Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59
Mijn vraag
Een goeie vriendin van mij is op vakantie in Frankrijk en heeft haar 6D mee. Normaal schiet ze daar concerten mee en na de laatste keer werkte alles nog perfect. Nu ontdekte ze dat ze ineens rare dingen in de foto heeft die ik ook nog niet eerder gezien heb maar het ziet er niet best uit. Ook in live view ziet ze het zelfde. Er is echter niks met de camera gebeurt.

Hier een paar foto's waar het een beetje op te zien is, zodra ze weer wifi heeft ergens krijg ik een RAW
doorgestuurd waarop het beter te zien zal zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fIZQfLiTg2qfKGYXsz3hlOqO/full.jpg
Dit is het effect als er een landschapsfoto wordt gemaakt, een donkere vlek aan de linker kant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PlITrKRJpfcO2yfRVAtnsnwf/full.jpg
Dit is het effect als er een portretfoto wordt gemaakt, dan is er een witte lange vlek te zien links

Het moge duidelijk zijn dat er iets niet goed is maar misschien hebben jullie zoiets vaker gezien ;) Ik vind het ook wel vreemd dat zoiets ineens kan gebeuren blijkbaar.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Canon EOS 6D

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Er is met meerdere lenzen getest en door de zoeker ziet alles er ook normaal uit. Accu is er uit gehaald en later weer in gedaan. Instellingen gereset. Live view geeft het zelfde beeld.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:00

Roozzz

Plus ultra

Erg moeilijk te zien zo, met alle reflecties van dien. Maar kan het niet een beetje condens zijn? Ik heb jaren terug iets vergelijkbaars gehad met een rondreisje in warm en vochtig Florida en een auto met kennelijk een erg goede airco... :$ Keertje goed laten drogen en op een andere plek bewaren loste het probleem op.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Roozzz schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 15:07:
Erg moeilijk te zien zo, met alle reflecties van dien. Maar kan het niet een beetje condens zijn? Ik heb jaren terug iets vergelijkbaars gehad met een rondreisje in warm en vochtig Florida en een auto met kennelijk een erg goede airco... :$ Keertje goed laten drogen en op een andere plek bewaren loste het probleem op.
Interesting! Ze is in Frankrijk nu (was ik vergeten te melden), maar het is een poging waard. Ze kan hem nu toch niet gebruiken.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:35
Beide foto's lijken hetzelfde probleem te hebben. De witte vlek zit ook in de landschapfoto (bovenin, valt weg in de lucht), en de donkere vlek ook in de portretfoto (onderin, de straat doet gek).

Is het probleem ook aanwezig als er ingezoomd wordt op een foto? Het ziet eruit als een probleem met de sensor en/of sluiter. Ik zou er niet vanuit gaan dat deze camera nog betrouwbaar foto's maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:37

Moofnor

King of my castle

De witte driehoek is bovenin bij de eerste foto ook te zien, zou bijna zeggen dat de sluiter daar niet goed dicht gaat. Is er iets te zien in de body zelf?

Soepel: Wat T_knoop zegt dus :+

[ Voor 10% gewijzigd door Moofnor op 09-05-2019 15:11 ]

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
T_knoop schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 15:09:
Beide foto's lijken hetzelfde probleem te hebben. De witte vlek zit ook in de landschapfoto (bovenin, valt weg in de lucht), en de donkere vlek ook in de portretfoto (onderin, de straat doet gek).

Is het probleem ook aanwezig als er ingezoomd wordt op een foto? Het ziet eruit als een probleem met de sensor en/of sluiter. Ik zou er niet vanuit gaan dat deze camera nog betrouwbaar foto's maakt.
Moofnor schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 15:10:
De witte driehoek is bovenin bij de eerste foto ook te zien, zou bijna zeggen dat de sluiter daar niet goed dicht gaat. Is er iets te zien in de body zelf?

Soepel: Wat T_knoop zegt dus :+
De sluiter zal het denk ik niet zijn als het in live view ook zichtbaar is lijkt mij. Een donkere vlek zou dan kunnen maar niks wits (overbelicht) toch?

Al hoop ik dat het de sluiter is natuurlijk ;)

Nu zie ik het ook, in beide fotos het zelfde probleem 🤔

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:24
Heeft ze wat gespeeld met de ISO, diafragma en/of sluitertijd? Bij beide voorbeelden is dat nu hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
MRIdev schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:05:
Heeft ze wat gespeeld met de ISO, diafragma en/of sluitertijd? Bij beide voorbeelden is dat nu hetzelfde.
Dat denk ik wel, dit waren slechts een paar voorbeelden. Maar dit zou in principe ook niet uit mogen maken aangezien ze het zelfde ziet in live view en de sluiter dus geen rol speelt. Als het de A/D converter was dan zou je uberhaupt geen foto's meer krijgen denk ik.

Ik kan het haar eens vragen ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 23:53

the mod man

iets van beeldmaker

Ik zie letterlijk niks op de voorbeeld foto's maar 1 van mijn camera's heeft watervlekken in het scherm zitten. Deze zie je dus altijd (LV/video/review), totdat je de foto's bekijkt op een ander scherm (computer/mobiel/etc)

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:00

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Ventieldopje en als je LV gewoon aan hebt dat zie je al direct die vlekken in je beeld? Al voordat je een foto gemaakt hebt? Dan moet het haast wel met je sensor te maken hebben.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Het is niet het scherm want de witte driehoek 'draait mee' met de sensor. Het kijkgedeelte is normaal dus ik zou zeggen dat de sensor beschadigd is. Kleine kans op vreemd groot stuk klevend vuil. Meer waarschijnlijk: Bij die concerten deze keer een laser er overheen gegaan? https://gizmodo.com/laser...rns-a-dslr-sensor-5596508 of iets anders specifiek technisch met de sensor.

[ Voor 27% gewijzigd door Saturnus op 09-05-2019 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saturnus schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:28:
Het is niet het scherm want de witte driehoek 'draait mee' met de sensor. Het kijkgedeelte is normaal dus ik zou zeggen dat de sensor beschadigd is. Kleine kans op vreemd groot stuk klevend vuil. Meer waarschijnlijk: Bij die concerten deze keer een laser er overheen gegaan? https://gizmodo.com/laser...rns-a-dslr-sensor-5596508 of iets anders specifiek technisch met de sensor.
Gezien hoe zo'n sensor wordt uitgelezen erg vreemd dat de fout diagonaal loopt.

Is het niet een defect diafragma blad? Dat draait ook mee met de camera. Dan zou het weg moeten zijn met een ander objectief, maar kan het nog steeds optreden in live view.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Verwijderd dan zou je het ook in de zoeker zien en het bij andere objectieven niet voor komen. Beide zaken zijn door dopje al in de OP ontkracht. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:39:
@Verwijderd dan zou je het ook in de zoeker zien en het bij andere objectieven niet voor komen. Beide zaken zijn door dopje al in de OP ontkracht. :)
Ugh, ik moet beter lezen dat had ik compleet gemist :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:39:
Inderdaad. Canon ben ik niet bekend mee maar als het een Nikon zou zijn geweest dan zou je het niet perse door de zoeker zien aangezien Nikon pas de diafragmabladen zet bij het openen van de sluiter. Aangezien dat ook gebeurt in Live View zou je het daar dan weer wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saturnus schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:44:
[...]

Inderdaad. Canon ben ik niet bekend mee maar als het een Nikon zou zijn geweest dan zou je het niet perse door de zoeker zien aangezien Nikon pas de diafragma bladen zet bij het openen van de sluiter. Aangezien dat ook gebeurt in Live View zou je het daar dan weer wel zien.
Dat is waarom ik daar aan dacht, maar dat verklaart niet dat het met meerdere objectieven gebeurt. De diafragma bladen worden niet individueel aangestuurd, dus het kan geen aansturing probleem zijn. Het zou dan echt een defect objectief moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Saturnus schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:44:
Inderdaad. Canon ben ik niet bekend mee maar als het een Nikon zou zijn geweest dan zou je het niet perse door de zoeker zien aangezien Nikon pas de diafragmabladen zet bij het openen van de sluiter. Aangezien dat ook gebeurt in Live View zou je het daar dan weer wel zien.
Canon focust wijd open, maar het idee van een defect diafragmablad is dus dat hij blijft hangen. Dat zou je dan moeten zien.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@Verwijderd @Gonadan
Agree. De post was als extra info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:47:
[...]

Canon focust wijd open, maar het idee van een defect diafragmablad is dus dat hij blijft hangen. Dat zou je dan moeten zien.
Een witte vlek zou wijzen op een blad dat open blijft staan (overbelichting) dus dat zie je niet bij het focussen, behalve bij live view.

Maar is allemaal redelijk theoretisch aangezien dit het probleem niet kan zijn als het bij meerdere objectieven optreedt.

Het enige wat dan nog in me opkomt is een defecte sensor of een obstructie tussen de spiegel en de sensor. Die laatste zie je ook niet door de zoeker.

Die obstructie zou je moeten zien als je het objectief verwijderd en een foto met lange sluitertijd maakt. (wel uitkijken dat er geen vuil in komt)

edit: nee, een obstructie zou alleen de zwarte vlek verklaren, niet de witte. Toch kan het geen kwaad om eens naar de sensor te kijken in een stofvrije omgeving.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2019 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Verwijderd dat zou je kunnen testen met de diafragma/scherptediepte knop.

En straks komt dopje met de melding dat de camera opgedroogd is en het probleem weg terwijl wij nog zitten te filosoferen. :Y)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:58:

En straks komt dopje met de melding dat de camera opgedroogd is en het probleem weg terwijl wij nog zitten te filosoferen. :Y)
Ik hoop het voor hem (en met name de vriendin) :)

Het is ook geen lensvatting die licht lekt, want dan krijg je geen rechte lijnen ... ik hoop wel dat hij hier wat post als ze er achter zijn. Ik ben namelijk reuze benieuwd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
Gonadan schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:58:

Ze laat hem drogen nu inderdaad, ik ben heel benieuwd. Ik neig ook nog steeds naar een sensor probleem omdat het dus echt in de foto zit (of in ieder geval in de JPG preview). Een lichtlek of probleem met de mount is ook nog een interessante maar erg onwaarschijnlijk. Theoretisch zou het kunnen zijn dat de lens niet helemaal lekker aansluit/scheef zit en danwel licht doorlaat op een plek en op een andere plek minder licht door laat door dat een deel buiten de projectiecirkel dreigt te vallen. Toch vind ik daar de vormen wel een beetje apart voor.

Thanks voor alle reacties zover! Ik ben heel benieuwd of het opdrogen heeft geholpen en hoe de RAW er uit ziet, dan kunnen we ook iets meer zeggen over hoe de vlek er uit ziet (pixels, strepen etc.).

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:00

Roozzz

Plus ultra

@Ventieldopje zijn er al updates? Helemaal niet nieuwsgierig O-)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Roozzz schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:49:
@Ventieldopje zijn er al updates? Helemaal niet nieuwsgierig O-)
Nog niet, zal haar eens even appen :) Gok dat als hij het weer zou doen ik al een heel blij appje had }:O

Update: helaas, onwaarschijnlijk dat het condens/vocht was want het probleem is er nog steeds :'(

[ Voor 15% gewijzigd door Ventieldopje op 10-05-2019 12:41 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ben vooral verwonderd over het relatief fel afgebakende witte vlak. Ik denk dan aan de shutter die vast zit (de een "open" = wit, een ander "dicht" = vignetting-effect) of een deel ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
moozzuzz schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 16:23:
Ik ben vooral verwonderd over het relatief fel afgebakende witte vlak. Ik denk dan aan de shutter die vast zit (de een "open" = wit, een ander "dicht" = vignetting-effect) of een deel ervan.
Klopt, ik heb nog geen RAW van haar ontvangen maar ik vind het er ook niet echt uit zien als digitale strepen. Ik heb ook een zooi corrupte RAWs gehad en die werden allemaal horizontaal in kolommen opgebouwd (beginnend links onder). Dan zie je heel duidelijk dat het corrupt is.

Dus mocht dit echt een kapotte sensor zijn dan vind ik dat heel bizar. Maar goed, ik zit er ook een beetje mee dat het in Live View dus net zo is schijnbaar, al kan dan natuurlijk alsnog de sluiter in de weg zitten (niet goed open gaan ofzo).

Als ik meer weet dan post ik, thanks so far! :>

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
moozzuzz schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 16:23:
Zo lijkt het wel een beetje, maar dan zou het toch niet op moeten treden in de live view. Het zwarte wel, maar het witte niet. En zou verwachten dat je dan ook wel iets kan zien als je de lens eraf haalt.

[ Voor 8% gewijzigd door Hielko op 10-05-2019 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:43

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Normaal schiet ze daar concerten mee
Ik weet niet of dit het is of het helpt maar het is iets waar ik aan moest denken.
Tijdens concerten kunnen ze felle lampen en lasers gebruiken die schadelijk zijn voor mensen ogen en ook voor camera sensors, Ik weet niet precies meer wat het effect is van een "laser" in je lens maar het kan je sensor gedeeltelijk of helemaal kapot maken.

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:58
Kan ze niet even de sensorcleanmodus aanzetten en kijken of de sluiter helemaal open gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
angerfist-yentl schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 17:08:
[...]

Ik weet niet of dit het is of het helpt maar het is iets waar ik aan moest denken.
Tijdens concerten kunnen ze felle lampen en lasers gebruiken die schadelijk zijn voor mensen ogen en ook voor camera sensors, Ik weet niet precies meer wat het effect is van een "laser" in je lens maar het kan je sensor gedeeltelijk of helemaal kapot maken.
Klopt, maar bij die concerten zijn geen lasers ;) Dat is het iig niet, en ook dan zie je vaak echt lijnen die stuk zijn.
Kwintessens schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 17:55:
Kan ze niet even de sensorcleanmodus aanzetten en kijken of de sluiter helemaal open gaat?
Interesting!

[ Voor 15% gewijzigd door Ventieldopje op 10-05-2019 18:46 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ventieldopje schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 16:29:
[...]

Klopt, ik heb nog geen RAW van haar ontvangen maar ik vind het er ook niet echt uit zien als digitale strepen. Ik heb ook een zooi corrupte RAWs gehad en die werden allemaal horizontaal in kolommen opgebouwd (beginnend links onder). Dan zie je heel duidelijk dat het corrupt is.

Dus mocht dit echt een kapotte sensor zijn dan vind ik dat heel bizar. Maar goed, ik zit er ook een beetje mee dat het in Live View dus net zo is schijnbaar, al kan dan natuurlijk alsnog de sluiter in de weg zitten (niet goed open gaan ofzo).

Als ik meer weet dan post ik, thanks so far! :>
Verschil tussen LV en gewoon is ook dat via de zoeker licht binnen kan komen, het kan ook nog in die richting gezocht worden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Update: volgens de winkel is het toch echt de sluiter en kost het zo'n €500 om te repareren daar. Belachelijke prijs als je het mij vraagt, hier in nederland meen ik dat het de helft is en heb ik in Limburg een adresje gevonden voor die prijs. Iemand een idee wat Rofa of Tech Repair er gemiddeld voor vragen?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2019 06:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:17
Ga naar Rofa. Ik heb daar ooit de sluiter van mijn 5D2 laten vervangen voor €250. Ok, dat was wel wat jaartjes terug, maar €500 is absurd.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Verwijderd schreef op zondag 19 mei 2019 @ 11:02:
[...]

Vraag haar eens terug te gaan naar die winkel met een 'gilet jaune' aan en laat zij dan nog eens naar de prijs vragen. ;)
Haha :+ Dat was wel een idee geweest.
Universal Creations schreef op zondag 19 mei 2019 @ 11:12:
Ga naar Rofa. Ik heb daar ooit de sluiter van mijn 5D2 laten vervangen voor €250. Ok, dat was wel wat jaartjes terug, maar €500 is absurd.
Precies, dacht ik ook. Voor die prijs is dat prima te doen, anders kun je bijna beter naar een andere 2e hands 6d kijken of misschien zelfs 5d3 onderhand.

Als ze terug is zal ik er eens naar kijken :)

www.maartendeboer.net

Pagina: 1