Toon posts:

Hulp nodig bij schakeling; 3 dozen, 1 lamp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap de aangelegde bedrading door vorige bewoner niet geheel en krijg de lamp momenteel niet geschakeld vanuit 2 (of 3) plaatsen.
Situatie
Doos 1 (zit wisselschakelaar):
S1
S2
Null
Fase

Doos 2 (zit wisselschakelaar):
S3
S4
Null
Fase

Doos 3 (zit dubbele wisselschakelaar)
S1
S2
S3
S4
S5
S6

Centraal doos
Doorlus S1
Doorlus S2
Doorlus S3
Doorlus S4
S6 (gaat naar lamp)

Ik kan helaas geen extra draden trekken ivm volledig vol zittende centraal doos.
Wrs lukt het wel om de doorlussen te veranderen.
In doos 1 of 2 zit dus 1 zwarte draad te weining om deze 2 direct te gebruiken..

Alle reacties

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:24
Snap ik het goed dat je 1 lamp wilt bedienen met drie verschillende schakelaars? Dus een hotelschakeling (officieel het dat overigens een wisselschakeling) met 3 schakelaars.

Ik heb onderstaand plaatje van een andere website gejat, die geeft aan hoe het zou moeten. Je hebt dus 2 wisselschakelaars en een kruisschakelaar nodig.

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/afb/topic08408/hotel_schak.gif

Ik krijg helaas geen soep gemaakt van je uitleg hoe het nu zit. Wellicht kun je het uittekenen en dan kan het worden vergeleken met de soll-situatie van het plaatje?

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:53
Zo te zien twee wisselschakel circuit om twee verschillende lampen te schakelen, doos 1 en 2 een combi met niet geaarde wcd?

Door 3, zitten daar 6 draden in één buis?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Zoals @Tens al zegt; dit lijkt meer op twee wisselschakelingen voor twee verschillende lampen.

Die nul gebruik je normaal niet bij de schakelaars.