iMac 2013 refurbishen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1209102

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een iMac uit 2013. Begint wat trager te worden en soms loopt ie ook wel eens vast.
Nu kun je overal refurbished kopen. maar kun je je eigen iMac ergens laten "refurbishen"?
zodat ie weer als nieuw is?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Refurbishen is een hippe marketingterm waar geen duidelijke definitie voor is. In geval van een iMac zou ik adviseren om stofnesten te verwijderen en een doek er overheen. Misschien dat je nog wat aan het geheugen en HDD/SSD kunt upgraden en de koelpasta vervangen. Iedere gemiddelde computerboer kan dit volgens mij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-07 20:32
Heb je hem al eens (uiteraard na een degelijke backup) compleet leeggemaakt en opnieuw geïnstalleerd?

MacOS is aardig robuust maar eens in de 4 of 5 jaar moet ik dit wel eens doen. Ik heb zelfs wel eens rare symptomen gehad die leken te wijzen op hardware-problemen, die als sneeuw voor de zon verdwenen na een her-installatie.

Verder zou je kunnen kijken naar hoeveel RAM hij heeft en of hij al een SSD heeft en dit eventueel vergrote / vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:17
Geheugen uitbreiden naar Max.
Ssd bestellen

NIEUWE install van Mac os doen. Dus geen image

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickvdwaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-07 10:01
jantje112 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 10:23:
Geheugen uitbreiden naar Max.
Ssd bestellen

NIEUWE install van Mac os doen. Dus geen image
Voordat je dit soort dure aankopen doet, even backup maken en een verse installatie van macOS uitvoeren. Mocht hij dan nog steeds langzaam zijn dan kan je dit soort aankopen overwegen of een nieuwe macbook aanschaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jantje112
Nickvdwaal schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:28:
[...]

Voordat je dit soort dure aankopen doet, even backup maken en een verse installatie van macOS uitvoeren. Mocht hij dan nog steeds langzaam zijn dan kan je dit soort aankopen overwegen of een nieuwe macbook aanschaffen.
Een SSD kost je 4 tientjes, daar ga je toch niet meer een ouderwets "hard" schijfje voor gebruiken..

En vervolgens adviseer je dan een nieuwe macbook.. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door jantje112 op 14-05-2019 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-07 22:05
rvanpruissen schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 11:29:
Refurbishen is een hippe marketingterm waar geen duidelijke definitie voor is. In geval van een iMac zou ik adviseren om stofnesten te verwijderen en een doek er overheen. Misschien dat je nog wat aan het geheugen en HDD/SSD kunt upgraden en de koelpasta vervangen. Iedere gemiddelde computerboer kan dit volgens mij...
Niet iedere computerboer durft het aan om de "slimline" iMac open te halen. Dit weet ik doordat ik vaak voor verschillende bedrijven dat werk uit handen neem. Als je er meerderen per week doet, is het ineens niet zo moeilijk meer :)

Maar stofvrij maken, SSD upgrade en eventueel extra geheugen maak je je iMac al veel sneller mee. De meesten hebben genoeg aan 8GB geheugen. Vervangen in dit model is wel de hele inhoud uitbouwen, dus ben je wel even zoet mee.

Wel altijd een nieuwe MacOS installatie doen.
En plak het scherm NOOIT vast met universele tape, maar gebruik de daarvoor bestemde plakstrips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Kortom, stuur John een PB en geniet nog jaren van je iMac :)

Overigens hier een 2007 iMac met ssd en 3gb geheugen, werkt prima voor veel klusjes.
Pagina: 1