Restwaarde BMW i3 rex hoger dan i3 BEV?

Pagina: 1
Acties:
  • 7.509 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:20
Ik wil privé graag elektrisch gaan rijden. Wij rijden nogal wat korte afstanden en doen dat met een Toyota Prius 3 uit 2010. Best zuinig, rijdt prima, maar elektrisch lonkt.
Nou heb ik me wat verdiept in de tweedehands markt en toen drong tot mij door dat de elektrische auto’s die nu enigzins betaalbaar zijn over 3, 4, 5 jaar niet erg aantrekkelijk meer zijn. De meesten hebben een reeel bereik van 100-150 km; daar kunnen wij nu aardig mee uit de voeten, maar wie wil die auto nog hebben als straks het bereik nog wat lager is door degradatie van de accu?

Is het dan niet verstandiger om wat meer uit te geven en een auto te kopen die sowieso best begeerlijk is, de BMW i3? De gebruikers zijn erg positief over deze auto, hij rijdt als een BMW, goed afgewerkt, fijn ding. Maar de goedkoopsten kosten toch nog 15000 en meer, en die hebben een capaciteit van 60 Ah. Da’s niet veel, daarmee kom je dus zo’n 100-150 km.
Er is ook een i3 met range-extender geleverd, de i3 rex. Daar zit een 600 cc motor in en een 9 liter tankje, en die drijft een dynamo aan waarmee de accu weer bijgeladen wordt. Bereik met volle accu en volle brandstoftank zou 270-340 km zijn.
Voor ons gebruik is het extra bereik niet echt nodig, wij leggen om binnen 100 km wel weer thuis aan de stekker, maar.zou de versie met range extender geen veel betere restwaarde hebben straks?

O ja, voor die rex uitvoering betaal je wél wegenbelasting, 89/kwartaal.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Offtopic rant

[ Voor 92% gewijzigd door deepbass909 op 31-05-2019 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:39

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Koop een Opel Ampera /Chevrolet Volt. Minder EV range (45-70km) maar wel een bulletproof accupakket en ook heel goed (lange afstanden) te rijden op de plofmotor. Aanschafprijs is lager waardoor de afschrijving ook lager zal uitpakken.

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 08-05-2019 20:41 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:15

Tomatoman

Fulltime prutser

Wat maakt de i3 voor jou aantrekkelijk (als het meerdere factoren zijn, in welke volgorde)? Zijn het de duurzaamheidsvoordelen van elektrisch rijden, zijn het de rijeigenschappen en afwerking van de i3, of is het wellicht de kostenbesparing op het bezit/gebruik die je probeert te bereiken?

Als ik kijk naar de BMW i3, zie ik dat die is uitgeleverd vanaf december 2013. Wil je een beetje keus hebben, dan zit je al snel aan een prijs van € 16.500 vast. Bij een Toyota Prius met vergelijkbare leeftijd zie ik prijzen vanaf ongeveer € 16.000. Dat maakt de i3 eigenlijk best aantrekkelijk, mits je op zoek bent naar een auto van ongeveer 5 jaar oud. Oudere en dus goedkopere Priussen zijn er volop, oude i3’s niet. Anderzijds is overstappen naar een oudere Prius weinig aantrekkelijk, want die heb je nu al :z.

Voordat ik deze getallen opzocht verwachtte ik eigenlijk dat de i3 totaal niet aantrekkelijk zou zijn, omdat ik vermoedde dat de aanschafprijs nooit gecompenseerd zou worden door lagere verbruikskosten. Die verwachting moet ik echter herzien - de i3 lijkt me wel degelijk een serieuze overweging waard :)

Ten aanzien van de keuze tussen wel of geen range extender denk ik dat je vooral moet kijken of je er zelf veel aan hebt. Je gaf al aan dat dat niet het geval is. Ik zou hem daarom lekker achterwege laten. Je betaalt er nu wel wegenbelasting door en het valt nog maar te bezien of het überhaupt voordelen voor de verkoopwaarde heeft als je de auto over een paar jaar weer verkoopt.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:06
Ik verwacht dat de i3 hetzelfde verhaal wordt als de Audi A2 , vooral gekocht vanwege de kosten, en 2e hands wil geen mens ze meer hebben.
Als je dan toch voor de i3 wilt gaan, kies dan wat het beste bii jou past,
Ook brengt de rex extra maandelijkse kosten met zich mee, en weet niet of de rex uit te schakelen is als je dit wilt, anders ben je ook alsnog (dure) brandstof aan het verstoken voor bereik welke je nooit nodig hebt

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

MaD_co schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 22:05:
Ik verwacht dat de i3 hetzelfde verhaal wordt als de Audi A2 , vooral gekocht vanwege de kosten, en 2e hands wil geen mens ze meer hebben.
Ook brengt de rex extra maandelijkse kosten met zich mee, en weet niet of de rex uit te schakelen is als je dit wilt, anders ben je ook alsnog (dure) brandstof aan het verstoken voor bereik welke je nooit nodig hebt
Rex kan op 2 manieren gebruikt worden:

'hold charge', dus als charge onder 80% valt, start ie.

Of als de batterij bijna leeg is (voorkeur voor EV dus).

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkuit
*knip* wegens quote van gemodde reactie
revolution-nl schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:40:
Koop een Opel Ampera /Chevrolet Volt. Minder EV range (45-70km) maar wel een bulletproof accupakket en ook heel goed (lange afstanden) te rijden op de plofmotor. Aanschafprijs is lager waardoor de afschrijving ook lager zal uitpakken.
Hier heb ik wél wat aan. Op de een of andere manier kijk ik nooit naar deze Opel/Chevrolet, ik heb 'm nooit mooi gevonden. Hetzelfde geldt voor de Nissan Leaf 1; die ontwijk ik bijna onbewust. Terwijl nuchter beschouwd dit waarschijnlijk best een interessante auto voor onze situatie zou kunnen zijn. Punt is dat de BMW i3 me wél raakt, door het futuristische design (wat veel reacties oproept, zie @bouwfraude hierboven..) en door de volgens vele reviews hoge kwaliteit.
Tomatoman schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:35:
Wat maakt de i3 voor jou aantrekkelijk (als het meerdere factoren zijn, in welke volgorde)? Zijn het de duurzaamheidsvoordelen van elektrisch rijden, zijn het de rijeigenschappen en afwerking van de i3, of is het wellicht de kostenbesparing op het bezit/gebruik die je probeert te bereiken?
Goede vragen die me helpen om de zaak eens goed zakelijk te beschouwen.
Korte antwoorden:
- de duurzaamheidsvoordelen? Ja, dat spreekt me zeker aan, en dat geldt dus voor iedere elektrische auto.
- de rijeigenschappen en afwerking van de i3? Ja, zie boven; de i3 krijgt erg positieve reacties van gebruikers. Goed gebouwd, rijdt lekker, echt een BMW.
- de kostenbesparing op het bezit/gebruik? Ja, en die heb ik vooral ook nodig om de 'meerprijs' van de i3 goed te maken. We kopen tot nu toe auto's van max. 11000 euro, maar die kosten per jaar best veel aan belasting/verzekering/benzineverbruik/onderhoud. Op al die posten denk ik te besparen, zodat ik een wat duurdere aanschaf aan mezelf kan verantwoorden.
Als ik kijk naar de BMW i3, zie ik dat die is uitgeleverd vanaf december 2013. Wil je een beetje keus hebben, dan zit je al snel aan een prijs van € 16.500 vast. Bij een Toyota Prius met vergelijkbare leeftijd zie ik prijzen vanaf ongeveer € 16.000. Dat maakt de i3 eigenlijk best aantrekkelijk, mits je op zoek bent naar een auto van ongeveer 5 jaar oud. Oudere en dus goedkopere Priussen zijn er volop, oude i3’s niet. Anderzijds is overstappen naar een oudere Prius weinig aantrekkelijk, want die heb je nu al :z.

Voordat ik deze getallen opzocht verwachtte ik eigenlijk dat de i3 totaal niet aantrekkelijk zou zijn, omdat ik vermoedde dat de aanschafprijs nooit gecompenseerd zou worden door lagere verbruikskosten. Die verwachting moet ik echter herzien - de i3 lijkt me wel degelijk een serieuze overweging waard :)
Haha, zo zie dat wat goede research je op andere gedachten kan brengen :)
En je hebt een goed punt; ik heb zeker aan de Prius Plug-in gedacht, omdat we ook regelmatig naar de 'grote stad' hier in de buurt rijden, op en neer ongeveer 20 km, dus dat kan de Plug-in helemaal elektrisch. Maar zoals je al constateert is dat minder aantrekkelijk dan het lijkt:
- voor de Prius Plug-in betaal ik flinke wegenbelasting
- bij iedere rit langer dan 20 km heb ik weer benzineverbruik
- de Prius is een prima auto maar minder bijzonder dan de i3
- eigenlijk wil ik een helemaal elektrische auto
Ten aanzien van de keuze tussen wel of geen range extender denk ik dat je vooral moet kijken of je er zelf veel aan hebt. Je gaf al aan dat dat niet het geval is. Ik zou hem daarom lekker achterwege laten. Je betaalt er nu wel wegenbelasting door en het valt nog maar te bezien of het überhaupt voordelen voor de verkoopwaarde heeft als je de auto over een paar jaar weer verkoopt.
Die wegenbelasting is ongeveer 30 euro per maand, 360 euro per jaar dus. Dat komt omdat je voor een auto met < 50 gram CO2 uitstoot (nog) halftarief betaald. Over 5 jaar zou dat dus 1800 euro meer zijn. Dat is niet heel veel, mijns inziens, en je hebt in die 5 jaar wél een auto gehad waarmee je van Brabant naar Groningen kunt rijden, of naar Luxemburg, zonder al te veel stress. Maar inderdaad, of je er over 5 jaar iets van terug ziet en of dat die 1800 euro compenseert, dat weet niemand.
MaD_co schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 22:05:
Ik denk dat je je vergist in de Audi A2; er zijn er destijds juist minder van verkocht dan Audi had gepland, 160.000 in totaal, maar nu zijn ze relatief populair, onder meer omdat ze gemaakt zijn van aluminium, dus lichtgewicht en niet roestgevoelig. Er zijn in Europa meedere specifieke forums voor de Audi A2!

Overigens denken nogal wat mensen dat de BMW i3 een klein wagentje is, ongeveer zo groot als bijv. een Fiat 500, maar dat valt wel mee:
BMW i3: L x B x H: 4011 x 1775 x 1578 mm
Fiat 500: L x B x H: 3571 x 1627 x 1488 mm

En voor de volledigheid die Audi A2; die is dus ook groter dan het Fiatje:
Audi A2: L x B x H: 3826 x 1673 x 1553

Pffftt, een flinke reactie, en jullie hebben we wel aan het denken gezet.
Ik ben gisteren voor het eerst in langere tijd weer eens van Brabant naar de Randstad gereden (Delft); op vrijdag moet kunnen, dacht ik... Nu weet ik weer waarom ik liever in de trein zit voor dat soort afstanden, ik heb héén 30 minuten file gereden en terug 60 minuten, = verdubbeling van mijn reistijd.
Wat heeft dat hiermee te maken?
Ik realiseerde me dat ik in een volgende auto heel graag intelligente rijhulpmiddelen zou willen hebben, dus slimme cruise control met stop and go, rijbaan bewaking oid, zodat ik in die file niet zelf hoef op te letten. De BMW heeft zoiets, al schijnt die nog niet echt heel goed te werken (met name tijdens schemer, lage zon, regen valt hij nogal eens uit).

Conclusie: ik wil een Tesla model 3 ;)
En ik moet me afvragen of ik niet beter in de Prius en de BMW 320 touring kan blijven rijden, ondertussen sparen en over 2 a 3 jaar voor zo'n Tesla gaan.

Meer Tweakers die in deze situatie zitten: graag naar elektrisch willen maar niet goed weten wat het juiste overstapmoment is?

[ Voor 2% gewijzigd door deepbass909 op 31-05-2019 09:17 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Voor onze gezondheid is het beter dat je dit soort opmerkingen voortaan voor je houdt.

[ Voor 82% gewijzigd door deepbass909 op 31-05-2019 09:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 23:37
Tot nu toe zijn EV’s onverwacht waardevast gebleken. Kijk wat een Tesla na 4 jaar nog oplevert en vergelijk met een E-klasse van dezelfde nieuwprijs.

De reden: een paar miljoen Nederlanders willen wel elektrisch rijden maar kunnen geen nieuwe EV betalen, financieren of leasen. Heel veel vraag, heel weinig aanbod.

Wat daarvan overblijft in de toekomst, glazen bol. Vooral nu de betaalbare klasse met een veel meer bruikbare range op de markt komt (Niro, nieuwe Leaf, Model 3). Dan is een Leaf I of een i3 met 150-200 km range ineens heel gedateerd. Of een Tesla zonder autopilot.

Je zou kunnen stellen dat innovatiesnelheid de vijand is van restwaarde. In dat model
zijn EV’s juist minder waardevast dan ICE’s. Maar wanneer we van de huidige markt in die omstandigheden terecht komen, is niet goed te voorspellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:19
*knip* wegens citeren eerder gemodde reactie

[ Voor 81% gewijzigd door deepbass909 op 31-05-2019 09:18 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hkuit schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 13:00:
Nu weet ik weer waarom ik liever in de trein zit voor dat soort afstanden, ik heb héén 30 minuten file gereden en terug 60 minuten, = verdubbeling van mijn reistijd.
Dit wordt niet opgelost met:
Als je het bovenste punt op wilt lossen in combinatie met elektrisch rijden dan blijft er maar één ding over: https://electricmotorcycles.nl/producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Als je het bovenste punt op wilt lossen in combinatie met elektrisch rijden dan blijft er maar één ding over: https://electricmotorcycles.nl/producten
Ja gaaf, en dan met zo'n Johammer op stap!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MFuaBPqN3QvOImcAg8kZ0CnD/full.jpg

Elektrisch motorrijden vind ik serieus erg interessant, maar de prijzen schrikken me nog af: vanaf 15000 euro voor een vrij licht model, dat is me toch wat te gortig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-05 09:01
En ik moet me afvragen of ik niet beter in de Prius en de BMW 320 touring kan blijven rijden, ondertussen sparen en over 2 a 3 jaar voor zo'n Tesla gaan.

Meer Tweakers die in deze situatie zitten: graag naar elektrisch willen maar niet goed weten wat het juiste overstapmoment is?
Gewoon doen, rijd sinds een paar dagen in een i3 Rex uit 2015 i.p.v. een Lexus IS250. Rijdt super, wel wat stugger maar stap elke keer uit met een smile. Het is de ideale kruip-door-sluip-door mobiel, soort electro-kart. :)

En ja er komen meer "betaalbare" electromobielen, maar die zullen 2ehands echt wel hun waarde behouden want vraag zal altijd groter blijven dan aanbod. Idem voor bestaande aanbod.

Gewoon even goed zoeken en een beetje geduld hebben en je komt vanzelf een fully loaded versie tegen een goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:00
Jipsy schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:55:
[...]

Gewoon doen, rijd sinds een paar dagen in een i3 Rex uit 2015 i.p.v. een Lexus IS250. Rijdt super, wel wat stugger maar stap elke keer uit met een smile. Het is de ideale kruip-door-sluip-door mobiel, soort electro-kart. :)

En ja er komen meer "betaalbare" electromobielen, maar die zullen 2ehands echt wel hun waarde behouden want vraag zal altijd groter blijven dan aanbod. Idem voor bestaande aanbod.

Gewoon even goed zoeken en een beetje geduld hebben en je komt vanzelf een fully loaded versie tegen een goede prijs.
De Rex lijkt mij inderdaad wel een goede deal. Wegenbelasting is wel een extra kostenpost tegenover electrisch, maar de 18kWh i3 heeft voor comfort een te kleine accu. Onderhoud brandstofmotor is ook wel jammer, plus dat hij wat zwaarder is dan de non-Rex.

De restwaarde van elektrische auto's vind ik wat lastig in te schatten: mijn Leaf 2014 met kWh is nu ongeveer 13000 euro waard. In de komende jaren komen er auto's van 30k met 300-350 km range. Die zullen in prijs ook wel weer gaan zakken naar 20k in een paar jaar, al verwacht ik dat een kona o.i.d. echt relatief goed zijn waarde zal behouden. Kijk maar hoe dat gaat met een ioniq. Uiteindelijk denk ik inderdaad dat de afschrijving wel meevalt, zelfs voor auto's met een accu waarmee je 100km ver komt. Stel dat een i3 of leaf 24 kWh met 100-120 km range voor 8000 euro te koop is, dat is toch briljant!
De vraag zal zeker het aanbod blijven overstijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-05 09:01
t0mmiiiii schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:07:
[...]

De Rex lijkt mij inderdaad wel een goede deal. Wegenbelasting is wel een extra kostenpost tegenover electrisch, maar de 18kWh i3 heeft voor comfort een te kleine accu. Onderhoud brandstofmotor is ook wel jammer, plus dat hij wat zwaarder is dan de non-Rex.

De restwaarde van elektrische auto's vind ik wat lastig in te schatten: mijn Leaf 2014 met kWh is nu ongeveer 13000 euro waard. In de komende jaren komen er auto's van 30k met 300-350 km range. Die zullen in prijs ook wel weer gaan zakken naar 20k in een paar jaar, al verwacht ik dat een kona o.i.d. echt relatief goed zijn waarde zal behouden. Kijk maar hoe dat gaat met een ioniq. Uiteindelijk denk ik inderdaad dat de afschrijving wel meevalt, zelfs voor auto's met een accu waarmee je 100km ver komt. Stel dat een i3 of leaf 24 kWh met 100-120 km range voor 8000 euro te koop is, dat is toch briljant!
De vraag zal zeker het aanbod blijven overstijgen.
De 33kWh-versie is m.i. inderdaad een beter optie voor puur electra, heb je (bijna) geen Rex meer nodig. Tweedehands is deze versie alleen nog flink aan de prijs. i3'tjes zijn rationeel gezien wellicht niet de beste keuze maar dat geld sowieso voor een BMW. :X

Wat 2e hands helemaal met je eens, een EV voor onder 10K en indien de mogelijkheid om (thuis) te laden is een no-brainer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkuit
Jipsy schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:55:
[...]

Nou, weer een stap verder;
ik heb vorige week een paar uur in een BMW i3 gereden. Onze BMW 320i touring moest naar de garage vanwege een terugroepactie en ik mocht in de tussentijd een i3 meenemen.

Kanttekening; het was een i3 120 Ah uit december 2018, dus vrijwel nieuw: https://www.story-denbosc...em-professional-dab-tuner, te koop voor €46.950

Conclusie: dit is wel autorijden 2.0 , wat mij betreft. Mooi stil tijdens het rijden, mooi afgewerkt, heerlijk snel als je dat wilt, (net) groot genoeg voor 2 volwassenen en 2 pubers.

Maar: mijn conclusie is ook dat het gewoon een auto is, een vervoermiddel. En hij is beter dan de Toyota Prius 3 die wij rijden, maar er moet dan ook veel geld bij om in die i3 te kunnen gaan rijden. De Prius is nog zo'n 7 a 8000 euro waard, voor de i3 wordt geadverteerd vanaf €15000, maar dat is zonder uitzondering "exclusief BTW" :| Inclusief BTW dus vanaf zo'n 18.200 euro. En dan nog een laadpaal bij ons huis.

Ik ben blij dat ik er in gereden heb, dat plaatst het een en ander in perspectief. Op zeer korte termijn komt er geen andere auto, ondertussen blijf ik meelezen over de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden én houd ik de tweedehands markt in de gaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-05 06:44
bouwfraude schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:29:
Voor 15000 euro kan je heel veel benzine kopen. De i3 is nog lelijker dan de X-en en de GT's dus raak je aan de straatstenen niet meer kwijt. Het enige waarom je ze ziet is de 4% bijtelling en geen geld voor een Tesla.
Bang om in iets onconventioneels gezien te worden? De i3 vind ik niet mooi, wel interessant om te zien. i3s komt wel dicht bij mooi in de buurt wat mij betreft, oogt breder en lager, heeft minder smalle bandjes. Door de automedia is de i3 vrij unaniem geprezen. Iemand die van autorijden houdt en elektrisch wil rijden, heeft sowieso (nog?) weinig keuze.

Laatste zin is hilarisch omdat vrijwel geen enkele Tesla-rijder geld heeft voor een Tesla: vandaar dat ze hem leasen. Dan rijd je in de auto van iemand anders enzo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dieken Taffert schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 21:58:
[...]
Laatste zin is hilarisch omdat vrijwel geen enkele Tesla-rijder geld heeft voor een Tesla: vandaar dat ze hem leasen. Dan rijd je in de auto van iemand anders enzo...
:D Juist ja. De mensen die een auto voor >1000 / mnd kunnen leasen zijn doorgaans het afvalputje van de samenleving.... Nog net geen bijstand, die mensen. We zouden een inzamelingsactie moeten houden :z

Ik vrees eerlijk gezegd dat elke 2e-hands electrische auto binnen nu en vijf jaar ongeveer afschrijft naar nihil.... Die accu's zijn niet gratis bij vervanging, en de kans dat je ze moet vervangen zijn ongeveer 100%...

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

revolution-nl schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:40:
Dit, het probleem met die REX is dat dat tankje zo ontzettend klein is dat je daar spontane range anxiety krijgt, de elektrische range is erg klein waardoor je snel aan die range extender toe komt, probleem dan is dat het tankje zo klein is dat je weer vaak moet tanken, het in-pluggen doe je thuis, is goedkoop dus maakt wat minder uit echter die 9 liter voltanken (en die rijd je ook niet helemaal leeg, de brandstofindicatie daar is onduidelijker dan je SoC van je batterij) tja dan moet je weer langs het tankstation...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hkuit schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:29:
[...]

Nou, weer een stap verder;
ik heb vorige week een paar uur in een BMW i3 gereden. Onze BMW 320i touring moest naar de garage vanwege een terugroepactie en ik mocht in de tussentijd een i3 meenemen.

Kanttekening; het was een i3 120 Ah uit december 2018, dus vrijwel nieuw: https://www.story-denbosc...em-professional-dab-tuner, te koop voor €46.950

Conclusie: dit is wel autorijden 2.0 , wat mij betreft. Mooi stil tijdens het rijden, mooi afgewerkt, heerlijk snel als je dat wilt, (net) groot genoeg voor 2 volwassenen en 2 pubers.

Maar: mijn conclusie is ook dat het gewoon een auto is, een vervoermiddel. En hij is beter dan de Toyota Prius 3 die wij rijden, maar er moet dan ook veel geld bij om in die i3 te kunnen gaan rijden. De Prius is nog zo'n 7 a 8000 euro waard, voor de i3 wordt geadverteerd vanaf €15000, maar dat is zonder uitzondering "exclusief BTW" :| Inclusief BTW dus vanaf zo'n 18.200 euro. En dan nog een laadpaal bij ons huis.

Ik ben blij dat ik er in gereden heb, dat plaatst het een en ander in perspectief. Op zeer korte termijn komt er geen andere auto, ondertussen blijf ik meelezen over de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden én houd ik de tweedehands markt in de gaten!
toon volledige bericht
Misschien toch ook maar eens een proefritje maken in een Leaf? Die kun je nu voor vrij weinig krijgen en het is een super solide auto.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
naitsoezn schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 22:06:
[...]

:D Juist ja. De mensen die een auto voor >1000 / mnd kunnen leasen zijn doorgaans het afvalputje van de samenleving.... Nog net geen bijstand, die mensen. We zouden een inzamelingsactie moeten houden :z
Vreemde overdrijving. Een Tesla kost een tonnetje of zo, vrijwel niemand bezit een Tesla. Dat je voor 1000 euro kan leasen betekent niet dat je een ton neer kunt leggen voor een auto.

Hoe kan ook rijden de meeste Tesla-rijders niet in hun eigen auto. Maar in een huurauto. Net als een huurhuis, is dat weinig om over op te scheppen vs. een koophuis.
Ik vrees eerlijk gezegd dat elke 2e-hands electrische auto binnen nu en vijf jaar ongeveer afschrijft naar nihil.... Die accu's zijn niet gratis bij vervanging, en de kans dat je ze moet vervangen zijn ongeveer 100%...
Nonsens. Toyota Prius accu's gaan zo een miljoen km en 10+ jaar mee, weten we inmiddels. Een goede BEV heeft een accu die actief wordt gekoeld en verwarmd, dit heeft grote positieve invloed op de levensduur. Een Nissan Leaf heeft dat niet, een Tesla of BMW i3 heeft dat wel.

Je kunt op Autoscout24 eens zoeken naar 5 jaar oude Tesla´s. Ik ben benieuwd hoeveel gratis of bijna gratis auto's je vindt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-05 08:52
Dieken Taffert schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 08:52:

Hoe kan ook rijden de meeste Tesla-rijders niet in hun eigen auto. Maar in een huurauto. Net als een huurhuis, is dat weinig om over op te scheppen vs. een koophuis.
Laat ik beginnen te uiten dat opscheppen überhaupt een beetje een kinderachtige eigenschap is.

Jouw reactie is dat ook.

Baal je van het feit dat je zelf niet zakelijk kunt leasen ofzo? Ik ook hoor, werk 'helaas' bij de overheid. Heeft veel voordelen, maar als groot nadeel dat ik mijn eigen centjes stuk mag slaan op vervoer.

Zo gebeurt het dat mijn schoonbroer met 65% van mijn bruto inkomen een 'dikke' Volkswagen Polo rijdt met nul kilometer op de teller, en ik een Peugeot 207SW van tien jaar oud, waarvoor ik nog meer geld per maand kwijt voor ben ook.

Ik zou zo ruilen met iets waar hij volgens jou niet "trots" op mag zijn. Fuck bezit, op dit vlak is hij een stuk beter af hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
thatanas schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 09:13:
[...]

Laat ik beginnen te uiten dat opscheppen überhaupt een beetje een kinderachtige eigenschap is.

Jouw reactie is dat ook.

Baal je van het feit dat je zelf niet zakelijk kunt leasen ofzo? Ik ook hoor, werk 'helaas' bij de overheid. Heeft veel voordelen, maar als groot nadeel dat ik mijn eigen centjes stuk mag slaan op vervoer.

Zo gebeurt het dat mijn schoonbroer met 65% van mijn bruto inkomen een 'dikke' Volkswagen Polo rijdt met nul kilometer op de teller, en ik een Peugeot 207SW van tien jaar oud, waarvoor ik nog meer geld per maand kwijt voor ben ook.

Ik zou zo ruilen met iets waar hij volgens jou niet "trots" op mag zijn. Fuck bezit, op dit vlak is hij een stuk beter af hoor.
Kijk eens terug waar ik op reageerde... iemand die i3 rijdt, zou geen Tesla kunnen betalen. Vind ik geen prettige houding; wel vrij algemeen onder lease-rijders. "Kijk mijn dikke leasebak, status jonge!" "Huurauto, vriend." Pronken met andermans veren. Is ook geen speld tussen te krijgen.

En nee, ik ben oprecht niet jaloers op een lease-auto, op welke dan ook. Ik wil met een auto doen wat ik wil, zonder enige beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Elektrisch rijden is leuk en zeker als het nieuw is, is dit helemaal top maar als de auto tweedehands is, dan is deze niet meer aan de straatstenen kwijt te raken. Elektrisch rijden is vaak voor zakelijk aantrekkelijk maar niet voor particulier vanwege o.a. kosten, ongemak qua opladen en maximaal aantal kilometers, eventuele kosten van accupakket.
Ik zag laatst ook dat bv de VW e-Up wordt heel slecht verkocht netals bv BMW 330e. Dat is allebei heel interessant als zakelijke rijder maar particulier totaal niet want waarom zou je immers een VW Up kopen waar je maar 130 km range hebt en nog een keer € 10.000 meer kost terwijl de benzine versie 500 km op een tank haalt en qua aanschaf dus veel goedkoper is. Dat geldt ook voor de BMW 330e. Je betaalt tweedehands ook daar veel meer voor terwijl je voor dat geldt een nieuwe 3 serie kan kopen.
Ik rij zelf een VW Golf GTE en weet dat mijn auto straks niets meer waard is. De auto gaat over 2 jaar naar 22% bijtelling, volledige mep wegenbelasting, accupakket zal minder worden, garantie zal bijna einde verhaal worden, de auto is dan officieel 7 jaar oud dus onderaan de streep, kan je beter de hele auto oprijden want niemand zal nog iets voor deze auto terug geven. Tweedehands levert de auto totaal geen voordeel op.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:39

Polycom

Poes van goud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Doug: "I really like the i3, I just think it isn't worth $50.000."

Voor de context: Autoprijzen in Amerika zijn anders dan hier. Voor $50.000 koop je twee Ford F150's. Nouja, als je een Datsun inruilt. Ook van belang voor z'n verhaal: afschrijving. Geen Amerikaan zal langer dan drie jaar in dezelfde auto rijden, dus inruilwaarde is heel belangrijk..

[ Voor 13% gewijzigd door burne op 30-05-2019 11:07 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:57
Ik heb mij ZOE (2013) in 2014 uit Frankrijk gehaald, dat scheelde zomaar 3000€ met NL. Daar worden/werden ze met flinke subsidie verkocht. De nieuwe generatie met 300km range is voor ons wellicht binnenkort een optie. Ik heb verder weinig/geen klagen over de auto. Het blijft wel een fransoos, er zit onder garantie al een nieuwe motor en dashboard in. De software is matig te noemen en de airco/wp is ook niet je van het. Hij rijdt stil en soepel en heeft voldoende vermogen. Accuhuur kan n dingetje zijn voor nieuwe eigenaren (95€/

De restwaarde van dit model is laag te noemen. Maar door de lage aanschafprijs heb ik wel minder afgeschreven.

[ Voor 9% gewijzigd door O085105116N op 30-05-2019 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
@ itsalex: waarom zijn BEVs dan nog zo duur 2e hands? Voor PHEVs geldt dat wel, die verliezen snel waarde maar zijn 2e hands lang niet zo interessant voor particulieren. Een BEV kan zeer interessant zijn voor een particulier. Geen wegenbelasting, zeer weinig onderhoud, in combinatie met zonnepanelen rijd je vrijwel gratis.
burne schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 11:06:
[...]

Doug: "I really like the i3, I just think it isn't worth $50.000."

Voor de context: Autoprijzen in Amerika zijn anders dan hier. Voor $50.000 koop je twee Ford F150's. Nouja, als je een Datsun inruilt. Ook van belang voor z'n verhaal: afschrijving. Geen Amerikaan zal langer dan drie jaar in dezelfde auto rijden, dus inruilwaarde is heel belangrijk..
Deze link droppen zonder toelichting is maar 1 ding: nutteloos. Hier is een i3 relatief goedkoop want weinig BPM, in de VS is het een hele dure auto. De propositie is dus totaal anders.

In de VS zijn de afstanden ook groter, dus is de range belangrijker dan hier. Met 150 km kom je in NL bijna overal, in de VS niet...

[ Voor 55% gewijzigd door Dieken Taffert op 30-05-2019 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
.. dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Dieken Taffert op 30-05-2019 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Dieken Taffert schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 12:41:

Deze link droppen zonder toelichting is maar 1 ding: nutteloos. Hier is een i3 relatief goedkoop want weinig BPM, in de VS is het een hele dure auto. De propositie is dus totaal anders.

In de VS zijn de afstanden ook groter, dus is de range belangrijker dan hier. Met 150 km kom je in NL bijna overal, in de VS niet...
Dat hangt natuurlijk af van waar je woont. Dit ding zal vooral in bepaalde delen van California verkocht worden. Als je op een hippe plek werkt en een hippe EV wilt rijden: het is 40 kilometer van Silicon Valley naar Fremont.

Google maps van de Apple Campus parkeerplaats is goed genoeg. Ga eens tellen hoeveel Priussen en F150's je ziet? En het kost me veel minder tijd dan verwacht om een i3 te vinden. Er staan er genoeg.

Het verschil tussen $50.000 voor een Amerikaanse i3 waar je dan nog $7.500 subsidie op krijgt, en €42.000 voor een i3 in Nederland is.. 3300 euro goedkoper in Amerika..

Het verschil is dat in Nederland i3's vrijwel altijd geleased zullen worden. De capital cost van een i3 is net zo irrelevant als die van een Tesla. Het enige wat telt voor het overgrote deel van de i3-rijders is de maandelijkse kosten.

Amerika kent geen lease-auto's zoals wij die kennen. Als je een i3 wilt zul je je spaarvarken moeten legen of de bank ompraten je geld te lenen. En dan wordt de afschrijving wel een punt. Autotrader.com (de website waar Doug deMuro voor schrijft en vlogt) is even uit de lucht, maar als je op een later moment even kijkt wat je afschrijft op een i3 in drie jaar zul je zien dat dat vergelijkbaar is met de nieuwprijs van een F150. En dat maakt een i3 duur om te kopen en duur om te rijden. Veel duurder dan even lang een i3 leasen in Nederland.

Voor de vraag van TS is dat maar gedeeltelijk een afweging, maar het is wel een nuance bij de gedumpte link die je moet zien om het verder prima oordeel van Doug op z'n waarde voor Nederland te kunnen schatten.

[ Voor 4% gewijzigd door burne op 30-05-2019 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
burne schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:46:
[...]
Dat hangt natuurlijk af van waar je woont. Dit ding zal vooral in bepaalde delen van California verkocht worden. Als je op een hippe plek werkt en een hippe EV wilt rijden: het is 40 kilometer van Silicon Valley naar Fremont.
In Amerika is het heel normaal om familie op een paar 100 km afstand te hebben wonen of nog verder... in NL niet.
Het verschil tussen $50.000 voor een Amerikaanse i3 waar je dan nog $7.500 subsidie op krijgt, en €42.000 voor een i3 in Nederland is.. 3300 euro goedkoper in Amerika..
Subsidie? Daar heeft DeMuro het niet over dus daar ga ik niet van uit. Hij heeft het over 50.000 dollar, dat zou de i3 niet waard zijn, daar gaat de video over. Dus die subsidie (lokaal?) is niet relevant in deze...

En of een auto goedkoper is, daarvoor moet je kijken naar de prijzen van andere auto's en naar salarissen etc. T.o.v. andere auto's is de i3 in de VS HEEL duur, en hier redelijk normaal geprijsd.
Het verschil is dat in Nederland i3's vrijwel altijd geleased zullen worden. De capital cost van een i3 is net zo irrelevant als die van een Tesla. Het enige wat telt voor het overgrote deel van de i3-rijders is de maandelijkse kosten.
Tsja, sowieso worden nieuwe BMW (of pakweg Audi's) voornamelijk geleased he? Er zijn maar weinig Nederlanders die nieuwe auto's kopen/bezitten.
Amerika kent geen lease-auto's zoals wij die kennen. Als je een i3 wilt zul je je spaarvarken moeten legen of de bank ompraten je geld te lenen. En dan wordt de afschrijving wel een punt. Autotrader.com (de website waar Doug deMuro voor schrijft en vlogt) is even uit de lucht, maar als je op een later moment even kijkt wat je afschrijft op een i3 in drie jaar zul je zien dat dat vergelijkbaar is met de nieuwprijs van een F150. En dat maakt een i3 duur om te kopen en duur om te rijden. Veel duurder dan even lang een i3 leasen in Nederland.

Voor de vraag van TS is dat maar gedeeltelijk een afweging, maar het is wel een nuance bij de gedumpte link die je moet zien om het verder prima oordeel van Doug op z'n waarde voor Nederland te kunnen schatten.
Dat een dure auto in 3 jaar de helft van zijn waarde verliest, is niet schrikbarend hoor. Kijk naar de waarde van elke auto die je in NL kan kopen, die 2x zo duur is als een Ford F-150. Die is na 3 jaar ook de helft van zijn waarde kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Dieken Taffert schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:59:
[...]

Subsidie? Daar heeft DeMuro het niet over dus daar ga ik niet van uit. Hij heeft het over 50.000 dollar, dat zou de i3 niet waard zijn, daar gaat de video over. Dus die subsidie (lokaal?) is niet relevant in deze...
Heb dan minimaal de beleefdheid om ook echt daadwerkelijk de video te kijken in plaats van te reageren op wat je denkt dat er gebeurt.

Now I admit nobody's paying 62 thousand dollars. The US federal government has a $7,500 tax rebate for electric cars like this one which lowers the price, [..]
T.o.v. andere auto's is de i3 in de VS HEEL duur, en hier redelijk normaal geprijsd.
Dat is precies wat ik je probeerde uit te leggen. Niet alleen kijk je niet naar de video waar je op reageert maar blijkbaar lees je ook niet wat ik schrijf. Het is goed, ik ben klaar met je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
burne schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 15:01:
[...]

Heb dan minimaal de beleefdheid om ook echt daadwerkelijk de video te kijken in plaats van te reageren op wat je denkt dat er gebeurt.
Ehm, het staat zelfs in de TITEL van de video... 50.000 dollar. Daar reageer ik op, daar heb ik het over, dat is de belangrijkste bewering van de Youtube meneer.
Dat is precies wat ik je probeerde uit te leggen. Niet alleen kijk je niet naar de video waar je op reageert maar blijkbaar lees je ook niet wat ik schrijf. Het is goed, ik ben klaar met je.
Je probeert me iets uit te leggen wat ik daarvoor al zei, ik zei dit:
Hier is een i3 relatief goedkoop want weinig BPM, in de VS is het een hele dure auto. De propositie is dus totaal anders.
Je verwijt mij dus wat je daarvoor zelf deed. Als ik mezelf dan maar herhaal (want je zal het wel gemist hebben), ben je er klaar mee?

Pot, ketel... je belerende opmerking over beleefdheid vind ik hier niet terecht.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hkuit
Heren, het ontaardt een beetje en dat is jammer. Je moet niet op een forum komen om vooral je gelijk te halen, vind ik.
Om op een puntje te reageren; de i3 is in Nederland natuurlijk geen normaal geprijste auto, kom op. 48000 voor een auto waar net 4 personen in kunnen, met een vrij beperkte range... Een vergelijkbare ICE heb je voor 25 a 30 mille. Dus ook in Nederland is dit een duur ding. De reden dat ik er naar keek was dat het wel iets bijzonders is, met zn carbon body e.d. En hij rijdt dus ook echt goed, heb ik vorige week ontdekt. Maar het is nog een dure aanschaf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:19
De i3 is veel te Französisch voor een BMW.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hkuit schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 22:46:
Heren, het ontaardt een beetje en dat is jammer. Je moet niet op een forum komen om vooral je gelijk te halen, vind ik.
Om op een puntje te reageren; de i3 is in Nederland natuurlijk geen normaal geprijste auto, kom op. 48000 voor een auto waar net 4 personen in kunnen, met een vrij beperkte range... Een vergelijkbare ICE heb je voor 25 a 30 mille. Dus ook in Nederland is dit een duur ding. De reden dat ik er naar keek was dat het wel iets bijzonders is, met zn carbon body e.d. En hij rijdt dus ook echt goed, heb ik vorige week ontdekt. Maar het is nog een dure aanschaf...
Ik heb nog twee suggesties voor je:
- Ampera/Volt: Rijdt ook als een tiet, is verkrijgbaar voor veel minder dan de i3. Heb er zelf met veel plezier ingereden tot ie een kusje van een vrachtwagen kreeg.
- Leaf: Doorontwikkelde auto, je hebt een vrij frisse voor iets van €14k wat ook beduidend minder is dan een i3. Je zit dan wel zonder range extender maar om eerlijk te zijn in Nederland kun je overal wel snelladen tegenwoordig.

Met beide opties zullen je maandelijkse kosten aardig omlaag gaan. De Ampera zit in laag tarief en voor de Leaf betaal je nu helemaal geen wegenbelasting. Onderhoud voor beide auto's is ook miniem en elektrisch rijden kost echt flink wat minder dan benzine, vooral als je een eigen laadpunt hebt en het liefst nog met zonnepanelen op je dak ook.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Erasmo schreef op maandag 3 juni 2019 @ 08:13:
[...]

Je zit dan wel zonder range extender maar om eerlijk te zijn in Nederland kun je overal wel snelladen tegenwoordig.
Medetweaker @mux is een extra batterypack voor de Leaf aan het ontwikkelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Erasmo schreef op maandag 3 juni 2019 @ 08:13:
[...]

Ik heb nog twee suggesties voor je:
- Ampera/Volt: Rijdt ook als een tiet, is verkrijgbaar voor veel minder dan de i3. Heb er zelf met veel plezier ingereden tot ie een kusje van een vrachtwagen kreeg.
- Leaf: Doorontwikkelde auto, je hebt een vrij frisse voor iets van €14k wat ook beduidend minder is dan een i3. Je zit dan wel zonder range extender maar om eerlijk te zijn in Nederland kun je overal wel snelladen tegenwoordig.

Met beide opties zullen je maandelijkse kosten aardig omlaag gaan. De Ampera zit in laag tarief en voor de Leaf betaal je nu helemaal geen wegenbelasting. Onderhoud voor beide auto's is ook miniem en elektrisch rijden kost echt flink wat minder dan benzine, vooral als je een eigen laadpunt hebt en het liefst nog met zonnepanelen op je dak ook.
Ik zal ze allebei nog eens bekijken!

Wat betreft dat ‘laag tarief’ voor de Ampera (én voor de i3rex dus), dat is nog even. Ik vond dit:
“Voor plug-in hybride auto’s geldt tot en met 2020 een halftarief in de mrb. Dit betekent dat u de helft van het tarief voor een gewone auto betaalt.”.
Daarna betaal je 75% tarief gedurende 1 (?) jaar, en dan voltarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinG1970
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 30-10-2021
*Weg* nutteloze kick van een oud topic.

[ Voor 81% gewijzigd door deepbass909 op 31-10-2021 02:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
LinG1970 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:55:
Restwaarde BMWi3, laat me niet lachen! Als de elektromotor het begeeft zoals bij mij; 1000 euro diagnosekosten en 8500 euro om het te laten maken. Voorzichtig dus!
Dit is een oud topic, kun je wat meer informatie geven? veel kilometers? bepaalde leeftijd?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.