Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude81
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-10-2024
Hoi hoi,

Na 5 jaar uit de horeca te zijn, en na een jaar werkloos te zijn, heb ik besloten om weer de horeca richting in te gaan. Ik heb mezelf voorgenomen om nooit meer terug te keren in de keuken als kok, maar gezien mijn werkervaring liggen hier mijn kansen voor een standvastige baan. Toch heb ik als eis dat het dagdiensten moeten zijn. Ik heb een gezin en dat gaat boven carriére voor mij. Waar vele tegen me zeiden dat het haast onmogelijk is, heb ik toch 3 horeca banen gevonden met dagdiensten. Mijn voorkeur heeft het werken in een hotel, maar dan niet meer als kok, maar in een andere functie.

In de afgelopen maand heb ik 3 succesvolle sollicatie gesprekken gehad en bij alle drie de werkgevers zou ik kunnen starten. Voor het weekend moet ik een keuze maken en dat valt mij nogal zwaar :)

Baan 1: Hotel (als Store Keeper), ik kan hier beginnen op basis van mijn keuken en hotel ervaring.
Voordelen:
- Niet meer in de keuken, yay!
- Kantoortijden.
- Doorgroeimogelijkheden naar een management functie op de lange termijn.
- Op de lange termijn uitzicht op een verbeterde salaris
- Werken in een vijfsterren hotel
- Formele sfeer (vind ik prettig omdat ik gewend ben om mij op het werk zo te gedragen)
- Diverse collega's met diverse leeftijdscategorieën

Nadelen:
- Reistijd en kosten! Vanuit Gelderland zal ik dan elke dag met de trein moeten afreizen naar Amsterdam.
- Reiskostenvergoeding is alleen maar rond de 125 euro, op basis van een treinabonnement van ongeveer 348 euro
- Op salaris ga ik er in het begin niet op vooruit.
- Mijn papadag vervalt.

Baan 2: Lunchroom
Voordelen:

- Er word rekening gehouden met mijn papadag
- Doorgroeimogelijkheden
- 30 minuten fietsafstand
- in mijn eigen stad
- dagdiensten

Nadelen:
- Zo nu en dan bezig houden met klanten, wat ik vreselijk vind.
- Gasten kunnen je zien als je werkt, vind ik persoonlijk niet erg prettig
- als een soort kok weer werken.
- Ik zal waarschijnlijk de oudste zijn van mijn toekomstige collega's, waar de meesten allemaal beneden de 25 zullen zijn.

Baan 3: Restaurant (ontbijt/lunch)
Voordelen
- dagdiensten
- er word rekening gehouden met mijn papadag
- sfeer in het restaurant lijkt mij goed
- in een andere stad, maar relatief gezien dichtbij huis

Nadelen:
- ben ongeveer 80 euro kwijt voor een busabonnement
- geen doorgroeimogelijkheden
- allang niet meer als kok gewerkt, dus ben bang dat ik in het begin vooral erg traag ben (ze zien op mijn cv dat ik al een tijd niet meer in de horeca hebt gewerkt, maar ze zijn er niet over begonnen. Misschien moet ik het toch vantevoren extra benadrukken bij ze, voordat ze extra hoge verwachtingen van mij scheppen).
- weer als kok werken

Misschien kunnen jullie mij voorzien van tips zodat ik een betere keus kan maken?

Beste antwoord (via dude81 op 11-05-2019 10:03)

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:36
Hotels doen in principe heel weinig tot gewoon niet aan budget voor scholing. Na mijn ervaring valt er ook niet over te onderhandelen, tenzij je op een hoge managementfunctie solliciteert. Je hebt vaak wel interne trainingen. Maar dat is heel erg praktisch gericht op het nu: gastvrijheid en dat soort dingen.

Idem dito over de reiskosten. Als uitvoerend medewerker (inclusief de shiftleaders/supervisors) heb je gewoon de reiskostenvergoeding te accepteren en is er heel weinig tot geen ruimte voor onderhandeling, tenzij managementfunctie: Operations manager enz.

Dat is het nadeel van de horeca / hotellerie op uitvoerend niveau. Er is weinig maatwerk mogelijk qua arbeidsvoorwaarden.

Dit bovenstaand geldt vooral bij de grotere ketens/hotels: Accor, NH, Mariott enz.

[ Voor 10% gewijzigd door Cheezborger op 09-05-2019 22:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik had voor baan 2 gekozen, lekker dicht bij huis, een beetje koken en klantencontact is soms inderdaad een hel, maar soms ook echt wel leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:35
Ik zou zeggen wat zegt je gevoel?
Waar voel jij je het beste bij?

Of waar zie jij jezelf werken?

Dit is denk ik meer een overweging wat je voor jezelf moet maken en waar je het beste gevoel bij hebt.

PSN: McMillan0984

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:55
Persoonlijk had ik voor baan 1 gekozen, een groot hotel lekker divers geen dag hetzelfde.

Maar het gaat erom waar jij jezelf ziet werken, doorgroeimogelijkheden zijn wel een grote overweging om mee te nemen vind ik. Maar als je zegt ik zit hier prima en van mij hoeft dat niet? Prima toch, dan zou ik alleen niet zover gaan reizen naar Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude81
Jordyz schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 09:07:
Persoonlijk had ik voor baan 1 gekozen, een groot hotel lekker divers geen dag hetzelfde.

Maar het gaat erom waar jij jezelf ziet werken, doorgroeimogelijkheden zijn wel een grote overweging om mee te nemen vind ik. Maar als je zegt ik zit hier prima en van mij hoeft dat niet? Prima toch, dan zou ik alleen niet zover gaan reizen naar Amsterdam.
Ik zie mijzelf dus werken in het hotel, maar wat mij tegenhoud is dus de reistijd en kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:47
Ik vind 125 euro reiskostenvergoeding bij 1 wel wat laag. Ik werk ook in Amsterdam, woon (per auto) een half uur ervandaan, de trein doet er vanaf mijn station tot het station waar ik uitstap zo'n 40 minuten over, maar ik ben al 200 euro per maand aan treinabonnement kwijt. Kan goedkoper als je een jaarabonnement neemt, maar ook dat kost zo'n 160 euro per maand.
Ik zit momenteel op 5 kwartier deur tot deur en kan zeggen, daar ben je behoorlijk snel klaar mee. Anderzijds, als jij in Arnhem kan instappen en niet teveel voor en natransport hebt, is dat ook wel een mooie optie. Zo'n IC trein is altijd een stuk meer ontspannen reizen dan met een stoptrein en dan kom je zo'n uur ook goed door. Ik ging in het verleden wel eens naar Keulen vanaf Amsterdam, duurde gevoelsmatig maar iets langer dan de rit naar Amsterdam.
Of er een bovengrens aan zit weet ik niet, maar weet dat je niet door je werkgever betaalde OV kosten kunt aftrekken bij je belastingaangifte.

[ Voor 8% gewijzigd door Pizza_Boom op 09-05-2019 09:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:05
Baan 1 lijkt me geen optie..
Tenminste, het zou voor mij geen optie zijn om papadag te laten vervallen.. je kids groeien maar 1x op en het lijkt me (nogmaals, persoonlijk) super klote om zoveel te moeten missen.

Dan is het tussen 2 en 3.. waarbij baan 2 voor mij de meest logische is.
Waarom? Het is lekker dichtbij, er wordt rekening gehouden met je persoonlijk situaite (papadag) én je hebt doorgroei mogelijkheden. Dat laatste moet je niet onderschatten. Want 2 jaar lang alleen maar tosties maken lijkt me verschrikkelijk.
Overigens, als je gewoon lekker aan het werk bent heb je als het goed is geen last van de klanten die je aanstaren.. daar heb je het veel te druk voor.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 10:53
Persoonlijk zou ik met baan 1 gaan. Je wilt liever niet als kok werken, dus zou dan zeker niet gaan voor een baan waar je als kok moet gaan werken. De kans dat je ongemotiveerd wordt omdat je "weer" een "kok" bent...

Je woont in Gelderland (Heb daar ook bijna mijn hele leven gewoond). Met de trein naar Amsterdam Centraal (vanuit Arnhem) duurt het +/- 1 uur. Ik heb dit ook voor een maand mogen doen ivm werk (trein 1 uur, auto meer dan 1.5 uur ivm verkeer) en is opzich prima te doen. Netflix op de telefoon, studeren, boek lezen, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

@dude81

Als ik jouw nadelen zo eens bekijk zou ik toch echt wegblijven uit de horeca of toch eens verder gaan kijken.

Laat je omscholen en ga cursussen en certificaten halen. Ik weet zelf hoe lastig het is om uit de horeca te komen. Werkgevers zien alleen maar horeca ervaring op je cv staan en denken meteen dat je niet in staat bent om wat anders aan te leren.

Zoals ik het nu zie ga je in alle drie de banen op den duur gefrustreerd voelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:03
Baan 1 biedt de beste kans op echte verandering. Na 1-2 jaar daar openen zich waarschijnlijk kansen dichter in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:04

Theo

moederbord

IK zou ook gaan voor optie 1. Reizen is altijd een 'moetje'. Negeer je de reistijd dan lijkt baan 1 het meest bij je te passen. De reiskosten worden niet helemaal vergoedt, maar wellicht kun je hier over in gesprek met het hotel.

En wat je ook kunt doen voor jezelf is niet kijken naar wat je krijgt aan loon+reisvergoeding, maar naar het eindbedrag wat je krijgt. Stel je had bij baan 1 exact 200 euro bruto minder gehad, maar wel 100 euro meer reiskostenvergoeding, was dit aanbod dan voor jou beter? Immers is het maandelijkse bedrag dat je als loon gestort krijgt gelijk, het is alleen anders opgebouwd.

En qua loon; Geld lijkt mij voor jou niet de hoofdmotivatie te zijn.

Verder; je papadag (een onbetaalde vrije dag) zul je wellicht kwijt zijn, maar deze kun je na een tijdje gewoon opnieuw aanvragen. (Wet Flexibel Werken)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Optie 1 klinkt wel echt het beste. Je wil zelf geen kok meer zijn, de overige 2 opties ga je dat wel weer doen. Reistijd, mocht je inderdaad weinig hoeven overstappen op zich geen probleem. Verlies van je papadag is iets waar je zelf naar moet kijken of dat acceptabel voor je is.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude81
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 09:30:
@dude81

Als ik jouw nadelen zo eens bekijk zou ik toch echt wegblijven uit de horeca of toch eens verder gaan kijken.

Laat je omscholen en ga cursussen en certificaten halen. Ik weet zelf hoe lastig het is om uit de horeca te komen. Werkgevers zien alleen maar horeca ervaring op je cv staan en denken meteen dat je niet in staat bent om wat anders aan te leren.

Zoals ik het nu zie ga je in alle drie de banen op den duur gefrustreerd voelen.
Daar heb ik in het afgelopen jaar dat ik niet werkte, ook gesprekken over gehad met scholen en dergelijke. Loopbaanadvies gesprekken gehad, maar de richtingen die ik ook leuk vind, zijn de kansen op een baan klein, gezien mijn leeftijd en dergelijke. Is mij eerlijk verteld. Dan heb ik het over een administratieve richting en de IT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Wat is precies je reistijd naar Amsterdam, van deur tot deur?
Sommigen vinden het helemaal niet erg om 3 uur per dag in het OV te zitten, maar persoonlijk vind ik reistijd echt 100% tijdverspilling die je ook met je kinderen door kan brengen.

En je bent 37-38, hoezo te oud?, je hebt nog mogelijkheden genoeg en op dit moment is er ook veel vraag naar personeel.

Als je gezond bent zijn er in de bouw genoeg banen voor je waar je direct zonder opleiding kan beginnen.

[ Voor 31% gewijzigd door Ernemmer op 09-05-2019 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude81
Theo schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 09:41:
IK zou ook gaan voor optie 1. Reizen is altijd een 'moetje'. Negeer je de reistijd dan lijkt baan 1 het meest bij je te passen. De reiskosten worden niet helemaal vergoedt, maar wellicht kun je hier over in gesprek met het hotel.

En wat je ook kunt doen voor jezelf is niet kijken naar wat je krijgt aan loon+reisvergoeding, maar naar het eindbedrag wat je krijgt. Stel je had bij baan 1 exact 200 euro bruto minder gehad, maar wel 100 euro meer reiskostenvergoeding, was dit aanbod dan voor jou beter? Immers is het maandelijkse bedrag dat je als loon gestort krijgt gelijk, het is alleen anders opgebouwd.

En qua loon; Geld lijkt mij voor jou niet de hoofdmotivatie te zijn.

Verder; je papadag (een onbetaalde vrije dag) zul je wellicht kwijt zijn, maar deze kun je na een tijdje gewoon opnieuw aanvragen. (Wet Flexibel Werken)
Deze week zal ik dat dan nog zeker navragen over mijn reiskosten. WFW, dat is een goede. Zal ik nader eens onderzoeken hoe dat precies zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude81
Rukapul schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 09:35:
Baan 1 biedt de beste kans op echte verandering. Na 1-2 jaar daar openen zich waarschijnlijk kansen dichter in de buurt.
Daar heb ik nog geen eens over nagedacht. Bedankt voor de goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude81
DonJunior schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 09:27:
Baan 1 lijkt me geen optie..
Tenminste, het zou voor mij geen optie zijn om papadag te laten vervallen.. je kids groeien maar 1x op en het lijkt me (nogmaals, persoonlijk) super klote om zoveel te moeten missen.

Overigens, als je gewoon lekker aan het werk bent heb je als het goed is geen last van de klanten die je aanstaren.. daar heb je het veel te druk voor.
Dat is ook wel weer zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:07

Barrycade

Through the...

Openbaarvervoerskosten kan je aftrekken van de belasting. Dus dat verzacht de pijn wellicht?

Ik zou zeker voor optie 1 gaan. Dat is echt een toevoeging op je CV.
En kan een sleutel zijn voor een baan in de buurt met uitzicht.

Maar ben jij die persoon die hier ook gepost heeft omdat hij overspannen was geraakt als kok in een restaurant van een vriend?
Zo ja: Ben je wel al beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:04

Theo

moederbord

Barrycade schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:01:

Maar ben jij die persoon die hier ook gepost heeft omdat hij overspannen was geraakt als kok in een restaurant van een vriend?
offtopic:
Waarschijnlijk is het een ander persoon; de TS heeft een posthistiorie van 14 posts, en die bevatten niks over een burn-out

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude81
Barrycade schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:01:
Openbaarvervoerskosten kan je aftrekken van de belasting. Dus dat verzacht de pijn wellicht?

Ik zou zeker voor optie 1 gaan. Dat is echt een toevoeging op je CV.
En kan een sleutel zijn voor een baan in de buurt met uitzicht.

OV kosten belasting. Echt waar? Ga ik ook eens checken. Scheelt enorm dan.

Nee, gelukkig ben ik nooit overspannen geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-05 12:06

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:35
Ik zou eigenlijk ook voor optie 1 gaan, omdat eigenlijk alle tegenargumenten vrij makkelijk weer onderuit te halen zijn.

Reistijd --> Ik herken het, ben krap 2 uur enkele reis bezig. Maar zie het niet als verloren tijd, en probeer het nuttig te gebruiken. Het zijn uren met relatieve rust, even geen kinderen, huishouden of werk om je heen. Reiskosten, misschien kan er nog overlegd worden deze 100% te vergoeden? Anders inderdaad via aangifte inkomstenbelasting verrekenen
Salaris --> Je bent nu werkeloos toch? Is dan niet ieder beetje salaris meer dan je huidige?
Papadag --> Wellicht is het een optie om op een later moment van 40 uur naar 36 of 32 te gaan om deze weer terug te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude81
ShitHappens schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:35:
I
Salaris --> Je bent nu werkeloos toch? Is dan niet ieder beetje salaris meer dan je huidige?
Ik bedoel in vergelijking met wat ik gewend ben te verdienen. Moest ik anders formuleren. Maar natuurljk, zit ik al een jaar zonder werk, dus moet uiteraard niet klagen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:40
Wat zou je reistijd zijn bij optie 1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:24

Tens

let me drink about it

Rukapul schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 09:35:
geen papadag, en elke werkdag meer dan 10 uur van huis?
Als je gezin boven carrière gaat geen optie.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude81
Tens schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:05:
[...]

geen papadag, en elke werkdag meer dan 10 uur van huis?
Als je gezin boven carrière gaat geen optie.
Als je het zo stelt heb je een punt, maar bij optie 1 heb ik de weekenden en meeste feestdagen vrij en in de avond ben ik thuis na een werkdag. Ik was in de horeca altijd gewend dat ik pas in de nacht thuis kwam en bijna alle feestdagen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude81
TheJason schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:05:
Wat zou je reistijd zijn bij optie 1?
Van station tot station een uur en 20 minuten ongeveer.
Van huis naar werkplek zal het op 2 uur komen als alles meezit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordyz
Aan de andere kant, een horecabaan waar je echt alleen maar kantoortijden hebt is wel zeldzaam.

Je zal dan inderdaad snel bij een hotel/congressgebouw uitkomen of een simpele koffietent/lunchroom die geen diner heeft.

Dan weet ik zeker dat het eerste meer doorgroeimogelijkheden biedt. De werktijden zijn echt luxe! Het is namelijk heel normaal in de horeca om met een wisselrooster te werken wanneer je in een bepaalde periode alleen maar 's avonds werkt of alleen maar 's ochtends.

Is ook zeker iets waarmee je rekening mee moet houden (wellicht een stukje verzachting voor die reiskostenvergoeding).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
dude81 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:12:
[...]

4 uur reizen voor 8 uur te werken vind ik echt buitensporig, als je iets op fietsafstand kan vinden waardoor je ook minder reiskosten maakt heb je genoeg aan 7 uur werken per dag waardoor je 5 uur extra vrije tijd hebt iedere dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude81
Jordyz schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:13:
Aan de andere kant, een horecabaan waar je echt alleen maar kantoortijden hebt is wel zeldzaam.

Je zal dan inderdaad snel bij een hotel/congressgebouw uitkomen of een simpele koffietent/lunchroom die geen diner heeft.

Dan weet ik zeker dat het eerste meer doorgroeimogelijkheden biedt. De werktijden zijn echt luxe! Het is namelijk heel normaal in de horeca om met een wisselrooster te werken wanneer je in een bepaalde periode alleen maar 's avonds werkt of alleen maar 's ochtends.
Ja bij optie 2 en 3 is het wel weekenden erbij werken, maar wel dagdiensten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:27

Honesty

kattenneus!

Leuke case, ik denk voor 1 en 2 genoeg te zeggen is.
Kies je voor carrière mogelijkheden zal ik 1 kiezen, misschien bij een ander hotel in een andere stad binnen twee jaar dezelfde functie.
Kies je voor je familie dan denk ik dat je eerste jaren op 2 beter op je plek zit, maar kinderen worden groot en dan hebben ze jou niet meer nodig.

Die 40 minuten van huis naar station en van station naar jouw werk. Is dat 20 minuten per stad of woon jij 40 minuten van het station af en ligt het hotel naast het station of visa versa.
Misschien na een jaartje buffelen komt er een storekeeper functie dichtbij vrij en heb je ideale tijden en geen buitensporige reistijd meer. Daarnaast zit je al een jaar thuis dus dan is het ook minder erg als je een jaartje wat vaker weg bent toch? Afgelopen jaar heb je al kunnen genieten van de kids.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude81
Ernemmer schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:14:
[...]

4 uur reizen voor 8 uur te werken vind ik echt buitensporig, als je iets op fietsafstand kan vinden waardoor je ook minder reiskosten maakt heb je genoeg aan 7 uur werken per dag waardoor je 5 uur extra vrije tijd hebt iedere dag.
En daar zit dus ook mijn dilemma (met een paar andere dingen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordyz
Heb je ook al bij jouw in de regio gekeken? In de horeca zoeken ze altijd wel mensen? Bijvoorbeeld bij een Van der Valk hotel? Als je je eigen daar bewijst zijn daar ook goede doorgroeimogelijkheden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude81
Ik laat hier mijn besluit nog weten dit weekend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:07

Barrycade

Through the...

In hoeverre is een crappy job op fiets afstand dan op langere termijn beter voor je familie?

Ik ben ook een family man, maar er komt een tijd dat je op je papadag alleen met 2 tassen in je handen naar huis gaat na een "doei papa, tot vanavond ik ga spelen bij [...]"

Been there done that. Dus ik heb er voor gekozen om mijn baan veilig te stellen zodat ik ook de boel kan betalen als ze naar hun vervolgopleiding gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude81
Jordyz schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:17:
Heb je ook al bij jouw in de regio gekeken? In de horeca zoeken ze altijd wel mensen? Bijvoorbeeld bij een Van der Valk hotel? Als je je eigen daar bewijst zijn daar ook goede doorgroeimogelijkheden!
Bij verschillende hotels (en van der Valks) contact gehad, maar de functie van bijvoorbeeld storekeeper of inkoper en soortgelijke functies zijn amper te vinden in Gelderland. Dus dan beland ik weer op de functie van kok, met onregelmatige diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude81
Barrycade schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:18:
In hoeverre is een crappy job op fiets afstand dan op langere termijn beter voor je familie?

Ik ben ook een family man, maar er komt een tijd dat je op je papadag alleen met 2 tassen in je handen naar huis gaat na een "doei papa, tot vanavond ik ga spelen bij [...]"

Been there done that. Dus ik heb er voor gekozen om mijn baan veilig te stellen zodat ik ook de boel kan betalen als ze naar hun vervolgopleiding gaan.
Is ook zo. Daar heb je zeker een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Barrycade schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:18:

De meeste zoeken niet goed genoeg, er in op dit moment praktisch overal wel goed werk. Het is echt niet nodig om daarvoor 4 uur per dag te reizen.

Ook kan je natuurlijk als kok bij een groot bedrijf beginnen en dan opwerken, zomaar een kok aannemen om de inkoop te doen of als storekeeper zullen niet veel bedrijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude81
Honesty schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:17:

Die 40 minuten van huis naar station en van station naar jouw werk. Is dat 20 minuten per stad of woon jij 40 minuten van het station af en ligt het hotel naast het station of visa versa.
20 minuten per stad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
@dude81 hier zit vast wel iets tussen wat je aanspreekt en bij dit bedrijf is doorgroeien heel goed te doen.

https://www.werkenbijflet...ures/provincie/Gelderland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude81
Ernemmer schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:27:
[...]

Ook kan je natuurlijk als kok bij een groot bedrijf beginnen en dan opwerken, zomaar een kok aannemen om de inkoop te doen of als storekeeper zullen niet veel bedrijven doen.
Jawel hoor. In de Randstad dus :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meneerdeman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:48

meneerdeman

Mister The Man

Waarom niet voor optie 2 of 3 gaan en vanuit deze baan doorzoeken naar een optie 1 in de buurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:05
dude81 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:12:
[...]

Ik rijd dagelijks 1 uur van Breda naar Den Haag.. Ik rijd 's ochtends om 6 uur weg en ben dan om 7 in Den Haag. Dat is prima te doen. Maar 's middags rijd ik om 3 uur weg uit Den Haag en ben ik met een beetje mazzel om 5 uur , half 6 thuis.
Dat is in het begin inderdaad prima.. maar ik doe het nu een jaar en word er helemaal gek van. Vooral de middag terug naar huis.. dan ben je klaar met werken en zit je nog 2 uur in de auto. echt niet tof.

Elke dag pas in de avond thuis betekent ook dat je je kinderen alleen nog in het weekend gaat zien.. of 's avonds met geluk nog een half uurtje.

Ieder zijn ding natuurlijk.. maar langer dan een uur is voor mij persoonlijk echt geen optie meer.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude81
meneerdeman schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:30:
Waarom niet voor optie 2 of 3 gaan en vanuit deze baan doorzoeken naar een optie 1 in de buurt?
Daarom ben ik dat ook aan het overwegen. Optie 1 in de buurt is niet mogeljik. Dat heb ik al een aantal maanden geprobeerd. Toen ik Amsterdam erbij pakte vorige maand kreeg ik ineens reacties om op gesprek te komen. Waar hotels in Gelderland tegen mij zeggen dat het onmogelijk is voor mij (of omdat die specifieke functie niet bestaat in die hoedanigheid), zegt de Randstad juist dat het mogelijk is. Gek eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
dude81 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:33:
[...]

Daarom ben ik dat ook aan het overwegen. Optie 1 in de buurt is niet mogeljik. Dat heb ik al een aantal maanden geprobeerd. Toen ik Amsterdam erbij pakte vorige maand kreeg ik ineens reacties om op gesprek te komen. Waar hotels in Gelderland tegen mij zeggen dat het onmogelijk is voor mij (of omdat die specifieke functie niet bestaat in die hoedanigheid), zegt de Randstad juist dat het mogelijk is. Gek eigenlijk.
zo gek is dat niet, de vraag naar horecapersoneel in Amsterdam is een stuk groter dan ergens anders, dus iedereen met ervaring die ze kunnen krijgen nemen ze aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Het is jouw keuze dus ik kan niet voor je kiezen. ;)
Persoonlijk vind ik het alle 3 niet echt goede opties, want aan elke kleeft (voor jou) wel een groot nadeel.

Is het een idee om nog verder te zoeken (eventueel terwijl je nu een tijdelijke keuze maakt uit 1 van de 3)? Is instellingskok (tenenwoordig volgens mij 'operator' genoemd) of inkoper bij een instelling wellicht iets voor jou, of werken in een grootkeuken? Er zijn bijvoorbeeld ook bedrijven voor maaltijden aan huis (ouderen) die 2x per week bezorgen en waar je in het weekend vrij bent. Eerlijk gezegd zie ik nog best wat vacatures in Gelderland of Utrecht.

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 09-05-2019 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
Ik zou nog maar even verder kijken als ik jou was naar een andere baan.

Van optie 2 en 3 ga je in je werk niet gelukkig worden als ik het zo lees.

Mij persoonlijk lijkt 1 ook geen optie met een dergelijke reistijd. Je moet een papadag opgeven en bent al met al minimaal 12 uur van huis. Kan niet voor jou spreken maar dat lijkt me echt verschrikkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scartissue
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Heb je de catering wereld overwogen? Dat zijn bijna altijd ochtend/dag diensten zonder de enorme stress die in een restaurantkeuken komt kijken en echt door hele land te vinden. Ik heb vanuit de restaurant wereld best veel koks dit zien doen omdat ze meer tijd voor hun kids wilden hebben en van die enorme stres af wilde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Heb je als Store Keeper ook geen klantcontact? Wat houdt die functie dan in? Maar 2 uur reistijd enkele reis? Dat is vier uur per dag. Als je van 9 tot 18 zou werken, dan moet je om 7 uur de deur uit en ben je pas om 20.00 thuis. Dat doe je 1-2 maanden voordat je dat zat bent. Je kinderen zie je dan alleen in het weekend.

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 09-05-2019 13:46 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-05 18:27
Er is in de horeca een groot tekort aan goed personeel in algemeenheid (in alle richtingen in horeca sector)
etc. Nu wil je niet meer de keuken in, maar hotelwereld wel. Heb je optie 4 al eens overwogen, en dat is verder kijken? Er is in de horeca werk genoeg, en m.i. zijn je eisen niet specifiek genoeg om daarvoor het hele land te doorkruisen, zo specialistisch is die baan in Amsterdam nu ook weer niet.
Verder is in aanraking komen met gasten in lunchrooms volgensmij sowieso beperkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ShitHappens schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:35:

Reistijd --> Ik herken het, ben krap 2 uur enkele reis bezig. Maar zie het niet als verloren tijd, en probeer het nuttig te gebruiken. Het zijn uren met relatieve rust, even geen kinderen, huishouden of werk om je heen. Reiskosten, misschien kan er nog overlegd worden deze 100% te vergoeden? Anders inderdaad via aangifte inkomstenbelasting verrekenen
Papadag --> Wellicht is het een optie om op een later moment van 40 uur naar 36 of 32 te gaan om deze weer terug te krijgen?
Dus je bent elke dag bijna 4u onderweg? Wie is er dan met jouw kinderen bezig? Ik vermoed dat jouw partner dan veel inspringt?

Het hangt er allemaal vanaf hoeveel tijd je wil en moet investeren in je gezin. Ik heb een periode een leuke baan gehad met elke dag 3,5u reistijd. Deze heb ik opgezegd toen ik kinderen kreeg. Nu is het per dag 50min en werk ik minder. De baan is minder interessant maar mijn gezin gaat voor mijn carrière.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:35
Dat heb ik wel gedaan, tegenwoordig werk ik meer vanuit huis, nu heb ik gelukkig een baan waar dat kan. Maar ik heb zelf geen kinderen - sprak meer uit algemeenheden/aannames ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Baan 1 mits je de doorgroeimogelijkheden vast kan leggen in je contract en er budget beschikbaar is voor jou om scholing te genieten. Deze baan zou dan een investering zijn in je carrière

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude81
Ernemmer schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:29:
@dude81 hier zit vast wel iets tussen wat je aanspreekt en bij dit bedrijf is doorgroeien heel goed te doen.

https://www.werkenbijflet...ures/provincie/Gelderland
Ik ken ze ja. Ik ga het nog eens allemaal goed bekijken. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:00
Ik reis overigens zelf elke dag vanuit Apeldoorn naar Amsterdam, doe het nu 12 jaar, en alles wend hoor ;).

Overigens zijn sites als 9292 niet altijd het meest optimaal om je reistijd te berekenen.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:19
Señor Sjon schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 13:46:
Heb je als Store Keeper ook geen klantcontact? Wat houdt die functie dan in?
Store keeper moet je in dit geval niet letterlijk vertalen naar winkelhouder. Storekeeper is eigenlijk de magazijnbeheerder. Verantwoordelijk voor inkoop van alle materialen en uitleveren aan verschillende afdelingen binnen het hotel. Is een functie die in principe alleen voor komt in de echt grote hotels en daarom dus ook vooral in de grote steden in de randstad te vinden zijn. In gelderland ga je dat inderdaad niet (zo snel) vinden.

Ik raad inderdaad optie vier aan. Kies nu voor de baan dichtbij en ga vanuit daar zoeken naar een funcite die wel echt bij je past op een redelijke afstand van huis. Horeca heeft enorme tekorten nu op de arbeidsmarkt en de mensen die nog in de horeca willen werken hebben de macht op gebied van voorwaarden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:36
Hotels doen in principe heel weinig tot gewoon niet aan budget voor scholing. Na mijn ervaring valt er ook niet over te onderhandelen, tenzij je op een hoge managementfunctie solliciteert. Je hebt vaak wel interne trainingen. Maar dat is heel erg praktisch gericht op het nu: gastvrijheid en dat soort dingen.

Idem dito over de reiskosten. Als uitvoerend medewerker (inclusief de shiftleaders/supervisors) heb je gewoon de reiskostenvergoeding te accepteren en is er heel weinig tot geen ruimte voor onderhandeling, tenzij managementfunctie: Operations manager enz.

Dat is het nadeel van de horeca / hotellerie op uitvoerend niveau. Er is weinig maatwerk mogelijk qua arbeidsvoorwaarden.

Dit bovenstaand geldt vooral bij de grotere ketens/hotels: Accor, NH, Mariott enz.

[ Voor 10% gewijzigd door Cheezborger op 09-05-2019 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 16:37
Persoonlijk zou ik in jouw situatie voor baan 2 kiezen, en dan vooral vanwege de reden dat je bij baan 2 signifant meer tijd besteed aan je werk dan in het geval van baan 1.

Bij baan 1 ben je inclusief reistijd 60+ uur per week bezig met je werk. Ik noem expliciet 60+ omdat treinen vertraging hebben wanneer het warm is, sneeuwt, de bladeren van de boom vallen, of wanneer het stormt. Bij baan 2 ben je zo'n 32 tot 36 uur ( inclusief een half uur fietsen en minus papadag ) bezig, wat gewoon erg veel tijd is. Je zou in deze tijd bijna een studie kunnen doen.

Baan 1 zou ik alleen aan beginnen als de hele omgeving achter je staat, want 4 uur reistijd per dag gaat een serieuze wissel op je huishouden trekken.

[ Voor 12% gewijzigd door merauder op 09-05-2019 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:14

ZieMaar!

Moderator General Chat
Baan 1 lijkt je droombaan te zijn, toch? Hoe groot is de kans dat je vanuit optie 2 of 3 alsnog blijft lonken naar banen zoals baan 1? Die blijkbaar alleen in de randstad beschikbaar zijn? Als die kans aanwezig is, moet je dan wel blijven wonen waar je nu woont?

Daarnaast, je niet kok geweest, maar wil niet meer in de keuken en je wil geen klantcontact. Waarom dan toch horeca? Misschien sla ik de plank mis, maar goede horeca ervaring helpt volgens mij ook op andere plekken. Er zijn mensen die met de hotelschool hele aardige corporate carrières opbouwen en qua verhaal zal iedereen snappen dat je niet meer elke avond van huis wil zijn als je een jaar of 35 bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordyz
ZieMaar! schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 07:25:
Baan 1 lijkt je droombaan te zijn, toch? Hoe groot is de kans dat je vanuit optie 2 of 3 alsnog blijft lonken naar banen zoals baan 1? Die blijkbaar alleen in de randstad beschikbaar zijn? Als die kans aanwezig is, moet je dan wel blijven wonen waar je nu woont?

Daarnaast, je niet kok geweest, maar wil niet meer in de keuken en je wil geen klantcontact. Waarom dan toch horeca? Misschien sla ik de plank mis, maar goede horeca ervaring helpt volgens mij ook op andere plekken. Er zijn mensen die met de hotelschool hele aardige corporate carrières opbouwen en qua verhaal zal iedereen snappen dat je niet meer elke avond van huis wil zijn als je een jaar of 35 bent.
Ik ken inderdaad genoeg mensen die 4 jaar de hotelschool (mbo of hbo) hebben gedaan, vervolgens heel even in de horeca zijn gaan werken en daarna nooit meer in de horeca zijn gegaan door een banenwissel. Een hotelschool is eigenlijk zo breed dat je ook nog op heel veel andere takken binnen een organisatie kan gaan werken.

Dat is ook een beetje het probleem, tegenwoordig wil iedereen alleen dagdiensten werken en een enkele keer in de avond. Als je inderdaad 35 bent geweest wil je dat niet meer en wil je vastigheid. Ik zie het bij ons in de organisatie gebeuren. Deze groep stroomt uit en kan met een hotel/horecaopleiding op een marketingafdeling/ administratie beginnen omdat ze hier al de kennis van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude81
Cheezborger schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 22:13:

Klopt inderdaad. Inmiddels contact gehad. Reiskosten blijft vast, wat ik ook al dacht, maar door de goede tips hier, zal ik ook contact opnemen met de belastingdienst over reiskostenvergoeding op maandelijkse basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude81
Zoals beloofd, hier een update. Ik heb nog geen keuze kunnen maken, maar om het mijzelf gemakkeljiker te maken heb ik optie 2 laten vallen. Dus nu gaat het om optie 1 en 3. Ik ga ook bij beide aangeven dat ik nog een week nodig heb (in theorie zou dat moeten kunnen, aangezien ik pas zal starten per 3 juni bij een van de twee) om een goede beslissing te maken.

[ Voor 19% gewijzigd door dude81 op 13-05-2019 10:39 ]

Pagina: 1