Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fans gaan niet aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• UltraDonut
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-11 10:14
Dag mensen,

Ik heb net een pc in elkaar gezet en hij werkt helemaal prima, behalve dat vier van de zes fans niet aan gaan bij het opstarten.
De twee die wel werken zijn samen verbonden met het moederbord waarbij het moederbord staat: pump_fan1
De vier andere zijn allemaal met elkaar verbonden, dit is een onderdeel van de case:
[Afbeelding]
Bij de gele cirkel gaat er een kabel uit, waaraan alle vier de fans zijn verbonden aan de linkerkant.
Deze heeft de volgende verbinding:
[Afbeelding]
Bij het gele is de kabel van de vier fans.
De rode cirkel is waaraan ik hem verbonden heb.
Vervolgens heb ik hem aan het moederbord verbonden:
[Afbeelding]
Bij geel zie je de connectie en bij rood wordt hij erin geklikt op het moederbord.
Op het moederbord staat erbij sys_fan1

Ik heb geprobeerd de vier fans aan te sluiten aan de pump_fan1, maar ze werkte toen nog steeds niet.
Ik denk dus dat ik misschien de verkeerde kabel gebruik of iets dergelijks.
De kabel zat trouwens bij de voeding.

Onderdelen:
Tomahawk B450 MSI
SilverStone Redline RL06
Corsair RM550x

Jan

Edit: images werken blijkbaar niet.
Laat maar even weten als je bij de link ook niks te zien krijgt.

Edit2: Fans werken wel gewoon apart. Er gaat dus iets mis bij de splitter of de kabel daarvan.
Ik weet gewoon niet of ik de goede kabel heb gebruikt om hem aan het moederbord te koppelen.

[ Voor 14% gewijzigd door UltraDonut op 08-05-2019 13:45 ]

Beste antwoord (via UltraDonut op 08-05-2019 13:54)

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

UltraDonut schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:42:
Wow wow wow, wat is hier gebeurt haha.

@Wintervacht Het is soort van gelukt hor, tenminste, zoals ik al zei heb ik gewoon alle kabels van de fans apart in het moederbord gestoken.

[...]

Wat me wel raar lijkt aangezien ik altijd dacht dat de fans geactiveerd werden doordat ze een signaal van het moederbord kregen dat de computer aan gaat. Hoe werkt dat dan via de voeding? Voeding levert toch alleen stroom maar regelt verder toch niks?
Op internet lees ik dat ze dan standaard op volle toeren draaien, maar lijkt me onwaarschijnlijk dat je je fans altijd laat draaien, toch?
Kijk da's ook een oplossing d:)b

Zal ik jou eens een geheimpje verklappen wat betreft de voeding?
De voeding gaat niet eens aan als de 24-pin niet aan het moederbord is bevestigd :)
Het moederbord maakt verbinding tussen 2 van de pinnetjes, zo weet de voeding dat hij aangesloten zit op het mobo, en dan gaat hij pas aan, moet je maar eens proberen de voeding aan te zetten zonder de kabel aangesloten, gebeurt er helemaal niks :)

Om bepaalde dingen m.b.t. een voeding te testen kun je dus die 2 aders met een bruggetje kortsluiten zodat de voeding toch aangaat, handig om bijvoorbeeld een waterpomp/systeem te kunnen ontluchten zonder de hele tijd te hoeven rebooten :P

Zo is het dus ook dat die fans dan perfect met je moederbord samen aangaan, omdat je mobo dus het signaal geeft dat de voeding stroom moet leveren!

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Je moet de directe jpg link posten, niet het adres van de pagina zelf.

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Zijn het RGB fans?
Zit er op je mobo geen 4pins aansluiting behalve die voor de CPU fan?

• UltraDonut
Elke fan aansluiting is vier pins op het moederbord. De fans zijn geen RGB, dus drie pins. De kabel die ik nu gebruik gaan in een vier pins aansluiting.

Edit: Rgb fans hebben vier pinnen toch?

[ Voor 12% gewijzigd door UltraDonut op 07-05-2019 21:55 ]

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 13:19
Ligt het er misschien aan dat je 4 fans op 1 aansluiting wilt aansluiten? Ik kan me voorstellen dat je moederbord misschien beveiligd is dat er niet genoeg stroom kan lopen om 4 fans aan te sturen over 1 aansluiting.

• UltraDonut
Als ik er alleen maar drie doe werkt het ook niet. Maar waar zou ik ze dan aan moeten sluiten. Ze horen toch aan het moederbord aangesloten te worden?

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 13:19
Probeer te beginnen met 1. Als die het dan wel doet, dan weet je direct dat je moederbord niet genoeg stroom geeft om er meerder op 1 aansluiting aan te sturen.

Ik heb in het verleden ook wel eens 2 fans op 1 aansluiting gehad en die draaiden dan niet op volledige snelheid. Dus ik kan mij voorstellen dat je moederbord niet genoeg stroom geeft waardoor de spanning op de fans omlaag gaan. Als je dan teveel fans aansluit, is de spanning zo laag dat ze niet aangaan.

Je kan waarschijnlijk die fan hub direct op je voeding aansluiten, maar dan draaien ze op volledige snelheid.

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:42

Kraz

Saving the world

UltraDonut schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:25:
Dag mensen,

Ik heb net een pc in elkaar gezet en hij werkt helemaal prima, behalve dat vier van de zes fans niet aan gaan bij het opstarten.
De twee die wel werken zijn samen verbonden met het moederbord waarbij het moederbord staat: pump_fan1
De vier andere zijn allemaal met elkaar verbonden, dit is een onderdeel van de case:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5ZRaorj.jpg
Bij de gele cirkel gaat er een kabel uit, waaraan alle vier de fans zijn verbonden aan de linkerkant.
Deze heeft de volgende verbinding:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zNBHooz.jpg
Bij het gele is de kabel van de vier fans.
De rode cirkel is waaraan ik hem verbonden heb.
Vervolgens heb ik hem aan het moederbord verbonden:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CIEao0K.jpg
Bij geel zie je de connectie en bij rood wordt hij erin geklikt op het moederbord.
Op het moederbord staat erbij sys_fan1

Ik heb geprobeerd de vier fans aan te sluiten aan de pump_fan1, maar ze werkte toen nog steeds niet.
Ik denk dus dat ik misschien de verkeerde kabel gebruik of iets dergelijks.
De kabel zat trouwens bij de voeding.

Onderdelen:
Tomahawk B450 MSI
SilverStone Redline RL06
Corsair RM550x

Jan

[ Voor 4% gewijzigd door Kraz op 07-05-2019 22:14 ]

• UltraDonut
Stonehawk schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:12:
Probeer te beginnen met 1. Als die het dan wel doet, dan weet je direct dat je moederbord niet genoeg stroom geeft om er meerder op 1 aansluiting aan te sturen.

Ik heb in het verleden ook wel eens 2 fans op 1 aansluiting gehad en die draaiden dan niet op volledige snelheid. Dus ik kan mij voorstellen dat je moederbord niet genoeg stroom geeft waardoor de spanning op de fans omlaag gaan. Als je dan teveel fans aansluit, is de spanning zo laag dat ze niet aangaan.

Je kan waarschijnlijk die fan hub direct op je voeding aansluiten, maar dan draaien ze op volledige snelheid.
Als je die splitter aansluit op de voeding gaan ze pas aan als de pc ook aan gaat?
Verder heb ik het al geregeld, blijkbaar had ik net aan genoeg aansluitingen voor alle fans. Het werkt nu alleen zit er nu wel vier kabels in de weg en aan jet moederbord vast, maarja het werkt :)
Bedankt allemaal!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ok rewind, je hebt 4 fans op een splitter/controller, daaruit komt een molex kabel die alleen de 5 volt pakt, die molex kabel heb je aangesloten op het moederbord? Met een verloopje van molex naar mobo pins?

Heb je al eens geprobeerd die molex van de splitter/controller direct op een molex stekkertje van de voeding te prikken? ;)

• UltraDonut
Wintervacht schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:18:
Ok rewind, je hebt 4 fans op een splitter/controller, daaruit komt een molex kabel die alleen de 5 volt pakt, die molex kabel heb je aangesloten op het moederbord? Met een verloopje van molex naar mobo pins?

Heb je al eens geprobeerd die molex van de splitter/controller direct op een molex stekkertje van de voeding te prikken? ;)
Dus je bedoelt ipv diezelfde kabel aan te sluiten op het moederbord, aansluiten op de voeding?
Ik zal het morgen proberen, bedankt voor de tip in ieder geval.

Edit:
Volgens mij is de kabel daar te kort voor, maar ik zal morgen kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door UltraDonut op 07-05-2019 22:25 ]

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

UltraDonut schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:25:
[...]

Dus je bedoelt ipv diezelfde kabel aan te sluiten op het moederbord, aansluiten op de voeding?
Ik zal het morgen proberen, bedankt voor de tip in ieder geval.

Edit:
Volgens mij is de kabel daar te kort voor, maar ik zal morgen kijken.
De kabel van dat controllertje rechtstreeks op de molex uit de voeding ja.
Die mobo pinnetjes kunnen allereerst niet genoeg stroom leveren voor meerdere fans en dat verloopkabeltje is volgens mij om een fan via molex aan te sluiten als de pinnetjes op het mobo op zijn, die heb je in dit geval niet nodig.

• UltraDonut
Wintervacht schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:28:
[...]

De kabel van dat controllertje rechtstreeks op de molex uit de voeding ja.
Die mobo pinnetjes kunnen allereerst niet genoeg stroom leveren voor meerdere fans en dat verloopkabeltje is volgens mij om een fan via molex aan te sluiten als de pinnetjes op het mobo op zijn, die heb je in dit geval niet nodig.
De voeding heeft geen molex ingang, als ik goed begrijp wat een molex ingang is.

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

UltraDonut schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:32:
[...]

De voeding heeft geen molex ingang, als ik goed begrijp wat een molex ingang is.
Een uitgang :) molex zijn die platte kabels met (plek voor) 4 pinnetjes, daar kun je werkelijk vanalles aan hangen. De 4 aders zijn 2x 5 volt, 12 volt en ground, de kabel die aan die fan controller zit heeft maar 2 van de 4 aders in gebruik: de 5v en ground.
Snuffel eens rond of er niet zoeen uit de voeding komt, het lijkt me stug dat het niet zo is, of ben ik gewoon oud en hebben ze die tenegswoordigs niet meer?

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-11 15:08
RM550x heeft gewoon molex aansluitiungen, modulair.

Gevalletje boekje van de kast lezen en/of niet zelf doen als je er niets van kent.

Edit: Beetje waardeloos niveau van topic voor tweakers eigenlijk.
Modbreak:Laat het modereren aan de moderatoren over :o

Sowieso, post vriendelijk, behulpzaam en on-topic of post niet. Voldoet een post of topic volgens jou niet aan het beleid, maak een topicreport aan.

[ Voor 53% gewijzigd door dion_b op 08-05-2019 10:57 ]

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Noel schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:37:
RM550x heeft gewoon molex aansluitiungen, modulair.

Gevalletje boekje van de kast lezen en/of niet zelf doen als je er niets van kent.

Edit: Beetje waardeloos niveau van topic voor tweakers eigenlijk.
Wat een heerlijk kortzichtige reactie, een gevalletje 'ik kan dit dus iedere baby kan het' :)

Eerlijk is eerlijk, een beetje googlen had hier en daar voor TS wel geholpen, maar ook zoeken naar de juiste dingen moet je leren.

We hebben hier waarschijnlijk te maken met iemand die voor het eerst een pc gebouwd heeft, er trots op is, maar op 1 dingetje niet uit komt omdat er een verwarrend kabeltje in de mix zit.
Heel begrijpelijk, ik denk dat iedereen die een pc gebouwd heeft wel een keer met de handen in het haar heeft gestaan en wat doe je dan?

Vragen aan iemand die het wel weet en bereid is je te helpen.
Hoe zou jij het vinden als je met je auto naar de garage ging omdat hij niet lekker loopt maar je weet niet precies waarom en de garagist zegt tegen je: "sjonge zeg, je moet gewoon de bougies vervangen dat weet toch iedere idioot". Terwijl het net zo goed wat anders had kunnen zijn...

Dit soort reacties kan ik erg slecht verdragen, iemand die nog weinig ervaring heeft zo de grond in boren.

Ik hoop dat TS zich hier in elk geval lekker niks van aantrekt en onvermoeid doorgaat met het bouwen van peeceetjes, ik hoop morgen in ieder geval een suvcesverhaal te horen en dat er nog.maar lang van genoten mag worden! :Y)

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-11 15:08
Van mij mag hij pc's bouwen zoveel hij wil, als hij maar:
- de boekjes leest,
- zelf het verschil tussen een 3 en 4 pin fan opzoekt via google,
- opzoekt wat een molex is,
- de voeding dubbelcheckt of er inderdaad molex bij opzitten ipv te zeggen dat er geen opzitten (terwijl dat duidelijk wel is),
- etc

Te veel gemakkelijke dingen die hij snel had kunnen uitvogelen.

Dat is wat GoT hoort te zijn. Niet de eerste bron, maar de laatste bron in de hopeloze gevallen. Herkauwen van het moederbord boekje of de handleiding van de kast, tja...

Verder zit zijn geheugen ook gewoon verkeerd. Iets wat ook duidelijk in de boekjes vermeld wordt.

Kijk, als je iets wil doen, doe het dan goed. Als iets niet duidelijk is, zoek het op. Wil je bijleren, doe het dan goed. Een beetje te gemakkelijk om er meteen voor naar GoT te gaan imho.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Noel schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 23:34:
- de boekjes leest,
- de voeding dubbelcheckt of er inderdaad molex bij opzitten ipv te zeggen dat er geen opzitten (terwijl dat duidelijk wel is),
- etc

Dat is wat GoT hoort te zijn. Niet de eerste bron, maar de laatste bron in de hopeloze gevallen. Herkauwen van het moederbord boekje of de handleiding van de kast, tja...

Verder zit zijn geheugen ook gewoon verkeerd. Iets wat ook duidelijk in de boekjes vermeld wordt.

Kijk, als je iets wil doen, doe het dan goed. Als iets niet duidelijk is, zoek het op. Wil je bijleren, doe het dan goed. Een beetje te gemakkelijk om er meteen voor naar GoT te gaan imho.
Ik begrijp wel waarom je zo frusty bent, maar als onze TS helemaal niks had bekeken was hij ook nooit op het punt gekomen dat hij een compleet werkend systeem heeft afgezien van een paar fans die op een onconventionele manier aangesloten dienen te worden.

En zoals ik al zei: voor jou en mij is het verschil tussen 3, 4 pins, molex en het concept van een modulaire voeding vanzelfsprekend, maar ik weet nog goed dat ik dat ook allemaal niet wist, maar kennelijk zijn sommigen er gewoon mee geboren :F

Ik ben het dan ook niet eens met de stelling dat GoT een last resort is, er wordt van je verwacht enig vooronderzoek te doen, maar als puntje bij paaltje komt zijn we hier om iedereen te helpen, niet alleen voor gecertifceerd systeembeheerders.

Kijk ook eens rond op andere delen van het forum waar mensen vragen stellen over wat voor speakers het leukst staan op een grenen tv meubel, of wat voor huis er nu weer te koop staat... Tweakers is meer dan een plek voor übernerds, iedereen moet ergens beginnen en m.i. is er geen betere plek dan GoT om dat te doen.

Hardleerse bezoekers die om elk wissewasje een topic aanmaken worden vanzelf op de vingers getikt en zij die leren van aanwijzingen zullen een lang en gelukkig huwelijk met Tweakers aangaan.
Van 'RTFM' commentaar (en het opvolgen) kun je wat leren over je voeding ja, van een indicatie van wat je in huis hebt en pointers over waar te beginnen met zoeken en daarop doorgaan leer je veel meer.

Neem nou maar van mij aan; iemand helpen en de goede kant op wijzen levert je veel meer op dan voorheen enthousiaste mensen afbranden en zien vertrekken...

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-11 11:05
- de boekjes leest,
- etc

Ik denk dat TS zonder boekjes lezen/internet afstruinen/filmpjes kijken niet eens zo ver had kunnen komen om zijn eigen PC in elkaar te zetten, wel? Dus die opmerking 'meteen naar GoT komen' slaat ook nergens op. Dat GoT 'een laatste bron in de hopeloze gevallen' is, dat is een persoonlijk iets denk ik? Ik heb namelijk nergens wetten of voorwaarden gezien die voorschrijven dat je alleen naar GoT mag komen als last resort. What's in a name; het is Gathering of Tweakers, niet Gathering of People who are Lost and Those who might be able to Answer them if they happen to have a good day.

Maargoed je hebt niet voor niets een modbreak gehad, ik ben het er ook volkomen mee eens. Als je een topic van te laag niveau vind, geef dit dan aan met een topic report of reageer gewoon niet. Het enige wat je nu doet is mensen wegjagen van Tweakers.

https://freight.associates

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-11 15:06
- de boekjes leest,
- etc

Alsof jij wel zo perfect bent en bij je 1e pc geen fouten hebt gemaakt of iets niet kon vinden en dus ging vragen aan mensen met kennis. Gadverdamme mensen zoals jij vind ik echt...... :X ga ik niet zeggen ik hou het netjes hier.

• UltraDonut

@Wintervacht Het is soort van gelukt hor, tenminste, zoals ik al zei heb ik gewoon alle kabels van de fans apart in het moederbord gestoken.

En over boekjes lezen en google gebruiken, google had ik al helemaal afgestruind inclusief youtube (ook weer overdreven, maar wel redelijk goed gezocht) en het boekje van de case zelf werd niet meegeleverd. Waardoor ik niks over die splitter kabel kon vinden.
Plus ik had geen idee met wat voor kabels ik te maken had, sowieso heb ik niet zo veel verstand van al die kabels, heb menigmaal lopen googlen waar de kabels eigenlijk in moesten tijdens het bouwen van de pc :P

@Noel Bedankt, ik zie de kabel liggen. Ik keek alleen naar de voeding zelf om te kijken of iets vergelijkbaars met molex zag.

Misschien dat ik later nog probeer de splitter te gebruiken, als ik goed begrijp moet ik dan gewoon alle fans aansluiten op de voeding via de splitter.
Wat me wel raar lijkt aangezien ik altijd dacht dat de fans geactiveerd werden doordat ze een signaal van het moederbord kregen dat de computer aan gaat. Hoe werkt dat dan via de voeding? Voeding levert toch alleen stroom maar regelt verder toch niks?
Op internet lees ik dat ze dan standaard op volle toeren draaien, maar lijkt me onwaarschijnlijk dat je je fans altijd laat draaien, toch?

• UltraDonut
Ik zie nu pas dat je de plaatjes goed verwerkt hebt (zit nu wel op een pc, eerst op mobiel), bedankt hiervoor!

Acties:
  • Beste antwoord

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

UltraDonut schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:42:

[...]

De voeding gaat niet eens aan als de 24-pin niet aan het moederbord is bevestigd :)
Het moederbord maakt verbinding tussen 2 van de pinnetjes, zo weet de voeding dat hij aangesloten zit op het mobo, en dan gaat hij pas aan, moet je maar eens proberen de voeding aan te zetten zonder de kabel aangesloten, gebeurt er helemaal niks :)

Om bepaalde dingen m.b.t. een voeding te testen kun je dus die 2 aders met een bruggetje kortsluiten zodat de voeding toch aangaat, handig om bijvoorbeeld een waterpomp/systeem te kunnen ontluchten zonder de hele tijd te hoeven rebooten :P

Zo is het dus ook dat die fans dan perfect met je moederbord samen aangaan, omdat je mobo dus het signaal geeft dat de voeding stroom moet leveren!

• UltraDonut
Wintervacht schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:50:
[...]

Ah kijk eens aan, dat is wel handig om te weten hahaha
Bedankt!

Verwijderd

Wintervacht schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:50:
Wel, bij veel voedingen is er een always on 5 volt lijn he....

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Verwijderd schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:58:
[...]

Wel, bij veel voedingen is er een always on 5 volt lijn he....
Klopt, het moederbord moet altijd een beetje stroom krijgen om überhaupt op de power knop te kunnen reageren enzo, het ging er maar om dat de voeding zelf niet in de hand heeft wanneer hij stroom mag leveren over andere aders en aan andere componenten ;)

Pagina: 1