Harde schijf-opslag vervangen met SSDs

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Ik zoek een?
Advies of het een goed idee is om mijn opslag te vervangen met SSDs. En of Samsung's QVO goed zijn.

Wat is je budget?
Ongeveer €200 voor 2TB is het uiterste. Het is ook meer advies voor de toekomst, gezien ik de HDDs niet meteen wil vervangen (want nu ligt bijna alles nog boven de 10c/GB).

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Absoluut geen merkvoorkeuren.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Het gaat om mijn huidige build, waar nu dit in zit:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 191,84€ 191,84
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,90€ 74,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Armor 8G€ 539,95€ 539,95
1BehuizingenFractal Design Meshify C Mini€ 69,90€ 69,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 88,42€ 88,42
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 80,90€ 80,90
1Solid state drivesCrucial MX500 m.2 500GB€ 71,33€ 71,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.168,19

Hier heb ik nog 2 oude harde schijven aan toegevoegd die ik van mijn vorige builds mee heb genomen (1x 1TB, 1x 3TB). Op mijn moederbord heb ik dus nog 1x NVMe over, want mijn MX500 is een M.2 SATA.

Ik wil voornamelijk mijn luide, trillende harde schijven weg hebben. Nu gebruik ik mijn 1TB schijf voor games en ontwikkeling, en mijn 3TB schijf voor media en meer games die niet op de 1TB schijf passen.

Mijn oog is gevallen op de Samsung QVO 860, 2TB. pricewatch: Samsung 860 QVO 2TB

De grote vraag: Het grote kritiek op deze budget-SSDs, is dat het geheugentype dat gebruikt wordt, snel op zijn limiet is. Is het dus nog wel zo'n goed idee om de schijf te gebruiken voor programma's, games, git-repositories en (Visual Studio) build outputs?

En nog een vraag over mijn media-schijf: Is er een manier om extern redelijk snelle opslag te hebben? Ik zie veel mensen gebruik maken van een NAS, maar kun je die ook gewoon als lokale schijf gebruiken in Windows? Is een externe HDD behuizing (over USB 3.1) een oplossing?

Beste antwoord (via ikt op 11-05-2019 21:37)

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik zou het doen. Zoveel schrijfopdrachten als die schijf aankan, ga jij de komende twee/drie jaar niet halen. En dan zie je toch gewoon weer verder? De tijdswinst bij met name mediafiles is best groot.

NAS is erg leuk. Je eigen wolkje thuis. Het problem is dat de meeste NASen maar een bandbreedte van rond de 100Mb/s hebben. Niet bijster snel dus. En dat ga je merken in sommige gevallen. De meeste mensen hebben de volgende workflow. Bewerk lokaal en kopieer het dan naar de NAS wanneer het bestand klaar is zodat iedereen in je huishouden erbij kan die erbij moet kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door pepsiblik op 09-05-2019 15:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik zou het doen. Zoveel schrijfopdrachten als die schijf aankan, ga jij de komende twee/drie jaar niet halen. En dan zie je toch gewoon weer verder? De tijdswinst bij met name mediafiles is best groot.

NAS is erg leuk. Je eigen wolkje thuis. Het problem is dat de meeste NASen maar een bandbreedte van rond de 100Mb/s hebben. Niet bijster snel dus. En dat ga je merken in sommige gevallen. De meeste mensen hebben de volgende workflow. Bewerk lokaal en kopieer het dan naar de NAS wanneer het bestand klaar is zodat iedereen in je huishouden erbij kan die erbij moet kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door pepsiblik op 09-05-2019 15:59 ]

• ikt
  • Nu online
pepsiblik schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 15:57:
Hmm, geen slecht argument, ben namelijk ook ooit voor de Samsung 830 128GB gegaan toen die rond de €100 lag :+ Waarschijnlijk is de knoop dan door en koop ik de 860 2TB bij de eerstvolgende price alert <€190.
pepsiblik:
Tsja, hier ben ik nog niet heel zeker over. Ik zal de enige zijn die dit gebruikt, en de rest van de NAS hardware moet er ook wezen. Desnoods kan ik een oude PC omtimmeren tot NAS met 1Gbit/s netwerksnelheid.

Is anders een stille externe harde schijf een optie? Hoe zoek je überhaupt in PW naar stil opslag? :+

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

overstappen op SSD, gewoon doen.

Tja een nas kan je via smb (samba) of via iscsi koppelen, maakt in praktijk "weinig" verschil vanuit een werkstation gezien (thuis dan) .. zelf zou ik voor netwerk-drive mapping (dus geen iscsi) kiezen en je nas in raid 10/raid 5 zetten .

Ik heb goeie ervaringen met WD disks (groen/rood) andere merken zijn aan het overlijden en dus niet mijn advies (maar dat kan per ervaring verschillen)

5 jaar geleden was een NAS de manier omdat je naast een beetje snelheid, een enorme lap opslag erbij kreeg. tegenwoordig kan je voor paar euro de disks net zogoed in je PC zetten. 10TB voor weinig zeg maar.

Overgens als je "snelheid wilt" 10gbit adapters zijn 150,- en dus "betaalbaar" maar dat moet ook in je nas kunnen/zitten. voor 1gbit is een intel netwerk chip het beste maar tja .. met SSD gaat je pc toch zitten "wachten" goeie NAS is synology/Qnap

Wil je een externe opslag die snel is zou ik naar USB 3, thunderbolt ofzo kijken (e-sata?) die halen hogere snelheden denk ik zo maar.

Afgezien van games, tja is een simple 2x 4tb disk nas een redelijke start (geen raid 5 of 10) maar een 1+tb ssd heb je daar ook weinig last van denk ik. de rest hangt meer van je budget af. DIY nas is leuk om te leren maar dan moet je er wel veel tijd in besteden. dus dan is kant en klaar beter.

Tja vanalles

• ikt
  • Nu online
Mijn voornaamste reden is dat het geluid van de harde schijven i.c.m. de case me gek maakt. Er zit zo'n irritante zoem in. Als ik de harde schijven extern heb, kan ik die tenminste dempen, was mijn gedachte. Iemand ervaring met zo'n opstelling?

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:29
ikt schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 22:17:
Mijn voornaamste reden is dat het geluid van de harde schijven i.c.m. de case me gek maakt. Er zit zo'n irritante zoem in. Als ik de harde schijven extern heb, kan ik die tenminste dempen, was mijn gedachte. Iemand ervaring met zo'n opstelling?
hdd's niet vastschroeven maar dmv koordelastiek ophangen kan helpen, de hdd blijft zoemen maar je behuizing resoneert niet mee. (productreview: Cooler Master Elite 310 Zilver/Zwart review door Rrob)

• ikt
  • Nu online
Rrob schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:33:
[...]

hdd's niet vastschroeven maar dmv koordelastiek ophangen kan helpen, de hdd blijft zoemen maar je behuizing resoneert niet mee. (productreview: Cooler Master Elite 310 Zilver/Zwart review door Rrob)
Dit was precies ook mijn oplossing in mijn oude Define R4 kast (met de 5.25" bays), maar dat is jammer genoeg geen optie in deze kleinere case.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:38
pepsiblik schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 15:57:
Het problem is dat de meeste NASen maar een bandbreedte van rond de 100Mb/s hebben. Niet bijster snel dus.
ikt schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:42:
Tsja, hier ben ik nog niet heel zeker over. Ik zal de enige zijn die dit gebruikt, en de rest van de NAS hardware moet er ook wezen. Desnoods kan ik een oude PC omtimmeren tot NAS met 1Gbit/s netwerksnelheid.
Dat van die 100Mb/s is niet waar, ik weet niet of pepsiblik hier Mb met MB verwart (en dus eigenlijk 1Gb/s bedoelt, 1Gb = 125MB) of dat die het heeft over héél trage NAS'en, maar de oplossing is dan gewoon een degelijke NAS te nemen, de meeste halen wel de GbE limiet bij overzetten van grote bestanden.

Ik heb nu wel een zelfbouw NAS (dus stuk sneller dan off the shelf NAS, je zou zoals je zegt een oudere pc kunnen hergebruiken, als de energierekening dan niet te hoog oploopt), en ik merk qua snelheid weinig verschil tussen op een netwerkschijf werken en een lokale HDD, bv media hercoderen, dan is de bandbreedte zeker niet de bottleneck. Er zijn wel zaken die je niet op een netwerkschijf kunt doen, repositories waar je op werkt zou ik altijd lokaal houden. Vooral media en backups zijn goed om op een NAS te zetten en zou ik dan weer nooit op een lokale SSD zetten, of je zou een git server op een NAS kunnen zetten als je niet naar cloud dienst wilt schrijven.

Die QLC NAND SSD's zijn op zich wel prima voor games en development, ook wat betreft levensduur als die redelijk vol staat. Het is niet dat je heel vaak games verwijdert toch? Ook voor development, je past wel dagelijks wat aan maar dat zijn incrementele wijzigingen, denk niet dat het vaak gebeurt dat je een grote repository binnen haalt.

• Rrob
ikt schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:47:
[...]
Dit was precies ook mijn oplossing in mijn oude Define R4 kast (met de 5.25" bays), maar dat is jammer genoeg geen optie in deze kleinere case.
zeker weten? Ook als je de optie ijzerzaag / boor meeneemt?
https://tweakers.net/i/Tb...Rr5IKY=/i/2001938037.jpeg
Het lijkt er op alsof de hdd's op uitneembare 'plankjes' liggen als je die verwijderd, de zijkanten van de hdd case met vilt beplakt en er één hdd op elastiek in legt zou die redelijk gedempt moeten zijn. Hij ligt dan wel los maar kan geen kant op.

Maar een nas heeft natuurlijk ook zo zijn voordelen

[ Voor 4% gewijzigd door Rrob op 11-05-2019 11:13 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-01 14:23
Primaire probleem lijkt geluid van de harde schijf te zijn. Echter, heb je een degelijke kast dan maakt je hdd geen direct contact met je behuizing en hoor je dus vrijwel niets. In theorie heeft de Meshify-C een tray die dat oplost, in de praktijk werkt dat blijkbaar niet: https://www.overclock.net...-louder-than-my-fans.html

Persoonlijk hoor ik mijn schijf niet in de Dark Base 700. In de CM690 hoorde ik ze ook niet. Neem aan dat je verder tevreden bent met de kast? In dat geval is het wellicht helemaal geen gek idee om je 3 TB met media in een NAS te gooien. Dat kan kant en klaar (makkelijk maar duur), zelfbouw of zelfs via externe HDD aan je wifirouter.

Zelf heb ik in mijn normale PC 1x NVME SSD, 1x SSD en 1x 3 TB HDD. Tevens nog een 8 TB HDD als netwerk mount vanaf mijn zelfbouw NAS. Ook mijn oude 3 TB schijven (had er eerst 3) heb ik in de NAS gegooid. Reken op 100 tot 120 MB/s via normaal Gbit. De 3 TB lokaal heb ik voor games bewaard en die worden via 100 GB aan level2 SSD caching vlot gehouden. Zou dankzij de Level 2 caching de laatste schijf net zo goed in de NAS kunnen gooien, maar ik hoor hem niet dus heb het zo gehouden. Bovendien zit mijn NAS vol :P.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier staat bijna alles op de NAS... mgoed die heeft ook een 2x 1gbit link naar de switch (in een Link Aggregated Group), puur zodat 1 client niet de kabel naar de NAS vol kan trekken :)

404 Signature not found

• ikt
  • Nu online
Rrob schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 11:12:
[...]

zeker weten? Ook als je de optie ijzerzaag / boor meeneemt?
https://tweakers.net/i/Tb...Rr5IKY=/i/2001938037.jpeg
Het lijkt er op alsof de hdd's op uitneembare 'plankjes' liggen als je die verwijderd, de zijkanten van de hdd case met vilt beplakt en er één hdd op elastiek in legt zou die redelijk gedempt moeten zijn. Hij ligt dan wel los maar kan geen kant op.

Maar een nas heeft natuurlijk ook zo zijn voordelen
Ik wil liever niet met een ijzerzaag of boor aan de slag. Het voornaamste probleem, dat de stoffilter aan de onderkant resoneert met de HDDs waardoor er een oorverdovend gezoem ontstaat, heb ik al weggenomen door die filter gewoon niet te gebruiken. Nu hoor ik alleen de schijven die op 7200 rondjes per minuut draaien, wat moeilijk te dempen is binnen de case.

Misschien is het een optie om de schijven met een elastiek op te hangen en ook nog om geluiddempend materiaal eromheen te doen, maar ik vermoed dat ik dan nog steeds de schijf zelf hoor.
sdk1985 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 19:30:
Ik denk dat het snel een XY probleem wordt.

Primaire probleem lijkt geluid van de harde schijf te zijn. Echter, heb je een degelijke kast dan maakt je hdd geen direct contact met je behuizing en hoor je dus vrijwel niets. In theorie heeft de Meshify-C een tray die dat oplost, in de praktijk werkt dat blijkbaar niet: https://www.overclock.net...-louder-than-my-fans.html

Persoonlijk hoor ik mijn schijf namelijk niet in de Dark Base 700. Neem aan dat je verder tevreden bent met de kast? . In dat geval is het wellicht helemaal geen gek idee om je 3 TB met media in een NAS te gooien. Dat kan kant en klaar (makkelijk maar duur), zelfbouw of zelfs via externe HDD aan je wifirouter.

Zelf heb ik in mijn normale PC 1x NVME SSD, 1x SSD en 1x 3 TB HDD. Tevens nog een 8 TB HDD als netwerk mount vanaf mijn zelfbouw NAS. Ook mijn oude 3 TB schijven (had er eerst 3) heb ik in de NAS gegooid. Reken op 100 tot 120 MB/s via normaal Gbit. De 3 TB lokaal heb ik voor games bewaard en die worden via 100 GB aan level2 SSD caching vlot gehouden. Zou dankzij de Level 2 caching de laatste schijf net zo goed in de NAS kunnen gooien, maar ik hoor hem niet dus heb het zo gehouden. Bovendien zit mijn NAS vol :P.
Het resonerend trilgeluid komt door de stoffilter onder, maar ook zonder de stoffilter is de harde schijf gewoon luid :+

Ik heb een poging gedaan om de schijven te stoppen als ze niet gebruikt worden, maar dat is door Windows ondoenlijk (spinnen willekeurig op) en op de momenten dat ik de mediaschijf gebruik wil ik het juist stil hebben (de harde schijf is luider dan films bij stille momenten). Maar áls de harde schijven stil staan, zijn de rest van de componenten (fans) zo ontzettend stil, dat ik gewoon boos word op mechanische schijven :+

Met de case zelf ben ik uiterst tevreden. Er zit wel weinig tot geen geluiddemping in, maar dat neem ik voor lief.

Wegens de complexiteit/het stroomverbruik bij een NAS ga ik toch voor een USB 5Gbit/10Gbit HDD-case oplossing. Bedankt voor het inzicht :)
MacPoedel schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 17:10:
[...]

[...]

Dat van die 100Mb/s is niet waar, ik weet niet of pepsiblik hier Mb met MB verwart (en dus eigenlijk 1Gb/s bedoelt, 1Gb = 125MB) of dat die het heeft over héél trage NAS'en, maar de oplossing is dan gewoon een degelijke NAS te nemen, de meeste halen wel de GbE limiet bij overzetten van grote bestanden.

Ik heb nu wel een zelfbouw NAS (dus stuk sneller dan off the shelf NAS, je zou zoals je zegt een oudere pc kunnen hergebruiken, als de energierekening dan niet te hoog oploopt), en ik merk qua snelheid weinig verschil tussen op een netwerkschijf werken en een lokale HDD, bv media hercoderen, dan is de bandbreedte zeker niet de bottleneck. Er zijn wel zaken die je niet op een netwerkschijf kunt doen, repositories waar je op werkt zou ik altijd lokaal houden. Vooral media en backups zijn goed om op een NAS te zetten en zou ik dan weer nooit op een lokale SSD zetten, of je zou een git server op een NAS kunnen zetten als je niet naar cloud dienst wilt schrijven.

Die QLC NAND SSD's zijn op zich wel prima voor games en development, ook wat betreft levensduur als die redelijk vol staat. Het is niet dat je heel vaak games verwijdert toch? Ook voor development, je past wel dagelijks wat aan maar dat zijn incrementele wijzigingen, denk niet dat het vaak gebeurt dat je een grote repository binnen haalt.
Ah ja, reads gebeuren veel vaker dan writes. Weinig om me druk over te maken, zolang ik niet spontaan een carrièreswitch maak naar video-editor of iets dergelijks.

Thanks allemaal, mijn idee wordt dan om een 860 2TB te pakken wanneer ik een price-alert krijg en de 3TB HDD als externe schijf te gebruiken.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ikt schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 21:34:
Wegens de complexiteit/het stroomverbruik bij een NAS ga ik toch voor een USB 5Gbit/10Gbit HDD-case oplossing. Bedankt voor het inzicht :)
voor resonatie zijn er best wel wat oplossingen.

Als er wat ruimte tussen de schijf en kast zit kan je ook wat rubber ringen bij de bouwmarkt scoren .. en die ertussen duwen. simpel maar effectief. maar dit moet wel "klemmen"

Of https://www.bol.com/nl/p/...mFsVj_IsjtexoC4rEQAvD_BwE hiervoor moet je wel een beetje de gaten vergroten (metaal boortje) niet te groot want deze rubberen dingen duw je er half doorheen.

SSD vs HDD "bedenking", los van een externe / interne oplossing kies voor een raid 1 of raid 10 oplossing als 1 disk stuk gaat kan je nog de boel uitzetten en met een nieuwe disk "waarborgen". momenteel zit je nog op HDD die het meeste ruimte geeft voor de prijs .. maar geeft het 1 a 2 jaar en ik denk dat voor paar TB je op een de prijs voor een HDD nu krijgt ..
RAID is geen backup, en snelheid is ook niet echt een issue meer .. voor mij de mogelijkheid van een netwerk opslag ideaal omdat ik niet alleen vanaf mijn pc(s) erbij kan maar ook gsm (app) en op afstand erbij kan (indien gewenst) (vpn is bv mogelijk) zonder dat mijn pc aan hoeft te staan. en films /muziek central voor smart tv ..

Externe disk (usb) HDD variant heeft wel een nadeel dat je bij verkeerd onpluggen je data corruptie kan krijgen.. een 2 disk nas werkt via TCP/IP en ach die kan je ergens anders (meterkast bv) neer mikken
ik heb er 2 (1 met ingebouwde UPS) en een synology .. (Die kan ook via USB met een andere UPS praten)

Doe jezelf een lol en doe een nas (synology of qnap) je besteed wel wat meer maar je kan ook online drive backup (auto sync via app) van je belangrijke data instellen. en extra voordeel een UPS (goedkope APC met usb) zorgt ervoor dat je nas ook netjes afsluit en bij stroomstoringen

[ Voor 19% gewijzigd door vso op 11-05-2019 23:29 ]

Tja vanalles

• ikt
  • Nu online
vso schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 23:15:
[...]

voor resonatie zijn er best wel wat oplossingen.

Als er wat ruimte tussen de schijf en kast zit kan je ook wat rubber ringen bij de bouwmarkt scoren .. en die ertussen duwen. simpel maar effectief. maar dit moet wel "klemmen"

Of https://www.bol.com/nl/p/...mFsVj_IsjtexoC4rEQAvD_BwE hiervoor moet je wel een beetje de gaten vergroten (metaal boortje) niet te groot want deze rubberen dingen duw je er half doorheen.
Deze zitten al standaard bij de slides waar de harde schijven op worden gemonteerd. Helpt niet genoeg ;(
vso schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 23:15:
SSD vs HDD "bedenking", los van een externe / interne oplossing kies voor een raid 1 of raid 10 oplossing als 1 disk stuk gaat kan je nog de boel uitzetten en met een nieuwe disk "waarborgen". momenteel zit je nog op HDD die het meeste ruimte geeft voor de prijs .. maar geeft het 1 a 2 jaar en ik denk dat voor paar TB je op een de prijs voor een HDD nu krijgt ..
RAID is geen backup, en snelheid is ook niet echt een issue meer .. voor mij de mogelijkheid van een netwerk opslag ideaal omdat ik niet alleen vanaf mijn pc(s) erbij kan maar ook gsm (app) en op afstand erbij kan (indien gewenst) (vpn is bv mogelijk) zonder dat mijn pc aan hoeft te staan. en films /muziek central voor smart tv ..

Externe disk (usb) HDD variant heeft wel een nadeel dat je bij verkeerd onpluggen je data corruptie kan krijgen.. een 2 disk nas werkt via TCP/IP en ach die kan je ergens anders (meterkast bv) neer mikken
ik heb er 2 (1 met ingebouwde UPS) en een synology .. (Die kan ook via USB met een andere UPS praten)

Doe jezelf een lol en doe een nas (synology of qnap) je besteed wel wat meer maar je kan ook online drive backup (auto sync via app) van je belangrijke data instellen. en extra voordeel een UPS (goedkope APC met usb) zorgt ervoor dat je nas ook netjes afsluit en bij stroomstoringen
Mijn huidige woonsituatie biedt geen ruimte voor een NAS, jammer genoeg.

• Rrob
ikt schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 21:34:
[...]
Ik wil liever niet met een ijzerzaag of boor aan de slag. Het voornaamste probleem, dat de stoffilter aan de onderkant resoneert met de HDDs waardoor er een oorverdovend gezoem ontstaat, heb ik al weggenomen door die filter gewoon niet te gebruiken. Nu hoor ik alleen de schijven die op 7200 rondjes per minuut draaien, wat moeilijk te dempen is binnen de case.
weet je zeker dat het geluid van je hdd's niet wordt versterkt door je kast?! ik hoor mijn 7200 hdd totaal niet boven de lichte zoem van mijn fans. Leg om het te testen je hdd een keer los op de bodem van je kast op een trillingsdemper (bubbeltjesplastic/opgevouwen theedoek/krant oid) dit niet als permanente oplossing maar puur om te kijken of je alleen je hdd hoort of toch ook dels de kast.

oh en een grote ssd is natuurlijk altijd een goed idee :)
Pagina: 1