Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-11 17:18
Al sinds ik mijn PC heb gekocht (in onderdelen) heb ik soms problemen met USB. Namelijk dat het soms lang duurt voordat ik in het WiFi-dialoogje van Windows 10 netwerken zie verschijnen, en dat de wifi uitvalt, en bluetooth uitvalt (allebei via usb-sticks), en dat sommige usb-apparaten het niet doen. Het hielp eerst om het voltage voor het geheugen 100 mV hoger te zetten en de snelheid lager (2400 ipv 3000) maar ondertussen is het probleem steeds erger, meerdere keren per dag dat de USB er uit klapt. Vandaag kon ik ook pas na drie keer rebooten langs het BIOS komen, dus dat geeft ook aan dat het geen probleem is van Windows of de USB-sticks.

Het grappige is dat ik de hele tijd (uren lang) Prime95 heb draaien met een paar threads (blend, zodat ook geheugen wordt getest) en dat dit geen errors geeft. Dus de CPU en geheugen doen het prima, maar usb valt er uit.

Ligt het aan mij of is dit iets met het moederbord? Ik heb alvast een nieuwe besteld, van een ander merk.

Dit is wat er in het systeem zit, ik heb alles netjes esd-safe gemonteerd, met zo'n polsbandje aangesloten op randaarde, en op een houten stoel.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 145,95€ 145,95
1MoederbordenMSI B450M Mortar€ 97,-€ 97,-
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 71,19€ 71,19
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS8G4D32AESBK€ 49,99€ 49,99
1Geheugen internTeam Group Vulcan TLRED416G3000HC16CDC01€ 79,50€ 79,50
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 51,75€ 51,75
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 126,60€ 126,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 672,93

Alle reacties

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:28
Begin eens met de BIOS in in de fabrieksinstellingen te zetten en alle OC-waarden in de standaard waarden

Wat heb je verder nog geprobeerd om dit euvel te verhelpen?

Mogelijke storingen:
Al eens een andere voeding geprobeerd?
Geheugenlatjes al eens één voor één getest op je mobo?
Wordt het geheugen ondersteund door het mobo?
Zijn de voltages gelijk van beide merken latjes?
Maakt het mobo misschien sluiting met de kast?
Niet toevallig een schroefbusje TEVEEL onder het mobo?
Zijn alle stekkers goed aangesloten / in de connectors gedrukt?
Zijn alle benodigde stekkers aangesloten op het mobo?
Alle software geïnstalleerd voor het mobo?
Hoe is het gesteld met het mobo batterijtje?
Alle kabels zijn goed en goed ingestoken?

Mocht het bovenstaande geen effect hebben, dan zal je met een minimale basis moeten beginnen en steeds een component toevoegen. Mogelijkerwijs kom je de boosdoener zo tegen.

[ Voor 5% gewijzigd door jovadca op 09-05-2019 01:03 ]

Verwijderd

Hoeveel poorten gebruik je en heb je hetzelfde probleem op zowel de poorten van het frontpanel als op het moederbord (achterzijde)?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
usb apparaat kan ook storen, dus 1 voor 1 testen of uitwisselen.

Memtest86 12 uur laten lopen.

In bios alles op normaal of standaard zetten, dus geen turbo.
Bios updaten.

• Pruimenvlaai
jovadca schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 00:46:
Begin eens met de BIOS in in de fabrieksinstellingen te zetten en alle OC-waarden in de standaard waarden

Wat heb je verder nog geprobeerd om dit euvel te verhelpen?

Mogelijke storingen:
Al eens een andere voeding geprobeerd?
Geheugenlatjes al eens één voor één getest op je mobo?
Wordt het geheugen ondersteund door het mobo?
Zijn de voltages gelijk van beide merken latjes?
Maakt het mobo misschien sluiting met de kast?
Niet toevallig een schroefbusje TEVEEL onder het mobo?
Zijn alle stekkers goed aangesloten / in de connectors gedrukt?
Zijn alle benodigde stekkers aangesloten op het mobo?
Alle software geïnstalleerd voor het mobo?
Hoe is het gesteld met het mobo batterijtje?
Alle kabels zijn goed en goed ingestoken?

Mocht het bovenstaande geen effect hebben, dan zal je met een minimale basis moeten beginnen en steeds een component toevoegen. Mogelijkerwijs kom je de boosdoener zo tegen.
Bedankt voor de tips, maar ligt het aan mij of is niet gewoon het efficiënst om te proberen met een ander mobo? De symptomen lijken toch daarop? Waardoor denk je dat het iets zou zijn met het mobo-batterijtje, of het geheugen, of de voeding?
Verwijderd schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 01:13:
Hoeveel poorten gebruik je en heb je hetzelfde probleem op zowel de poorten van het frontpanel als op het moederbord (achterzijde)?
Voor de muis, 3d-muis, bluetooth, wifi, en eentje om mijn mobiel mee op te laden. Lijkt niet echt uit te maken waar ik het inprik, zelfs de pci-e usb-kaart geeft problemen.
jan99999 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 05:37:
usb apparaat kan ook storen, dus 1 voor 1 testen of uitwisselen.

Memtest86 12 uur laten lopen.

In bios alles op normaal of standaard zetten, dus geen turbo.
Bios updaten.
Bios is een goede, had dit al gedaan maar niet vermeld. En juist als alles op default staat is de boel het meest instabiel. Zowel de bluetooth-usb-stick als de wifi-usb-stick hebben kuren, zouden deze alle twee kapot zijn? Zal vanavond eens Memtest86 aanzetten.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Defect moederbord vind in nog een logische verdachte in dit geval. Het is wel het geheel dat alle componenten verbindt en laat communiceren. Elk product heeft een maandagmorgen editie.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nelizmastr schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:10:
Defect moederbord vind in nog een logische verdachte in dit geval. Het is wel het geheel dat alle componenten verbindt en laat communiceren. Elk product heeft een maandagmorgen editie.
Stel dat de USB controller(s) van het moederbord om wat voor reden niet goed is, waarom vertoont het PCIe USB kaartje dan hetzelfde probleem? Of het moet ergens zitten waar de data van beide doorheen gaat.

@Pruimenvlaai Heb jij heel toevallig een USB-spanning/stroom meter liggen? Iets a la https://www.allekabels.nl.../1343295/usb-adapter.html , ik zou wel eens willen weten wat die aangeeft op het moment van uitvallen. Straks zijn het de USB-voedingslijnen die wegvallen, niet de datalijnen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:05
Ik had tijdje geleden een TP link WiFi usb dongel, werkte maanden prima totdat ik ook ineens usb problemen kreeg. Na een tijdje bedacht dat het wel eens misschien daaraan kon liggen, vervangen voor een PCI-e WiFi kaartje en sindsdien nergens meer last van...

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:28
Bedankt voor de tips, maar ligt het aan mij of is niet gewoon het efficiënst om te proberen met een ander mobo? De symptomen lijken toch daarop? Waardoor denk je dat het iets zou zijn met het mobo-batterijtje, of het geheugen, of de voeding?
Het efficiëntst is een andere voeding te proberen, want daar verwacht ik dat het probleem vandaan komt. Persoonlijk ben ik geen voorstander van een be-quiet voeding en 400 W vind ik aan de lage kant. (Ik hou van overkill.)

En als je dan dezelfde fout (als je die gemaakt hebt) ook maakt met het nieuwe mobo, dan weet je nog niks en je hebt een hoop geld uitgegeven voor niks. Het wederom laten draaien van MEM-test, lost het probleem ook niet op. Je zal toch op onderzoek moeten gaan, waardoor jij dit probleem hebt. Door oorzaken of componenten uit te sluiten, kom je aan de weet waardoor jouw probleem wordt veroorzaakt.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:40

nelizmastr

Goed wies kapot

jovadca schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:44:
[...]
Je zal toch op onderzoek moeten gaan, waardoor jij dit probleem hebt. Door oorzaken of componenten uit te sluiten, kom je aan de weet waardoor jouw probleem wordt veroorzaakt.
Helaas zal je bij uitsluiting ook ooit het bord moeten testen. We hebben in NL gelukkig de WKOA. Bordje halen, testen, nie doen nie? Terugsturen, geld terugvragen, klaar, volgende onderdeel.

Op een gegeven moment ben je uitgetest. Het soms niet POSTen baart me meer zorgen dan brakke USB dongels.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-11 17:17
nelizmastr schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:54:
[...]
We hebben in NL gelukkig de WKOA. Bordje halen, testen, nie doen nie? Terugsturen, geld terugvragen, klaar, volgende onderdeel.
Uh.... :X

[ Voor 10% gewijzigd door Paprika op 09-05-2019 16:59 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:11

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik heb één keer gehad dat de USB Hub van een monitor een anders perfect moederbord 'stoorde' waardoor eigenlijk geen enkele USB poort meer werkte (een hele hoop USB events en een vrij gare +5v als gevolg...). Was overigens op een X399 moederbord. Bleek het scherm dat kunstje ook, maar in mindere mate, op een Surface Book 2 te doen. Ik kon gelukkig zonder de hub van m'n monitor, maar gelukkig heb ik nu weer alle andere USB devices. Ik blijf er bij: een voor een devices testen.

• Pruimenvlaai
FoxLenny schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:24:
Ik had tijdje geleden een TP link WiFi usb dongel, werkte maanden prima totdat ik ook ineens usb problemen kreeg. Na een tijdje bedacht dat het wel eens misschien daaraan kon liggen, vervangen voor een PCI-e WiFi kaartje en sindsdien nergens meer last van...
Goeie, dit had ik zeker ook kunnen proberen.

Gisterochtend trouwens het moederbord vervangen door eentje van een ander merk, meteen Prime95 aangezet, en alles draait helemaal stabiel! Dus lijkt inderdaad het moederbord geweest te zijn.
Pagina: 1