GraviTrax (Ravensburger) knikkerbaan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goosebirdy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:43
Iemand hier ervaring met GraviTrax van Ravensburger?
Het leek mij leuk en ik heb bij uitkomen (vorig jaar) de basisset gekocht en nooit serieus wat mee gedaan en juist afgelopen weekend met mijn dochter een baan nafgemaakt vanuit het bijgesloten boekje, wat we beide erg leuk vonden. Nu zijn er voldoende uitbreidingen die ik best wil uitproberen, maar ik mag me wel eens vermaken met Lego en verzamel modeltreinen (Marklin) dus voordat ik teveel geld ga uitgeven aan nog eens iets anders wil ik weten of GraviTrax door anderen ervaren wordt als iets wat leuk blijft of dat na een paar dagen de doos alweer dichtblijft.

Andere ervaringen hoor ik dus graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Goosebirdy schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:49:
wil ik weten of GraviTrax door anderen ervaren wordt als iets wat leuk blijft of dat na een paar dagen de doos alweer dichtblijft.

Andere ervaringen hoor ik dus graag.
Ik heb Gravitrax nu een paar keer gespeeld bij een maat van mij, die meerdere keren de basisset heeft gekocht (volgens mij 3 basissets). Mijn ervaring met het spel is tot nu toe vooral dat er niet veel verschillende mogelijkheden zijn. De mogelijkheden die er wel zijn, vind ik verrassend goed uitgewerkt.
In de basis werkt GraviTrax natuurlijk op basis van de zwaartekracht. Door de baan licht hellend te maken, zorg je ervoor dat de kogeltjes beginnen te rollen en door middel van de speciale delen (katapult, looping, etc) kun je de kogel extra versnellen, een looping laten maken of bijvoorbeeld door een gat laten vallen.
Ik merk daarbij dat je vooral heel creatief moet kunnen denken om verschillende banen te kunnen creëren. Ikzelf zou een tweede keer al snel een soortgelijke baan bouwen als ik de eerste keer zou hebben gedaan. Dit wordt versterkt door het feit dat je de baan bouwt op het spelbord dat Ravensburger meelevert. Je hebt dus fysieke grenzen waarbinnen je je baan moet bouwen.
De maat van mij is hierin veel creatiever van geest en vindt het geweldig om steeds weer nieuwe banen te proberen/ontdekken. Het feit dat hij meer dan 1 basisspel (en dus ook meer dan 1 spelbord, meerdere loopings en meerdere katapulten) heeft speelt hier natuurlijk ook mee. Ook denk ik dat het voor kinderen een heel mooi spel is om de creatieve geest te ontwikkelen en komt er natuurlijk een stukje natuurkunde om de hoek kijken, dmv de zwaartekracht, versnelling, etc.

Hoeveel geld je hieraan uit wilt geven is uiteraard je eigen keuze. Eerlijk gezegd zou ik dit spel slechts een paar keer spelen, door de beperkte mogelijkheden, maar haalt mijn maat hier wel veel spelplezier uit. Dat is dus een kwestie van smaak.
Door de technische (en soms kleine) onderdelen is het spel niet geschikt voor kleine kinderen.
Wat je ook zou kunnen doen is Marktplaats afspeuren. Ik heb in ieder geval de basisset daar al een paar keer langs zien komen.

In ieder geval veel speelplezier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• livingtale
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09-2021
GraviTrax is inderdaad een fantastisch knikkerbaan systeem.
Ik ben al jaren een liefhebber van knikkerbanen, en heb ze met verschillende systemen gebouwd, bijvoorbeeld Spacerail en Hubbelino (op basis van Duplo).
GraviTrax springt er echter voor mij uit.
Het is technische redelijk eenvoudig te construeren en de herbouwbaarheid is enorm groot. Zeg maar onbeperkt.
Accepteer je de technische beperkingen, dan blijf je bouwen en construeren.
Er komen ook steeds meer gimmicks beschikbaar en er zijn al veel 'fanaten' die met 3d printers nieuwe dingen bedenken en maken.

Dit is een voorbeeld: mijn nieuwste bouwsel + 3d toevoegingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MowOkr-emue0PAc_hZwg91Ohys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGBDSU9n8OF49YXv26cuuWk1.jpg?f=fotoalbum_large

Als volwassene moet je eigenlijk wel beginnen met een XXL doos, bij voorkeur zelfs 2.
Voor kinderen kun je met minder al snel heel goed instappen.
Kinderen vanaf een jaar of 5 kunnen prima er mee aan de slag.
Maar als volwassene bouw je natuurlijk banen die voor het veel te complex zijn.
Het mooie is dat beide elkaar in het geheel niet in de weg zitten.

Ook de herbouwbaarheid is groot!
Ik zelf heb een notatieschrift daarvoor gemaakt omdat ik zelfs het herbouwen van mijn bouwsels een leuke uitdaging vind.

Een andere uitdaging is het jezelf stellen van doelen, en het oplossen van problemen die je (daarbij) tegenkomt.

Mijn behoefte om daarover met anderen ervaringen uit te wisselen was groot.
In Nederland is er niet een Forum, maar wel in het Engels.
Omdat het slecht vindbaar is hier de link er naartoe:

GraviTrax Forum:

https://www.reddit.com/r/GravitraxTracks/

rein van der meij