Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GIBSS
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:41
Hi!

Ik ben bezig met een oude build te 'repareren'. Hier zit een HDD met windows 7 in en veel belangrijke programma's en bestanden. Het liefst koop ik een nieuwe HDD/SSD, installeer windows 10 hier op en plug ik, wanneer ik het nodig heb, mijn oude HDD in het mobo , unplug de SSD en boot ik windows 7 vanaf de oude HDD.

Een dual boot is uiteraard mogelijk, maar ik begrijp dat ik dan wel mijn oude HDD moet formatteren en dat is iets wat ik in dit geval dus liever niet wil i.v.m. programma's/projecten.

Ik dacht in de eerste instantie dat dit mogelijk zou zijn, maar ik lees nu veel over conflicten tussen windows 10 en windows 7. Ik lijk ook niet mijn exacte vraag te kunnen vinden op google/tweakers, dus ik hoop dat een tweaker mij hier mee kan helpen :)

Thanks.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
Als je geen dual boot wilt: kijk eens naar wisselframes voor hdd's
Data schijf zou je dan gewoon kunnen laten zitten, alleen de Os wisselen.

https://www.google.com/se...10j0i22i10i30.w7Cme-5Tm4Q

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:29
Misschien zit ik er naast, maar begrijp ik dat deze belangrijke programma's en bestanden op slechts 1 HDD staan?
Buiten je vraag zou ik je dan van harte aanbevelen om een backup te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:01
Kan je niet gewoon W10 installeren op een nieuwe SSD/HD en vervolgens je oude HD aan koppelen, data die je wil bewaren overzetten en klaar? Je hoeft niet te booten in W7 om bij die bestanden te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk even uit de box.

Ik gebruikte dit om een schijf onbereikbaar te maken.
Maar in jou geval kan je 2 knoppen gebruiken.

1 voor a
1 voor b

Druk b in en Windows 3.11 werkt. Sluit af en druk eerst op b en dan op a en windows 10 werkt.

Of een schakelaar die bij indrukken de 1ne schijf stroom geeft.
En bij uitdrukken de 2de schijf van stroom voorziet.

Misschi n een idee

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2019 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GIBSS
@FoxLenny Dat is een optie, maar het gaat niet zozeer om de bestanden, maar meer om programma's die geinstalleerd zijn op die oude harde schijf. Ik zal niet in details treden maar die harde schijf en programma's, opties en projecten zijn mij erg veel waard, maar het draait allemaal op windows 7 en dat is niet te doen meer anno 2019.

Het liefst zou ik dus gewoon willen dat ik een nieuwe SSD koop en daar windows 10 op zet en als ik dan bij mijn oude projecten wil, sluit ik gewoon de oude HDD en boot windows 7, alsof er niets is veranderd aan de pc. Ik zit een beetje in een vreemde situatie nu, die computer is prima (i7 en decent GRAKA), maar staat nu stof te happen en gaat 1 a 2 keer per jaar aan om bij oude projecten te komen. Met windows 10 er op kan ik hem weer gebruiken voor dagelijks gebruik en gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GIBSS
@Emielvanputten Ik ga mij hier even in verdiepen, thanks voor je input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:24
Ik zou gewoon een (goede) bootmanager gebruiken en aparte partities gebruiken voor Windows 7 en Windows 10?
Veel artikelen over te vinden, bijvoorbeeld:
SchoonePC: Een multiboot systeem opzetten
Ik zou eerst de Windows 7 van de oude HDD clonen/migreren naar de nieuwe SSD ( dan heb je ook alvast een extra backup!).
Dan kan je mooi experimenteren/testen met alles upgraden naar Windows 10 of windows 10 apart erbij installeren met behoud van de oude Windows 7 (eventueel partitie verkleinen met partitie tool).

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 08-05-2019 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:45
Of wat is er mis aan een nieuwe HDD/SSD met Windows 10 en een bestaande HD met Windows 7 gewoon beide aansluiten zonder bootmanager?
Je kunt toch immers in de BIOS de juiste bootvolgorde bepalen en die vastleggen tot de volgende keer?
De ene keer van het ene device (Windows 10) en de andere keer het andere device (Windows 7) ....

En bij mijn weten installeer je een bootmanager gewoon op een harddisk zonder die daarbij te moeten formatteren:
- je hebt een harddisk of SSD waarop zowel Windows 10 als Windows 7 met alles daar omheen gemakkelijk passen.
Als voorbeeld een harddisk van 2 TB, waarbij je voor elke Windows versie met programma's en data 1 TB nodig gaat hebben.
- als je begint met Windows 7 op de harddisk, laat je die gewoon staan, je verkleint die 2 TB partitie met een partitiemanager (bv. GParted) naar 1 TB om ruimte vrij te maken en je maakt een nieuwe primaire partitie aan van 1 TB om Windows 10 op te installeren.
- dan installeer je Windows 10 op die tweede partitie en zet daar overheen een partitiemanager om bij opstarten te kiezen voor de juiste partitie = juiste Windows.

Backups hebben is in elk geval wel aan te raden.

[ Voor 60% gewijzigd door Renault op 08-05-2019 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ik weet niet welke windows je hebt, maar wanneer je 10 pro hebt, zou je je windows 7 installatie kunnen converteren naar een virtual machine en vanuit hyperv kunnen draaien. Anders kun je hetzelfde met vmware, al is dat dan wat duurder.

Ik draai windows 7, 2012r2, 2016, macOS, centos en ubuntu in vm op mijn windows 10 bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
GIBSS schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:14:
@FoxLenny maar staat nu stof te happen en gaat 1 a 2 keer per jaar aan om bij oude projecten te komen.
Ik had er overheen gelezen, maar voor die enkele keren per jaar kan je m net zo goed handmatig even aansluiten/omswitchen.
Wel een goede backup maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bedenk je ook dat de initiele gedachte niet klopt. Als jij na een half jaar windows 7 boot omdat je dat "even" nodig hebt, gaat dat ding eerst updates bijwerken, naar virussen scannen en want diens meer zij. Zeker met een HDD heb je dan het eerste uur een prutperformance.

Verder zou ik willen weten of je op win7 echt specifieke programma's hebt die niet onder win10 zouden werken. Want anders kun je ook gewoon alleen de data overzetten. Of die HDD in een externe USB casing hangen, desnoods in of aan je NAS. Wil je echt de hele installatie behouden dan kun je ook nog overwegen om je fysieke machine naar een VM te converteren. Die kun je dan vanaf je SSD starten IN je windows 10 omgeving.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GIBSS
@The_Doman Maar, dan moet ik wel formatteren? of begrijp ik dat verkeerd? Over dat handmatig switchen, dat was precies de bedoeling en ik dacht dit geen enkel probleem zou opleveren, maar blijkt dat windows 10 bepaalde dingen overwrite?

@Renault Dit zou wel eens kunnen werken, alleen hoef ik niet met partities te werken denk ik?

@The Eagle Dat ik een paar uur een prut pc heb, neem ik dan voor lief. Die programma's zouden wel kunnen werken op windows 10, maar de omzet naar windows 10 en zorgen dat alle oude projecten kunnen worden geopend zoals ze in windows 7 destijds zijn gemaakt, is niet te garanderen en dat kan erg desastreus zijn. Die projecten zijn gemaakt met nu verouderde plugins en als ik die plugins weer overnieuw zou downloaden, zijn ze niet meer compatible met het oude project (misschien wel, misschien niet). Die virtual Machine optie spreekt mij ook heel erg aan.

ik ben gewoon erg bang dat ik te simpel denk en dat ik straks met een HDD met oude projecten zit die niet meer kan booten. De bestanden terug krijgen is natuurlijk geen probleem, maar dan verlies ik alle programma's/plugins/projecten value's en settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wellicht als je nou aangeeft om welke programma's, plugins en projecten het gaat, dat we beter mee kunnen denken. In MS project heb je projecten, maar ook in bijvoorbeeld Cubase (muziekproducing). En niet alles laat zich even makkelijk virtualiseren, maar omgekeerd hoeft er ook niks tegen draaien onder win10 te zijn. Los van de effort die het kost om het werkend te krijgen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
The Eagle schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 19:53:
Bedenk je ook dat de initiele gedachte niet klopt. Als jij na een half jaar windows 7 boot omdat je dat "even" nodig hebt, gaat dat ding eerst updates bijwerken, naar virussen scannen en want diens meer zij. Zeker met een HDD heb je dan het eerste uur een prutperformance.
Bij Windows 7 kan je nog gewoon zelf bepalen of je de updates automatisch wil downloaden/installeren, ook zijn de updates niet zo ingrijpend als bij Windows 10, dus dat zal echt geen issue moeten zijn.
GIBSS schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:17:
@The_Doman Maar, dan moet ik wel formatteren? of begrijp ik dat verkeerd? Over dat handmatig switchen, dat was precies de bedoeling en ik dacht dit geen enkel probleem zou opleveren, maar blijkt dat windows 10 bepaalde dingen overwrite?..
Ik ben gewoon erg bang dat ik te simpel denk en dat ik straks met een HDD met oude projecten zit die niet meer kan booten. De bestanden terug krijgen is natuurlijk geen probleem, maar dan verlies ik alle programma's/plugins/projecten value's en settings.
Clonen, partitioneren, formatteren , het hangt er maar vanaf wat je wilt gaan doen natuurlijk
Softwarematig Windows installaties schakelen via een bootmanger kan allemaal prima, maar vergt wel de juiste kennis van zaken. Een foutje is zo gemaakt met kans op verlies van data.
In jou geval zou ik in ZEKER de oude HDD met Windows 7 intact / als backup houden.
Een eenmaal goed cutomized/tuned Windows installatie wil je niet zomaar kwijt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:45
Zonder separate primaire partities kan je zonder Virtual Machines en zonder bootmanager geen twee verschillende Windows operating systemen op één fysiek medium afwisselend installeren en voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:24

World Citizen

FreeReef.nl

Is het geen idee om je oude HDD naar een VM om te zetten, die tijdelijk ergens anders op te slaan en je oude HDD dan te voorzien van W10. Om daar dan een VM in te draaien van je oude W7?

(ow wacht credits aan @The Eagle :) Die was eerder)

[ Voor 13% gewijzigd door World Citizen op 10-05-2019 08:58 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GIBSS
Ik ga morgen het e.e.a. proberen. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Let op, het kan lastig worden op het moment dat je Windows 10 in UEFI-mode installeerd, en Windows 7 als een klassieke boot met MBR; etc...
Pagina: 1