Compu stick Windows VS Raspberry PI

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-10 01:53
Hallo,

Voor een project heb ik een mediaspeler nodig.
Deze mediaspeler komt aan een gewone, nog aan te schaffen TV te hangen.

Nu heb ik 2 opties:
- Intel Compu Stick Windows (130 euro)
- Raspberry PI 3 (80 euro)

Deze mediaspeler moet worden gebruikt om HD videos (promotie filmpje) af te spelen en foto slideshow. (2 fotos --> filmpje --> 2 fotos --> filmpje --> etc) en dan weer opnieuw.

De mediaspeler moet wel remote bedient te worden voor upload content.
Maar met windows kan het via RDP of Rasp via VNC moet dat geen probleem zijn.

Om de content af te spelen, wil ik VLC gaan gebruiken.

De vraag, welke van de 2 kan ik het beste gebruiken (welke is sneller).
Of is er nog een ander alternatief?
Budget: max 150 euro.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Een paar vraagjes:
Als het enige doel is om een filmpje en 2 fotos af te spelen, wat doet snelheid er dan toe?
Hoe kom je bij 80 euro voor een RPi?

Ik zou zeggen RPi, vele malen goedkoper dan zo'n windows stick, kan je beoogde load prima hebben en beter nog: met een paar regels script kun je er voor zorgen dat je vlc opstart met de folder waar je media in staat als playlist en hem onmiddelijk afspeelt. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is via ftp je bestanden op de RPi te zetten, kan ook via usb uiteraard maar remote is er niks simpeler dan FTP.

Mocht alles te technisch zijn is een windows stick een optie, maar houd er wel rekening mee dat het allemaal realiseren gewoon meer onhandig werk is. Je kan hetzelfde bereiken maar n.m.m. werkt het onder linux gewoon allemaal net wat makkelijker, en dat voor nog niet de helft van de centen.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Wintervacht schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:44:
...maar remote is er niks simpeler dan FTP.
SCP/SFTP is veel simpeler (werkt out-of-the-box) en beter nog, veiliger.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
Wintervacht schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:44:
Een paar vraagjes:
Als het enige doel is om een filmpje en 2 fotos af te spelen, wat doet snelheid er dan toe?
Hoe kom je bij 80 euro voor een RPi?

Ik zou zeggen RPi, vele malen goedkoper dan zo'n windows stick, kan je beoogde load prima hebben en beter nog: met een paar regels script kun je er voor zorgen dat je vlc opstart met de folder waar je media in staat als playlist en hem onmiddelijk afspeelt. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is via ftp je bestanden op de RPi te zetten, kan ook via usb uiteraard maar remote is er niks simpeler dan FTP.

Mocht alles te technisch zijn is een windows stick een optie, maar houd er wel rekening mee dat het allemaal realiseren gewoon meer onhandig werk is. Je kan hetzelfde bereiken maar n.m.m. werkt het onder linux gewoon allemaal net wat makkelijker, en dat voor nog niet de helft van de centen.
Thx voor je reactie.
Die 80 euro, komt van deze:
https://www.coolblue.nl/p...model-b-starters-kit.html

Of mis ik iets.

FTP is ook mogelijk, als het maar via afstand content geplaatst kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

FTP is doodsimpel op te zetten op allebei :)

Die starterskit is leuk, maar is het nodig?
Een losse RPi kost max 40 euro, vast wel ergens een deal te vinden voor 30-35, een 4 of 8 gb microSD (klasse 10 is voldoende) kost ook niks, een case (als die überhaipt nodig is) kun je bij ome Ali of vergelijkbaar voor een paar euro scoren, het enige waar je echt zeker van moet zijn is de voeding, die moet daadwerkelijk 2.5 ampère kunnen leveren, de meeste usb voedingen stoppen bij 2.1.

@DukeBox
Ftp, sftp, potato tomato :) het ging er maar om dat je niet moeilijk hoeft te doen met RDP of iets dergelijks om bestanden over te zetten ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Wintervacht op 07-05-2019 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Met betrekking tot specifiek FTP vind ik van niet, FTP over SSH of SCP is gewoon een heel ander protocol en biedt heel wat meer mogelijkheden. Alleen al het meegeven van de juiste rechten is iets dat met FTP niet kan.

Daarnaast draait het standaard ook niet op raspbian en andere kant en klare pi distro's (en gelukkig maar).

Qua oplossing is het inderdaad basic maar simpel en stukken eenvoudiger dan rdp achtige oplossingen.
edit voor @Wintervacht

[ Voor 29% gewijzigd door DukeBox op 07-05-2019 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
Hij moet wel klein / netjes blijven (moet achter de tv), en liefst out of the box werkend.
Plus heb het binnen 1 tot 2 weken nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

DukeBox schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:06:
[...]

Ik vind van niet, FTP over SSH of SCP is gewoon een heel ander protocol en biedt heel wat meer mogelijkheden. Alleen al het meegeven van de juiste rechten is iets dat met FTP niet kan.
Je mist het punt wat ik maak wel compleet door 1 zinsdeel te cherrypicken hier ;(
Edit voor @DukeBox much appreciated, ik weet het verschil allemaal wel maar for the sake of argument maar gewoon in simpele oplossingen denken :) samen komen we overal wel uit, +puntje voor de gemoedelijkheid :Y)

@WeHoDo dan zou ik alsnog voor die RPi starterskit gaan, OS staat dan al op de SD kaart, er zit alles bij wat je nodig hebt (minus de hdmi kabel) en het installeren/opzetten van VLC en SFTP zul je bij beide moeten doen, ik zeg bespaar jezelf die €50 en ga een keer uit eten! :9B

[ Voor 14% gewijzigd door Wintervacht op 07-05-2019 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
Wintervacht schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:22:
[...]

Je mist het punt wat ik maak wel compleet door 1 zinsdeel te cherrypicken hier ;(

@WeHoDo dan zou ik alsnog voor die RPi starterskit gaan, OS staat dan al op de SD kaart, er zit alles bij wat je nodig hebt (minus de hdmi kabel) en het installeren/opzetten van VLC en SFTP zul je bij beide moeten doen, ik zeg bespaar jezelf die €50 en ga een keer uit eten! :9B
Is het bij de RPi wel zo, dat deze altijd opstart als de TV aangaat?
Maw. de RPI hoef je niet zelf aan te zetten? Want we willen de TV op een schakelaar zetten, want er is bijna nooit iemand aanwezig (gaat om een onbemande showroom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

WeHoDo schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:26:
[...]

Is het bij de RPi wel zo, dat deze altijd opstart als de TV aangaat?
Maw. de RPI hoef je niet zelf aan te zetten? Want we willen de TV op een schakelaar zetten, want er is bijna nooit iemand aanwezig (gaat om een onbemande showroom)
Je kan hem rustig aan laten staan, een RPi 3 B verbruikt op volle toeren 3.7 watt aan stroom, VLC verbruikt lang niet zó veel.
De RPi 3 B+ verbruikt op vol vermogen 5 watt, mocht het een probleem zijn...

Dus je kan de tv prima op tijdschakelaar zetten en er verder niet meer naar omkijken :)
Als je TV HDMI-CEC heeft zou het misschien kunnen, maar daar kon ik zo gauw niks over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
Wintervacht schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:49:
[...]

Je kan hem rustig aan laten staan, een RPi 3 B verbruikt op volle toeren 3.7 watt aan stroom, VLC verbruikt lang niet zó veel.
De RPi 3 B+ verbruikt op vol vermogen 5 watt, mocht het een probleem zijn...

Dus je kan de tv prima op tijdschakelaar zetten en er verder niet meer naar omkijken :)
Als je TV HDMI-CEC heeft zou het misschien kunnen, maar daar kon ik zo gauw niks over vinden.
Thx, de TV moet ook nog aangeschaft worden.
Budget is +/- 300 euro voor 43inch.
Zat te denken aan deze: Philips 43PFS5803

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

WeHoDo schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:53:
Budget is +/- 300 euro voor 43inch.
Zat te denken aan deze: Philips 43PFS5803
Mooi ding, maar heb weinig verstand van TVs ;)
Ik zie wel dat het een smart tv is, je kan misschien ook een playlist op een usb stick zetten maar ik denk dat dat niet volstaat in jouw situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lappieboy
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-08 16:42

Lappieboy

voltijd nerd

Mocht VLC niet verplicht zijn en je graag een raspberry pi wil gebruiken zou ik Yodeck aanraden.
https://www.yodeck.com/

Heb ik zelf erg goede ervaringen mee en het gebruik van 1 enkele monitor is gratis.
Komt een online omgeving bij waarmee je settings/content/info kan aanpassen.
Ook kan je playlisten aanmaken voor wat je hierboven vraagt.
Dus eerst een filmpje -> dia voorstelling -> enz... wat je maar wilt. :)

Ben je voor minder dan €70 klaar. :>

[ Voor 4% gewijzigd door Lappieboy op 07-05-2019 22:39 ]

Truth is, the game was rigged from the start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

WeHoDo schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:53:
Als ie met veel daglicht komt te hangen, zorg dan dat ie genoeg contrast heeft (voldoende nits). Persoonlijk zou ik eerder naar HDR (instap) modellen kijken.

Aangezien het zo 123 niet te vinden is van de 43PFS5803 ben ik bang dat die erg tegenvalt.

[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 07-05-2019 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Aangezien de vraag uit dit topic meer aankoopadvies is verplaats ik het naar Consumentenelektronica aankoopadvies @WeHoDo :).

MSH -> CEA

200 fish found!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeHoDo
Lappieboy schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:38:
Mocht VLC niet verplicht zijn en je graag een raspberry pi wil gebruiken zou ik Yodeck aanraden.
https://www.yodeck.com/

Heb ik zelf erg goede ervaringen mee en het gebruik van 1 enkele monitor is gratis.
Komt een online omgeving bij waarmee je settings/content/info kan aanpassen.
Ook kan je playlisten aanmaken voor wat je hierboven vraagt.
Dus eerst een filmpje -> dia voorstelling -> enz... wat je maar wilt. :)

Ben je voor minder dan €70 klaar. :>
Nope, VLC is niet verplicht. Gaat vooral om het gemak om een snel en eenvoudig nwe content te kunnen plaatsen. Of via een FTP, waarin de speler zijn content haalt en dan dagelijks of eens per x-uur zijn nieuwe playlist maakt. Of via een eenvoudige webinterface. Beveiliging is geen issuu, alles loopt via een VPN, niet via een open internet. Ik ga je tip nakijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeHoDo
RPi is besteld, Yodeck account aangemaakt.
Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-08 16:07
Wij hebben op de zaak een aantal raspberry's in dienst voor informatieverschaffing naar onze bezoekers. Vele daarvan zijn via USB aangesloten op de TV welke met een schema automatisch aan- en uitgeschakeld worden.

We hebben wel gemerkt dat er dan een mate van SD kaart corruptie kan optreden. Ik zou je daarom willen adviseren om of de Pi aan te laten staan, of met een automatische startup/shutdown procedure te gaan werken.

Ook omdat je nog een TV aan wilt schaffen is er nog een puntje om over na te denken. Consumenten TV's zijn er niet echt op ontworpen om 12/5 aan te staan, vele producenten (Samsung, LG, Philips) hebben ook een lijn van schermen welke zijn ontworpen voor digitale signage. Dan heb je een scherm wat is ontworpen om langere tijd aan te staan, de media player is in deze vaak gegreineerd en er zijn nog andere opties beschikbaar. Denk dan bijvoorbeeld aan schermen welke geoptimaliseerd zijn om in het zonlicht te hangen en toch nog leesbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:53
Je bent dus eigenlijk op zoek naar een narrowcasting oplossing, gooi dat eens in Google vind je een stuk meer denk ik

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeHoDo
Update: vanochtend de RPi binnen gekregen en gelijk aan de slag gegaan met Yodeck.
Man man, wat een geweldige tool is dat.
Precies wat ik nodig heb en mooiste is,dat het voor 1 scherm gratis is, wat voor mij voldoende is.

@Lappieboy Bedankt voor je suggestie!
En natuurlijk ook andere bedankt voor hun info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-08 16:42

Lappieboy

voltijd nerd

@WeHoDo
Geen probleem en veel succes/plezier ermee.
Ik heb in het afgelopen jaar veel van dit soort tools/software geprobeerd en yodeck komt er met kop en schouder bovenuit. :)

Was voor mij ook de perfecte oplossing.

[ Voor 10% gewijzigd door Lappieboy op 10-05-2019 15:52 ]

Truth is, the game was rigged from the start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik Heb aan de hand van dit topic ook Yodeck geïnstalleerd op de pi.
Werkt inderdaad goed, maar wordt wel een beetje zenuwachtig van de support afdeling.

Eerst al direct een mail van een medewerker die altijd klaar staat voor vragen.
en nadat ik de pi weer uitgezet had na wat rommelen al weer 2 mails ontvangen van hun dat hij offline is.

Verder wel een mooi programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:29

Rmg

WeHoDo schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:47:
[...]

Thx voor je reactie.
Die 80 euro, komt van deze:
https://www.coolblue.nl/p...model-b-starters-kit.html

Of mis ik iets.

FTP is ook mogelijk, als het maar via afstand content geplaatst kan worden.
https://www.sossolutions....3b-officiele-starter-pack Dat is al 13 euro te duur voor de official starter pack.

kan nog iets goedkoper met een niet officiele case:
https://www.sossolutions.nl/raspberry-pi-3b-plus-starterkit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-10 07:56
Wij hebben bij ons op de afdeling een TV hangen met een RPI. Deze doet niks anders dan een plaatje (video afspelen kan ook) laten zien die om de zoveel tijd veranderd.

De software is gratis (tot max 2 apparaten) > https://pisignage.com/

Werkt top!

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

Pagina: 1