[Kabelnoord] DVB-C over glasvezel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickS
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 25-06 13:33
Over een jaar word hier (als het goed is) glasvezel aangelegd door de kleine provider Kabelnoord.
Er word over hun netwerk ook internet van onder andere Solcon aangeboden maar die zijn duurder met lagere snelheden.

Ik was vanmiddag dus benieuwd wat Kabelnoord nou eigenlijk aanbood, en was eerlijk gezegd verbaasd over wat ze aanboden (1000/1000 :Y)).

Maar ik vroeg me toch iets af. Ze bieden namelijk ook digitale tv aan. Het word alleen nergens duidelijk gemaakt hoe die televisie dan aangeboden word.

Als ik dan in wat FAQ's van Kabelnoord op internet ga opzoeken lijkt het alsof het via coax gaat. En op deze foto lijkt het alsof ze hun interactieve ontvanger op de zelfde manier als de Horizon box van Ziggo aansluiten. Via ethernet en coax tegelijkertijd.

Maar is dit wel mogelijk via glasvezel? Ik dacht dat dit enkel kon als je coax naar je huis hebt lopen....

[ Voor 4% gewijzigd door MarnickS op 07-05-2019 19:48 ]

Beste antwoord (via MarnickS op 11-05-2019 11:54)

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-06 15:39
Als je er over nadenkt is het eigenlijk heel logisch. Ziggo en andere kabelmaatschappijen transporteren de TV signalen nu ook al via glasvezel naar de wijk. En in die wijk wordt het omgezet van een lichtsignaal naar een electrisch signaal dat via de koperen coaxkabel naar jouw woning gaat. Als je die omzetting verplaatst naar de woning zelf door dat in het glasvezelmodem te doen heb je vrijwel helemaal geen verlies meer. Dat modem heeft dan onder andere een coax uitgang en daar sluit jij je inpandige bestaande coaxkabels op aan.

Dit was ook de manier waarop Reggefiber dit in de beginjaren deed met haar eigen provider (Lijbrandt, XMs e.d). Dat is uiteindelijk allemaal afgestoten, de klanten zijn van Telfort geworden en die faseren dat deel van de televisiedienst uit en leveren alleen nog IPTV.
Leuk weetje: Bij veel woningen heb je nog wel eens een versterker nodig om het signaal wat te verbeteren. Bij glasvezel werd er juist regelmatig een demper geplaatst omdat het signaal te sterk binnenkwam (en dan krijg je ook verstoringen).

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Niet persé uit mijn huidige glasvezel NTU komt zowel internet als iptv als DVB-C. Helaas wordt dit door Telfort uitgefaseerd maar Kabelnoord heeft waarschijnlijk zijn eigen tv feeds en zullen daardoor geen probleem hebben met het leveren van DVB-C via hun NTU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickS
Ah ik wist niet dat Telfort dit ook al deed. Dan zal het wel echt via DVB-C gaan zoals ze zeggen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-06 15:39
Als je er over nadenkt is het eigenlijk heel logisch. Ziggo en andere kabelmaatschappijen transporteren de TV signalen nu ook al via glasvezel naar de wijk. En in die wijk wordt het omgezet van een lichtsignaal naar een electrisch signaal dat via de koperen coaxkabel naar jouw woning gaat. Als je die omzetting verplaatst naar de woning zelf door dat in het glasvezelmodem te doen heb je vrijwel helemaal geen verlies meer. Dat modem heeft dan onder andere een coax uitgang en daar sluit jij je inpandige bestaande coaxkabels op aan.

Dit was ook de manier waarop Reggefiber dit in de beginjaren deed met haar eigen provider (Lijbrandt, XMs e.d). Dat is uiteindelijk allemaal afgestoten, de klanten zijn van Telfort geworden en die faseren dat deel van de televisiedienst uit en leveren alleen nog IPTV.
Leuk weetje: Bij veel woningen heb je nog wel eens een versterker nodig om het signaal wat te verbeteren. Bij glasvezel werd er juist regelmatig een demper geplaatst omdat het signaal te sterk binnenkwam (en dan krijg je ook verstoringen).

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickS
Als ik er zo over na denk is het best wel logisch ja.
Nog bedankt voor het uitleggen! :)