Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:36
Na diverse offertes te hebben ontvangen van leveranciers neemt mijn twijfel toe wat te doen, hopelijk kunnen jullie mijn helpen bij het maken van de juiste keuze.

Aansluiting is 3*25A

Ik wil op 2 dakvlakken zonnepanelen laten leggen:
- Het garagedak, hellingshoek 30 graden, ligging zuid-oost
- Het platte dak van de keuken, met oriëntatie zuid-west

Het garagedak heeft aan het begin van de dag last van schaduw van de woning. De eerste pannen komen rond 9:00 uit de schaduw, de laatste rond 11:00. Het platte dak heeft geen last van schaduw.

Op het garagedak wil ik 16 Panasonic HIT 325 Kuro plaatsen. Bewust deze panelen omdat door de kleinere hoogte ik er exact 16 kwijt kan. Op het keukendak 11 panelen, merk en type maakt daar minder uit.

Alle leveranciers gaan uit van Solar Edge ivm de schaduw op het garage dak, de ene met P404, de andere met P500 optimizers. Naar wat ik vond zou de P500 daar logischer zijn omdat die specifiek is voor 96 cell panelen.

Verder verschilt het dat de ene leverancier een SE7K, 3 fase en dus ook de panelen op het dak van de keuken op dezelfde string met LG panelen.

De andere leverancier gaf aan dat verschillende merken panelen in 1 string niet goed gaan en adviseert om van 2 omvormers gebruik te maken. Een 1 fase Solaredge voor de garage met en een 1 fase GoodWe voor het keukendak. Dit omdat de 1 fase Solaredge met P404 al opstart met 6 panelen ipv 13/16 panelen op 3 fase. Gezien de schaduw aan het begin van de dag zou dat beter zijn.

Mijn twijfel zit of het laatste wel handig is. Met twee omvormers heb je natuurlijk meer wat kapot kan gaan op termijn. Daarnaast 2 apps om verbruik bij te houden en start de Solaredge echt niet op met in totaal 27 panelen, ook al ligt een deel nog niet direct in de zon?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Of geen solaredge maar gewoon een 3 fase omvormer met 2 mppt, 16 kuro op de ene mppt en 11x 300W op de ander.

Ik zou het alleen omdraaien, 16x 300W goedkoop en 11x kuro zonder schaduw :P

[ Voor 27% gewijzigd door Rol-Co op 08-05-2019 17:08 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kleine aanvulling:
2x 8 kuro multistring op de ene mppt en de 11 "gewone" poly? op de andere mppt ingang

Bij schaduw, kakt die multistring niet helemaal in. (dat scheelt weer optimizers die dan niet nodig zijn)
Omdat het 2 parallel strings op 1 ingang zijn.

Let wel op de max stroom van de mppt ingang. (als je geen SMA kiest)
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/
(Kies nieuw project)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/G9DxH73Yv5XfT5MFeLuNjf0N/thumb.jpg

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• rykers
Rol-Co schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:06:

Ik zou het alleen omdraaien, 16x 300W goedkoop en 11x kuro zonder schaduw :P
Zou mooi zijn, alleen tegen die Kuro's kijk ik nogal vaak aan, dus die mogen dan wel mooi zijn en wat meer kosten :P
AUijtdehaag schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:22:
Kleine aanvulling:
2x 8 kuro multistring op de ene mppt en de 11 "gewone" poly? op de andere mppt ingang

[Afbeelding]
Als ik het goed begrijp vinden jullie de schaduw niet zo relevant gezien de meerkosten van de Solaredge? Wat zou het verschil in opbrengst dan ongeveer zijn?

Waarschijnlijk wordt het gezien de leveranciers dan geen SMA maar een GoodWe.

[ Voor 3% gewijzigd door rykers op 08-05-2019 17:41 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
De goodwe 8000 DT kan maar 11 Amp per ingang aan. Dat zou dan wel meteen de max zijn.
SMA is prima verkrijgbaar.
https://www.mg-solar-shop...richter-SMA-STP8.0-3AV-40

Verschil tussen solaredge weet ik niet.
Solaredge maakt van schaduw geen zon en je krijgt met deze problemen te maken, met alles in 1 string?
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
@Rouske ?

Ik kijk ook graag naar mijn Kuro'tjes ;)

• Rol-Co

Rol-Co

@rykers158
Dan zou ik toch voor een sma gaan, kost ook wat meer maar dan heb je met optitrack wat meer voordeel.

Verschil in opbrengst is geen 27x50,- waard gok ik.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:29
Heb je misschien nog wat meer info over de schaduw? Misschien wat foto's.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-11 21:55
Keukendak op ZW, welke hoek? 13°?
Als die 11 echt altijd vrij van schaduw zijn moet het zeker lukken met 11x p404 (85V) in een eigen string op een 3-fase, 750V / 11 = 69V per optimizer, maar de vraag is of het wenselijk is om de optimizer continue op 80% van zijn max spanning te hebben lopen, geen idee of ze daar tegen kunnen.

De 16 op het schuine dak zeker ook met p404 vanwege de hoeveelheid schaduw.
Als ik zie dat mijn ZO (131°) 45° dak om 10:00 80% van max Wp doen (21/04/2019) heb je er rond die tijd wel al minimaal 9 in de zon nodig om geen beperking te krijgen.
Om 9:00 zitten ze trouwens al op 65% van max Wp.

Met meerdere 1-fase SE omvormers heb je van al dit soort perikelen geen last.

[ Voor 3% gewijzigd door Rouske op 08-05-2019 19:37 ]

• rykers
Schaduw afgelopen zaterdag, net iets voor 8 uur:

Afbeeldingslocatie: https://i172.photobucket.com/albums/w29/vwt2beu/tweakers/schaduw%20garagedak%208-uur_zpset13nv7o.jpg

Schaduw zo'n 40 minuten later:
Afbeeldingslocatie: https://i172.photobucket.com/albums/w29/vwt2beu/tweakers/Schaduw%20garagedak%20half%209_zpstnt5grms.jpg

De meest rechter hoek zit wel net achter de keuken, waardoor daar waarschijnlijk nog iets langer schaduw is:
Afbeeldingslocatie: https://i172.photobucket.com/albums/w29/vwt2beu/tweakers/hoek%20garagedak-keuken_zpsvii7bh1t.jpg

• rykers
AUijtdehaag schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:50:

Verschil tussen solaredge weet ik niet.
Solaredge maakt van schaduw geen zon en je krijgt met deze problemen te maken, met alles in 1 string?
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
In dit topic wordt aangegeven dat een oplossing voor die problemen kan zijn om meer panelen in 1 string te hangen. TS heeft er 16, ik wil er 27 plaatsen. Dat scheelt vermoedelijk wel. Opstarten zou moeten gaan als er voldoende van de 16 op de garage in de zon liggen...

Maar als een SMA ook prima gaat, kan ik natuurlijk vragen of ze die willen aanbieden, alleen twijfel ik zelf wel door de schaduw en dan vooral voor de hoek tussen garage en keuken (laatste foto), die hoek komt pas rond 11:30 in de zon. Paneeltje minder in die hoek zou dan misschien kunnen, maar dat wordt er dan meteen nog een extra om een gelijk aantal panelen te houden, 15 panelen levert een te hoog voltage.
Rouske schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 19:23:
Met meerdere 1-fase SE omvormers heb je van al dit soort perikelen geen last.
Alleen ben ik juist op zoek om het wat goedkoper te krijgen, met een extra SE omvormer lukt dat niet echt ;)

[ Voor 12% gewijzigd door rykers op 08-05-2019 20:02 ]

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
@rykers158. Ik zie dat jouw situatie vergelijkbaar is met mijn garagedak, in de vroege ochtend schaduw en gedurende een uurtje deelschaduw. Het is niet rendabel om met optimizers (of micro-omvormers) te werken voor die korte periode. Gewoon gaan voor een normale, goedkope stringomvormer. Als je alles vol legt dan alleen voor dat laatste paneeltje dat langer in de schaduw ligt een optimizer monteren.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Om 8:40 is dus 1 string van 8 kuro's schaduwvrij en produceerd die voluit.
De andere string van 8 kuro's zal geleidelijk gaan produceren tot de schaduw weg is.

Nu is alleen de vraag: hoe gaat optitrac om, met 2 parallele strings van 8 op 1 mppt, waarvan 1 string lang in de schaduw ligt.
Blijf die ene string lang minder produceren tot het laatste stukje uit de schaduw is, of gaat dat geleidelijk?

Ik heb 2x 7 panasonic hit kuro, waarvan 1 string ook geleidelijk uit de schaduw gaat. (dakkapel vd buren)
Ik kan bij wijze van proef eens beide strings parallel zetten en kijken wat er gebeurt.
Zitten op een SMA tripower 6.0

Maar ik moet zon hebben...
Grr. gaat "even" niet lukken. Ik moet y-stekkers maken van sunclix. (op een of andere manier, helaas)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-05-2019 20:59 ]

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:28
Voor elke PV-junk is dat de eerste primaire levensbehoefte :9

• busscherski
@AUijtdehaag
Ik vind jouw idee leuk bedacht maar ik twijfel of het werkt.
In twee strings parallel op 1 input zal het voltage gelijk zijn, de stroom kan wel verschillen.

Volgens mij gebeurt dit:
Zodra er diodes gaan sperren in de schaduw string wil het voltage zakken. Maar dat gebeurt niet omdat de goede string vooral het voltage bepaald. De niet gesperde paneel delen gaan dan op te hoog voltage lopen en leveren veel minder stroom.
En eventueel gaat er retour stroom lopen van de goede naar de slechte string.

@Megalodon_67
Klinkt goed maar ik weet niet of een Tigo optimizer werkt in een parallel string.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/ts4-r-optimizing.html

@rykers158
Goede foto`s.
Ik heb gedaan wat al veel eerder gedaan had moeten worden :)
Het probleem voorgelegd aan SunnyDesign, die is veel creatiever dan wij.

rykers158-1

rykers158-2

Twee enkelfase omvormers, met in totaal 4 mppt's. En je schaduwdak is zelfs verdeeld in 3 zone`s.
De ene 4 kW omvormer kan ook 3.6 kW als je wilt, dat kost je 0.3% van de jaaropbrengst van die omvormer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski
En als "we" van die panelen op het garage dak, nou eens 15 "gewone" panelen maken.
Werkt optitrac dan wel goed?

2 rijen van 8 kuro portrait = 3 rijen van 5 normaal landscape

//offtopic Zo die krengen zijn duur zeg.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-05-2019 21:17 ]

• busscherski
@AUijtdehaag
Met normale panelen hoef je geen parallel op een 3 fase omvormer. Dan kan dat allemaal wel.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski
Ok, als jij het zegt.

@rykers158
Is dit wat?
https://www.sun-solar.nl/...rond-25-juni-op-voorraad/

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-11 20:53
Megalodon_67 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:39:
@rykers158. Ik zie dat jouw situatie vergelijkbaar is met mijn garagedak, in de vroege ochtend schaduw en gedurende een uurtje deelschaduw. Het is niet rendabel om met optimizers (of micro-omvormers) te werken voor die korte periode. Gewoon gaan voor een normale, goedkope stringomvormer. Als je alles vol legt dan alleen voor dat laatste paneeltje dat langer in de schaduw ligt een optimizer monteren.
Helaas gaat dit niet werken, indien je Tigo's wilt toepassen bij parallel strings moet je alle panelen in de strings voorzien van een Tigo optimizer.
Zie ook deze link

• rykers
15 normaal formaat panelen kan ook, dat was het plan voordat ik zag dat de Panasonic panelen het dak mooier vullen door het formaat.

De oplossing met 4 strings op 2 omvormers lijkt mij wel mooi. Zou dan ook met de wat goedkopere GoodWe 1 fase omvormers kunnen. Schaduw is dan al aardig geminimaliseerd tot 4 panelen.

Of zit ik dan nog met wat opstartproblemen voor die omvormer? Vermoedelijk doen de panelen op het platte dak ook al wat mee zodra de laatste panelen op de garage uit de schaduw komen.

• busscherski
@AUijtdehaag
Maar die 16 panelen op 3 verschillende mppts zal beter schaduwmanagment opleveren dan die 16 in 1 string en vertrouwen op Optitrac en diodes.

Elke mppt zal het OPTImum proberen te TRACken. Zover ik weet probeert Optitrac alleen af en toe wat minder voor de hand liggende voltages uit. Dat kan soms goed uitpakken met schaduw, maar een wonder is het niet.

@rykers158
Op je garagedak portrait of landscape? Portrait werken de diodes bij jouw schaduw beter.

Edit:
De 2x6 panelen mogen best op een goedkoop merk omvormer.
Maar de 11+4 moet veel meer vermogen op de ene string kwijt dan de andere. In de gegevens van de omvormer leveranciers kunnen we niet vinden of dat ondersteund wordt. Stel dat een 4 kW Goodwe in werkelijkheid maar 55% van het omvormer vermogen per mppt aan kan dan is dat dus 2.2 kW.
De SMA designtool beveelt het wel aan dus daar vertrouw ik wel op.

Oplossing 1: zwaardere goedkoop merk omvormer. Bijvoorbeeld 5 kW.
Oplossing 2: Afhankelijk of het Kuro's blijven nog eens naar de indeling kijken.

[ Voor 49% gewijzigd door busscherski op 08-05-2019 22:00 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@rykers158
Ga je het zelf aanleggen?
Op MP kijken loont.....(bij veeeeel geduld)
Logging?

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-05-2019 22:03 ]

• rykers
busscherski schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:37:

Op je garagedak portrait of landscape? Portrait werken de diodes bij jouw schaduw beter.
De Kuro's kunnen in portrait andere panelen niet. De hoogte van het dak is namelijk 3,35m van onderkant nokpan tot onderkant onderste pan. Bij 1,65m panelen zal het regenwater waarschijnlijk niet meer in de goot komen, bij de Kuro's gaat dat waarschijnlijk net goed.
busscherski schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:37:
De 2x6 panelen mogen best op een goedkoop merk omvormer.
Maar de 11+4 moet veel meer vermogen op de ene string kwijt dan de andere. In de gegevens van de omvormer leveranciers kunnen we niet vinden of dat ondersteund wordt. Stel dat een 4 kW Goodwe in werkelijkheid maar 55% van het omvormer vermogen per mppt aan kan dan is dat dus 2.2 kW.
De SMA designtool beveelt het wel aan dus daar vertrouw ik wel op.

Oplossing 1: zwaardere goedkoop merk omvormer. Bijvoorbeeld 5 kW.
Oplossing 2: Afhankelijk of het Kuro's blijven nog eens naar de indeling kijken.
Wat ik lees in de specificaties van de GoodWe 1 fase omvormers is dat maximale DC-stroom 11/11 is. Dat lijkt mij dat hij dat onafhankelijk aan zou moeten kunnen per mppt, maar zeker weten doe ik dat niet.
AUijtdehaag schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:51:
@rykers158
Ga je het zelf aanleggen?
Nee, ik laat het leggen.
Ik ben mijn hele huis aan het renoveren en af en toe laat ik een klus aan anderen over. Dit vind ik wel een mooie ivm garantie bij 1 partij.

Als de panelen liggen ga ik wel zelf aan de slag met een warmtepompboiler en hybride warmtepomp. Vandaar ook de behoorlijke hoeveelheid panelen.

[ Voor 70% gewijzigd door rykers op 08-05-2019 22:38 ]

• busscherski
rykers158 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 22:17:
[...]

Wat ik lees in de specificaties van de GoodWe 1 fase omvormers is dat maximale DC-stroom 11/11 is. Dat lijkt mij dat hij dat onafhankelijk aan zou moeten kunnen per mppt, maar zeker weten doe ik dat niet.
Zo lijkt het inderdaad als je de specs leest.
11A en het max mppt Voltage ligt rond 550 V, dus 6 kW per input. Ruim genoeg op een 4 kW omvormer.
Dat dacht ik ook tot @migjes mij er op wees dat in werkelijkheid er bij veel omvormers waar het getest is een vermogenslimiet gezien. (inclusief die bij hem)

Zover ik weet is Omnik het netst met de specificaties.
Zij vermelden wel netjes de vermogen limiet per input.

https://www.google.com/ur...Vaw3TXV4nMNV5LZCe3eaNlbrb

Ik zie geen aanleiding dat andere fabrikanten die dit niet vermelden het beter doen.

• rykers
Anders geeft de SMA in de eigen ontwerptool wel de voorstellen. Net nog even gekeken en ze komen zelfs met een 2 panelen garage samen met 11 panelen plat dak als voorstel. Ook SMA geeft geen informatie over een maximaal vermogen per string.

Opties die ik dan nu zie (met 2 omvormers):
1) 2 keer een GW3600D-NS, 1 met 2 strings met 6 panelen, de andere 1 string 4 en 1 string 11 panelen
2) 1 keer een GW3000D-NS met 2 strings van 4 panelen en een GW4200D-NS met een string met 8 panelen en 1 met 11 panelen
3) 1 keer een GW3000D-NS met 1 strings van 4 panelen en 1 string van 6 panelen en een GW4200D-NS met een string met 6 panelen en 1 met 11 panelen

Een laatste mogelijkheid zou natuurlijk zijn 3 omvormers, maar dat wordt wel erg vol in de meterkast en ook weer wat prijziger. Ik neig nu naar optie 3, met de string van 4 panelen die dan het langste schaduw pakt.

• busscherski
Oké mooi dat je bereid bent om het te testen. Totale aftopping zal op jaarbasis best meevallen. Ik zou het waarderen als je de resultaten deelt in dit topic. Bijvoorbeeld een log file met vermogen per string.

• rykers
Eerst eens kijken of de leveranciers waarmee ik in gesprek ben dit willen aambieden natuurlijk. Als het ligt en ik wat data heb verzameld zal ik het zeker posten.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Misschien is dat verstandig om even van tevoren te bekijken, wat de logging mogelijkheden zijn.
Met een SMA gaat dat vrij gemakkelijk:
https://snapshot.raintank...sedmwTZo1wcVyYsR3Pidnw5xE
(node-red, modbus tcp/ip, influxdb en grafana)

of
Probleem Goodwe omvormer offline

• rykers
Het lijkt erop dat de leveranciers het druk genoeg hebben en weinig animo een offerte uit te brengen zonder Solaredge.

Dus dan maar plan wijzigen en zelf leggen.

Uitgaande van 6/6 kuro en 4 kuro / 11 285-300 watt 60 cell panelen lijkt het handig om 2 3600 watt omvormers te gebruiken.

Alleen is het nog de vraag welke. SMA of Fronius is mij wat te duur. Keuze is dan tissen
- GoodWe GW3600D-NS
- Growatt 3600MTL-S
- Solax X1-3.6-T

Ik zie weinig verschillen tussen deze 3 zitten er echte afraders bij?

Toegevoegd 12-5:

Definitief plan wat betreft panelen:
16 * Panasonic VBHN325KJ01 HIT KURO
11 * JA Solar JAP60S-03L-285-SC Poly 285Wp half cell

Volgens sunny design zou dat goed moeten gaan op 2 keer een 3600watt omvormer:

Afbeeldingslocatie: https://i172.photobucket.com/albums/w29/vwt2beu/tweakers/zonnepanelen_berekening_sma_klein_zpsebtdazzt.jpg

De Growatt lijkt nu het meest interessant gezien de prijs. Enige is dat die wat betreft de stroomstrekte (10A) maar net boven die van de JA Solar string zit (9,5A). Zou geen probleem moeten zijn lijkt mij @busscherski ?

[ Voor 49% gewijzigd door rykers op 12-05-2019 15:18 . Reden: Definitief plan zonnepanelen toegevoegd en berekening sunny design ]

• busscherski
Dat van die stroomsterkte is geen enkel probleem.
Enige onzekerheid is dat van die asymmetrische belasting van de omvormer. Dat een SMA dat claimt te trekken wil niet zeggen dat een ander merk dat ook doet. Fijn dat je dat wilt testen, dan kunnen we er van leren.

• rykers
busscherski schreef op zondag 12 mei 2019 @ 16:20:
Enige onzekerheid is dat van die asymmetrische belasting van de omvormer. Dat een SMA dat claimt te trekken wil niet zeggen dat een ander merk dat ook doet. Fijn dat je dat wilt testen, dan kunnen we er van leren.
De testresultaten zullen wel even duren, ik ga de panelen op de garage met pinkster leggen. De panelen op het platte dak vandaag al mee gestart:

Afbeeldingslocatie: https://i172.photobucket.com/albums/w29/vwt2beu/tweakers/eerste_3_panelen_zpsi66fmylf.jpg

Hopelijk lukt het om komend weekend dit af te maken en de meterkast in orde. Dan heb ik eerst een mooie tijd om te zien hoe de panelen op het platte dak het doen, voordat een string op de garage erbij komt.

Wel heb ik gekozen om 9 ipv 11 panelen op het platte dak te leggen. Dan konden ze iets verder uit elkaar en kan ik er nog makkelijk omheen lopen. Ook is het verschil tussen de 2 strings dan wat kleiner.

[ Voor 8% gewijzigd door rykers op 22-05-2019 20:03 ]

• rykers
Zo, sinds gisteren liggen alle panelen en sinds vanmorgen ook aangesloten.

Het viel nog niet mee om de 16 panelen op de garage te leggen. Respect voor leveranciers die alles in een ochtendje kunnen leggen. Wij hadden 2 dagen nodig :D

Afbeeldingslocatie: https://i172.photobucket.com/albums/w29/vwt2beu/tweakers/Zonnepanelen_zps4kw30v1m.jpg

Doordat de string op het plattedak inmiddels al 2 weken heeft gedraaid heb ik daar al wat data van. De hoogste piek die ik heb gezien is 2762 watt:

Afbeeldingslocatie: https://i172.photobucket.com/albums/w29/vwt2beu/tweakers/max_1_string_zps6fq3joxu.jpg

Eerder ook wel pieken rond de 2200-2400 watt, dus in iedergeval geen 50-50 verdeling per string op de Growatt 3600 MTL-S

Aanvulling 11-6 met eerste resultaten 2 strings:
Afbeeldingslocatie: https://i172.photobucket.com/albums/w29/vwt2beu/tweakers/2strings_zpsqumlvlga.jpg

Vandaag met de zonnige momenten diverse keren de top van de omvormer van 3600 watt aangetikt. Meest extreme situatie in een top vandaag was:
String met 4*325WP Kuro: 1200,9 watt (33% omvormercapaciteit)
String met 9*285WP JA-Solar: 2470,7 watt (67% omvormercapaciteit)

@AUijtdehaag en @busscherski het lijkt er dus op dat de Growatt omvormer ook prima om kan gaan met twee verschillende capaciteiten strings, of halen jullie mogelijk al andere informatie uit deze grafiek?

[ Voor 32% gewijzigd door rykers op 11-06-2019 20:47 ]

• busscherski
Mooi systeem! In combinatie met die Kuro's en korte strings heb je toch nog mooi schaduwmanagement gekregen zonder optimisers :)

Heel erg bedankt dat je het getest en gedeeld hebt. Deze post voegt veel toe omdat er online verder weinig over te vinden is.
Die piek van 2763 W (ik denk dat dit DC is?) lijkt me enigszins vlak te lopen op +/- 75% van het totaal DC vermogen. Maar ook met een paar extra panelen in deze string had het op jaarbasis weinig verlies opgelevert.
Ook als deze 75% maar 60% was geweest dan had het weinig uitgemaakt met de 9 panelen.

Die 75% max per mppt tov totaal vermogen durf ik niet voor alle modellen van Growatt aan te nemen maar ik ga er wel vanuit dat alle dubbel mppt enkelfase modellen tot en met 5 kW van de huidige generatie minstens 2763 W DC per input doen.

Omdat de Kuro's er nu bij aan zitten zul je ook wel geen duidelijker grafiekjes meer gaan krijgen dan je nu hebt.

• rykers
busscherski schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 23:00:
Mooi systeem! In combinatie met die Kuro's en korte strings heb je toch nog mooi schaduwmanagement gekregen zonder optimisers :)
Is zeker een mooie opzet geworden zo. De andere omvormer werkt ook goed met de 2 strings van 6 kuro's.
[b]busscherski schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 23:00
Die piek van 2763 W (ik denk dat dit DC is?) lijkt me enigszins vlak te lopen op +/- 75% van het totaal DC vermogen. Maar ook met een paar extra panelen in deze string had het op jaarbasis weinig verlies opgelevert.
Wat hierbij natuurlijk wel relevant is, is dat de capaciteit van de string 9 * 285 = 2565 wattpiek is. Dus heel veel hoger van een piek met optimale omstandigheden lijkt mij niet haalbaar.

Interessant is nu nog om te zien hoe het geheel presteert op een goede zonnige dag met continue levering.
In de logs vond ik nog deze van een warme dag met volop zon:

Afbeeldingslocatie: https://i172.photobucket.com/albums/w29/vwt2beu/tweakers/afgevlakt%20of%20niet_zps5ov9xags.jpg

Waar ik hier nog twijfel is of deze afvlakking nu komt door de temperatuur van de panelen (het was ruim 26 graden in de schaduw volgens mijn Netatmo) of dat de omvormer toch anders verdeeld als continue vermogen wordt geleverd.

Als er een mooie zonnige dag is geweest zal ik hier een update geven.

• rykers
Vandaag eindelijk een hele dag logging gehad. Afgelopen dagen was de powerline plug uitgevallen |:(
Nu dus inmiddels de omvormers echt bekabeld aangesloten.

Afgelopen dagen waren even als vandaag wel warm natuurlijk. Hier 33 graden in de schaduw.

Vandaag tot op heden 47kw / 7,765 wp = 6,05 kw/wp.
Een 7 zal ik denk ik niet kunnen halen ivm de schaduw aan begin van de dag.

Vandaag leverde dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/05apuciawji.jpg

Geen sprake van aftopping op deze warme dag. Wel mooi te zien hoe de curve van de string met 4 kuro's op 2/3 van de strings met 6 kuro's liggen.

Totaal beeld:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/q56nhr8hm1r9.jpg

Volgende update weer met een koude dag met zon, zal wel een tijdje wachten worden...

[ Voor 22% gewijzigd door rykers op 30-06-2019 09:16 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Plaatjes doen het hier niet, kan je geen https://www.mupload.nl nemen?, die werkt altijd.

• rykers
@Rol-Co vreemd, nooit eerder gehad met photobucket, maar ik heb de plaatjes van m'n laatste post nu aangepast naar mupload

• Rol-Co

Rol-Co

rykers158 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 09:17:
@Rol-Co vreemd, nooit eerder gehad met photobucket, maar ik heb de plaatjes van m'n laatste post nu aangepast naar mupload
Mooie overlapping zo, oost is je minste kant, dus met wat bewolking in de ochtend en de rest van de dag zonnig heb je wel je record. :)
Maar prima zo denk ik of niet?

• rykers
Yep, een mooie balans tussen kosten en schaduw optimalisatie. Wel een beetje mede door de keuze van de Pana's die zo mooi op het dak passen. Zonder de 60 volt van die panelen was het lastiger geworden.

Dat Oost het minste is klopt. Eens zien of ik daarom in de toekomst nog wat panelen bij ga plaatsen op een nieuw te bouwen schuurtje. Ik heb nog 1 fase zonder omvormer over :D

• rykers
Inmiddels liggen de panelen alweer een jaar op het dak en heb ik wat meer gegevens verzameld.

De beste dag tot nu toe was 28 mei:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/7fsn43p16lwwh.jpg

Hier is te zien dat de omvormer met 2 heel verschillende strings maximaal 2100 watt levert uit de string met 9 panelen. Nu liggen die op een hellingshoek van 13 graden, dus dat zou best het maximum kunnen zijn op deze dag lijkt mij.

Nu de afgelopen dagen in Juni had ik op de zonnige dagen toen het wat koeler was dan de afgelopen dagen wel verwacht dat de opbrengst hoger zou kunnen zijn omdat de zon ook weer wat hoger staat. Dat blijkt niet het geval te zijn en er lijkt zelfs een vlakke lijn zichtbaar rond de 2000 watt:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/w669h4lw.jpg

Anderzijds, een dag eerder met een beetje bewolking laat wel weer opbrengsten ruim boven de 2000 watt zien:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/tm6me0866.jpg

Zou dit verschil tussen een volledig zonnige dag en een dag met bewolking dan toch komen door de temperatuur op het platte dak?

Want ondanks het beetje bewolking was de opbrengst van de totale set op 22-6: 46 kw en de dag erna 46.1 kw. Dus praktisch geen verschil.
Pagina: 1