Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Exchange] Rechten geven voor specifieke map van andere user

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topicstarter
Ik werk bij een IT-bedrijf en voor ons ticket systeem probeer ik een feature te maken zodat alle collega's e-mails in hun inbox in een map 'Tickets' kunnen dumpen. Het idee is dan dat ons ticket-systeem d.m.v. IMAP bij alle collega's de Ticket-folder uitleest en de e-mails automatisch verwerkt; d.w.z. bijvoorbeeld op basis van afzender de juiste klant toekent aan een ticket. 8)

Nu ben ik zelf van software ontwikkeling dus de ins & outs m.b.t. Exchange zijn voor mij redelijk abracadabra. Voor de goede orde wel even een klein stukje code om te laten zien wat ik tracht te doen:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
$this->user = 'domein\ticketuser\collega1@domein.nl';
$this->password = 'wwticketuser';
$this->server = '{mail.domein.nl:143/imap/novalidate-cert}';

$this->connection = @imap_open(
    $this->server,
    $this->user,
    $this->password,
    OP_READONLY,
    1,
    array('DISABLE_AUTHENTICATOR' => 'PLAIN')
);

Mijn collega's stellen vervolgens het volgende in:
code:
1
[PS] C:\>Add-MailboxPermission -Identity collega1@domein.nl -User ticketuser@domein.nl -AccessRights FullAccess -AutoMapping:$false

So far so good; alles werkt als een zonnetje. Uitstekend voor een testsituatie natuurlijk maar totaal niet wenselijk voor een livesituatie; je kunt dan natuurlijk inloggen met 1 e-mail adres en hebt daarmee toegang tot de volledige mailbox van alle collega's. Dat laatste is natuurlijk niet wenselijk, dus we proberen het zo in te stellen dat 'ticketuser' in deze alleen toegang heeft tot de map 'Tickets'. Dat hebben we met allerlei commando's geprobeerd in verschillende varianten, waarvan de belangrijkste deze is:
code:
1
[PS] Add-MailboxFolderPermission -Identity collega1@domein.nl:\Tickets -User ticketuser@domein.nl -AccessRights Owner

Deze laatste geeft een error; namelijk dat de identity collega1@domein.nl onbekend is. Voeren we echter onderstaande code uit, dan krijgen we netjes informatie over deze user terug. :S
code:
1
[PS] Get-Mailbox -Identity collega1@domein.nl

Inmiddels zijn we op een punt aanbeland dat we echt niet meer weten wat nog te proberen en ik hoor al stemmen 'dat dit misschien niet mogelijk is', maar dit vind ik moeilijk te geloven. Ik kan me niet voorstellen dat andere organisaties niet tegen dezelfde usecase aanlopen. :Y

Wie heeft er ideeën of oplossingen? :>

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Alle reacties

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wat krijg je terug als je een get-mailboxfolderpermission doet voor user:\tickets?

En kun je niet beter EWS gebruiken om tegenaan te programmeren i.p.v. IMAP gebruiken?

[ Voor 35% gewijzigd door Oogje op 09-05-2019 07:55 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topicstarter
@Oogje Dat durf ik zo uit mijn hoofd niet te zeggen. Als software ontwikkelaar heb ik geen toegang tot de exchange shell (behalve wanneer er een systeembeheerder beschikbaar is om met mij daarnaar te kijken). Wanneer we geen full access rights toepassen kunnen we ook geen Add-MailboxFolderPermission toepassen; ik ga er dan vanuit dat het Get-commando geen resultaat oplevert :?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Jawel want daarmee zie je hoe de huidige rechten staan. Als je dan weer diezelfde error krijgt weet je dat user:\tickets niet bestaat, dus dat je daar moet zoeken.
Waar staat die folder trouwens? In de root van de mailbox?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:10
Wij doen dit met een shared mailbox, waar een submap in zit die door TOPdesk wordt uitgelezen. Via een knopje in Outlook ('snelle stappen' heet dit geloof ik) zet hij de mail dan op ongelezen en naar de submap voor import.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:38
Een shared mailbox lijkt mij ook stukken handiger voor zoiets, de oplossing uit de TS komt op mij over als een "hobby bob" oplossing, die je, als je het al werkend krijgt, een kluwen aan non-standaard folderrechter in Exchange gaat opleveren, wat ook nog eens voor een flinke beheerslast kan gaan zorgen in de toekomst.

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 17:27
Handiger en veiliger ook.
Gezien je dan niet alle mailboxen los uit hoeft te lezen, ook minder kans op bugs of andere dingen.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Pagina: 1