upgrade videokaart hp 6000 small form factor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fafke
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-07-2024
Hallo mede-tweakers,

Hierbij heb ik een heel klein vraagje met waarschijnlijk een zeer makkelijk antwoord.

Ik heb een oud pctje liggen (hp 6000 sff) en daar zit mijn dochter vrolijk op te tokkelen
maar aangezien spelletjes wat stroef lopen zou ik graag een videokaart kopen.

hierbij heb ik al zeer veel forums afgestruind op zoek naar antwoorden wat er wel in kan en niet en wat er in mag en niet

hierbij concludeer ik het volgende.

Hierin MOET een low factor gpu
de voeding die hierin zit is 240 w het pci slot gaat tot 30W maar op fora lees ik dat het tot 75W ook lukt
de videokaart mag niet te nieuw zijn ivm het bios anders werkt het niet (iets met de uefi)

Hierbij kies ik voor een gt730 of hd5450 maar welke is nu de beste. moet ik kijken naar geheugensnelheid of naar nominale snelheid videochip

aan deze kaarten kan ik geraken.

pricewatch: EVGA GeForce GT 730 2GB DDR3 LP

pricewatch: Asus GT 730 Passive LP

pricewatch: Sapphire Radeon HD 5450 2GB DDR3

of heeft iemand vroeger een betere kaart in dit pctjes gekregen?

hierbij vermeld ik nog dat ik er een q9550 ingestoken heb en 8Gb ram en een ssd'tje

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Mvg

[ Voor 3% gewijzigd door fafke op 07-05-2019 20:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Wat voor spelletjes speelt je dochter?
Als het online flash games zijn gaat een gpu weinig uithalen denk ik, kun je misschien beter een cpu upgrade doen.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fafke
heb mijn vorige post aangepast,
zit nu een q9550 in 8gb ram en ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:42

SpamLame

niks

Maar de vraag wbt welke spelletjes blijft onbeantwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fafke
de spelletjes die ze zou willen spelen was home escapes. Het scherm begon te knipperen en het spel was niet te spelen. ik had een paar spellen uit de microsoft store gehaald maar die lijken onspeelbaar.... of voelen heeeeeeeel stroef aan tov van mijn pc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

fafke schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:43:
de spelletjes die ze zou willen spelen was home escapes. Het scherm begon te knipperen en het spel was niet te spelen. ik had een paar spellen uit de microsoft store gehaald maar die lijken onspeelbaar.... of voelen heeeeeeeel stroef aan tov van mijn pc...
Een android game? :?
Als het flash-gebaseerd is of 'ouderwets' 2d is en geen 3d spellen die je wil spelen is een videokaart upgrade niet de wonderlijke redder in elk geval.

Nog een vraag: wat is je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Hmm ik heb wat gezocht, en daar haal ik uit dat;
Nieuwere AMD based kaarten meer problemen hebben met oude legacy bios met dan nvidia.
Oudere prebuilts meer issues hebben met moderne kaarten, maar mogelijk met een biosupdate verholpen kan worden, dan een zelfbouwsysteem uit dezelfde tijd.

Er zijn voorbeelden te vinden van oudere systemen met een moderne kaart persoonlijk heb ik er geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fafke
correctie het spel noemt gardenscapes en komt echt uit de microsoft store!

mijn budget hoh dat weet ik niet zo echt aangezien het een oud pctje is dacht ik ik steek er een tweedehands gpu'tje in aangezien ik het pctje nog niet wil opgeven. Ook bij het spelen van bubble witch 3 saga kwamen de bolletjes niet te voorschijn.... ook van de microsoft store.

Dus dit moet toch echt aan de videochip op het moederbord liggen....??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Maar geld steken in een 10 jaar oud systeem is imo niet handig.
Overweeg dan op zijn minst de gehele pc te vervangen voor iets tussen 5 en 3 jaar oud instappertje.
En vanaf daar verder te gaan kijken.

Bv
V&A aangeboden: AMD AM1 Mini ITX systeem, ideaal als HTPC of Emulator bak
Igpu van die cpu kan ook nog low setting 3d games aan. Platform is echter dood en kwa uitbreiding ook niet je dat. Maar om je een idee te geven prima ding voor 50 piek

[ Voor 47% gewijzigd door SpamLame op 07-05-2019 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fafke
Ja dat begrijp ik wel maar toch wil ik het niet opgeven :D

Kan u mij dan nog juist vertellen welke gpu het beste is van de drie?

mvg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 19:39
Ik heb dezelfde pc en heb destijds een AMD HD7750 tweedehands op de kop kunnen tikken voor 35 euro.
Draait prima de wat oudere games zoals F1 2013, FarCry 3, Assassin's Creed 1 en 2 en een aantal Need for Speed spellen.

Ook gebruik ik hem voor foto bewerking met Photoshop en Lightroom.

Ik zit er zelfs nog aan te denken een SSD in te zetten.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

fafke schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:04:
correctie het spel noemt gardenscapes en komt echt uit de microsoft store!

mijn budget hoh dat weet ik niet zo echt aangezien het een oud pctje is dacht ik ik steek er een tweedehands gpu'tje in aangezien ik het pctje nog niet wil opgeven. Ook bij het spelen van bubble witch 3 saga kwamen de bolletjes niet te voorschijn.... ook van de microsoft store.

Dus dit moet toch echt aan de videochip op het moederbord liggen....??
Lijkt een combinatie van factoren, gardenscapes is in basis een html5 game, met webgl als renderer, dus draait het in basis op de cpu met hardware accelleration van de gpu.
Dit soort dingen kun je mooi zien in windows taakbeheer, daar kun je precies zien hoeveel % van elk zo'n spelletje nou gebruikt.

Ben het wel eens met @SpamLame , het is misschien ook leuk om een goedkoop pc'tje van marktplaats te trekken, ouwe meuk gaat vaak weg voor minder dan wat de losse componenten op zousen leveren, denk hierbij aan oudere huis tuin en keuken systemen of nog beter: een oud kantoor pc'tje, die worden vaak met tientallen tegelijk tegen dumpprijzen weggedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

fafke schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:12:
Ja dat begrijp ik wel maar toch wil ik het niet opgeven :D

Kan u mij dan nog juist vertellen welke gpu het beste is van de drie?

mvg
Lood om oud ijzer, ik zou die kopen die het zuinigste is of de goedkoopste tweedehands, je bent toch afhankelijk van het aanbod

Of anders deze V&A aangeboden: [50 euro] Core i3 pc met ssd (Win10)

[ Voor 27% gewijzigd door SpamLame op 07-05-2019 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fafke
het is het eerste pctje voor een 6 jarige dus heel veel hoeft het niet voor te stellen...
juist dat ze een paar simpele spelletjes kan spelen... en niet op mijn 2700x hoeft te spelen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fafke
ik vindt het gewoon fijn dat het een sff is neemt niet veel plaats in beslag en dan hoeft mijn vrouw niet over de grote pc kasten te zagen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-05 12:17
Als je naar een GT730 kijkt, kun je voor een paar tientjes meer ook een Nvidia GT1030 nemen. Low-profile en passief gekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

fafke schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:19:
het is het eerste pctje voor een 6 jarige dus heel veel hoeft het niet voor te stellen...
juist dat ze een paar simpele spelletjes kan spelen... en niet op mijn 2700x hoeft te spelen :D
Dat snap ik en is verder ook prima.
Ik kijk allen vanuit de euros icm value. Geef ik 15 tot 20 uit aan een out dated kaart voor een out dated pc of meer voor iets wat in het geheel moderner is. Maar goed keus is aan jou. De voorgestelde kaarten maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fafke
klojum ik weet niet of deze gaat werken aangezien dit kan vechten met de eufi eengezien dit een al wat niewere kaart is en ik er nergens iets van terug lees op het internet... anders had ik er een 1050ti in gezet :D maar ben bang dat mijn "investering" voor niks zal zijn als de pc niet boot....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

fafke schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:28:
klojum ik weet niet of deze gaat werken aangezien dit kan vechten met de eufi eengezien dit een al wat niewere kaart is en ik er nergens iets van terug lees op het internet... anders had ik er een 1050ti in gezet :D maar ben bang dat mijn "investering" voor niks zal zijn als de pc niet boot....
Zoals gezegd er is wel info te vinden, maar een 1050ti is dan ook overkill imo.
Voor dat geld en minder kan je ook een leuke 2dehands pc kopen die beter gebalanceerd zal zijn.

Wat ik me nu bedenk kan je je eigen gpu niet testen in die hpp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fafke
dat is een 1070 en die past er zeker niet in :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:22
fafke schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:12:
Hallo mede-tweakers,

Hierbij kies ik voor een gt730 of hd5450 maar welke is nu de beste. moet ik kijken naar geheugensnelheid of naar nominale snelheid videochip

Mvg
Geen van beiden, je kijkt naar de performance benchmarks: https://www.videocardbenc...eon-HD-5450/2906vs3540vs7

Zoals je ziet is de GT 730 4x sneller dan de HD5450. Tevens zie je dat een simpele IGP uit een moderne processor, de Intel HD630, sneller dan beide opties.

Het is jammer dat de pentiums zo duur zijn geworden want daarmee had ik zelf voor begin 2017 voor 45 euro een cpu (G4560) die in combinatie met mijn oude 660 Ti (nog geen 50 euro waard) akelig veel games op 1920x1080 op medium/high kon spelen.

Persoonlijk zou ik dan toch leuker vinden om een budget systeempje op basis van de pricewatch: AMD Ryzen 3 2200G Boxed te bouwen (of de aankomende ryzen 3000 met APU). Low end spul is tegenwoordig snel, stabiel en betaalbaar. Bij m-itx kast kun je ook denken aan een product: AMD Ryzen 3 1200 en dan een videokaart van 50 euro pakken uit V&A die niet al te groot is. Zo even uit mijn hoofd zit je met een budget build 30 euro voor de kast, 35 euro voor de voeding, 65 euro voor de cpu, 40 euro voor ram en 45 voor mobo. Kom je op 215 euro. In geval van Intel heb je dan al beeld via de IGP. Bij AMD moet er een videokaartje bij of de 20 euro APU pakken. SSD of hdd zet je gewoon over.

[ Voor 17% gewijzigd door sdk1985 op 08-05-2019 01:22 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1