Toon posts:

Windows 10 ''clean" installatie, maar dan ook echt ''clean''

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allen,

Mijn vraag is denk ik heel eenvoudig, maar toch vind ik er geen duidelijke info over op internet.

De HDD van mijn oude laptop is kapot, nu wil ik er een nieuwe SSD in plaatsen zodat deze weer gebruikt kan worden. Voor deze SSD wil ik een nieuwe versie van Windows 10 aanschaffen, maar hoe gaat het installeren hiervan in zijn werk?

Moet ik een windows versie kopen met een schijfje? Kan ik een OEM versie kopen en de installatie file via de microsoft website downloaden en dit met behulp van een USB installeren?

Op internet vind ik veelal stappenplannen waarbij windows wordt overgezet maar het gaat hier dus echt om vanuit nul te beginnen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gezien je vraagstelling, zou ik je niet aanraden om OEM te kopen maar gewoon Retail. Of je daar een disc bij krijgt of niet, is om het even; het belangrijkste is de key.

Dan download je op https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 een USB-installatie en dan kan je verder.

/edit: waarom ik niet antwoord op "welk OS heb je nu"; de enige andere post van je sprak over mogelijk illegale software en daar borduur ik even niet op verder ;)

[ Voor 22% gewijzigd door MAX3400 op 07-05-2019 19:00 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar een OEM versie heeft dan geen key? Een Retail versie is namelijk wel in een prijscatagorie van x10 :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Verwijderd Hoezo, wat voor OS/Licentie heb je nu bij de laptop dan? :? Als je nu al de gewenste Windows 10-versie hebt (home/premieum/etc) dan kun je gewoon de ISO downloaden en vanaf USB een clean install doen.

En de licenties die je nu koopt zijn inderdaad meestal 'digitaal' als in, je koopt een key en je download zelf het installatiemedium, zoals de link hierboven.

Het advies van @MAX3400 om retail in plaats van OEM te kiezen kan ik zelf niet helemaal volgen. Dat heeft niks met de 'cleanheid' van de installatie te maken.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:02
Idd, als je er al windows 10 op draaide moet je gewoon een verse installatie op dezelfde key kunnen doen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Room42 misschien dat ik "profileer" op de manier van vragen; OEM is "self supporting", retail is "Microsoft support".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:36:
@Room42 misschien dat ik "profileer" op de manier van vragen; OEM is "self supporting", retail is "Microsoft support".
offtopic:
Support? Bij activatieproblemen kun je ook met OEM gewoon MS bellen. Voor alle andere support kom je toch online terecht. :P

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er draaide geen windows 10 op maar windows 7, vandaar dat ik vanaf 0 wil beginnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:46:
Er draaide geen windows 10 op maar windows 7, vandaar dat ik vanaf 0 wil beginnen
Sticker onder de laptop/batterij?

Die code gebruiken bij installatie van Win10 en het wordt gewoon (nog) geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-09 08:55
De Officiële Microsoft W7 -> W10 upgrade tool werkt nog steeds. Eerst vanaf W7 een upgrade doen (wel verbinden met internet) en dan met USB-tje een schone W10 installatie eroverheen fietsen.

Is dan gewoon netjes geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt, dan ga ik het eens met het stickertje proberen ;)

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2019 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:46:
Je hebt je niet goed ingelezen maar als je koppig wilt doen, zou ik zeker gewoon een nieuwe Windows-versie kopen. Het installatiemedium moet je sowieso downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-09 08:55
Verwijderd schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:49:
En hoe ga ik die update doen met een defecte HDD?
Ik weet niet of W10 gelijk activeert met je W7 key, maar anders kan je W7 schoon installeren en dan upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeft niet, activeren met Win7 key werkt ook bij een clean install.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Zo! Jij doet wel lekker recalcitrant. Wie had het over ene upgrade? Wij hebben het over een schone installatie van Windows 10 met niets meer dan de Windows 7-key. Wij denken hier wel mee, hoor. :P

Ik zou zeggen, check het zelf: zoeken bij google naar 'windows 7 to windows 10 still free' :)

[ Voor 17% gewijzigd door Room42 op 07-05-2019 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd gebruik gewoon de tool van microsoft voor org download. na installatie kun je je oude code invoeren en aangeven 'hardware gewijzigd' of aangepast

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses als ik je gevoellige snaar heb geraakt, ik heb hier gewoon niet zoveel verstand van. Nogmaals ik ga het eens proberen met het "stickertje" en een windows 10 bestand op de USB, bedankt voor deze informatie. Ik zal een reactie achterlaten als het gelukt is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:55:
Mijn excuses als ik je gevoelige snaar heb geraakt, ik heb hier gewoon niet zoveel verstand van.
Wij wel :*) Sorry voor mijn ongeduld O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:37
svenvv2 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:49:
De Officiële Microsoft W7 -> W10 upgrade tool werkt nog steeds. Eerst vanaf W7 een upgrade doen (wel verbinden met internet) en dan met USB-tje een schone W10 installatie eroverheen fietsen.

Is dan gewoon netjes geactiveerd.
Al dat gedoe hoef niet meer hoor. Gewoon windows 10 installeren en je windows 7 key invullen is die ook gewoon geactiveerd.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
En als je het dan ook echt schoon wil hebben kan je BulkCrapUnistaller downloaden en alle bloatware er af gooien ;) en Shutup10 om alle data-dingetjes te blokkeren

[ Voor 17% gewijzigd door Ivysaur op 07-05-2019 20:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ivysaur schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:20:
En als je het dan ook echt schoon wil hebben kan je BulkCrapUnistaller downloaden en alle bloatware er af gooien ;) en Shutup10 om alle data-dingetjes te blokkeren
Moet je wel ervaren genoeg zijn om dit te gebruiken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allen, ik zou nog laten weten of het was gelukt. Bij deze..

Heb eerst de sticker gecontroleerd maar deze zat er helaas niet op, ook eventuele cd's zijn verdwenen. Met behulp van een tool op het internet heb ik de productcode van de oude harde schijf weten te plukken door deze bij mijn pc bij te prikken. Helaas leek deze code ongeldig toen ik probeerde met een USB en de Windows 10 file van de Microsoft website deze te installeren. Verder kwam ik via de tool erachter dat de Windows licentie op de pc een OEM versie was. Bij het installeren van Windows 10 was er een optie om de productcode later in te vullen, en zo doende dit geprobeerd.

Wat schetst mijn verbazing, Windows 10 home is volledig geïnstalleerd en wanneer ik naar instellingen -> bijwerken en beveiliging -> activering ga, staat hier vermeld: Activeren Windows is geactiveerd met een digitale versie.

Is een OEM versie gekoppeld aan het moederbord of andere hardware dan de harde schijf in de laptop? Het lijkt er nu namelijk op dat Windows gewoon geactiveerd is met de oude licentie?

In ieder geval, iedereen hartelijk dank voor het delen van zijn of haar kennis!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2019 21:35 ]

Pagina: 1