Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

feedback op ~2500 3D modelling and rendering powerhouse

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal. Ik hoop wat feedback te kunnen krijgen op mijn poging om een pc in elkaar te zetten! Ik heb zoveel mogelijk research gedaan. Het is echter al een tijdje geleden dat ik een pc in elkaar gezet heb. Zou iemand door mijn post kunnen gaan en me feedback kunnen geven? Dit ding gaat me zo veel geld kosten dat ik me niet echt kan veroorloven om hier fouten te maken :) Ik heb geprobeerd al mijn vragen beetje strak op te stellen. Alvast heel erg bedankt!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik werk in film en ben me naast modelling meer look development en rendering aan het aanleren. Ik focus vooral op programma's als Maya, Zbrush en Mari. De render engine Arnold in Maya is aan het overstappen op GPU rendering. Ik denk dus dat de graphics card erg belangrijk voor me gaat worden.

Ik game niet zo veel tegenwoordig dus de focus ligt daar absoluut niet. Het wordt vooral een werk beest

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop het onder de 2500 euro te houden. Dit is een klap geld maar mijn oude pc heeft het 11 jaar uitgehouden omdat ik er een beetje in geïnvesteerd had. Mijn huidige wenslijst zit rond de 2300 maar ik woon in de UK dus ik weet niet zeker of alle onderdelen hier hetzelfde zullen kosten

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een jaar geleden is mijn voeding kapot gegaan. Ik heb toen een EVGA 850 GQ Semi Modular aan geschaft. Volgens mij zou die dit systeem makkelijk aan moeten kunnen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik schaf liever een nieuwe voeding aan als deze voeding een risico is.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VoedingenEVGA 850 GQ (V2)€ 114,50€ 114,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.377,15

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit zijn de onderdelen die ik gevonden heb in mijn research. De Quadro en de i9 9900 lijken een must te zijn. Momenteel denk ik dat 32GB ram genoeg zal zijn. Maar wil dat eventueel uitbrijden wanneer ik daar het geld voor heb

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-9900K Boxed€ 529,34€ 529,34
1MoederbordenMSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon€ 180,-€ 180,-
1VideokaartenPNY Quadro RTX 4000€ 957,99€ 957,99
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Matzwart€ 134,05€ 134,05
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 71,99€ 71,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 198,28€ 198,28
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 191,-€ 191,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.377,15

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De Quadro en de Intel lijken een must te zijn voor zover ik kan zien. Vooral de Quadro aangezien de komende jaren rendering steeds meer op de gpu zal gaan

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben voornamelijk aan het kijken waar ik veilig de prijs wat kan drukken. En of ik ergens in deze lijst elementen heb die niet samen zullen werken

Ga je overklokken?
Ik ben niet van plan te overklokken. Ik heb daar geen verstand van en neem dat risico liever niet

Wat verwacht je van ons?
Ik zoek feedback op het bouwen van een powerhouse. Mij kan het niet schelen hoe mooi het ding is. Of hoe veel geluid het maakt. Zolang ik er mee kan werken en de elemenen goed samen kunnen werken. Aangezien ik modelling en rendering voor mijn werk doe, ligt de nadruk voornamelijk bij de functionaliteit (ik heb natuurlijk een pc op werk, maar portfolio werk stopt nooit)

Ik heb een aantal vragen per onderdeel:

CPU Cooler:
NZXT Kraken X62
De Black Rock schijnt groter en luider te zijn. Een beetje geluid kan me niet zoveel schelen. Is er toch een reden om voor de Kraken te gaan? Renderen duurt soms best even en ik kan me voorstellen dat de boel vrij warm kan worden. Maar als het op prestatie gebied niet veel uitmaakt ga ik liever voor iets goedkoper? Ik kan me voorstellen dat ik hier erg verkeerd zit.

Kan ik wat geld besparen met de Black Rock? Of is het toch aan te raden met de Kraken te gaan?

Graphics card:
Op gebied van graphics card ben ik een beetje in de war. Op verschillende forums lees ik dat de quadro 4000 de beste kaart voor rendering is binnen deze prijs categorie. Veel sites die pcs voor je in elkaar zetten steken er een PNY Quadro P4000 in. Maar ik heb ook gelezen dat die voor laptops bedoeld is? De RTX zou dan beter zijn. Maar ik zie nu ook dat er een PNY Quadro M4000 is. Weet iemand wat het verschil is tussen deze kaarten?:

[list]
• PNY Quadro RTX 4000
• PNY Quadro M4000
• PNY Quadro P4000
[/list]

Motherboard:
Voordat ik de best buy guide had gelezen was ik naar de Asus Prime Z390-A ATX LGA 1151 aan het kijken. Als ik naar de specificaties kijk lijken ze echt bijna hetzelfde te zijn. Ik weet niet heel veel van moederborden af. Zolang ik later extra geheugen bij kan prikken ben ik blij. Ik ben niet van plan te overclocken. Kan ik een van deze kaarten kiezen of maakt het op dit punt niet zo veel uit?

Ik kan me ook best voorstellen dat ik met een meer basic moederboord klaar kan zijn?

Case
Mijn oude pc had een erg goedkope behuizing. Mij maakt het niet echt uit hoe het eruit ziet of hoe groot het is. Wat ik belangrijk vind is dat de hitte een beetje weg kan en dat er niet te veel stof makkelijk in komt. De Fractal ziet er goed uit in reviews maar is vrij duur. Kan ik hier geld besparen en een goedkopere case kopen? Of is dit een rookie mistake?

Algemeen
Ik heb 11 jaar geleden met een vriend een systeem in elkaar gezet. Sinds dien heb ik nooit meer computers in elkaar gezet. Deze forum post is dus voornamelijk een second opinion. Heb ik ergens beginners fouten gemaakt? Of loop ik ergens geld weg te gooien?

Nogmaals alvast heel erg bedankt voor het kijken. Ik stel elke feedback heel erg op prijs!

Alle reacties

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Verwijderd

Met een Quadro haal je algemeen gezien meer vieuwport prestatie per euro binnen, vooral bij OpenGL apps, terwijl de "compute" (renderpower) per euro juist slechter is. Voorbeeld, een quadro rtx 4000 rendert in een gpu renderapp trager dan een rtx 2070 die bijna de helft van het geld is. (zie bijv octanebench)
Voor niet heel veel meer heb je een rtx 2080ti met meer VRAM en veel meer snelheid. Het is jammer dat een 2080 ook gewoon op 8GB zit..

Nou zijn Maya, Mari en Zbrush alledrie openGL apps, dus dat is positief voor de Quadro. Alleen over het algemeen is de ervaring dat "game" gpu's ook prima werken. Wat je zou kunnen merken is dat met high poly scenes en modellen je minder viewport fps gaat krijgen. Maar dat is lastig dan meteen "slecht" te noemen, want mogelijk geeft een game gpu ook genoeg fps... Dat is dus erg persoonlijk..

Gezien de ontwikkelingen zou ik niet voor een non RTX gpu gaan in jouw geval, bijv octane heeft al aangetoond gebruik te gaan maken van RTX functies, en anderen zullen volgen.

Rekening houden met meerdere gpu's in de toekomst zou ik dan ook doen. (ivm moederbord, airflow, behuizing etc) Hou er ook rekening mee dat je geen quadro's en game gpu's kunt mixen, waardoor als je de quadro route gaat de verhouding nog schever wordt met meerdere gpu's..

Persoonlijk, Ik zou zelf voor een 2080ti gaan en ervaren hoe dat gaat tijdens het modellen. Valt het echt tegen in Maya etc dan kun je hem altijd nog ruilen voor een RTX 4000..

specs

Verwijderd

Topicstarter
Hey @maratropa

Heel erg blij met je input. Je beantwoordt vragen waar ik nog niet eens op gekomen was!

Als een Quadro voornamelijk in de viewport wint over een 'game' gpu dan is het inderdaad waard om naar de 2080 te gaan kijken. Thuis werk ik sowieso niet met monster scenes, dus waarschijnlijk is dat inderdaad een snelle winst.

Ik ga voor een rtx en zorg dat ik er meer bij kan prikken later. Ik had daar nog helemaal niet bij stil gestaan. Ik zal voor ik iets bestel die optie ook goed onderzoeken.

Heel erg bedankt voor je feedback?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Verwijderd

2080 TI zou ik dan proberen, die is echt sneller en heeft ook meer VRAM, wat bij veel renderapps een harde grens is (bij redshift oa niet)

Als je weinig op de cpu rendert dan kun je ook een 9700k pakken zonder HT, die heeft ook 8 cores en hoge mhz, waarschijnlijk qua werken met die apps weinig verschil met de 9900k.

specs

Verwijderd

Topicstarter
@maratropa

perfect! Ik ga me hier verder over inlezen en stel dan mijn wishlist bij.

Vooral de meerdere GPU op 1 moederbord is erg interessant met het oog op de toekomst.

Nogmaals bedankt!