Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:02
Ik wil privé graag elektrisch gaan rijden. Wij rijden nogal wat korte afstanden en doen dat met een Toyota Prius 3 uit 2010. Best zuinig, rijdt prima, maar elektrisch lonkt.
Nou heb ik me wat verdiept in de tweedehands markt en toen drong tot mij door dat de elektrische auto’s die nu enigzins betaalbaar zijn over 3, 4, 5 jaar niet erg aantrekkelijk meer zijn. De meesten hebben een reeel bereik van 100-150 km; daar kunnen wij nu aardig mee uit de voeten, maar wie wil die auto nog hebben als straks het bereik nog wat lager is door degradatie van de accu?

Is het dan niet verstandiger om wat meer uit te geven en een auto te kopen die sowieso best begeerlijk is, de BMW i3? De gebruikers zijn erg positief over deze auto, hij rijdt als een BMW, goed afgewerkt, fijn ding. Maar de goedkoopsten kosten toch nog 15000 en meer, en die hebben een capaciteit van 60 Ah. Da’s niet veel, daarmee kom je dus zo’n 100-150 km.
Er is ook een i3 met range-extender geleverd, de i3 rex. Daar zit een 600 cc motor in en een 9 liter tankje, en die drijft een dynamo aan waarmee de accu weer bijgeladen wordt. Bereik met volle accu en volle brandstoftank zou 270-340 km zijn.
Voor ons gebruik is het extra bereik niet echt nodig, wij leggen om binnen 100 km wel weer thuis aan de stekker, maar.zou de versie met range extender geen veel betere restwaarde hebben straks?

O ja, voor die rex uitvoering betaal je wél wegenbelasting, 89/kwartaal.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Voor 15000 euro kan je heel veel benzine kopen. De i3 is nog lelijker dan de X-en en de GT's dus raak je aan de straatstenen niet meer kwijt. Het enige waarom je ze ziet is de 4% bijtelling en geen geld voor een Tesla.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 14-05 21:38

revolution-nl

tijdelijk PV-loos :(

Koop een Opel Ampera /Chevrolet Volt. Minder EV range (45-70km) maar wel een bulletproof accupakket en ook heel goed (lange afstanden) te rijden op de plofmotor. Aanschafprijs is lager waardoor de afschrijving ook lager zal uitpakken.

revolution-nl wijzigde deze reactie 08-05-2019 20:41 (18%)

tijdelijk PV-loos :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 00:01

Tomatoman

Fulltime prutser

Wat maakt de i3 voor jou aantrekkelijk (als het meerdere factoren zijn, in welke volgorde)? Zijn het de duurzaamheidsvoordelen van elektrisch rijden, zijn het de rijeigenschappen en afwerking van de i3, of is het wellicht de kostenbesparing op het bezit/gebruik die je probeert te bereiken?

Als ik kijk naar de BMW i3, zie ik dat die is uitgeleverd vanaf december 2013. Wil je een beetje keus hebben, dan zit je al snel aan een prijs van € 16.500 vast. Bij een Toyota Prius met vergelijkbare leeftijd zie ik prijzen vanaf ongeveer € 16.000. Dat maakt de i3 eigenlijk best aantrekkelijk, mits je op zoek bent naar een auto van ongeveer 5 jaar oud. Oudere en dus goedkopere Priussen zijn er volop, oude i3’s niet. Anderzijds is overstappen naar een oudere Prius weinig aantrekkelijk, want die heb je nu al :z.

Voordat ik deze getallen opzocht verwachtte ik eigenlijk dat de i3 totaal niet aantrekkelijk zou zijn, omdat ik vermoedde dat de aanschafprijs nooit gecompenseerd zou worden door lagere verbruikskosten. Die verwachting moet ik echter herzien - de i3 lijkt me wel degelijk een serieuze overweging waard :)

Ten aanzien van de keuze tussen wel of geen range extender denk ik dat je vooral moet kijken of je er zelf veel aan hebt. Je gaf al aan dat dat niet het geval is. Ik zou hem daarom lekker achterwege laten. Je betaalt er nu wel wegenbelasting door en het valt nog maar te bezien of het überhaupt voordelen voor de verkoopwaarde heeft als je de auto over een paar jaar weer verkoopt.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21:15
Ik verwacht dat de i3 hetzelfde verhaal wordt als de Audi A2 , vooral gekocht vanwege de kosten, en 2e hands wil geen mens ze meer hebben.
Als je dan toch voor de i3 wilt gaan, kies dan wat het beste bii jou past,
Ook brengt de rex extra maandelijkse kosten met zich mee, en weet niet of de rex uit te schakelen is als je dit wilt, anders ben je ook alsnog (dure) brandstof aan het verstoken voor bereik welke je nooit nodig hebt

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 18:13

Snake

Los Angeles, CA, USA

MaD_co schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 22:05:
Ik verwacht dat de i3 hetzelfde verhaal wordt als de Audi A2 , vooral gekocht vanwege de kosten, en 2e hands wil geen mens ze meer hebben.
Ook brengt de rex extra maandelijkse kosten met zich mee, en weet niet of de rex uit te schakelen is als je dit wilt, anders ben je ook alsnog (dure) brandstof aan het verstoken voor bereik welke je nooit nodig hebt
Rex kan op 2 manieren gebruikt worden:

'hold charge', dus als charge onder 80% valt, start ie.

Of als de batterij bijna leeg is (voorkeur voor EV dus).

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Hkuit
bouwfraude schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:29:
Voor 15000 euro kan je heel veel benzine kopen. De i3 is nog lelijker dan de X-en en de GT's dus raak je aan de straatstenen niet meer kwijt. Het enige waarom je ze ziet is de 4% bijtelling en geen geld voor een Tesla.
... :? ...en bedankt, maar hier heb ik niet echt heel veel aan...
revolution-nl schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:40:
Koop een Opel Ampera /Chevrolet Volt. Minder EV range (45-70km) maar wel een bulletproof accupakket en ook heel goed (lange afstanden) te rijden op de plofmotor. Aanschafprijs is lager waardoor de afschrijving ook lager zal uitpakken.
Hier heb ik wél wat aan. Op de een of andere manier kijk ik nooit naar deze Opel/Chevrolet, ik heb 'm nooit mooi gevonden. Hetzelfde geldt voor de Nissan Leaf 1; die ontwijk ik bijna onbewust. Terwijl nuchter beschouwd dit waarschijnlijk best een interessante auto voor onze situatie zou kunnen zijn. Punt is dat de BMW i3 me wél raakt, door het futuristische design (wat veel reacties oproept, zie @bouwfraude hierboven..) en door de volgens vele reviews hoge kwaliteit.
Tomatoman schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:35:
Wat maakt de i3 voor jou aantrekkelijk (als het meerdere factoren zijn, in welke volgorde)? Zijn het de duurzaamheidsvoordelen van elektrisch rijden, zijn het de rijeigenschappen en afwerking van de i3, of is het wellicht de kostenbesparing op het bezit/gebruik die je probeert te bereiken?
Goede vragen die me helpen om de zaak eens goed zakelijk te beschouwen.
Korte antwoorden:
- de duurzaamheidsvoordelen? Ja, dat spreekt me zeker aan, en dat geldt dus voor iedere elektrische auto.
- de rijeigenschappen en afwerking van de i3? Ja, zie boven; de i3 krijgt erg positieve reacties van gebruikers. Goed gebouwd, rijdt lekker, echt een BMW.
- de kostenbesparing op het bezit/gebruik? Ja, en die heb ik vooral ook nodig om de 'meerprijs' van de i3 goed te maken. We kopen tot nu toe auto's van max. 11000 euro, maar die kosten per jaar best veel aan belasting/verzekering/benzineverbruik/onderhoud. Op al die posten denk ik te besparen, zodat ik een wat duurdere aanschaf aan mezelf kan verantwoorden.
Als ik kijk naar de BMW i3, zie ik dat die is uitgeleverd vanaf december 2013. Wil je een beetje keus hebben, dan zit je al snel aan een prijs van € 16.500 vast. Bij een Toyota Prius met vergelijkbare leeftijd zie ik prijzen vanaf ongeveer € 16.000. Dat maakt de i3 eigenlijk best aantrekkelijk, mits je op zoek bent naar een auto van ongeveer 5 jaar oud. Oudere en dus goedkopere Priussen zijn er volop, oude i3’s niet. Anderzijds is overstappen naar een oudere Prius weinig aantrekkelijk, want die heb je nu al :z.

Voordat ik deze getallen opzocht verwachtte ik eigenlijk dat de i3 totaal niet aantrekkelijk zou zijn, omdat ik vermoedde dat de aanschafprijs nooit gecompenseerd zou worden door lagere verbruikskosten. Die verwachting moet ik echter herzien - de i3 lijkt me wel degelijk een serieuze overweging waard :)
Haha, zo zie dat wat goede research je op andere gedachten kan brengen :)
En je hebt een goed punt; ik heb zeker aan de Prius Plug-in gedacht, omdat we ook regelmatig naar de 'grote stad' hier in de buurt rijden, op en neer ongeveer 20 km, dus dat kan de Plug-in helemaal elektrisch. Maar zoals je al constateert is dat minder aantrekkelijk dan het lijkt:
- voor de Prius Plug-in betaal ik flinke wegenbelasting
- bij iedere rit langer dan 20 km heb ik weer benzineverbruik
- de Prius is een prima auto maar minder bijzonder dan de i3
- eigenlijk wil ik een helemaal elektrische auto
Ten aanzien van de keuze tussen wel of geen range extender denk ik dat je vooral moet kijken of je er zelf veel aan hebt. Je gaf al aan dat dat niet het geval is. Ik zou hem daarom lekker achterwege laten. Je betaalt er nu wel wegenbelasting door en het valt nog maar te bezien of het überhaupt voordelen voor de verkoopwaarde heeft als je de auto over een paar jaar weer verkoopt.
Die wegenbelasting is ongeveer 30 euro per maand, 360 euro per jaar dus. Dat komt omdat je voor een auto met < 50 gram CO2 uitstoot (nog) halftarief betaald. Over 5 jaar zou dat dus 1800 euro meer zijn. Dat is niet heel veel, mijns inziens, en je hebt in die 5 jaar wél een auto gehad waarmee je van Brabant naar Groningen kunt rijden, of naar Luxemburg, zonder al te veel stress. Maar inderdaad, of je er over 5 jaar iets van terug ziet en of dat die 1800 euro compenseert, dat weet niemand.
MaD_co schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 22:05:
Ik denk dat je je vergist in de Audi A2; er zijn er destijds juist minder van verkocht dan Audi had gepland, 160.000 in totaal, maar nu zijn ze relatief populair, onder meer omdat ze gemaakt zijn van aluminium, dus lichtgewicht en niet roestgevoelig. Er zijn in Europa meedere specifieke forums voor de Audi A2!

Overigens denken nogal wat mensen dat de BMW i3 een klein wagentje is, ongeveer zo groot als bijv. een Fiat 500, maar dat valt wel mee:
BMW i3: L x B x H: 4011 x 1775 x 1578 mm
Fiat 500: L x B x H: 3571 x 1627 x 1488 mm

En voor de volledigheid die Audi A2; die is dus ook groter dan het Fiatje:
Audi A2: L x B x H: 3826 x 1673 x 1553

Pffftt, een flinke reactie, en jullie hebben we wel aan het denken gezet.
Ik ben gisteren voor het eerst in langere tijd weer eens van Brabant naar de Randstad gereden (Delft); op vrijdag moet kunnen, dacht ik... Nu weet ik weer waarom ik liever in de trein zit voor dat soort afstanden, ik heb héén 30 minuten file gereden en terug 60 minuten, = verdubbeling van mijn reistijd.
Wat heeft dat hiermee te maken?
Ik realiseerde me dat ik in een volgende auto heel graag intelligente rijhulpmiddelen zou willen hebben, dus slimme cruise control met stop and go, rijbaan bewaking oid, zodat ik in die file niet zelf hoef op te letten. De BMW heeft zoiets, al schijnt die nog niet echt heel goed te werken (met name tijdens schemer, lage zon, regen valt hij nogal eens uit).

Conclusie: ik wil een Tesla model 3 ;)
En ik moet me afvragen of ik niet beter in de Prius en de BMW 320 touring kan blijven rijden, ondertussen sparen en over 2 a 3 jaar voor zo'n Tesla gaan.

Meer Tweakers die in deze situatie zitten: graag naar elektrisch willen maar niet goed weten wat het juiste overstapmoment is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Hkuit schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 13:00:
[...]

... :? ...en bedankt, maar hier heb ik niet echt heel veel aan...
Het is ook voor mijn eigen gezondheid. Hoe minder i3's en Multipla's ik tegen kom des te beter.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 20:18
Tot nu toe zijn EV’s onverwacht waardevast gebleken. Kijk wat een Tesla na 4 jaar nog oplevert en vergelijk met een E-klasse van dezelfde nieuwprijs.

De reden: een paar miljoen Nederlanders willen wel elektrisch rijden maar kunnen geen nieuwe EV betalen, financieren of leasen. Heel veel vraag, heel weinig aanbod.

Wat daarvan overblijft in de toekomst, glazen bol. Vooral nu de betaalbare klasse met een veel meer bruikbare range op de markt komt (Niro, nieuwe Leaf, Model 3). Dan is een Leaf I of een i3 met 150-200 km range ineens heel gedateerd. Of een Tesla zonder autopilot.

Je zou kunnen stellen dat innovatiesnelheid de vijand is van restwaarde. In dat model
zijn EV’s juist minder waardevast dan ICE’s. Maar wanneer we van de huidige markt in die omstandigheden terecht komen, is niet goed te voorspellen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Khil
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 01:31
bouwfraude schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 15:07:
[...]

Het is ook voor mijn eigen gezondheid. Hoe minder i3's en Multipla's ik tegen kom des te beter.
Aansteller :+

SCIENCE!!!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Nu weet ik weer waarom ik liever in de trein zit voor dat soort afstanden, ik heb héén 30 minuten file gereden en terug 60 minuten, = verdubbeling van mijn reistijd.
Dit wordt niet opgelost met:
Als je het bovenste punt op wilt lossen in combinatie met elektrisch rijden dan blijft er maar één ding over: https://electricmotorcycles.nl/producten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hkuit
Als je het bovenste punt op wilt lossen in combinatie met elektrisch rijden dan blijft er maar één ding over: https://electricmotorcycles.nl/producten
Ja gaaf, en dan met zo'n Johammer op stap!

Elektrisch motorrijden vind ik serieus erg interessant, maar de prijzen schrikken me nog af: vanaf 15000 euro voor een vrij licht model, dat is me toch wat te gortig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:40
En ik moet me afvragen of ik niet beter in de Prius en de BMW 320 touring kan blijven rijden, ondertussen sparen en over 2 a 3 jaar voor zo'n Tesla gaan.

Meer Tweakers die in deze situatie zitten: graag naar elektrisch willen maar niet goed weten wat het juiste overstapmoment is?
Gewoon doen, rijd sinds een paar dagen in een i3 Rex uit 2015 i.p.v. een Lexus IS250. Rijdt super, wel wat stugger maar stap elke keer uit met een smile. Het is de ideale kruip-door-sluip-door mobiel, soort electro-kart. :)

En ja er komen meer "betaalbare" electromobielen, maar die zullen 2ehands echt wel hun waarde behouden want vraag zal altijd groter blijven dan aanbod. Idem voor bestaande aanbod.

Gewoon even goed zoeken en een beetje geduld hebben en je komt vanzelf een fully loaded versie tegen een goede prijs.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 22:07
Jipsy schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:55:
[...]

Gewoon doen, rijd sinds een paar dagen in een i3 Rex uit 2015 i.p.v. een Lexus IS250. Rijdt super, wel wat stugger maar stap elke keer uit met een smile. Het is de ideale kruip-door-sluip-door mobiel, soort electro-kart. :)

En ja er komen meer "betaalbare" electromobielen, maar die zullen 2ehands echt wel hun waarde behouden want vraag zal altijd groter blijven dan aanbod. Idem voor bestaande aanbod.

Gewoon even goed zoeken en een beetje geduld hebben en je komt vanzelf een fully loaded versie tegen een goede prijs.
De Rex lijkt mij inderdaad wel een goede deal. Wegenbelasting is wel een extra kostenpost tegenover electrisch, maar de 18kWh i3 heeft voor comfort een te kleine accu. Onderhoud brandstofmotor is ook wel jammer, plus dat hij wat zwaarder is dan de non-Rex.

De restwaarde van elektrische auto's vind ik wat lastig in te schatten: mijn Leaf 2014 met kWh is nu ongeveer 13000 euro waard. In de komende jaren komen er auto's van 30k met 300-350 km range. Die zullen in prijs ook wel weer gaan zakken naar 20k in een paar jaar, al verwacht ik dat een kona o.i.d. echt relatief goed zijn waarde zal behouden. Kijk maar hoe dat gaat met een ioniq. Uiteindelijk denk ik inderdaad dat de afschrijving wel meevalt, zelfs voor auto's met een accu waarmee je 100km ver komt. Stel dat een i3 of leaf 24 kWh met 100-120 km range voor 8000 euro te koop is, dat is toch briljant!
De vraag zal zeker het aanbod blijven overstijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:40
t0mmiiiii schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:07:
[...]

De Rex lijkt mij inderdaad wel een goede deal. Wegenbelasting is wel een extra kostenpost tegenover electrisch, maar de 18kWh i3 heeft voor comfort een te kleine accu. Onderhoud brandstofmotor is ook wel jammer, plus dat hij wat zwaarder is dan de non-Rex.

De restwaarde van elektrische auto's vind ik wat lastig in te schatten: mijn Leaf 2014 met kWh is nu ongeveer 13000 euro waard. In de komende jaren komen er auto's van 30k met 300-350 km range. Die zullen in prijs ook wel weer gaan zakken naar 20k in een paar jaar, al verwacht ik dat een kona o.i.d. echt relatief goed zijn waarde zal behouden. Kijk maar hoe dat gaat met een ioniq. Uiteindelijk denk ik inderdaad dat de afschrijving wel meevalt, zelfs voor auto's met een accu waarmee je 100km ver komt. Stel dat een i3 of leaf 24 kWh met 100-120 km range voor 8000 euro te koop is, dat is toch briljant!
De vraag zal zeker het aanbod blijven overstijgen.
De 33kWh-versie is m.i. inderdaad een beter optie voor puur electra, heb je (bijna) geen Rex meer nodig. Tweedehands is deze versie alleen nog flink aan de prijs. i3'tjes zijn rationeel gezien wellicht niet de beste keuze maar dat geld sowieso voor een BMW. :X

Wat 2e hands helemaal met je eens, een EV voor onder 10K en indien de mogelijkheid om (thuis) te laden is een no-brainer.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True