Waarom is een EU identiteitskaart geen geldig document?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:46

alienfruit

the alien you never expected

Topicstarter
Mijn vraag
Waarom is een EU identiteitskaart geen geldig document? In het VK wordt de identiteitskaart wel geaccepteerd bij border patrol om het land binnen te komen. Maar wanneer deze kaart wilt gebruiken als identiteitsdocument wordt het voor bepaalde controles (DBS check) op hetzelfde niveau gezien als proof of address (bijv. rekening van een nutsbedrijf). Wat ik maar een vreemde bedoeling.

Zie bijv: https://www.gov.uk/govern...-social-history-documents

[ Voor 4% gewijzigd door alienfruit op 07-05-2019 17:07 ]

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Ik heb je vraag omgezet in het Engels
En via mail naar de betreffende instantie gestuurd.

Ik hoop op een snel antwoord. Maar door brexit kan het even duren.
Wanneer ik terugkoppeling krijg zal ik dan hier posten.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-11 13:30
Wat is een EU id kaart?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bedoel je met "EU Identiteitskaart" een Nederlandse ID-card? Want dat is namelijk wel degelijk een geldig identificatiebewijs, net als een paspoort. Een rijbewijs alleen in sommige gevallen.

Of is een "EU Identiteitskaart" echt iets anders? Ik heb er iig nog niet van gehoord als zodanig.

Virussen? Scan ze hier!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:43

Blokker_1999

Full steam ahead

Om te beginnen had je mij wat werk kunnen besparen door iets specifieker te zijn. Een EU Identiteitskaart bestaat bijvoorbeeld niet, maar in de link benoemd men wel de Identiteitskaart uitgegeven door een lidstaat van de Europese Economische Gemeenschap.

Dat het VK deze aanvaard aan de grens is een afspraak binnen de EU. Je weet wel, vrij verkeer van mensen en dient op dat moment om aan te tonen dat je een staatsburger bent uit een land van de EU.

Dat andere overheidsdiensten het niet als primair identiteitsdocument erkennen komt dan weer omdat de eigen overheid waar deze diensten onder vallen deze kaart niet heeft uitgegeven en dus niet kan garant staan voor de juistheid ervan. Een ID kaart in het VK kan andere informatie bevatten dan deze in NL waardoor bepaalde informatie niet zomaar achterhaald kan worden aan de hand van je NL kaart.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-11 19:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En bij deze een tikje naar Algemene Zaken, dit heeft niets met Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij van doen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

In het VK staat je adres op een rijbewijs. Je ID kaart is genoeg als ID bewijs, maar niet als adres ook gecheckt moet worden.

Van een VK bank: https://www.barclays.co.u...d-to-open-a-bank-account/

Je bent niet erg duidelijk in je vraagstelling. Wordt de ID kaart compleet geweigerd, of moet je extra bewijs overleggen?

[ Voor 21% gewijzigd door gambieter op 07-05-2019 17:28 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
Ja maar, als adrescheck heb ik al een rekening van EDF gegeven. Ik vind het gewoon beetje raar dat ze een ID kaart niet accepteren als geldig ID bewijs voor een DBS check maar het is wel prima voor border portal.

Maar misschien is een EU identity card wat anders dan onze ID kaart. Goede vraag

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Om het nog makkelijker te maken is de datum van uitgifte van de kaart ook nog belangrijk voor de bepaling of het überhaupt een officieel reisdocument is :o
Een identiteitskaart die is aangevraagd op of na 20 januari 2014 is geen officieel reisdocument. Er kan wel mee gereisd worden naar landen die een Nederlandse identiteitskaart accepteren.
Wikipedia: Identiteitskaart

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:23
alienfruit schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:29:
Ja maar, als adrescheck heb ik al een rekening van EDF gegeven. Ik vind het gewoon beetje raar dat ze een ID kaart niet accepteren als geldig ID bewijs voor een DBS check maar het is wel prima voor border portal.

Maar misschien is een EU identity card wat anders dan onze ID kaart. Goede vraag
Nee dat is niet wat anders daar wordt gewoon onze ID kaart mee bedoelt.

Maar het is wel een geldig document het is alleen afhankelijk van welke route je neemt of je het kunt gebruiken.

Het is gewoon een geldig document en geclassificeerd in group 2b.

Dat zal wel te maken hebben met dat in sommige landen hier veel vervalsingen van in omloop zijn.

De EEA is wat groter dan alleen NL waar dit document niet makkelijk vervalst zal zijn.

• merkens11
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-10 16:33
Het Verenigd Koninkrijk maakt geen deel uit van de Schengenzone. Misschien heeft dat er iets mee te maken?

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:17
Ik denk omdat ze in het VK geen gelijkwaardige kaart hebben. Daarom zal het hebben van zo' kaart misschien niet echt prioriteit hebben voor het aanpasen van wetten.

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
@boyette Maar het is toch gek dat een EU id kaart vergelijkbaar is met een bankafschrift? Wat ook onder 2b valt? Ik kan er met mijn hoofd niet bij. Prima om het land in te reizen maar voor een DBS check is het niet goed genoeg. Ik ga maar een nieuw paspoort aanvragen 🙄

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:04
YakuzA schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 23:37:
Om het nog makkelijker te maken is de datum van uitgifte van de kaart ook nog belangrijk voor de bepaling of het überhaupt een officieel reisdocument is :o

[...]

Wikipedia: Identiteitskaart
Verklaart wel waarom er geen landen meer op staan. Mijne is van 2014. Overigens 0 problemen mee gehad. Heb ermee binnen Europa gevlogen, ben grenscontroles langs geweest, etc. UK, Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland, politie Italië, Frankrijk, allemaal no problemo. De enige vraag die ik met vliegen op het VK kreeg was wat mijn eindbestemming was, omdat ik niet verder zou mogen dan het VK. Nou was dat Londen, dus ook weer opgelost.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:23
alienfruit schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:11:
@boyette Maar het is toch gek dat een EU id kaart vergelijkbaar is met een bankafschrift? Wat ook onder 2b valt? Ik kan er met mijn hoofd niet bij. Prima om het land in te reizen maar voor een DBS check is het niet goed genoeg. Ik ga maar een nieuw paspoort aanvragen 🙄
Volgens mij heb ik dat best duidelijk uitgelegd..
Dan is het toch niet raar??

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Pizza_Boom schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:19:
[...]
Verklaart wel waarom er geen landen meer op staan. Mijne is van 2014. Overigens 0 problemen mee gehad. Heb ermee binnen Europa gevlogen, ben grenscontroles langs geweest, etc. UK, Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland, politie Italië, Frankrijk, allemaal no problemo. De enige vraag die ik met vliegen op het VK kreeg was wat mijn eindbestemming was, omdat ik niet verder zou mogen dan het VK. Nou was dat Londen, dus ook weer opgelost.
De wijziging in 'status' van reisdocument voor de identiteitskaart had hiermee te maken, eigenlijk dus een puur binnenlandse aangelegenheid, andere landen zijn de Nederlandse identiteitskaart hierdoor eigenlijk niet anders gaan zien.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 08-05-2019 18:48 ]

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
Okay, ik blijf het vreemd vinden. Maar ik heb een afspraak gemaakt bij de ambassade voor een nieuw paspoort Duur grapje alleen voor een DBSs check: £116,- Zou aan mijn nieuwe werkgever deze kosten moeten verrekenen :P

• vooviro
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-01-2021
alienfruit schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 19:34:
Okay, ik blijf het vreemd vinden. Maar ik heb een afspraak gemaakt bij de ambassade voor een nieuw paspoort Duur grapje alleen voor een DBSs check: £116,- Zou aan mijn nieuwe werkgever deze kosten moeten verrekenen :P
Zeker duur gezien de gemiddelde paspoort aanvraag in Nederland zelf gemiddeld 60 euro kost.
Pagina: 1