Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Een degelijk workstation voor €1000–1250 (excl. SSD/HDD)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JumperJack
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-11 23:33
Mijn huidige desktop is een zelfbouw uit 2009. In de tussentijd heb ik 'm af en toe geupdate, en daar zou ik in principe voor open blijven staan, maar voornamelijk moederbord (nog een LGA1366 socket), processor en voeding zijn inmiddels wel aan vervanging toe. En ik denk dat als ik daar begin, ik beter alles gelijk mee kan nemen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De desktop is puur voor werk, dus geen gaming. Ik ben ontwerper, dus ik werk met name met Adobe en GIS software (nauwelijks video of 3D). Mijn voornaamste punt is dat ik de viewport zo soepel mogelijk wil laten werken: dus zo weinig vertraging bij het bewerken van zeer complexe vector-bestanden in Illustrator, het verwerken van batches met zware foto's in Photoshop, en het snel renderen en exporteren van gigabytes aan shapefiles in ArcGIS.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik probeer de kosten wat te beperken en heb een maximum van pakweg €1000–1250 (zonder SSD/HDD). Maar mocht het echt nodig zijn, is het budget rekbaar.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Intern heb ik een reeks Samsung SSD harde schijven die ik sowieso over wil zetten. Verder heb ik geen componenten om over naar huis te schrijven. Randapparatuur heb ik ook allemaal: een EIZO EV2436W monitor en een PS/2 toetsenbord wat ik graag zou willen blijven gebruiken. Oh, en internet gaat hier via de kabel, dus die steek ik direct in het moederbord.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9600K Boxed€ 270,-€ 270,-
1MoederbordenMSI Z390-A PRO€ 124,90€ 124,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Armor 8G€ 539,95€ 539,95
1BehuizingenFractal Design Define S€ 68,90€ 68,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 58,90€ 58,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 96,95€ 96,95
1Voedingenbe quiet! Dark Power Pro 11 750W€ 167,91€ 167,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.327,51

Toelichting CPU: Ik heb nu gekozen voor de i5-9600K vanwege de verhouding in prijs/kwaliteit. Daarbij heb ik begrepen dat performance in de viewport van grafische programma's meestal single-threaded is, en ik dus meer heb aan minder cores maar een hogere kloksnelheid. De i5-9600K heeft een kloksnelheid van 3.7GHz en is dus te overclocken, mocht ik dit ooit durven.

Toelichting GPU: Er staat nu een gaming GPU in deze lijst, al heb ik wel begrepen dat de Quadro-serie met zakelijke GPU's een betere performance hebben m.b.t. de viewport van grafische software. Ik schrok alleen enorm van de prijs, en ben benieuwd of dit echt zoveel meerwaarde is voor de ervaring. Vanwege de samenwerking met Adobe wil ik in ieder geval voor een GeForce of Quadro kiezen, en ik had gehoord dat de kaarten van MSI van goede kwaliteit zijn. Of is dit sowieso allemaal over-the-top voor waar ik het voor wil gebruiken?

Toelichting RAM: Ik kon niet zoveel recente discussies vinden over de voordelen van snelheid versus latency van RAM m.b.t. het gebruik van grafische software. Het lijkt alsof het in deze tijd niet zoveel meer uitmaakt. Maar zou ik nu beter voor een duurdere 16GB met hoge kloksnelheid kunnen kiezen, of juist voor een wat goedkopere 32GB die wat langzamer is?

Toelichting Moederbord: Ik heb niet zoveel ervaring op het gebied van moederborden, en qua prijs verschilt het ook allemaal niet zoveel. Dus ik sta open voor suggesties.

Toelichting Voeding: De voornaamste reden om voor deze voeding te kiezen is geluid. Ik heb graag een zo stil mogelijke voeding van hoge kwaliteit waar ik weer minstens 5-10 jaar mee vooruit kan zonder te hoeven upgraden.

Toelichting Koeling: Ook hier heb ik gekozen voor een zo stil mogelijke voeding, maar ik sta open voor suggesties.

Toelichting Behuizing: Ik heb gekozen voor deze kast omdat er in de reviews werd genoemd dat het een degelijke en stille kast is met veel ruimte. Naast dat 'ie zo stil mogelijk moet zijn, zou ik het fijn vinden als het gemakkelijk is om harde schijven en dergelijke te wisselen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alle merken, al heb ik een voorkeur voor merken die bekend staan voor het produceren van hoge kwaliteit producten die lang mee gaan. Dus ik besteed graag een paar tientjes extra voor spul dat echt degelijk is, en gewoon echt goed of slim in elkaar zit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Naast mijn praktische eisen m.b.t. de viewport, moet het systeem vooral zo stil mogelijk zijn (vandaar de voeding en koeler die ik nu geselecteerd heb). Daarbij zou het fijn zijn om een ruime behuizing te hebben, zodat ik makkelijk schijven kan verwisselen, en dergelijke. En zoals eerder benoemd wil ik graag mijn PS/2 toetsenbord blijven gebruiken. Ten slotte wil ik graag dat de desktop future-proof is, en ik 'm de komende tien jaar kan gebruiken (en af en toe iets te upgraden, als het nodig is).

Ga je overklokken?
Ik heb geen ervaring met overklokken, maar ik kan mij voorstellen dat het nuttig zou kunnen zijn in mijn geval. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik het niet zo snel zou durven.

Wat verwacht je van ons?
Zoals je kunt zien schiet mijn huidige setup over mijn budget heen, dus het zou fijn zijn als ik hier onder zou kunnen komen. Maar ik ben vooral benieuwd of ik beter andere componenten kan kiezen dan ik nu heb gedaan, in acht nemend waar ik de desktop voornamelijk voor wil gaan gebruiken. Ik kijk uit naar jullie reacties!

No Signature here

Beste antwoord (via JumperJack op 09-05-2019 19:10)

• gandalfdroes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-11 06:43
@JumperJack

Wat ik zo heb gevonden aan systeem specificaties voor de 3 adobe pakketten, is dat een heden ten daagse gpu als de 1xxx of nieuwe van nvidia al ruim voldoende is. Dus een 1060 of 1660 met minimaal 4gb of meer in de meeste gevallen al zal voldoen.
CPU eisen zijn bij alle multi-core en minimaal 1ghz.
Dus ik deel de mening van de eerdere post dat een betere cpu en ram incombi met een goede voeding een betere investering is dan de 2070 gpu .
Daarnaast is een sterkere cpu en ram ook wel aan te raden indien je meerdere software applicaties tegelijkertijd runt.

Je zou ook eens kunnen kijken naar:

V&A aangeboden: HP Z640 Workstation, Intel Xeon E5-2620 v3, HP Z Turbo Drive,...
V&A aangeboden: Lenovo ThinkStation P700 Workstation / 2x E5-2620 V3 / 16GB /...
V&A aangeboden: HP Workstation Z620, Xeon 2660 (8c/16t), 64GB MEM, 256GB SSD,...
V&A aangeboden: HP Z440 workstation (8C Intel Xeon E5-1650 v3, 16 GB, 256 SSD...
V&A aangeboden: HP Z420 Workstation 1620 v2 Xeon - 8GB geheugen - 500GB hd - ...
V&A aangeboden: Dell Workstation T3600 (8-core, 64GB Ram)
V&A aangeboden: HP Z240, I7-6700, 16GB DDR4, 256GB NVME, Quadro K1200, W10 PRO

Bij sommige zou je nog een videokaart upgrade kunnen overwegen in de vorm van 1060/1660 naast de quadro kaart

deze systemen (refurbished etc) voldoen aan de hardware eisen die jij hebt, okay zijn niet nieuw maar wel degelijk.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als ik de Esri forums mag geloven, maar ik ben een leek op jouw gebied, heb je een verkeerde config samengesteld.

Ik zie meer systemen met "meer" cores, "meer RAM" en "minder GPU". Er zijn een aantal posts waarin ze bijvoorbeeld wel een nieuwe Intel 9xxx CPU of Xeon hebben, 16 tot 128GB RAM en "maar" een Quadro P2000.

Dat gezegd, een nieuwe P2000 is maar 100 Euro goedkoper en dan kan je direct je RAM naar 32GB opkrikken.

Allicht, maar je topicstart lijkt me vrij onderbouwd, nog even zelf grasduinen op https://community.esri.com ?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• JumperJack
@MAX3400: Ha, goeie. Ik heb tijdens het onderzoek voornamelijk gefocust op de Adobe software, en die zijn berucht om het feit dat ze zo afhankelijk zijn van single-threading. Daarvoor is een goede GPU van Nvidia (en flink wat RAM) een uitkomst, omdat dit veel effect heeft op hoe soepel de viewport is.

Ik zie dat ArcGIS Pro in ieder geval wel multi-threading ondersteunt, al is het niet zo duidelijk over de viewport (aangezien het om het weergeven van lagen vectors zijn vermoed ik dat het net zoals Illustrator single-threaded is). In ieder geval zijn een goede CPU en RAM nog steeds belangrijk.

Ik heb een stukje gelezen over het verschil tussen GeForce en Quadro GPU's, en dat het 'm voornamelijk zit in het verschil in snelheid (GeForce is beter voor gaming) en precisie (Quadro is beter voor CAD e.d.). Nu vraag ik me wel af in hoeverre ik die extra precisie van de Quadro kan benutten als ik een relatief eenvoudig 24" 1080p scherm heb...

No Signature here

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
JumperJack schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:05:

Toelichting Voeding: De voornaamste reden om voor deze voeding te kiezen is geluid. Ik heb graag een zo stil mogelijke voeding van hoge kwaliteit waar ik weer minstens 5-10 jaar mee vooruit kan zonder te hoeven upgraden.
Neem dan een pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart welke voldoet aan al je voorwaarden. Met deze besparing kan je qua cpu al een heel eind richting een 9700K.

Een RTX 2070 lijkt mij erg overkill. Een GTX 1660 (Ti) zal wellicht ook al voldoende zijn. Misschien dat @maratropa hier iets meer over kan zeggen. Scheelt een flinke duit als het zo zal zijn wat je weer in onderdelen kan stoppen die wel iets toevoegen.

• gandalfdroes
Het is een beetje afhankelijk welke adobe software ook welke versie je gaat gebruiken, welke cpu en gpu combi het meeste brengen. Ik vermoed dat jij vooral adobe photoshop gebruikt in combi met GIS (is logische combi)

Bij de nieuwe adobe software brengt een quadro kaart je minder, tenzij je veel 3D doet, dus een 1060/1660 met 4gb of beter 8gb zou meer dan genoeg zijn.
Adobe kan nog niet of nauwelijk de nieuwe cores in de 2070 gebruiken voor raytracing, dus een een 2070 is overkill, zoals ook al aangegeven is.

Maar als jij iets meer info geeft welke software van adobe, dan kunnen wij je ook beter helpen met een advies.

[ Voor 3% gewijzigd door gandalfdroes op 08-05-2019 11:58 ]

• JumperJack
@Uszka: Die ziet er ook goed uit, maar je denkt niet dat 550W wat aan de krappe kant is, ook als je 'm op de groei koopt?

@gandalfdroes: Niet precies. Ik had het wel vermeld in mijn topicstart, maar ga er graag wat specifieker op in. Ik gebruik in ieder geval Illustrator in combinatie met GIS. Photoshop gebruik ik juist voor mijn andere soort opdrachten.

ArcGIS Pro: weergeven van en pannen door zeer grote datasets + exporteren van deze datasets naar SVG
Illustrator: openen, opschonen en bewerken van bovengenoemde grote ge-exporteerde datasets in tientallen lagen
Photoshop: het openen en bewerken van grote TIF's en RAW-bestanden + verwerken van grote batches met beelden a.d.h.v. uitgebreide actions
Indesign: het werken aan grote boekprojecten (honderden pagina's) met veel geplaatste beelden en andere content zoals de in Illustrator bewerkte GIS bestanden + exporteren van deze boeken naar hoogwaardige PDF bestanden of JPG's

Ik doe niet of nauwelijks iets met 3D of motion graphics.

No Signature here

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
JumperJack schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:11:
@Uszka: Die ziet er ook goed uit, maar je denkt niet dat 550W wat aan de krappe kant is, ook als je 'm op de groei koopt?
Welke groei verwacht je? 550w is genoeg voor elk systeem. Een systeem met GTX 1660 (Ti) verbruikt hooguit 250w. Met RTX 2070 zit je rond de 300w.

Acties:
  • Beste antwoord

• gandalfdroes
@JumperJack

Wat ik zo heb gevonden aan systeem specificaties voor de 3 adobe pakketten, is dat een heden ten daagse gpu als de 1xxx of nieuwe van nvidia al ruim voldoende is. Dus een 1060 of 1660 met minimaal 4gb of meer in de meeste gevallen al zal voldoen.
CPU eisen zijn bij alle multi-core en minimaal 1ghz.
Dus ik deel de mening van de eerdere post dat een betere cpu en ram incombi met een goede voeding een betere investering is dan de 2070 gpu .
Daarnaast is een sterkere cpu en ram ook wel aan te raden indien je meerdere software applicaties tegelijkertijd runt.

Je zou ook eens kunnen kijken naar:

V&A aangeboden: HP Z640 Workstation, Intel Xeon E5-2620 v3, HP Z Turbo Drive,...
V&A aangeboden: Lenovo ThinkStation P700 Workstation / 2x E5-2620 V3 / 16GB /...
V&A aangeboden: HP Workstation Z620, Xeon 2660 (8c/16t), 64GB MEM, 256GB SSD,...
V&A aangeboden: HP Z440 workstation (8C Intel Xeon E5-1650 v3, 16 GB, 256 SSD...
V&A aangeboden: HP Z420 Workstation 1620 v2 Xeon - 8GB geheugen - 500GB hd - ...
V&A aangeboden: Dell Workstation T3600 (8-core, 64GB Ram)
V&A aangeboden: HP Z240, I7-6700, 16GB DDR4, 256GB NVME, Quadro K1200, W10 PRO

Bij sommige zou je nog een videokaart upgrade kunnen overwegen in de vorm van 1060/1660 naast de quadro kaart

deze systemen (refurbished etc) voldoen aan de hardware eisen die jij hebt, okay zijn niet nieuw maar wel degelijk.

• JumperJack
@Uszka: Toen ik het (ruim) berekende voor mijn setup kwam ik op 526W (https://outervision.com/b/y1UtEL). Dus om dan veilig te kiezen heb ik gezocht naar 700W+. Maar dat is wellicht wat overdreven dan.

@gandalfdroes: Ah, thanks! Ja, ik denk dat die GPU inderdaad over-the-top is dan. Gelukkig, dat scheelt namelijk een slok op een borrel! Ik zal ook eens kijken naar al het aanbod, dank voor de opsomming!

[ Voor 39% gewijzigd door JumperJack op 08-05-2019 13:43 ]

No Signature here

Pagina: 1