Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Data van harde schijf uit 2004 halen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wuint2
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-10 20:58
Hi all,

Misschien een stomme vraag, maar voordat ik iets ga proberen toch maar even stellen aangezien google en de zoekfunctie niet het perfecte antwoord geven op mijn vraag.

Ik heb een harde schijf van een pc uit 2004(!) waar wat data op staat die er af moet. De pc werkt prima op windows XP. Ik vroeg me af of het mogelijk was om de schijf in mijn nieuwe pc te steken en de data over te zetten naar een andere hdd in mijn pc. Daarnaast vroeg ik me af of ik hier nog bepaalde software voor nodig heb, en als laatst: maakt het uit dat er windows xp staat geinstalleerd op de hdd?

BVD! :)

Beste antwoord (via wuint2 op 09-05-2019 17:28)

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:21

JdM

Humbled

Als je nu een PC bezit waarop je de HDD kunt aansluiten met een beschikbare connector/aansluiting ben je bij stap 1
Dan is de vraag welke data je nodig hebt, als het documenten zijn kun je in je nwe besturingssysteem (windows neem ik aan) gewoon die harde schijf zien na installatie en kun je bladeren in de mappen die er op staan en eventueel kopiëren.

Zoals @nelizmastr ook aangeeft

Verder nog:

Als de oude HDD niet meer in je nwe PC zou passen, dan kun je hem altijd nog aangesloten krijgen via een externe HDD behuizing en dan via USB de data aanroepen.

edit:
typo's

[ Voor 20% gewijzigd door JdM op 09-05-2019 19:29 ]

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:40

nelizmastr

Goed wies kapot

De enige uitdaging is de aansluiting van de harde schijf. In 2004 was de meestgebruikte aansluiting IDE (PATA) met die brede lange kabels. Daar zal je een omvormer voor moeten regelen naar SATA.

Dan kan je hem probleemloos op je moderne PC aansluiten en de data eraf kopiëren. Er zijn ook oplossingen in de vorm van zogenaamde "drive toasters" waarin je de schijf kan hangen met een USB kabeltje eraan.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:05
Prima mogelijk als dit een sata schijf is.

Kans bestaat wel dat de schijf geen sata interface heeft maar ide, dan zal je een converter nodig hebben of iets via usb.

Acties:
  • Beste antwoord

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:21

JdM

Humbled

Als je nu een PC bezit waarop je de HDD kunt aansluiten met een beschikbare connector/aansluiting ben je bij stap 1
Dan is de vraag welke data je nodig hebt, als het documenten zijn kun je in je nwe besturingssysteem (windows neem ik aan) gewoon die harde schijf zien na installatie en kun je bladeren in de mappen die er op staan en eventueel kopiëren.

Zoals @nelizmastr ook aangeeft

Verder nog:

Als de oude HDD niet meer in je nwe PC zou passen, dan kun je hem altijd nog aangesloten krijgen via een externe HDD behuizing en dan via USB de data aanroepen.

edit:
typo's

[ Voor 20% gewijzigd door JdM op 09-05-2019 19:29 ]

• wuint2
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-10 20:58
Thanks! Ik zie dat het gewoon sata is dus ga het direct proberen.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
wuint2 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:57:
Thanks! Ik zie dat het gewoon sata is dus ga het direct proberen.
Kopieer wel meteen alle data, ook waarvan je denkt het nu nog niet nodig te hebben. Grote kans natuurlijk, dat de disk na deze actie overlijdt, gewoon door ouderdom.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Pagina: 1