Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouriZ
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-05-2024
Hoi allemaal,

Ik wil de HDD in mijn Asus R556L laptop vervangen voor een SSD. Na wat speurwerk op internet lijkt dit een redelijk eenvoudig klusje te zijn (correct me if I'm wrong) en wil dit dus zelf doen om wat geld in de zak te kunnen houden. Nu twijfel ik echter over welke SSD kaart ik moet aanschaffen, ik twijfel tussen de Samsung EVO 860 Evo 250 GB 2.5 inch en de WD Blue 3D NAND 500 GB 2.5 inch (ik sta open voor alternatieven). Deze passen namelijk in mijn budget van plusminus 75 euro (excl. aanschaf SATA / USB adapter). Volgens mijn onderzoek zouden deze beide moeten passen in mijn laptop (correct me if I'm wrong). Verder zijn ze qua specs behoorlijk vergelijkbaar voor zover ik kan oordelen, alleen is de WD naar verhouding (gezien zijn grotere opslagcapaciteit) aanzienlijk goedkoper. Mijn vragen zijn dan ook:
1) Hoe is dit prijsverschil te verklaren en/of zijn er misschien toch verschillen tussen deze (bijvoorbeeld ten aanzien van kwaliteit)?
2) Passen beide SSD's in mijn laptop (just to be sure)?
3) Heb ik nog andere zaken nodig naast de SSD schijf en de SATA / USB adapter (bijv. montagebeugel)?
4) Kan ik de SSD ook naast (dus als aanvulling) op mijn HDD plaatsen?

Dus samenvattend:

Ik zoek een?
SSD ter vervanging (of eventueel aanvulling) van mijn HDD

Wat is je budget?
75 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Samsung EVO 860 Evo 250 GB 2.5 inch
WD Blue 3D NAND 500 GB 2.5 inch
...of een alternatief

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Asus R556L laptop

Alvast bedankt!

Groet, YouriZ

Beste antwoord (via YouriZ op 08-05-2019 13:35)

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:40
SSD is inderdaad relatief makkelijk te vervangen bij dat model. Je moet wel via het toetsenbord de laptop in. Neem de tijd, doe kalm aan en kijk een disassembly video. YouTube: Asus R556L Disassembly

Montagebeugel is niet nodig, beide SSD's passen. Er zit nu een 2.5" HDD in.
Je zou je CD speler kunnen vervangen door een HDD caddy. Dan kan je dus 2 schijven plaatsen in totaal, maar dit gaat ten koste van je cd speler.

Bij de Samsung betaal je voor het merk, en de theoretische hogere snelheid. Oftewel, ga voor de grootste. In dit geval de WD, maar de Crucial MX500 is ook goed.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Correct me if i'm wrong. Maar het maakt in de praktijk geen moer uit. Doe wat je het beste uitkomt. In mijn geval zou ik voor de grootte gaan. (correct me íf i'm wrong

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:40
SSD is inderdaad relatief makkelijk te vervangen bij dat model. Je moet wel via het toetsenbord de laptop in. Neem de tijd, doe kalm aan en kijk een disassembly video. YouTube: Asus R556L Disassembly

Montagebeugel is niet nodig, beide SSD's passen. Er zit nu een 2.5" HDD in.
Je zou je CD speler kunnen vervangen door een HDD caddy. Dan kan je dus 2 schijven plaatsen in totaal, maar dit gaat ten koste van je cd speler.

Bij de Samsung betaal je voor het merk, en de theoretische hogere snelheid. Oftewel, ga voor de grootste. In dit geval de WD, maar de Crucial MX500 is ook goed.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:36
Geen van tweeen. Voor minder dan de Samsung heb je een ssd met 2x zoveel capaciteit. Daar heb je veel meer aan. Verschil in opgegeven snelheden ga je nooit iets van merken.

[ Voor 5% gewijzigd door Uszka op 08-05-2019 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 11:21

HKS-Skyline

Vroooom ?

Uszka schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 10:53:
Geen van tweeen. Voor minder dan de Samsung heb je een ssd met 2x zoveel capaciteit. Daar heb je veel meer aan. Verschil in opgegeven snelheden ga je nooit iets van merken.
Dat zijn alle 3 zeer trage SSD's (uiteraard wel een stuk sneller dan de oude HDD) met goedkoop en minder betrouwbaar NAND. Ik zou voor de samsung kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:17

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Vergeet deze niet: pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB

Volgens mij is dat gemiddeld gezien de beste keuze.

Vergelijking: https://tweakers.net/pric...9;768525;1306502;1047673/

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 07:20

Praetextatus

the dutch_paki

Eens, dit is een van de betere SSD's. Overigens de SSD's aangehaald door @Uszka zijn ook gewoon goed. Voor de gemiddelde gebruiker zijn ze snel genoeg en ook betrouwbaar genoeg.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouriZ
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-05-2024
Oké, dankjullie wel allemaal voor de reacties, daar kan ik wat mee! Ga de Crucial MX500 2.5" 500 GB meenemen in mijn afweging, de Samsung laat ik sowieso liggen, ga liever voor meer opslagcapaciteit als het verschil tussen beide zo gering is.
Pagina: 1