Ik werk bij een IT-bedrijf en voor ons ticket systeem probeer ik een feature te maken zodat alle collega's e-mails in hun inbox in een map 'Tickets' kunnen dumpen. Het idee is dan dat ons ticket-systeem d.m.v. IMAP bij alle collega's de Ticket-folder uitleest en de e-mails automatisch verwerkt; d.w.z. bijvoorbeeld op basis van afzender de juiste klant toekent aan een ticket.
Nu ben ik zelf van software ontwikkeling dus de ins & outs m.b.t. Exchange zijn voor mij redelijk abracadabra. Voor de goede orde wel even een klein stukje code om te laten zien wat ik tracht te doen:
Mijn collega's stellen vervolgens het volgende in:
So far so good; alles werkt als een zonnetje. Uitstekend voor een testsituatie natuurlijk maar totaal niet wenselijk voor een livesituatie; je kunt dan natuurlijk inloggen met 1 e-mail adres en hebt daarmee toegang tot de volledige mailbox van alle collega's. Dat laatste is natuurlijk niet wenselijk, dus we proberen het zo in te stellen dat 'ticketuser' in deze alleen toegang heeft tot de map 'Tickets'. Dat hebben we met allerlei commando's geprobeerd in verschillende varianten, waarvan de belangrijkste deze is:
Deze laatste geeft een error; namelijk dat de identity collega1@domein.nl onbekend is. Voeren we echter onderstaande code uit, dan krijgen we netjes informatie over deze user terug.
Inmiddels zijn we op een punt aanbeland dat we echt niet meer weten wat nog te proberen en ik hoor al stemmen 'dat dit misschien niet mogelijk is', maar dit vind ik moeilijk te geloven. Ik kan me niet voorstellen dat andere organisaties niet tegen dezelfde usecase aanlopen.
Wie heeft er ideeën of oplossingen?
Nu ben ik zelf van software ontwikkeling dus de ins & outs m.b.t. Exchange zijn voor mij redelijk abracadabra. Voor de goede orde wel even een klein stukje code om te laten zien wat ik tracht te doen:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| $this->user = 'domein\ticketuser\collega1@domein.nl'; $this->password = 'wwticketuser'; $this->server = '{mail.domein.nl:143/imap/novalidate-cert}'; $this->connection = @imap_open( $this->server, $this->user, $this->password, OP_READONLY, 1, array('DISABLE_AUTHENTICATOR' => 'PLAIN') ); |
Mijn collega's stellen vervolgens het volgende in:
code:
1
| [PS] C:\>Add-MailboxPermission -Identity collega1@domein.nl -User ticketuser@domein.nl -AccessRights FullAccess -AutoMapping:$false |
So far so good; alles werkt als een zonnetje. Uitstekend voor een testsituatie natuurlijk maar totaal niet wenselijk voor een livesituatie; je kunt dan natuurlijk inloggen met 1 e-mail adres en hebt daarmee toegang tot de volledige mailbox van alle collega's. Dat laatste is natuurlijk niet wenselijk, dus we proberen het zo in te stellen dat 'ticketuser' in deze alleen toegang heeft tot de map 'Tickets'. Dat hebben we met allerlei commando's geprobeerd in verschillende varianten, waarvan de belangrijkste deze is:
code:
1
| [PS] Add-MailboxFolderPermission -Identity collega1@domein.nl:\Tickets -User ticketuser@domein.nl -AccessRights Owner |
Deze laatste geeft een error; namelijk dat de identity collega1@domein.nl onbekend is. Voeren we echter onderstaande code uit, dan krijgen we netjes informatie over deze user terug.
code:
1
| [PS] Get-Mailbox -Identity collega1@domein.nl |
Inmiddels zijn we op een punt aanbeland dat we echt niet meer weten wat nog te proberen en ik hoor al stemmen 'dat dit misschien niet mogelijk is', maar dit vind ik moeilijk te geloven. Ik kan me niet voorstellen dat andere organisaties niet tegen dezelfde usecase aanlopen.
Wie heeft er ideeën of oplossingen?
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect