets met bangmaken te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door renegrunn op 10-05-2019 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
offtopic rant

[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 10-05-2019 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
offtopic

[ Voor 108% gewijzigd door Rukapul op 10-05-2019 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
rant

[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 10-05-2019 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als jij over 3 jaar klaar bent met studeren kun je vermoedelijk ca 2500 bruto verdienen. Hou je netto misschien 1500 van over als je geluk hebt. Trek er 750 per maand af aan particuliere huur, 100 aan gas en elektra, en je hebt nog 650 euro per maand te besteden. Ik roep bewust niks over een hypotheek, want 750 netto per maand aan hypotheek is misschien een huis van 175k en die ga je niet vinden. Beetje rijtjeshuis zit momenteel tussen de 250 en 300k. Zorg dus eerst dat je 1500 netto kunt missen van je inkomen, en ga dan pas over hypotheken nadenken. De situatie op de huizenmarkt gaat niet snel veranderen ben ik bang.

Ergo: ik verwacht niet dat voor @ByzLyz een hypotheek de eerstkomende 10 jaar een ding gaat zijn. Als ie slim is lost ie die lening af. Gratis geld bestaat niet en alles wordt steeds duurder. Je kunt niet in de toekomst kijken, maar een educated guess is wel mogelijk. Die educated guess zegt mij dat jij voorlopig eerder moet denken aan een dak boven je hoofd na je studie en wat sparen dan aan een heel huis, want die studentenkamer ga je ws toch echt uit moeten als je klaar bent.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:35
The Eagle schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:24:
Als jij over 3 jaar klaar bent met studeren kun je vermoedelijk ca 2500 bruto verdienen. Hou je netto misschien 1500 van over als je geluk hebt. Trek er 750 per maand af aan particuliere huur, 100 aan gas en elektra, en je hebt nog 650 euro per maand te besteden. Ik roep bewust niks over een hypotheek, want 750 netto per maand aan hypotheek is misschien een huis van 175k en die ga je niet vinden. Beetje rijtjeshuis zit momenteel tussen de 250 en 300k. Zorg dus eerst dat je 1500 netto kunt missen van je inkomen, en ga dan pas over hypotheken nadenken. De situatie op de huizenmarkt gaat niet snel veranderen ben ik bang.

Ergo: ik verwacht niet dat voor @ByzLyz een hypotheek de eerstkomende 10 jaar een ding gaat zijn. Als ie slim is lost ie die lening af. Gratis geld bestaat niet en alles wordt steeds duurder. Je kunt niet in de toekomst kijken, maar een educated guess is wel mogelijk. Die educated guess zegt mij dat jij voorlopig eerder moet denken aan een dak boven je hoofd na je studie en wat sparen dan aan een heel huis, want die studentenkamer ga je ws toch echt uit moeten als je klaar bent.
Je vergeet een belangrijke kostenpost, de auto heb je vaak wel nodig om op je werk te komen. Stel je verdient 2000 netto, 500 gaat op aan de auto 750 aan de huur 150 euro zorgkosten gwl 100 euro, telefoon, internet ed 100 euro, jaarlijkse gemeentelijke belastingen, waterschappen, woonverzekering en wa

Een hoge studieschuld kan je er niet bij hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

@The Eagle Ligt er wel aan waar je gaat wonen natuurlijk. Ik heb net een rijtjeswoning (nieuwbouw) voor 210k gekocht. Met een hypotheek van 191k en 1,72% rente zit ik op 630 netto. Mijn ouders betalen 710 'sociale' huur, zonder huursubsidie.. Met een stuk minder loon.

Met nieuwbouw mag je meestal ook meer lenen, als de EPC 0,4 of lager is(zijn ze bijna allemaal) dan is dat al 10k extra. Bij EPC 0 volgens mij nog meer. Vandaar dat ik ook nieuwbouw heb gekocht.
aljooge schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:16:
[...]

Je vergeet een belangrijke kostenpost, de auto heb je vaak wel nodig om op je werk te komen. Stel je verdient 2000 netto, 500 gaat op aan de auto 750 aan de huur 150 euro zorgkosten gwl 100 euro, telefoon, internet ed 100 euro, jaarlijkse gemeentelijke belastingen, waterschappen, woonverzekering en wa

Een hoge studieschuld kan je er niet bij hebben
Daar ben ik het niet mee eens. Als je nou geen dure telefoon koopt, geen dure internetverbinding, geen 500 euro p/m naar de auto (ik zit niet eens op de helft voor 70km woon-werk) Dan kan een studieschuld er makkelijk bij.

Alleen het beeld wat je schets is vaak wel de realiteit bij veel Nederlanders. Daarom wordt daar rekening mee gehouden bij het aanvragen van de hypotheek.

[ Voor 55% gewijzigd door Zenix op 10-05-2019 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Zenix schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:17:
@The Eagle Ligt er wel aan waar je gaat wonen natuurlijk. Ik heb net een rijtjeswoning (nieuwbouw) voor 210k gekocht. Met een hypotheek van 191k en 1,72% rente zit ik op 630 netto. Mijn ouders betalen 710 'sociale' huur, zonder huursubsidie.. Met een stuk minder loon.
Even benieuwd wat je hiermee precies wil zeggen, dat kopen goedkoper is dan huren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 10:34
UltraInstinct schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:06:
[...]

Als je een baan hebt wat goed verdient dan kan je inderdaad je schuld aflossen, maar probeer in de tussentijd maar een hypotheek te vinden. Als je 20.000 schuld hebt dan krijg je al 40-50.000 minder hypotheek. En de overheid doet niks tegen rijke mensen die alle huizen opkopen en de huur verhogen. Een huis in Rotterdam kost gemiddeld 1.000 euro per maand al.
Dat de woningmarkt (inderdaad) totaal verpest is en dat het vinden van de primaire levensbehoefte 'onderdak' niet meer vanzelfsprekend is in Nederland - los je niet op door je dan zelf ook maar niet aan de regels te houden.

"Amper" is iets anders dan 'nooit'.

Waarom heb je het over 'bang maken'? Het gaat erom dat mensen weten waar ze aan beginnen en de risico's, hoe klein ze ook zijn, wel kennen en bewust zijn wat de gevolgen zijn. Ja: de kans dat je er mee in de shit komt is klein. Maar als het gebeurd zit je echt heel fors in de shit.

Om overigens verder te gaan op het verzwijgen van je studieschuld.
- Als het puur om regelingen rondom NHG gaat: overweeg dan eens om in deze prijsklasse een hypotheek zonder NHG af te sluiten. Scheelt je in de kosten koper en netto over het hele afbetalingsbedrag, zeker als je versnelt aflost, kan het maar zo goedkoper zijn. Heb je geen vangnet - maargoed daar had je toch al geen recht op ;)
- Dat de ABN AMBRO nu nog bijna nergens last van heeft, komt mede doordat de economie door stijgt en de woningen mee stijgen. Als er een financiële crisis uitbreekt: dan zijn de rapen gaar. Dan stort de woningmarkt in en raken mensen daarnaast hun baan kwijt. Dán is zo'n vangnet toch wel prettig lijkt me. "Resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst", dat deze bank nu nog nergens last van heeft zegt werkelijk helemaal niks.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

Napo schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:26:
[...]

Even benieuwd wat je hiermee precies wil zeggen, dat kopen goedkoper is dan huren?
Voor mij wel, want ik kan geen sociale huur woning krijgen en particuliere huur kan ik niet betalen. Een huis kopen was de enige optie. In mijn regio had ik de volgende opties:

- 160k een jaren 60 oude huurwoning, veel kluswerk. Ik ben geen klusser ;)
- 210k nieuwbouw rijtjeswoning 125m2 en 3 slaapkamers
- Een appartement van 170k met 1 slaapkamer.
- Particuliere huur 900~1100

Gelukkig kon ik tijdens mijn studie thuiswonen, zodat ik tenminste kon sparen en niet jaren bij mijn ouders moest blijven na het afstuderen. Maar die kant gaan wij wel steeds meer op. Nu heb ik wel gelijk een huis kunnen kopen waar ik mijn hele leven kan wonen, dat is wel wat waard.

Als ik veel langer bij mijn ouders had moeten blijven dan krijg je weer scheefwonen problemen en die huurverhogingen van het scheefwonen draaien ze niet meer terug... Daarom vind ik sociale huur ook niet meer zo sociaal, want mensen die bijvoorbeeld net boven die sociale huurwoning grens vallen kunnen niet particulier huren en hebben vaak ook niet genoeg middelen om een koopwoning te kopen. Die vallen ook tussen wal en schip, maar dat is een andere discussie.

De huizenmarkt is gewoon verziekt.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 10-05-2019 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Richh schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:37:
[...]

Dat de woningmarkt (inderdaad) totaal verpest is en dat het vinden van de primaire levensbehoefte 'onderdak' niet meer vanzelfsprekend is in Nederland - los je niet op door je dan zelf ook maar niet aan de regels te houden.

"Amper" is iets anders dan 'nooit'.

Waarom heb je het over 'bang maken'? Het gaat erom dat mensen weten waar ze aan beginnen en de risico's, hoe klein ze ook zijn, wel kennen en bewust zijn wat de gevolgen zijn. Ja: de kans dat je er mee in de shit komt is klein. Maar als het gebeurd zit je echt heel fors in de shit.

Om overigens verder te gaan op het verzwijgen van je studieschuld.
- Als het puur om regelingen rondom NHG gaat: overweeg dan eens om in deze prijsklasse een hypotheek zonder NHG af te sluiten. Scheelt je in de kosten koper en netto over het hele afbetalingsbedrag, zeker als je versnelt aflost, kan het maar zo goedkoper zijn. Heb je geen vangnet - maargoed daar had je toch al geen recht op ;)
- Dat de ABN AMBRO nu nog bijna nergens last van heeft, komt mede doordat de economie door stijgt en de woningen mee stijgen. Als er een financiële crisis uitbreekt: dan zijn de rapen gaar. Dan stort de woningmarkt in en raken mensen daarnaast hun baan kwijt. Dán is zo'n vangnet toch wel prettig lijkt me. "Resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst", dat deze bank nu nog nergens last van heeft zegt werkelijk helemaal niks.
7 van de 10 studenten verzwijgen hun studieschuld bij het sluiten van een hypotheek. Foei, miljoen studenten plegen fraude, mag niet. Liever 1.000 euro huur per maand betalen en de rijke nog rijker maken _/-\o_ _/-\o_

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je bent gedwongen om je studieschuld te verzwijgen aangezien de huurprijzen echt helemaal nergens meer op slaan. Ik zie alleen maar 'basis' appartementen voor 1000-1500 euro per maand. Hoe wil je dat in hemelsnaam betalen? Blijkbaar zijn veel studenten met mij daarover eens aangezien 70 procent fraudeert |:(

[ Voor 14% gewijzigd door UltraInstinct op 10-05-2019 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 10:34
UltraInstinct schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:41:
[...]

7 van de 10 studenten verzwijgen hun studieschuld bij het sluiten van een hypotheek. Foei, miljoen studenten plegen fraude, mag niet.
Deze cijfers zijn gebaseerd op wat?

Maargoed, je gaat opnieuw voorbij mijn punt die ik toch 3x heel duidelijk heb gemaakt: er mogen heel veel dingen niet en toch doen heel veel mensen het wel. Je mag ook niet harder dan 130 rijden op de snelweg, toch doen heel veel mensen het wel. Spreekt dat het goed? Nee.
Als mensen vragen of ze toch niet stiekem 140 mogen rijden dan kan je antwoorden 'iedereen doet het dus het is oke', maar een beter antwoord is 'de pakkans is bijzonder klein, maar als het gebeurd kan je wel een dikke boete verwachten'.
Dát is waar het om gaat.
Liever 1.000 euro huur per maand betalen en de rijke nog rijker maken _/-\o_ _/-\o_
Dit soort politieke uitspraken zijn totaal overbodig in dit topic.
Verder ga ik er niet op in, als je een ICT beheer niveau 3 hebt gedaan dan heb je idd geen studieschuld en kan je makkelijker praten dan iemand die uit huis wilt en een studieschuld heeft van 30.000
Met ICT beheer niveau 3 vind je ook niet zomaar een woning, dan verdien je gewoon te weinig geld. Dan zit je in de sociale huur wachtlijst. Kan je als jongere ook niks mee.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

We willen allemaal een eigen plekje. Dat is jammer genoeg niet meer mogelijk in Nederland (en hell: ook niet in de rest van Europa. Verdiep je eens in de woningmarkt en de oorzaken hiervan (het grote plaatje is de bevolkingspiramide)).
Je lost de problemen niet op door er zelf ook maar de kantjes vanaf te lopen. Althans: dat is hoe ik er in sta.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je bent gedwongen om je studieschuld te verzwijgen aangezien de huurprijzen echt helemaal nergens meer op slaan. Ik zie alleen maar 'basis' appartementen voor 1000-1500 euro per maand. Hoe wil je dat in hemelsnaam betalen? Blijkbaar zijn veel studenten met mij daarover eens aangezien 70 procent fraudeert |:(
Het alternatief is thuiswonen, of ergens anders onderdak vinden. Een dooddoener want nee dat kan niet altijd (zelf ervaring mee) en nee daar zijn geen vangnetten voor, want je verdient immers geld. Heel flauw maar het is nou eenmaal zo.
Hoe je die huren kan betalen? Samenwonen is een optie. Of: toch nog een paar jaar op kamers uitzitten. Zorg voor een netwerk, let op social media. Ergo: zoek naar appartementen op andere sites dan Funda, want dat doet de rest immers ook.

Maar bovenal: heel, héél goed zoeken. Ik ben zelf via ikwilhuren.nu geslaagd om iets te vinden in het vrijwel onbestaande gat tussen de sociale huurgrens en de 1000 euro.

[ Voor 19% gewijzigd door Richh op 10-05-2019 19:57 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Pagina: 1