Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timotimo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:42
Ik zoek een?
ik ben op zoek naar een camera voor mijn vriendin. Zelf heb ik echt 0 verstand van camera's. Ik heb geprobeerd me een beetje in de camera wereld te verdiepen maar wordt er niet heel veel wijzer van.

Wat is je budget?
Ik zit te denken zo rond de 350/400 euro. voorkeur gaat ook uit naar een tweedehands omdat je hier vaak meer waar krijgt voor je geld.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik weet dat mijn vriendin houdt van foto's maken en dit nu doet op der mobile. De Camera zal veelal gebruikt worden voor vakantie foto's en close-up foto's van bijv. een vlinder.

Wat heb je zelf al gevonden?
Wat ik zelf heb gevonden is dat je voor zeker spiegel reflex camera's veel lenzen nodig heb om verschillende soorten foto's te maken. Zeker omdat mijn vriendin normaal nooit een camera gebruikt lijkt het me handig met een systeem camera te beginnen. but correct me if i'm wrong. Zo kwam ik bij de vraag en aanbod van tweaker een Olympus OM-D E-M10 Mark II tegen. Dit lijkt mij een goede begin camera.

Welke vragen heb je hier nog over?
Zouden jullie mij op weg kunnen helpen naar een goede camera. Waar je mooie foto's mee kan maken en vooral veel verschillende(landschap, close-up).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ik kan je niet een specifieke camera aanraden, maar ik kan je wel wat meer info geven.

Systeemcamera's en spiegelreflexcamera's hebben veelal hetzelfde sensor formaat en vallen daarmee in dezelfde "kwaliteitsklasse". Het enige verschil is hoe het beeld de viewfinder bereikt. Bij een spiegelreflex wordt het beeld via een spiegeltje weerkaatst naar de viewfinder en heb je dus een live beeld. Bij het maken van een foto klapt de spiegel omlaag/omhoog zodat het beeld op de sensor kan komen en vastgelegd wordt. Bij een systeemcamera wordt het beeld altijd door de sensor vastgelegd en geeft de viewfinder een digitaal beeld. Beide technieken hebben voor en nadelen die voor de gemiddelde amateur die "gewoon wat foto's wil maken" niet interessant zijn.

Wat veel belangrijker is om naar te kijken is of het wenselijk is om lenzen te wisselen. Zoals je al aangaf hebben systeemcamera's en spiegelreflexcamera's losse lenzen en heb je er meerdere nodig om zowel van dichtbij als van veraf te kunnen fotograferen. Dit is een gevolg van de sensor die in dergelijke camera's gebruikt wordt. Deze is vaak (een stuk) groter dan die van compactcamera's, waardoor ook de lenzen groter moeten zijn. In theorie is het misschien wel mogelijk om alles in 1 lens te stoppen, maar dat zal een onbetaalbaar en onhandelbaar geheel opleveren.

Er zijn ook compactcamera's die een grotere sensor combineren met een vaste lens. Het zoombereik is beperkter dan van de bovengenoemde camera's, maar waarschijnlijk nog wel ruim genoeg. De Sony rx100 is hiervan een mooi voorbeeld.

Je hebt ook compactcamera's met een ruim zoombereik, maar die hebben dan weer een kleinere sensor. De fotokwaliteit is dan niet perse beter dan van een beetje telefooncamera, maar de mogelijkheden zijn daarentegen wel weer ruimer.

Zelf ben ik begonnen met een compactcamera met een (voor die tijd) wat grotere sensor. Dit gaf mij veel mogelijkheden en heb er enkele mooie foto's mee gemaakt. Het was vooral een camera waarmee ik heb leren werken met de diverse instellingen. De eerder genoemde Sony rx100 is een klasse beter dan mijn eerste camera, dus ik denk wel dat daar veel plezier aan te beleven valt. Maar of het de beste keuze is, dat kan ik niet zeggen.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 08-05-2019 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:19

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Zoals @LA-384 al zegt, is er nog een categorie camera's die boven de smartphonecamera's en normale compactcamera's uitstijgt: de edelcompacts. Dat is niks anders als een term voor hoge(re) kwaliteit compactcamera's met een grote sensor. De reeds genoemde RX100-serie van Sony bijv. Of Panasonic's Lumix LX15. Je haalt hiermee het gemak van een compactcamera in huis, maar dan veelal met een betere (niet verwisselbare) lens en een grotere sensor. Dit soort camera's biedt veel houvast voor de beginnende fotograaf met automatische standen, maar heeft ook een uitgebreide range aan mogelijkheden om zelf in te stellen en te leren fotograferen. Ik zou dan ook eens in die categorie zoeken.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-09 22:42

Tahref

God bless you

Hoi timotimo. Leuk idee om iets speciaals voor je vriendin te kopen.
Wel 1 vraag. Weet je zeker dat je vriendin deze camera gaat/wilt gebruiken?
Voor veel mensen is het gemak van een mobiel een grotere waarde dan de kwaliteit die een andere camera brengt.
Een andere optie zou ook kunnen zijn een mobiel te kopen die betere foto's maakt dan degene die zij nu heeft. In ieder geval veel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@timotimo Dit topic past beter in Foto & Video Aankoopadvies; die kant op geschoven dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
Op dpreview worden op dit moment de Canon 200D, de Olympus D E-M10 Mark III, de Canon M100, en Sony A5100 aangeraden.
https://www.dpreview.com/...est-cameras-for-beginners

De Canons staan bekend om hun gebruiksgemak en ze hebben de Feature Assistance modus die op een duidelijke manier uitleg geeft over de verschillende standen van de camera (als ze op zo een sportstand of portretstand staat, je vriendin kan de camera natuurlijk ook altijd op volledig automatisch laten). Misschien dat dat helpt voor bij een keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-09 11:48
Gezien de toepassing zou ik in elk geval voor een zo klein mogelijk toestel gaan en met goede connectie mogelijkheden naar je telefoon.

De Olympus OM-D E-M10 Mark II is al aan de grote kant, ik zou meer kijken naar een toestel wat ze in haar normale "handtas of wat ze ook gebruikt" kan mee nemen.

Een aantal goede opties zonder verwisselbare lenzen:
- RX100
- Lumix LX15

Met verwisselbare lenzen:
- Sony A5100
- Sony a6000
- Canon m100

Voordeel met de verwisselbare lenzen is dat er wat meer doorgroei mogelijkheden zijn als ze enthousiast word.

Alle bovenstaande toestellen zullen voldoen aan de eisen, in dit geval zou ik de Canon m100 adviseren. Deze is makkelijk in gebruik door het touchscreen en koop je nieuw voor €350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01-10 18:37
Ik zou in het geval van de topic starter geen camera met verwisselbare lenzen aanraden maar een goede compact camera met macro en tele mogelijkheid zoals een Panasonic lumix TZ100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-09 18:46
JoStad schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 13:42:
Ik zou in het geval van de topic starter geen camera met verwisselbare lenzen aanraden maar een goede compact camera met macro en tele mogelijkheid zoals een Panasonic lumix TZ100.
Ik sluit me bij dit advies aan. Een absolute beginner moet niet met verwisselbare lenzen gaan werken. Vooral de spiegelreflexcamera's en de grotere systeemcamera's zoals de Sony A7 en A7R serie zijn voor iemand die in het pretpark met de familie kiekjes schiet te groot en bieden eigenlijk teveel van het goede. Bovendien raad ik (ik ben zelf hobbyfotograaf) aan om als je voor een DSLR gaat je ook te verdiepen in fotografie. Bijvoorbeeld door ook op de M-stand te leren fotograferen. Idealiter heb je daarvoor DSLR nodig die niet in de instapklasse zit. Ik heb zelf sinds 2014 een Nikon D7100 met een Nikkor 16-85 VR II lens + een Tamron 70-200 lens. Sinds eergisteren heb ik voor erbij een Sony RX100 mark III. Dat is een fijne combi, de Nikon heeft voor bijna alles een aparte knop waardoor ik de camera in die 5 jaren goed heb leren kennen en prachtig op de M-stand kan schieten. Dan stel je dus de ISO, sluitertijd (S), diafragma (F), het scherpstelpunt en de witbalans handmatig in. Overigens maak ik wel gebruik van autofocus in veel gevallen (als het snel moet, bijv. sport, beweging). Instap DSLR's hebben niet voor alles een aparte knop, dus in de M-stand fotograferen is niet praktisch. Die camera's zijn met name voor beginners. Maar terug te komen op de absolute beginner met 0 verstand: NOOIT aan verwisselbare lenzen beginnen, in de nabijheid van bijv. water of zand mag en kan je lenzen niet verwisselen. Op het water kan nog, body moet je dan naar je toe houden of niet naar het water. Op het strand NOOIT wisselen met lenzen, grootste fout. Zand stuift, dat gaat in de body, krijg je er heel moeilijk ooit weer uit. Gaat schuren op de spiegel, drama! [edit: de spiegel alleen voor spiegelreflex natuurlijk!] Daarom moet een absolute beginner met 0 verstand niet aan verwisselbare lenzen beginnen.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crobo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 11:54
Ook ik ben opzoek naar een camera voor mijn vriendin. En ook ik heb 0 verstand van camera's net als de topic starter.

Na het lezen van de reacties heb ik de Canon M100 inclusief een 15-45MM IS STM lens besteld. Hopelijk morgen al in huis

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindcrimeNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-06 11:31
@crobo: Waarom heb je dan niet dit gelezen? "Ik sluit me bij dit advies aan. Een absolute beginner moet niet met verwisselbare lenzen gaan werken."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:17

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

MindcrimeNL schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:48:
@crobo: Waarom heb je dan niet dit gelezen? "Ik sluit me bij dit advies aan. Een absolute beginner moet niet met verwisselbare lenzen gaan werken."
Waarom niet? Ik vind dat een beetje een BS-redenatie. Ik ben ooit begonnen met een EOS 300D met kitlens en ben van mening dat iemand zelf wel de afweging kan maken of 'ie wel of niet met verwisselbare lenzen gaat werken of liever een compact heeft.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvA58
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-09 20:11
Als je een goede 2e hands camera voor dat geld wil hebben inclusief lens en accu dan raad ik je eerst en vooral de echte vakhandelaar aan. Ga naar een winkel in je eigen omgeving. Koop niet op het internet want je weet dan niet wat je krijgt. Wat je verder in de winkel moet vragen is het aantal Clicks dat de camera al heeft gemaakt. Die kan elke winkel zo via internet opvragen door een recent gemaakte opname naar een speciale site te uploaden. Kijk de camera goed na op gebruikers sporen en vooral de lens. Bij een spiegelreflex ook de achterzijde van de lens. Ga voor de bekendere merken. Canon, Nikon, Sony, Fuji.
Maak in de winkel een test opname en laat die naar je email adres sturen. Bekijk de foto thuis of in de winkel op groot scherm. Als er veel vuil op de sensor zit dan de camera niet nemen. Dat kun je zien als je de foto stevig uitvergroot op je beeldscherm. Vraag bij aankoop om tenminste 3 maanden garantie. Een half jaar is beter. Dat hangt af van de prijs en het merk camera.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crobo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 11:54
MindcrimeNL schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:48:
Ow daar keek ik niet zo erg naar. Het was niet zo dat ik dacht "hey ze kan er over een jaartje een andere lens op gooien". Als ze fotografie nog leuker gaat vinden dan nu, dan zullen we wel een DSLR o.i.d. halen denk ik. Het leek me een goede basis/allround camera. Ik zat ook nog te kijken naar de Sony Alpha A5100. Beide kosten 350 euro. Dat is op dit moment echt hetgeen ik maximaal wil uitgeven.

Ze is pas zaterdag jarig dus ik heb nog tijd om de camera te wisselen mochten jullie echt een andere (betere) aanrader hebben voor een beginner.

[ Voor 3% gewijzigd door crobo op 28-05-2019 18:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:06
Als je verwacht dat ze redelijk serieus wil gaan fotograferen, dan is dat een prima set om mee te beginnen. Ik ben het dan ook absoluut oneens met de stelling dat beginners geen verwisselbare lenzen zouden moeten gebruiken.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Pagina: 1