Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Sedan uit jaren 90 laag in wegenbelasting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jor177
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 11-05 09:42

jor177

DAF 95 - 360 ATI

Topicstarter
Momenteel rij ik een Saab 9-3 uit 2003.
Een hele prettige auto maar wel redelijk hoog in de wegenbelasting (202 euro per kwartaal in Zuid Holland).
Nu ben ik opzoek naar een sedan die lager is in de wegenbelasting. Het liefst een Franse, maar ik verneem graag jullie input!

Ik heb al staan de Citroen BX en Xsara als redelijke optie gezien het aanbod in Nederland.
naar Peugeot modellen heb ik al gekeken, maar daar zit niet veel tussen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wegenbelasting betaal je per gewicht, uitstoot en jaartal. Het is een beetje gissen of ik je een kolen-oldtimer kan adviseren van 900kg tegen €239.000 aanschaf of dat je de auto voor minstens 17000km per jaar betrouwbaar wil laten rijden tegen een aanschaf van €7000.

Als je meer info hebt / geeft, kan er vast gerichter worden meegedacht in een mogelijk merk / type.

Add and message me on XBL for FM7 or DIV2: OctagonQontrol

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jor177

jor177

DAF 95 - 360 ATI

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:40:
Wegenbelasting betaal je per gewicht, uitstoot en jaartal. Het is een beetje gissen of ik je een kolen-oldtimer kan adviseren van 900kg tegen €239.000 aanschaf of dat je de auto voor minstens 17000km per jaar betrouwbaar wil laten rijden tegen een aanschaf van €7000.

Als je meer info hebt / geeft, kan er vast gerichter worden meegedacht in een mogelijk merk / type.
Saab's staan over het algemeen bekend om hun veiligheid. Echter is die veiligheid minder cruciaal dan de wegenbelasting. Daarnaast denk ik dat Franse auto's niet persé minder of meer betrouwbaar zijn dan andere auto's. Maar ik rechtvaardig mijn keuze voor een 'simpelere' auto vooral gezien het feit ik veel minder kilometers ben gaan rijden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rob59
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Mazda 626 Sedan 1.8, weegt 1145 Kg. Verbruik 1:13 a 14 gemiddeld

Rob59 wijzigde deze reactie 08-05-2019 16:49 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

attamottamotta

Waarom moet het perse een auto uit de 90's zijn? Nergens in je verhaal komt een reden naar voren waarom je zo'n relatief oude auto zoekt. Ook heb je nergens een budget genoemd.

PC | BMW Z3 Coupe

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jor177

jor177

DAF 95 - 360 ATI

Topicstarter
Rob59 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:49:
Mazda 626 Sedan 1.8, weegt 1145 Kg. Verbruik 1:13 a 14 gemiddeld
Die heb ik ook al een paar jaar gehad :P
Daar was ik ook al 150 euro per kwartaal voor kwijt.
Gegeven dat de Citroen BX 420 euro per jaar kost tegenover 808 euro voor m'n Saab, zou dat een besparing van 388 euro zijn, ofwel 1,07 euro per dag. Dat zet natuurlijk ook geen zoden aan de dijk als je 't zo bekijkt.
Een Saxo bijvoorbeeld, kost 248 euro per jaar. Maar vind maar eens een sedan die net zo betrouwbaar is...
En ook dan is de besparing per dan maar 1,54 euro.

Misschien moet ik gewoon maar tevreden zijn met hoe 't nu is 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jor177

jor177

DAF 95 - 360 ATI

Topicstarter
MadMarky schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:53:
Waarom moet het perse een auto uit de 90's zijn? Nergens in je verhaal komt een reden naar voren waarom je zo'n relatief oude auto zoekt. Ook heb je nergens een budget genoemd.
Omdat die nog een beetje stigma hebben.
Als ik een hedendaagse auto voor een goedkoper tarief zou willen rijden kom ik uit bij een Dacia Logan.
Daar wil ik echt niet dood in gevonden worden..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

jor177 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:01:
[...]

Als ik een hedendaagse auto voor een goedkoper tarief zou willen rijden kom ik uit bij een Dacia Logan.
Alle nieuwe benzine-auto's onder de 1350kg en dus goedkoper dan 202 Euro wegenbelasting per kwartaal in Zuid-Holland.. Instapprijs vanf 26.000 Euro en de duurste 42.000 Euro. Natuurlijk excl afleverkoksten en opties.

/edit: En hier alle jaren 90 auto's, benzine, onder de 1350kg
Wintervacht schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:13:
Nog een dingetje: wat is je budget?
En van wat ik er van begrijp kost een koekblik van 800 kilo alsnog te veel in wegenbelasting? :?
Is pas 3x gevraagd maar blijkbaar is budget ondergeschikt aan maandelijkse lasten ;)

MAX3400 wijzigde deze reactie 08-05-2019 17:14 (29%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

attamottamotta

jor177 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:01:
[...]

Omdat die nog een beetje stigma hebben.
Een stigma hebben Franse auto's van meer dan 20 jaar oud zeer zeker :+
Misschien dat je een ander woord bedoelt?

Verder blijf je erg vaag wat je nu precies zoekt. maar als ik je zo hoor kun je prima uit de voeten met een zoekfilter op autoscout / autotrader / marktplaats en heb je ons daar echt niet bij nodig.

PC | BMW Z3 Coupe

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 23:10

Wintervacht

BTO fanclub

Nog een dingetje: wat is je budget?
En van wat ik er van begrijp kost een koekblik van 800 kilo alsnog te veel in wegenbelasting? :?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
Iets van minstens 20 jaar oud betekent wat mij betreft een Japanner. Een Honda Civic, Mazda 323 of 626 of Toyota Corolla dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jor177

jor177

DAF 95 - 360 ATI

Topicstarter
MadMarky schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:12:
[...]

Een stigma hebben Franse auto's van meer dan 20 jaar oud zeer zeker :+
Misschien dat je een ander woord bedoelt?

Verder blijf je erg vaag wat je nu precies zoekt. maar als ik je zo hoor kun je prima uit de voeten met een zoekfilter op autoscout / autotrader / marktplaats en heb je ons daar echt niet bij nodig.
Nee, stigma betekent kenmerk, stempel, eigenschap. In deze context bedoel ik dat Franse auto's in het bijzonder nog leuk zijn om naar te kijken omdat ze zijn ontworpen met een bepaald stigma vergeleken met een Logan die enkel functioneel moet zijn. Noem maar eens een auto die niet duur (<200€/kwartaal) is in wegenbelasting en ook nog wat voor 't oog kan bieden en niet Frans is. En nee, een Logan vindt ik ondanks het feit dat Dacia onder Renault valt geen Franse auto >:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jor177

jor177

DAF 95 - 360 ATI

Topicstarter
kpg schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:18:
Iets van minstens 20 jaar oud betekent wat mij betreft een Japanner. Een Honda Civic, Mazda 323 of 626 of Toyota Corolla dus.
Een Civic is inderdaad nog wel te doen qua ontwerp.
Een Corolla wordt al zeldzamer als sedan.

Om maar meteen even in te gaan op het budget: Ik koop auto's altijd tweedehands en nooit voor meer dan 4k. Dat is ook wat ik maximaal zou willen uitgeven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 20:54

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

En een sedan. Maar goed, wat heb je zelf al gevonden met die criteria op bv. gaspedaal.nl? Dit kan een eindeloos raadplaatje worden zo. En gelieve niet dubbel te posten, maar je laatste bericht aan te passen.

Maar sedans zijn in de regel D segment auto's, die zijn sowieso zwaarder. Frans van rond de eeuwwisseling moet je met een wijde boog omheen lopen. Zoek maar eens op het succesverhaal van de Laguna II. Mooi design, maar rete onbetrouwbaar. En 20 jaar later is het gros van de elektronica er wel uit gevallen. Idem voor een pareltje als de Alfa 156. Maarja, voor een paar tientjes/maand verschil heb je aardig wat over. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• kpg
  • Niet online
jor177 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:19:
[...]

Nee, stigma betekent kenmerk, stempel, eigenschap. In deze context bedoel ik dat Franse auto's in het bijzonder nog leuk zijn om naar te kijken omdat ze zijn ontworpen met een bepaald stigma vergeleken met een Logan die enkel functioneel moet zijn. Noem maar eens een auto die niet duur (<200€/kwartaal) is in wegenbelasting en ook nog wat voor 't oog kan bieden en niet Frans is. En nee, een Logan vindt ik ondanks het feit dat Dacia onder Renault valt geen Franse auto >:)
offtopic:
Stigma heeft altijd een negatieve context. Het betekent eerder brandmerk/litteken dan leuke stempel of positieve eigenschap.
Zie bijvoorbeeld hier, hier of hier.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 00:21
Vanaf welk gewicht is het acceptabel voor je?
Mitsubishi Carisma of een Subaru Impreza GL 1.6? Van die laatste is de 2.0 20kg zwaarder, waardoor hij volgens mij net een wegenbelasting categorie hoger is. 2.0 sedan is overigens behoorlijk zeldzaam geworden omdat ze allemaal door petjes opgekocht zijn en vol zijn geschroefd met Impreza GTT onderdelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Pyramiden de auto moet kentekentechnisch MINDER dan 1350 wegen en benzine verstoken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pyramiden
@MAX3400
Das nog best flink.
In dat geval kunnen de Mitsubishi Galant en de Subaru Legacy ook wel op het lijstje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Pyramiden schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:56:
@MAX3400
Das nog best flink.
In dat geval kunnen de Mitsubishi Galant en de Subaru Legacy ook wel op het lijstje.
Carisma / Galant / Lancer / Sapporo zijn idd allemaal onder de 1350; dacht dat ik dat in mijn eerdere post had gelinkt ;)

MAX3400 wijzigde deze reactie 08-05-2019 17:58 (10%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pyramiden
MAX3400 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:58:
[...]

Carisma / Galant / Lancer / Sapporo zijn idd allemaal onder de 1350; dacht dat ik dat in mijn eerdere post had gelinkt ;)
Ah, ik zie het ja. Ik had die link aangeklikt, maar het zijn 10 pagina's en de eerste waren allemaal Italiaanse auto's waarvan de meeste denk nu wel weggeroest zijn :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Pyramiden schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 18:00:
[...]

Ah, ik zie het ja. Ik had die link aangeklikt, maar het zijn 10 pagina's en de eerste waren allemaal Italiaanse auto's waarvan de meeste denk nu wel weggeroest zijn :)
Exact de reden dat ik mijn Lancer Evo VIII ook heb ingeruild; die begon ook flink roest te vertonen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 23:34
Mazda 323 sedan uit 1998-2001 weegt minder dan 1050 kilo en kost in Zuid-Holland 105,- euro per kwartaal.
Bijvoorbeeld: https://www.autowereld.nl...-lx-26872904/details.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bernardV
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 21-05 07:53
Pyramiden schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 18:00:
[...]

Ik weet dat italianen geen goede naam hebben ivm roest, maar ik moet zeggen dat de auto's die ze gemaakt hebben vanaf begin 90 tot nu niet minder zijn dan andere merken.
Ik heb meerdere Alfa's gehad en inmiddels rij ik weer een Alfa. Tussendoor een Citroen en een Ford gehad, deze auto's hadden beiden meer roest dan de eerdere Alfa's.

Waar jij op doelt is denk ik de Alfa sud die heeft een mooie geschiedenis 8)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 23:14
Ik snap alleen de eis voor wegenbelasting niet zo gezien verschillen bij sedans eigenlijk gewoon tientjeswerk is. Dat kan in de aanschafprijs of 1 reparatie al in het niets vallen.

Budget blijft dan wel belangrijk, anders zeg ik kies een leuke E30.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Een jaren-90 mobiel als daily driver hebben zou ik niet zomaar meer doen. Je praat dan over ontwerpen van 30 jaar, of meer, oud en dat merk je gewoon aan alles. Niet alleen veiligheid, ook het verbruik, comfort, wegligging, eigenlijk gewoon alles. Zeker als je een Saab uit 2003 bent gewend ga je een jaren 90 auto niet heel leuk vinden.

En tot de 1350kg is er echt veel te vinden. Een Primera P12 [heb 'm zelluf ook :+ ] is echt wel een leuke, nog behoorlijk moderne auto. Wel de 2.0 nemen.

Legacy's zijn ook leuke auto's

Mondeo's en Focussen zijn ook mogelijkheden.

En als je iets wil kopen wat niemand anders heeft, koop je gewoon een Lada Kalina :D

Er zijn gewoon zoveel keuzes zolang je eisen niet meer zijn dan "sedan onder de 1350kg", dus er is eigenlijk niks aan te raden.

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pyramiden
bernardV schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 18:13:
[...]

Ik weet dat italianen geen goede naam hebben ivm roest, maar ik moet zeggen dat de auto's die ze gemaakt hebben vanaf begin 90 tot nu niet minder zijn dan andere merken.
Ik heb meerdere Alfa's gehad en inmiddels rij ik weer een Alfa. Tussendoor een Citroen en een Ford gehad, deze auto's hadden beiden meer roest dan de eerdere Alfa's.

Waar jij op doelt is denk ik de Alfa sud die heeft een mooie geschiedenis 8)
Ik weet ook niet zeker of het de roest is dat ze gingen. Maar oude Japanners, Fordjes, SAAB's en zelfs Franse auto's zie je nog met regelmaat rondtuffen op 's Neerlands wegen. Oudere Alfa's zie ik zelf echter zelden meer. Dacht zelf dat roest daar de belangrijkste reden voor was, maar als kenner zul je daar ongetwijfeld een betere kijk op hebben.
RobinHood schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 18:21:
En als je iets wil kopen wat niemand anders heeft, koop je gewoon een Lada Kalina :D
Kijk, nu komen we ergens. Voor de echt Oostblok experience is de Lada 2105 tot 2107 ook altijd een goede. Als je een model uit 2012 weet te scoren zul je dat jaren 90 gevoel hebben in een praktisch nieuwe auto _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bernardV
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 21-05 07:53
Pyramiden schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 18:46:
[...]

Ik weet ook niet zeker of het de roest is dat ze gingen. Maar oude Japanners, Fordjes, SAAB's en zelfs Franse auto's zie je nog met regelmaat rondtuffen op 's Neerlands wegen. Oudere Alfa's zie ik zelf echter zelden meer. Dacht zelf dat roest daar de belangrijkste reden voor was, maar als kenner zul je daar ongetwijfeld een betere kijk op hebben.
Haha, zo'n kenner ben ik ook niet. En het was ook zeker niet bedoeld als "aanval".
Het is gewoon eigen ervaring, maar ik weet ook van anderen die wel problemen hebben hoor.
Wat mijn ervaring de laatste jaren vooral is met bijvoorbeeld de twin-spark motoren is dat die na een tijdje wel wat olie gaan lusten, dat is geen probleem, maar als je dat niet in de gaten houdt rij je die gewoon stuk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Steven.w
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 21:14
Ik zou zeggen, zoek een mooie Peugeot 405 uit!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 23:19
@jor177 wat is precies het doel? Ik mis dat echt even. Ik lees ergens een besparing van €1 per dag, maar die ben je al kwijt aan afschrijving. Verder ben je nog eens €1,50 per dag kwijt als de wagen meer verbruikt en je bent nog meer kwijt als je een grote reparatie hebt. Want nu weet je wat je hebt en dan niet meer. Dus ik vraag mij echt af: Wat is precies je doel?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 22:04
kpg schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:18:
Een Civic van die leeftijd zal inmiddels flink aan het roesten zijn. Zou ik maar overslaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kpg
  • Niet online
Brazos schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 19:31:
[...]

Een Civic van die leeftijd zal inmiddels flink aan het roesten zijn. Zou ik maar overslaan.
Élke auto van die leeftijd kan inmiddels flink aan het roesten zijn. Hoe dan ook goed zoeken dus.

Binnen gesteld budget kan je trouwens ook prima iets uit ~2005 vinden. Mazda 6, Avensis, Seat Cordoba bijvoorbeeld. Alfa 156 of MG ZS als het wat specialer moet/mag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 00:01

Tomatoman

Fulltime prutser

jor177 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:24:
[...]
Om maar meteen even in te gaan op het budget: Ik koop auto's altijd tweedehands en nooit voor meer dan 4k. Dat is ook wat ik maximaal zou willen uitgeven.
Waarom zou je überhaupt geld willen uitgeven aan een andere auto, terwijl je op dit moment al over een andere auto beschikt? Ik lees nergens dat de huidige auto dringend aan vervanging toe is. Ik sluit me bij @TheBrut3: wat is nou eigenlijk het doel dat je probeert te bereiken? Met raden kom ik een heel eind, maar liever heb ik dat je het gewoon zelf uitlegt :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 01:30
"Ik zoek een Franse auto van 20+ jaar oud, want dat lijkt me voordelig rijden".

Huh?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 22:04
kpg schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 19:39:
[...]

Élke auto van die leeftijd kan inmiddels flink aan het roesten zijn. Hoe dan ook goed zoeken dus.

Binnen gesteld budget kan je trouwens ook prima iets uit ~2005 vinden. Mazda 6, Avensis, Seat Cordoba bijvoorbeeld. Alfa 156 of MG ZS als het wat specialer moet/mag.
Nee, de ene auto heeft gewoon veel meer last van roest dan de andere vanwege andere behandelmethodes van de fabrikant. Honda's van die jaren zijn ronduit slecht beschermd tegen roest. Daar zijn ze niet de enige in, maar er zijn fabrikanten die het veel beter doen.

Een Civic van die jaren zou ik dus afraden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Laatst online: 21:19
Señor Sjon schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:26:
Frans van rond de eeuwwisseling moet je met een wijde boog omheen lopen. Zoek maar eens op het succesverhaal van de Laguna II. Mooi design, maar rete onbetrouwbaar. En 20 jaar later is het gros van de elektronica er wel uit gevallen. Idem voor een pareltje als de Alfa 156. Maarja, voor een paar tientjes/maand verschil heb je aardig wat over. :+
Ik denk dat het mee kan zitten en tegen kan zitten, al is de Laguna II is er wel eentje die echt een slecht imago had opgebouwd maar het allemaal over een kam scheren is wat te gortig.

Sterker nog, als je tegenwoordig nog oude auto's ziet rijden zijn het heel veel vaker de Franse of Japanse terwijl de Duitsers (vooral VAG) doorgaans meer verkopen, voordeel van die oude meuk is wel dat het makkelijk qua onderhoud is en simpel in elkaar zit, onderdelen kosten vaak ook geen drol.

Daarbij heeft de topicstarter wel een punt gezien in die tijd de Franse auto's nog wel een wat kenmerkende en volgens velen betere styling hadden t.a.v bijvoorbeeld de periode 2000-2010, maar smaken verschillen.

Onze 306 Break (XN) uit 1999 met die TU3 motor heeft ons letterlijk nog nooit laten staan en heeft eigenlijk maar bar weinig problemen gehad in al die tijd en het start en loopt nog steeds vlekkeloos.

Nou ja, behalve één keer dan, toen had een kennis hem terug naar huis afgesleept, maar na zo'n 18,5 jaar met de eerste koppeling/drukgroep en enorm veel korte ritten (nu +243.000KM) mag het wel een keer voorkomen dat de drukgroep kapot gaat, het ding piepte voortijdig ook al een tijd als je de koppeling intrapte dus dat was al een teken aan de wand.
Toen is ook gelijk maar de versnellingsbak olie vervangen want die kwam er pikzwart uit, was ook nog nooit gedaan. (ding wordt ook maar minimaal onderhouden, dus een echte doorbijter wat dat betreft)
Maar hij heeft in ieder geval nooit geen rode lampjes of een noodloop gehad. :)

[edit:]
Oké, kleine correcte want er schiet me wat te binnen.

Wel één keer vrij recentelijk een brandend lampje gehad, maar dat had met de remmen te maken, zat een piepklein gaatje in een flexibel stukje remslang waardoor dus de druk was weggevallen.
Dat rubber vergaat gewoon na een lange tijd en gezien het ding op dat soort vlakken niet preventief wordt onderhouden tot het stuk gaat... tja, dat kan elke auto overkomen.
Zie dat overigens ook met enige regelmaat in de klokje rond video's van Autoweek, slangen die gewoon aan het vergaan zijn en de binnenkant al zichtbaar is...
[/einde edit]

Voordeel is ook nog dat hij ondanks alles eigenlijk maar heel erg weinig olie verbruikt, veel nieuwere auto's worden al snel een enorme olieboot met die korte-ritten mishandeling.
Heb daar geen precieze cijfers van maar met gemiddeld 12-13K per jaar volgens mij amper een halve liter.

Qua elektronische zaken eigenlijk weinig gemor mee gehad, lampen gaan vaak lang mee (vooral die achterlampen, kan me niet heugen dat het ooit vervangen is, al is het derde remlicht wel niet meer functionerend om een of andere reden) en verder werkt eigenlijk alles zoals je het zou verwachten met elektrische ramen en centrale vergrendeling.

Wel is nu voor de 2e keer (nu weer een originele) relais geïnstalleerd voor het knipperlicht want die begon regelmatig dienst te weigeren of te stoppen met knipperen.
Ook een keer aan de bestuurderskant de bedrading moeten laten repareren door een kabelbreukje (slijtage door heel veel openen en sluiten) waardoor aan de linkerkant de elektrische ramen niet bedient konden worden, nu lijkt iets vergelijkbaars op te treden bij de rechterkant, als je de deur opent valt de radiospeaker stil maar de bediening van de ruit werkt wel. :+
Maar eigenlijk is dat tot dusver alles en dat kost je geen ruggen, derde remlicht is niet verplicht bij die modeljaren.
Airco zit erop maar functioneert weer niet meer, denk een lekje ergens gezien hij eigenlijk nooit gebruikt wordt, dus wordt ook momenteel niet meer bijgevuld, dat is meer een onderhoudskwestie en verkeerd gebruik wat je de auto niet kan aanrekenen.

Dus tja, het stigma 'alle Franse auto's zijn slecht' kan wat mij betreft de prullenbak in, daarbij roesten die bakken uit die tijd ook amper door goede preventie ook als je ze slecht onderhoud en altijd buiten staan.
En hé, beiden die auto en m'n 206 uit 2008 hebben ruim 7-8 jaar gedaan met één accu! Dat zullen vast niet veel auto's nadoen. :)
Ze hebben vaak ook geen ketting dus ook geen gedonder met rammelende kettingen.

En wat het nog knapper maakt dat hij er nog steeds is en rijdt na 3 aanrijdingen, waarvan enkel de eerste keer er wat uitdeuken van het blik was gedaan terwijl de rest weinig zichtbare schade heeft opgeleverd en dus geen garage bezoek nodig had.

En tja door slechte uit parkeerders al enkele keren geraakt maar niet met echte (zichtbare) gevolgen zoals een Duitser die even fijn kwam knuffelen op de kunststof bumper, wij wat extra zwarte lak en een lach en verder niets.

Zit nu wel een deuk in de achterdeur door volgens mij een slecht uit parkerende buurman die waarschijnlijk is weggegleden op het ijs toen het had gesneeuwd, zal vast niet lastig op te lossen zijn maar alles is verder intakt en het valt van een afstandje niet echt op, dus waarschijnlijk laten we het maar zo al zal dat vast niet veel kosten. Uiteraard geen briefje achtergelaten :F. (typisch 20-30 jarige mannelijke VW Golf bestuurders? :'))

CriticalHit_NL wijzigde deze reactie 09-05-2019 18:26 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@jor177 Je zegt sedan en je noemt de Xsara en de BX. Dat zijn beide hatchbacks. Does not compute. Dus wat wil je nou exact :?
Wil je echt een sedan: peug 306, 405. Renault 21, 25 of desnoods een 9 of een 19 / Chamade. Al zal het merendeel en een zekere @Joopieboy die ongetwijfeld afraden, tenzij je zelf handig bent met sleutelen :P
Eerste Megane sedan kan ook maar die zijn spuuglelijk, zou me verbazen als je die uberhaupt nog kunt vinden ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• auto660
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 00:49

auto660

AMD K6 for life!

Volvo S40? Die heb je van 1996 tot 2004 en vallen nog net binnen de 1150-1250 belasting schaal. Anders heb je ook nog de Volvo 940 maar die zit 1 schaal hoger.

Een Volvo 440/460 is ook heel goedkoop maar dan moet je goed uitkijken voor roest. Dit zijn kwa vormgeving nog wel leuke karakterbakken.

XS4ALL mag niet verdwijnen, teken de petitie. The DFI magics are still whizzing around

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Tenzij die Saab uit elkaar aan het vallen is zie ik niet helemaal waarom je je een hoop risico op je hals gaat halen om een paar tientjes per kwartaal goedkoper uit te gaan zijn.

De kosten van het gegarandeerde achterstallig onderhoud van een auto uit de jaren 90 is gelijk aan vele kwartalen die paar 10tjes extra.

Maar ja heb zelf ook een Saab 9-3 uit 2003 (180k). Het kreng is zo goedkoop qua onderhoud (afgelopen 2 jaar 450€ bij een Saab specialist) dat ik het nog niet kan verantwoorden om een nieuwere te kopen, damnit. :P

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Altijd wispelturig is ook consequent.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 20:54

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

CriticalHit_NL schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 22:17:
[...]

Ik denk dat het mee kan zitten en tegen kan zitten, al is de Laguna II is er wel eentje die echt een slecht imago had opgebouwd maar het allemaal over een kam scheren is wat te gortig.

Sterker nog, als je tegenwoordig nog oude auto's ziet rijden zijn het heel veel vaker de Franse of Japanse terwijl de Duitsers (vooral VAG) doorgaans meer verkopen, voordeel van die oude meuk is wel dat het makkelijk qua onderhoud is en simpel in elkaar zit, onderdelen kosten vaak ook geen drol.

Daarbij heeft de topicstarter wel een punt gezien in die tijd de Franse auto's nog wel een wat kenmerkende en volgens velen betere styling hadden t.a.v bijvoorbeeld de periode 2000-2010, maar smaken verschillen.

Onze 306 Break uit 1999 met die TU3 motor heeft ons letterlijk nog nooit laten staan en heeft eigenlijk maar bar weinig problemen gehad in al die tijd en het start en loopt nog steeds vlekkeloos.

Nou ja, behalve één keer dan, toen had een kennis hem terug naar huis afgesleept, maar na zo'n 18,5 jaar met de eerste koppeling/drukgroep en enorm veel korte ritten (nu +243.000KM) mag het wel een keer voorkomen dat de drukgroep kapot gaat, het ding piepte voortijdig ook al een tijd als je de koppeling intrapte dus dat was al een teken aan de wand.
Toen is ook gelijk maar de versnellingsbak olie vervangen want die kwam er pikzwart uit, was ook nog nooit gedaan. (ding wordt ook maar minimaal onderhouden, dus een echte doorbijter wat dat betreft)
Maar hij heeft in ieder geval nooit geen rode lampjes of een noodloop gehad. :)

Voordeel is ook nog dat hij ondanks alles eigenlijk maar heel erg weinig olie verbruikt, veel nieuwere auto's worden al snel een enorme olieboot met die korte-ritten mishandeling.
Heb daar geen precieze cijfers van maar met gemiddeld 12-13K per jaar volgens mij amper een halve liter.

Qua elektronische zaken eigenlijk weinig gemor mee gehad, lampen gaan vaak lang mee (vooral die achterlampen, kan me niet heugen dat het ooit vervangen is, al is het derde remlicht wel niet meer functionerend om een of andere reden) en verder werkt eigenlijk alles zoals je het zou verwachten met elektrische ramen en centrale vergrendeling.

Wel is nu voor de 2e keer (nu weer een originele) relais geïnstalleerd voor het knipperlicht want die begon regelmatig dienst te weigeren of te stoppen met knipperen.
Ook een keer aan de bestuurderskant de bedrading moeten laten repareren door een kabelbreukje (slijtage door heel veel openen en sluiten) waardoor aan de linkerkant de elektrische ramen niet bedient konden worden, nu lijkt iets vergelijkbaars op te treden bij de rechterkant, als je de deur opent valt de radiospeaker stil maar de bediening van de ruit werkt wel. :+
Maar eigenlijk is dat tot dusver alles en dat kost je geen ruggen, derde remlicht is niet verplicht bij die modeljaren.
Airco zit erop maar functioneert weer niet meer, denk een lekje ergens gezien hij eigenlijk nooit gebruikt wordt, dus wordt ook momenteel niet meer bijgevuld, dat is meer een onderhoudskwestie en verkeerd gebruik wat je de auto niet kan aanrekenen.

Dus tja, het stigma 'alle Franse auto's zijn slecht' kan wat mij betreft de prullenbak in, daarbij roesten die bakken uit die tijd ook amper door goede preventie ook als je ze slecht onderhoud en altijd buiten staan.
En hé, beiden die auto en m'n 206 uit 2008 hebben ruim 7-8 jaar gedaan met één accu! Dat zullen vast niet veel auto's nadoen. :)
Ze hebben vaak ook geen ketting dus ook geen gedonder met rammelende kettingen.

En wat het nog knapper maakt dat hij er nog steeds is en rijdt na 3 aanrijdingen, waarvan enkel de eerste keer er wat uitdeuken van het blik was gedaan terwijl de rest weinig zichtbare schade heeft opgeleverd en dus geen garage bezoek nodig had.

En tja door slechte uit parkeerders al enkele keren geraakt maar niet met echte (zichtbare) gevolgen zoals een Duitser die even fijn kwam knuffelen op de kunststof bumper, wij wat extra zwarte lak en een lach en verder niets.

Zit nu wel een deuk in de achterdeur door volgens mij een slecht uit parkerende buurman die waarschijnlijk is weggegleden op het ijs toen het had gesneeuwd, zal vast niet lastig op te lossen zijn maar alles is verder intakt en het valt van een afstandje niet echt op, dus waarschijnlijk laten we het maar zo al zal dat vast niet veel kosten. Uiteraard geen briefje achtergelaten :F. (typisch 20-30 jarige mannelijke VW Golf bestuurders? :'))
VAG auto's worden veel sneller geëxporteerd. Je ziet bv de eerste generatie Leon nog nauwelijks meer. Die zijn na hun leaseperiode vrijwel direct het land uitgegaan.

[@jor177 Je kan nog naar de Peug 405 en 406 kijken. Maar zoals anderen al zeggen, de besparing is marginaal t.o.v. het risico.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 23:49
Polo/Ibiza Sedan, Suzuki Baleno zijn wagens waar ik zo aan denk.

De Baleno is voor zijn formaat, zoals eigenlijk alle suzuki's, erg lichtgewicht. Een 1.6 Sedan weegt nog geen 950kilo. En Japans, dus betrouwbaar.

Als je buiten de stad nog een beetje vlot wil kunnen rijden, blijf dan weg van de Polo/Ibiza 1.4 liter 8-klepper met 60PK. Die gaan van 0 tot 100 in de tijd die je nodig hebt om de zaterdageditie van een krant volledig te lezen. En ga dus voor minimaal de 75-pk versie

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Charly
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 19:59
306 heb ik als wagon naar gekeken, die schijnen op zich wel te blijven rijden. Alternatief zou ik zelf denk ik naar een gen 1 focus kijken. Net geen jaren 90 meer (denk ik?), maar ik ken meerdere mensen die die nog rijden (als wagon, maar ze zijn er ook als sedan), waaronder 1 benzine die inmiddels 4 ton op de klok heeft. Die rijden imo best okee, en waren toen wel echt een nieuw ontwerp dus wellicht ook net iets veiliger / comfortabeler dan vergelijkbare autos van die leeftijd.

Charly wijzigde deze reactie 09-05-2019 12:00 (32%)

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:47

Yucon

*broem*

Niet frans, maar wat dacht je van een civic sedan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 20-05 11:49
Er zijn tientallen keuzes. Is maar net wat je wil.

BMW 3 serie? 320i met 6 cilinder? Leuke auto voor de liefhebber. Kan natuurlijk ook met 4 cilinder.
Een e30 is lastiger te vinden en zijn momenteel in prijs aan het stijgen.

• DonJunior
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14:44
Yucon schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:04:
Niet frans, maar wat dacht je van een civic sedan?
Anders lees je het topic ook even voordat je reageert.. Staat letterlijk al 3x eerder genoemd. 8)7

OT: Subaru Impreza zou je ook kunnen overwegen
Maar auto's uit de jaren 90.. zeker Frans. .zou ik echt.. echt niet doen. Zeker niet als daily. Tenzij je een abo op de ANWB ofzo hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 21-05 10:49

Imprezzion

Ignis Sport & 206CC Tuned!

Nissan Primera P10 of P11 / P11-144 facelift van voor 2002 met een SR20DE 2.0 voor de P10 of een QG18DE 1.8 voor de P11. Onderdelen kosten niks en oerdegelijk en betrouwbaar maar wel Japanse roest bij de meesten. Je kunt ze ook makkelijk met normale km stand onder de €1500 vinden.

Ik heb ruim 50dkm plezier van m'n QG18DE P11-144 van 2000 gehad voor ik hem verkocht met 203000km voor m'n huidige Suzuki Ignis Sport :)

~ i7 7700K Delid @ 5Ghz 1.352v ~ Corsair H115i ~ MSI Z170A Gaming M7 ~ 16GB Corsair RGB @ 2700Mhz 11-14-14-35-350-1T ~ Aorus Xtreme RTX 2080 @ 2040Mhz / 8000Mhz ~ 4x Samsung 830/840/850 EVO 256/512GB SSD ~ Corsair 760T ~ XFX ProSeries 750W ~

• DonJunior
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14:44
Imprezzion schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 13:09:
Nissan Primera P10 of P11 / P11-144 facelift van voor 2002 met een SR20DE 2.0 voor de P10 of een QG18DE 1.8 voor de P11. Onderdelen kosten niks en oerdegelijk en betrouwbaar maar wel Japanse roest bij de meesten. Je kunt ze ook makkelijk met normale km stand onder de €1500 vinden.

Ik heb ruim 50dkm plezier van m'n QG18DE P11-144 van 2000 gehad voor ik hem verkocht met 203000km voor m'n huidige Suzuki Ignis Sport :)
SR20DET(T) bedoel je.. Dan heb je een leuke auto 8) (Sorry.. offtopic)

• Imprezzion
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 21-05 10:49

Imprezzion

Ignis Sport & 206CC Tuned!

DonJunior schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 13:12:
[...]

SR20DET(T) bedoel je.. Dan heb je een leuke auto 8) (Sorry.. offtopic)
Ik wou inderdaad mijn QG swappen voor een S14(a) SR20DET maar dat was wat erg prijzig voor een €1150 Primera waar de juiste vering en subframes ook niet onder zaten. Ben nu bezig met als daily een ongeblazen Ignis Sport 1.5 en als project een 206CC met 206GTI motor die een turbo krijgt als hij klaar is.

Oh, nog een goedkope optie: Opel Vectra van na '96. Niet al te zwaar, vrij luxe en super cheap in aanschaf.

~ i7 7700K Delid @ 5Ghz 1.352v ~ Corsair H115i ~ MSI Z170A Gaming M7 ~ 16GB Corsair RGB @ 2700Mhz 11-14-14-35-350-1T ~ Aorus Xtreme RTX 2080 @ 2040Mhz / 8000Mhz ~ 4x Samsung 830/840/850 EVO 256/512GB SSD ~ Corsair 760T ~ XFX ProSeries 750W ~

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20:12

Metro2002

Mind explorer

Mitsubishi Carisma, redelijk ruime auto met toch een bescheiden gewicht.

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

• ikt
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 15:52
Ik heb 'n jaar of twee dagelijks rondgereden met een Peugeot 306 SR uit '96, wat wel prima was te doen. Per kwartaal niet eens €100 in Brabant! Roest niet/nauwelijks, mechanische problemen vallen mee en onderdelen kosten niks.

Volgens mij is bij de 306 het enige grote probleem geweest dat ik een keer niet bewust was dat de radiateurfan kapot was, en niet door had hoe heet het ding werd totdat het STOP lampje ging branden, maar dat was volledig PEBSASW.

• 1nsane
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20-05 00:00
sigmundfreund schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 18:13:
Ik snap alleen de eis voor wegenbelasting niet zo gezien verschillen bij sedans eigenlijk gewoon tientjeswerk is. Dat kan in de aanschafprijs of 1 reparatie al in het niets vallen.

Budget blijft dan wel belangrijk, anders zeg ik kies een leuke E30.
Leuke e30 kost je al aardig wat centjes tegenwoordig

Adjust non olet

• sigmundfreund
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 23:14
1nsane schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 15:04:
[...]

Leuke e30 kost je al aardig wat centjes tegenwoordig
Maar dat maakt niet uit want budget is niet belangrijk :)

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 23:19
sigmundfreund schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 15:25:
Maar dat maakt niet uit want budget is niet belangrijk :)
Klopt, zolang het maximaal 4k is.

• hellum
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 17-05 15:22
RobinHood schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 18:21:
Een jaren-90 mobiel als daily driver hebben zou ik niet zomaar meer doen. Je praat dan over ontwerpen van 30 jaar, of meer, oud en dat merk je gewoon aan alles. Niet alleen veiligheid, ook het verbruik, comfort, wegligging, eigenlijk gewoon alles. Zeker als je een Saab uit 2003 bent gewend ga je een jaren 90 auto niet heel leuk vinden.

Lada Kalina is echt typisch jaren 90 qua techniek (monopoint injectie + 8 klepper). Zou dan zelf echt liever een Citroen BX / XM oid (veerbollen O+ ) kopen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
hellum schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:32:
[...]

Lada Kalina is echt typisch jaren 90 qua techniek (monopoint injectie + 8 klepper). Zou dan zelf echt liever een Citroen BX / XM oid (veerbollen O+ ) kopen.
Was ook niet geheel serieus dat idee :+ Lada's zijn echt best wel brakke auto's :P

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

• 1nsane
TheBrut3 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 15:40:
[...]

Klopt, zolang het maximaal 4k is.
Daar heb je niet snel een mooie e30 meer voor :-P

Adjust non olet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:07

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Carisma al een paar keer gehoord, dat is echt een leuke auto voor weinig met veel opties en relatief weinig wegenbelasting.

Ik had eerst een Carisma uit 1997, never nooit ingrijpend onderhoud hoeven doen.. het reed gewoon en alles zat er op dat je wilde.

Toen een Saab 9-3 Sport, maar die is een paar dagen terug door een vrachtwagen een kop kleiner gemaakt.

Twijfel nu zelf om weer terug te gaan naar die carisma, was echt een goed betrouwbare auto zonder opgeblazen(als in stevig) motor.

Appeltaart is lekker!

• auto660

auto660

AMD K6 for life!

Metro2002 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 13:26:
Mitsubishi Carisma, redelijk ruime auto met toch een bescheiden gewicht.
Dan zou ik toch liever voor de Volvo variant daarvan gaan, de S40. Die hebben een wat luxer interieur, de goede Volvo motoren en zijn nog genoeg verkrijgbaar tegen relatief lage prijzen. Voor rond de €3000 heb je een leuke aangeklede T4 met een redelijke kilometerstand. Voor rond de €1500 heb je al een leuk aangeklede 1.8 met een redelijke kilometerstand, je krijg wel waar voor je geld.

auto660 wijzigde deze reactie 09-05-2019 17:01 (11%)

XS4ALL mag niet verdwijnen, teken de petitie. The DFI magics are still whizzing around

Acties:
  • +3Henk 'm!

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:50
jor177 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:19:
[...]
Noem maar eens een auto die niet duur (<200€/kwartaal) is in wegenbelasting en ook nog wat voor 't oog kan bieden en niet Frans is.
Gezien de hoeveelheid informatie waar we het mee moeten doen stel ik je gewoon een Tesla voor, kost je precies €0/kwartaal aan wegenbelasting en is niet Frans!
jor177 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:24:
O shit deze gemist, dat wordt nog net lastig :F

assje wijzigde deze reactie 09-05-2019 17:13 (27%)

Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-

• Metro2002

Metro2002

Mind explorer

auto660 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 17:00:
[...]

Dan zou ik toch liever voor de Volvo variant daarvan gaan, de S40. Die hebben een wat luxer interieur, de goede Volvo motoren en zijn nog genoeg verkrijgbaar tegen relatief lage prijzen. Voor rond de €3000 heb je een leuke aangeklede T4 met een redelijke kilometerstand. Voor rond de €1500 heb je al een leuk aangeklede 1.8 met een redelijke kilometerstand, je krijg wel waar voor je geld.
De S40 is wel wat krapper en de motoren zijn hetzelfde ;)

• auto660

auto660

AMD K6 for life!

Metro2002 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 19:37:
[...]

De S40 is wel wat krapper en de motoren zijn hetzelfde ;)
Dat zal dan denk ik ook de trade-off zijn. De Carisma heeft een typisch jaren 90 interieur waar de S40 toch wel een wat moderner interieur heeft wat meer ruimte inneemt maar wel wat luxer is.

De Carisma gebruikt dacht ik de GDI motoren van mitsubishi, dit zijn redelijke motoren maar door de directe inspuiting wil het inlaatkanaal vaak helemaal dicht slibben.

De S40 is ook leverbaar geweest met een 1.8 GDI motor maar deze staat dus in vergelijking tot de Volvo blokken zelfs als problemenmotor bekend. Zelf ik heb een S40 uit 2001 (dus biased in mening) waar ik nu 2.5 jaar en 40.000km in heb gereden. Op een verroeste remleiding na heb ik er niks aan gehad buiten de slijtagedelen. Tot nu toe is het heel goedkoop en comfortabel autorijden geweest voor mij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 00:17
Ik had paar jaar gelegen ooit een Mazda 626 1.8 mee. Eerlijk gezegd, heerlijke auto, rijdt strak, remt goed, veel koppel door de 1.8 8v motor dus veel koppel bij lage toeren, redelijk zuinig, trekt goed mee met het verkeer en heel veel ruimte achterin en kofferbak voor een sedan. Had 3 koffers en 3 handtassen mee vanuit Schiphol en er lag al een gereedschapkist in en mijn werktas en nog ruimte over. Auto's worden meestal rond de 3 ton verkocht. Gaat niets stuk aan en zeer solide.
Ik vond de Mazda 323f en 323p echt super auto's. Ik heb ook met plezier in de 2 en 3 gereden.

itsalex wijzigde deze reactie 09-05-2019 19:58 (26%)

Hoe makkelijker het leven, hoe moeilijker het wordt

• Rob59
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
itsalex schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 19:56:
Ik had paar jaar gelegen ooit een Mazda 626 1.8 mee. Eerlijk gezegd, heerlijke auto, rijdt strak, remt goed, veel koppel door de 1.8 8v motor dus veel koppel bij lage toeren, redelijk zuinig,
Een 1.8 Mazda 626 is 16v. 90 Pk bij 5000rpm , 145 Nm bij 2500rpm.
Geen strepentrekker, wel erg soepel en zuinig.

• 1nsane
Wat te denken van een Mercedes 190 e?

Niet overdreven zwaar, 1190kg ofzo, 110 per kwartaal..

Ohja en rijd nog steeds al valt er een kernbom of alien invasie :)

Adjust non olet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Mind explorer

auto660 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 19:44:
[...]
De Carisma gebruikt dacht ik de GDI motoren van mitsubishi, dit zijn redelijke motoren maar door de directe inspuiting wil het inlaatkanaal vaak helemaal dicht slibben.

De S40 is ook leverbaar geweest met een 1.8 GDI motor maar deze staat dus in vergelijking tot de Volvo blokken zelfs als problemenmotor bekend. Zelf ik heb een S40 uit 2001 (dus biased in mening) waar ik nu 2.5 jaar en 40.000km in heb gereden. Op een verroeste remleiding na heb ik er niks aan gehad buiten de slijtagedelen. Tot nu toe is het heel goedkoop en comfortabel autorijden geweest voor mij.
De problemen met de GDI motoren zijn allang verleden tijd. Die werd veroorzaakt door oa zwavel wat vroeger in benzine zat. Dat zit al minstens 15 jaar niet meer in onze brandstof. Ik had de 1.8GDI motor heb er in elk geval altijd een zeer probleemloze auto aan gehad die enorm goed reed en de motor was echt een heerlijk blok die stil zijn werk deed met veel trekkracht onderin en een behoorlijk gunstig verbruik. 1 op 14 was echt geen enkel probleem en als je euro98 tankte (waar het blok voor gemaakt was) dan was 1 op 16 ook geen uitzondering.

Maargoed, een S40 kan ook, ik gaf alleen maar een optie waar TS ook naar kan kijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• auto660

auto660

AMD K6 for life!

Metro2002 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:25:
[...]

De problemen met de GDI motoren zijn allang verleden tijd. Die werd veroorzaakt door oa zwavel wat vroeger in benzine zat. Dat zit al minstens 15 jaar niet meer in onze brandstof. Ik had de 1.8GDI motor heb er in elk geval altijd een zeer probleemloze auto aan gehad die enorm goed reed en de motor was echt een heerlijk blok die stil zijn werk deed met veel trekkracht onderin en een behoorlijk gunstig verbruik. 1 op 14 was echt geen enkel probleem en als je euro98 tankte (waar het blok voor gemaakt was) dan was 1 op 16 ook geen uitzondering.

Maargoed, een S40 kan ook, ik gaf alleen maar een optie waar TS ook naar kan kijken.
Dat wist ik niet, zo leer je elke dag weer wat nieuws. Die gdi blokken zijn vooral op de snelweg erg zuinig door het lean burn programma. Een carisma is inderdaad ook een prima optie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RedDragon17
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 16:19

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

De S40 is zeker een goede optie, maar dan wel de eerste generatie pakken als je kan. Tweede generatie had meer technische problemen.

Zelf een Carisma uit 2001, wat een heerlijk ding. 183k op de teller toen ik em kocht, 800 euries, 1.8 gdi - 2 jaar geleden nu. Enige kosten waren nieuwe banden en de airco maar eens laten vullen (want dat was nog nooit gedaan) waar overigens geen lekken in waren gevonden.

Volgende maand maar eens het flexibele deel van de uitlaat laten vervangen (~150,-), want die komt de APK dit jaar niet meer door.

Oh ja, de gasveren waren lam van de achterklep: 10,- zelf vervangen in 3 minuten.

Geweldig fijne auto, rij 1 op 13 en WB in Brabant is 47,- per maand.

Doorgezakte stoelen kunnen wel een ding zijn bij de Carisma (2e hands), dus check even de onderkant bij eventuele aanschaf.

EDIT: Deze lijkt mij bijvoorbeeld prima qua km stand en zo op basis van de foto's hoef je alleen even een radio te scoren. Ik heb een originele van de sloop erbij gehaald, voor dat authentieke 2001 gevoel haha. Oh ja, ik zoek met een trekhaak erbij, maar dat kan natuurlijk ook zonder :-)

Zou wel de 1.8 gdi zoeken. <- Hoppa, genoeg keuze voor @jor177 & @LED-Maniak.

Jivebunny wijzigde deze reactie 10-05-2019 13:37 (37%)

Xiaomi Pocophone F1 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.6.6 | D: Ryzen 2600 16GB 3000mhz Vega 56 Nitro+ Acer 27" IPS 144hz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:40
jor177 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:37:
ben ik opzoek naar een sedan die lager is in de wegenbelasting.

Het liefst een Franse, Citroen BX en Xsara
BX en Xsara zijn beide hatchbacks, geen sedan, maar ok.

Als je het liefst Frans wilt: Xantia. Ja de hydraulische vering kan duur in reparatie zijn als er in het verleden slecht onderhoud aan gepleegd is maar het zijn verder oerdegelijke auto's.

Als Citroën liefhebber wil ik nog een keer een XM, maar onderdelen voor die auto's worden schaars.

FastFred wijzigde deze reactie 10-05-2019 13:45 (4%)

Everything that is, sprang from what was | iRacing Profiel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:32
Die Carisma is alles wat zijn naam niet is. Charismatish.

Maar hij is wel best wel vlot, ik heb er 30.000 km eentje gereden en dat was echt helemaal probleemloos. Met de 1.8 GDI. Inderdaad zakt de stoel nog weleens door (maar ook de niet doorgezakte stoelen zitten niet veel beter). En de mijne had last van elektrische ramen die na verloop van tijd niet meer wilden.

Ik heb die kar best mishandeld en er was nooit wat mee.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True