*knip* wegens quote van gemodde reactierevolution-nl schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:40:
Koop een Opel Ampera /Chevrolet Volt. Minder EV range (45-70km) maar wel een bulletproof accupakket en ook heel goed (lange afstanden) te rijden op de plofmotor. Aanschafprijs is lager waardoor de afschrijving ook lager zal uitpakken.
Hier heb ik wél wat aan. Op de een of andere manier kijk ik nooit naar deze Opel/Chevrolet, ik heb 'm nooit mooi gevonden. Hetzelfde geldt voor de Nissan Leaf 1; die ontwijk ik bijna onbewust. Terwijl nuchter beschouwd dit waarschijnlijk best een interessante auto voor onze situatie zou kunnen zijn. Punt is dat de BMW i3 me wél raakt, door het futuristische design (wat veel reacties oproept, zie @
bouwfraude hierboven..) en door de volgens vele reviews hoge kwaliteit.
Tomatoman schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:35:
Wat maakt de i3 voor jou aantrekkelijk (als het meerdere factoren zijn, in welke volgorde)? Zijn het de duurzaamheidsvoordelen van elektrisch rijden, zijn het de rijeigenschappen en afwerking van de i3, of is het wellicht de kostenbesparing op het bezit/gebruik die je probeert te bereiken?
Goede vragen die me helpen om de zaak eens goed zakelijk te beschouwen.
Korte antwoorden:
- de duurzaamheidsvoordelen? Ja, dat spreekt me zeker aan, en dat geldt dus voor iedere elektrische auto.
- de rijeigenschappen en afwerking van de i3? Ja, zie boven; de i3 krijgt erg positieve reacties van gebruikers. Goed gebouwd, rijdt lekker, echt een BMW.
- de kostenbesparing op het bezit/gebruik? Ja, en die heb ik vooral ook nodig om de 'meerprijs' van de i3 goed te maken. We kopen tot nu toe auto's van max. 11000 euro, maar die kosten per jaar best veel aan belasting/verzekering/benzineverbruik/onderhoud. Op al die posten denk ik te besparen, zodat ik een wat duurdere aanschaf aan mezelf kan verantwoorden.
Als ik kijk naar de BMW i3, zie ik dat die is uitgeleverd vanaf december 2013. Wil je een beetje keus hebben, dan zit je al snel aan een prijs van € 16.500 vast. Bij een Toyota Prius met vergelijkbare leeftijd zie ik prijzen vanaf ongeveer € 16.000. Dat maakt de i3 eigenlijk best aantrekkelijk, mits je op zoek bent naar een auto van ongeveer 5 jaar oud. Oudere en dus goedkopere Priussen zijn er volop, oude i3’s niet. Anderzijds is overstappen naar een oudere Prius weinig aantrekkelijk, want die heb je nu al

.
Voordat ik deze getallen opzocht verwachtte ik eigenlijk dat de i3 totaal niet aantrekkelijk zou zijn, omdat ik vermoedde dat de aanschafprijs nooit gecompenseerd zou worden door lagere verbruikskosten. Die verwachting moet ik echter herzien - de i3 lijkt me wel degelijk een serieuze overweging waard

Haha, zo zie dat wat goede research je op andere gedachten kan brengen
En je hebt een goed punt; ik heb zeker aan de Prius Plug-in gedacht, omdat we ook regelmatig naar de 'grote stad' hier in de buurt rijden, op en neer ongeveer 20 km, dus dat kan de Plug-in helemaal elektrisch. Maar zoals je al constateert is dat minder aantrekkelijk dan het lijkt:
- voor de Prius Plug-in betaal ik flinke wegenbelasting
- bij iedere rit langer dan 20 km heb ik weer benzineverbruik
- de Prius is een prima auto maar minder bijzonder dan de i3
- eigenlijk wil ik een helemaal elektrische auto
Ten aanzien van de keuze tussen wel of geen range extender denk ik dat je vooral moet kijken of je er zelf veel aan hebt. Je gaf al aan dat dat niet het geval is. Ik zou hem daarom lekker achterwege laten. Je betaalt er nu wel wegenbelasting door en het valt nog maar te bezien of het überhaupt voordelen voor de verkoopwaarde heeft als je de auto over een paar jaar weer verkoopt.
Die wegenbelasting is ongeveer 30 euro per maand, 360 euro per jaar dus. Dat komt omdat je voor een auto met < 50 gram CO2 uitstoot (nog) halftarief betaald. Over 5 jaar zou dat dus 1800 euro meer zijn. Dat is niet heel veel, mijns inziens, en je hebt in die 5 jaar wél een auto gehad waarmee je van Brabant naar Groningen kunt rijden, of naar Luxemburg, zonder al te veel stress. Maar inderdaad, of je er over 5 jaar iets van terug ziet en of dat die 1800 euro compenseert, dat weet niemand.
MaD_co schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 22:05:
Ik verwacht dat de i3 hetzelfde verhaal wordt als de Audi A2 , vooral gekocht vanwege de kosten, en 2e hands wil geen mens ze meer hebben.
Als je dan toch voor de i3 wilt gaan, kies dan wat het beste bii jou past,
Ook brengt de rex extra maandelijkse kosten met zich mee, en weet niet of de rex uit te schakelen is als je dit wilt, anders ben je ook alsnog (dure) brandstof aan het verstoken voor bereik welke je nooit nodig hebt
Ik denk dat je je vergist in de Audi A2; er zijn er destijds juist minder van verkocht dan Audi had gepland, 160.000 in totaal, maar nu zijn ze relatief populair, onder meer omdat ze gemaakt zijn van aluminium, dus lichtgewicht en niet roestgevoelig. Er zijn in Europa meedere specifieke forums voor de Audi A2!
Overigens denken nogal wat mensen dat de BMW i3 een klein wagentje is, ongeveer zo groot als bijv. een Fiat 500, maar dat valt wel mee:
BMW i3: L x B x H: 4011 x 1775 x 1578 mm
Fiat 500: L x B x H: 3571 x 1627 x 1488 mm
En voor de volledigheid die Audi A2; die is dus ook groter dan het Fiatje:
Audi A2: L x B x H: 3826 x 1673 x 1553
Pffftt, een flinke reactie, en jullie hebben we wel aan het denken gezet.
Ik ben gisteren voor het eerst in langere tijd weer eens van Brabant naar de Randstad gereden (Delft); op vrijdag moet kunnen, dacht ik... Nu weet ik weer waarom ik liever in de trein zit voor dat soort afstanden, ik heb héén 30 minuten file gereden en terug 60 minuten, = verdubbeling van mijn reistijd.
Wat heeft dat hiermee te maken?
Ik realiseerde me dat ik in een volgende auto heel graag intelligente rijhulpmiddelen zou willen hebben, dus slimme cruise control met stop and go, rijbaan bewaking oid, zodat ik in die file niet zelf hoef op te letten. De BMW heeft zoiets, al schijnt die nog niet echt heel goed te werken (met name tijdens schemer, lage zon, regen valt hij nogal eens uit).
Conclusie: ik wil een Tesla model 3
En ik moet me afvragen of ik niet beter in de Prius en de BMW 320 touring kan blijven rijden, ondertussen sparen en over 2 a 3 jaar voor zo'n Tesla gaan.
Meer Tweakers die in deze situatie zitten: graag naar elektrisch willen maar niet goed weten wat het juiste overstapmoment is?
[
Voor 2% gewijzigd door
deepbass909 op 31-05-2019 09:17
]