[Python] Nieuweling zoekt informatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-08 17:08
Mijn vraag
...
Ik ben een 33 jarige applicatiebeheerder voor een gemeente. Ik heb heel mijn leven al interesse in programmeren en dan vooral het automatiseren. Vroeger toen ik nog een klein manneke was, (zeg een jaar of 10) heb ik mijn eigen eerste pc in elkaar gezet van componenten die ik van een kennis had gehad. Hierop had ik zelf MS Dos geinstalleerd. Hierop vond ik het programma Qbasic. Sindsdien is mijn liefde voor programmeren en automatiseren begonnen.
Sindsdien heb ik met Basic/Qbasic/QuickBasic, SQL, Java en VisualBasic leren programmeren. Helaas ligt mijn liefde voor programmeren al minimaal 10 jaar stil.
Ik heb sinds kort weer enorme interesse in programmeren. Na wat googlen ben ik op Python uitgekomen.

Nu ben ik eigenlijk opzoek naar een goede IDE voor Python. Toen ik daar op ging googlen zag ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb zelf de meeste ervaring met een simpele platte editor en met Ms Visual Studio. Is Visual Studio een aanrader om Python in te programmeren? Of zijn er goede (mssn opensource) programma's die dezelfde beleving bieden?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Ik gebruik een Dell G3 laptop met een Intel i5 8300H, 8gb geheugen en een NVIDIA GeForce GTX 1050.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Google staat vol informatie. Ik heb een hoop programmeertalen vergeleken maar heb nog niets geprobeerd.

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-10 15:40
Anaconda installeren en met Jupyter Notebooks gaan klooien. Vind ik zelf het meest toegankelijk.

PSN: Sluuz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:09
Ik zou gewoon beginnen met programmeren in notepad++ en pas wanneer je ergens vastloopt je een andere editor probeert.

Ik doe zolang ik programmeer (~ 20 jaar) alles gewoon via notepad++. Mij op fouten betrappen doet mijn compiler of interpreter wel :p Debuggen heb ik de debuggers voor zoals gdb in C. Vast niet het meest gewaardeerde antwoord, maar ik heb nooit behoefte gehad aan volledige IDE's.

Collega's waren in geval van Python altijd wel fan van Jupyter Notebook, maar dat legt weer een laag over de python interpreter neer, waardoor je minder controle hebt over wat je precies doet. Vaak zat gehad dat ik problemen moest debuggen en er toch iets raars in Jupyter Notebook zat als het ging om dependencies.

Als je net begint met Python is een IDE niet het eerst waar ik me druk om zou maken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:41
Wat is er mis met Notepad++ of Sublime Text en een terminal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
Marco1994 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:13:
Wat is er mis met Notepad++ of Sublime Text en een terminal?
CurlyMo schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:12:
Ik zou gewoon beginnen met programmeren in notepad++ en pas wanneer je ergens vastloopt je een andere editor probeert.

Ik doe zolang ik programmeer (~ 20 jaar) alles gewoon via notepad++. Mij op fouten betrappen doet mijn compiler of interpreter wel :p Debugger heb ik de debuggers voor zoals gdb in C. Vast niet het meest gewaardeerde antwoord, maar ik heb nooit behoefte gehad aan volledige IDE's.

Collega's waren in geval van Python altijd wel fan van Jupyter Notebook, maar dat legt weer een laag over de python interpreter neer, waardoor je minder controle hebt over wat je precies doet. Vaak zat gehad dat ik problemen moest debuggen en er toch iets raars in Jupyter Notebook zat als het ging om dependencies.

Als je net begint met Python is een IDE niet het eerst waar ik me druk om zou maken.
Waarschijnlijk is er met N++ niks mis. Ik programmeer daar al in met HTML+CSS. Enorme goede ervaringen mee.
Maar dan moet ik nog iets hebben om mijn coding uit te voeren, dat kan N++ niet (toch?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-10 14:05
Kijk ook eens naar Visual Studio Code met python extensie

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Jetbrains is natuurlijk heer en meester qua IDE's, maar ik moet me wel (deels) bij CurlyMo aansluiten: de IDE is niet het eerste waar je je druk om moet maken. Meer dan een Terminal en een text-editor heb je niet nodig. De rest is puur voor het gemak en de productiviteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Astie schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:16:
Maar dan moet ik nog iets hebben om mijn coding uit te voeren, dat kan N++ niet (toch?)
Python zelf?

Als je met HTML en CSS werkt dan is je interpreter je browser. Als je met Python werkt dan heb je dus een Python interpreter nodig. En die heet in geval van Python heel toepasselijk: Python. :)

[ Voor 32% gewijzigd door CurlyMo op 09-05-2019 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:41
Astie schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:16:
[...]

[...]

Waarschijnlijk is er met N++ niks mis. Ik programmeer daar al in met HTML+CSS. Enorme goede ervaringen mee.
via de terminal/commandline 'python3 path/to/python/file.py --eventuele-parameter'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-10 08:00
ik ben ook net begonnen met de eerste stapjes in Python en ik werk met Thonny. Kaal en erg toegankelijk.
Er is een shell scherm, dus je kunt code meteen inkloppen en runnen.

Je zou hier mee aan de slag kunnen.

[ Voor 34% gewijzigd door 107mb op 09-05-2019 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:40
Als je al ervaring met Visual Studio hebt, is Visual Studio Code zeker een aanrader. Ik gebruik hem zelf ook voor Python (met o.a. de Python extensie). Die extensies zijn gewoon met 1 muisklik te installeren vanuit de editor. Is trouwens een open source project van Microsoft en dus gratis te downloaden :). Het is een volledige IDE, mits je hem goed configureert (debugger, Python interpreter, eventueel linter etc.). Maar ik vind hem persoonlijk out-of-the-box al fijner werken dan Notepad++.

En Python is echt een goede keuze. En paar jaar geleden zat ik in ongeveer dezelfde situatie als jij, het programmeren begon weer te kriebelen en heb toen o.a. Python opgepakt. Inmiddels alweer een tijdje aan de slag als engineer, tot nu toe geen spijt van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Renzmeister schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 17:23:
En Python is echt een goede keuze. En paar jaar geleden zat ik in ongeveer dezelfde situatie als jij, het programmeren begon weer te kriebelen en heb toen o.a. Python opgepakt. Inmiddels alweer een tijdje aan de slag als engineer, tot nu toe geen spijt van :)
The right tool for the job. Vrijwel elke taal is dus wel een goede keus als het maar past bij je project. Aangezien je niet noemt wat de vereisten waren voor je projecten is het ook niet te beoordelen of je gelijk hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
Renzmeister schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 17:23:
Als je al ervaring met Visual Studio hebt, is Visual Studio Code zeker een aanrader. Ik gebruik hem zelf ook voor Python (met o.a. de Python extensie). Die extensies zijn gewoon met 1 muisklik te installeren vanuit de editor. Is trouwens een open source project van Microsoft en dus gratis te downloaden :). Het is een volledige IDE, mits je hem goed configureert (debugger, Python interpreter, eventueel linter etc.). Maar ik vind hem persoonlijk out-of-the-box al fijner werken dan Notepad++.

Inmiddels heb ik Visual Studio Code geinstalleerd en beetje mee zitten spelen. Voelt best vertrouwd aan. Hoe heb jij Python geleerd? Wat waren jouw bronnen? Als ik google krijg 1001 mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18:21
Marco1994 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:19:
[...]

via de terminal/commandline 'python3 path/to/python/file.py --eventuele-parameter'
Python leent zich nou net uitermate goed voor REPL tools als Jupyter notebooks. Dat is tien keer makkelijker dan n++ en een command line tool.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diabyte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:49
Astie schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 18:26:
[...]

Inmiddels heb ik Visual Studio Code geinstalleerd en beetje mee zitten spelen. Voelt best vertrouwd aan. Hoe heb jij Python geleerd? Wat waren jouw bronnen? Als ik google krijg 1001 mogelijkheden.
Als je graag leert door middel van (e-)boeken is deze bundel misschien interessant:

https://www.humblebundle....hmb_campaign=tile_index_2

Een aantal e-books van O'Reilly (altijd erg goede boeken vind ik persoonlijk) om Python te leren voor een zeer interessante prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:40
Astie schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 18:26:
[...]

Ik had veel aan het boek "Learn Python the Hard Way", dat in die tijd een gratis webversie had. Inmiddels is die helaas niet meer volledig gratis in te zien, maar er staan nog wel samples op de website: https://learnpythonthehardway.org/python3/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelk
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
https://www.jetbrains.com/pycharm-edu/learners/

Zojuist zelf even mee gespeeld. Deze IDE heeft ook ingebouwde interactieve cursussen, waaronder ook een Python introductiecursus.

[ Voor 18% gewijzigd door marcelk op 11-05-2019 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-10 12:26
Op humblebundle kun je nu heel goedkoop beginner Python boeken kopen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-10 08:23

marapuru

db.

Kobus Post schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:16:
Kijk ook eens naar Visual Studio Code met python extensie
Deze kan ik zelf ook van harte aanbevelen. Werk er af en toe mee. Voornaamste voordelen voor mij:
- Het is lichtgewicht (niet zo bloated als andere IDE's)
- Heeft precies de zaken die ik nodig heb
- Rijk gevulde library met extensies
- Makkelijk te gebruiken voor andere talen (JS, Dart, TypeScript...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb nu mijn setup en leermateriaal bij elkaar. Ik zal vast nog vragen krijgen in de toekomt maar dan horen jullie die vanzelf :)
Pagina: 1