Vreemd probleem met krakende audio op hoog volume

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Sinds kort kraakt mijn hoofdtelefoon wanneer het volume op 90-100% staat. Vooral als er veel bas en lage mids te horen zijn. Dit wil overigens niet zeggen dat het geluid dan heel hard gaat.

Dus ik dacht dat de speakers van mijn hoofdtelefoon gewoon hun beste tijd gehad hebben, dus ik heb een nieuwe hoofdtelefoon gekocht. Die heb ik zojuist geprobeerd en het gekraak is precies hetzelfde.
Het is dus vooral te horen tijdens muziek en dan wanneer er bas en lage instrumenten te horen zijn. Als ik het volume op 25% zet hoor ik het niet. Op 100% wel.

Nou heb ik een UCA222 USB audio interface waar ik de hoofdtelefoon altijd in plug met een 3.5mm jack, dus ik dacht toen dat het wellicht daar aan lag. Die heb ik toen afgekoppeld en de 3.5mm gewoon rechtstreeks in het moederbord in de groene input jack gestopt. Precies hetzelfde probleem. Het ligt dus ook niet aan de USB audio interface.

Wat heb ik nog meer gedaan? Alle drivers geupdate. Nvidia audio driver disabled. Alle overige afspeelapparaten disabled behalve de USB audio interface. Heb overigens hetzelfde gedaan door hem in het moederbord te prikken en toen alle overige devices disabled.

De geluidskwaliteit in Windows configuratiescherm veranderd van 41000 hz naar 48000 hz. Geen verschil.

Ik heb nu geen idee meer waar het aan kan liggen. Het is ongeveer een maand of 3 geleden begonnen en ik zou niet meer weten wat er toen veranderd is. Ik dacht gewoon dat mijn oude hoofdtelefoon het begeven had. Niet dus.

Als iemand nog iets weet dan hoor ik het graag!
Alvast dank en groetjes.

[ Voor 3% gewijzigd door Stab op 07-05-2019 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Betekent 100% dat alles op z'n hardst staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
Jag schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 15:56:
Betekent 100% dat alles op z'n hardst staat?
Ja inderdaad. Maar mijn hoofdtelefoons zijn beide niet zo heel luid dus dat is nog steeds niet zo hard bij de meeste nummers.

Op 90% doet hij het overigens ook maar een stuk minder. Bij 50% hoor ik het niet meer.

Dit geldt dus voor beide hoofdtelefoons op beide manieren van inpluggen in de computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
andere media player proberen?
Dit lijkt me geen driver probleem omdat je UCA222 USB en onboard geprobeerd hebt
Of als je media codecs geïnstalleerd hebt daar iets in de settings veranderd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
coolbvrobin schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:08:
andere media player proberen?
Dit lijkt me geen driver probleem omdat je UCA222 USB en onboard geprobeerd hebt
Of als je media codecs geïnstalleerd hebt daar iets in de settings veranderd is
Lijkt mij ook niet inderdaad.

Uiteraard meerdere players geprobeerd waaronder ook Adobe Premiere, VLC Player en Windows Media Player.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Klinkt alsof je amp nodig hebt die wat meer spanning op z'n output kan zetten. Waarschijnlijk heeft je koptelefoon een stevige impedantie of is anderszinds niet zo sensitief. Of je houdt gewoon van luid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellsau
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-01 14:07
Stab schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 15:37:

De geluidskwaliteit in Windows configuratiescherm veranderd van 41000 hz naar 48000 hz. Geen verschil.
Heb je dit recent hoger gezet nog voor de verhoging naar 48000. Ik heb dit ooit zelf verhoogd en dat gaf dan soms gekraak.
Verder drivers nalopen of deze nog wel goed zijn. Ik zie dat je dat al hebt gedaan maar zou dat goed controleren. Misschien stoort iets anders op de achtergrond. Heb je de ruis ook als je verder geen andere schermen hebt open staan?

Dotabuff profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Het is geen ruis hé, hij zegt dat het kraakt als hij het hard zet. Dat zal hoogstwaarschijnlijk clippen zijn. Wil niet zeggen dat dat niet door software probleem kan komen, maar wel minder waarschijnlijk gezien hetzelfde met onboard audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
Jag schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 17:38:
Het is geen ruis hé, hij zegt dat het kraakt als hij het hard zet. Dat zal hoogstwaarschijnlijk clippen zijn. Wil niet zeggen dat dat niet door software probleem kan komen, maar wel minder waarschijnlijk gezien hetzelfde met onboard audio.
Clippen is inderdaad het goede woord denk ik. Zo klinkt het. Alsof je iets te hard opneemt of de speakers 'opgeblazen' zijn.

De ene koptelefoon is 80 ohm, de andere weet ik zo niet. Waarschijnlijk wat minder want die gaat wat harder. De meeste muziekbestanden vind ik bij Windows op 100% volume nog niet eens zo hard gaan eigenlijk. Dus ik vind het wel vreemd dat het 'clipped'.

En ik heb hier pas een aantal maanden last van. Althans, dat denk ik. Misschien had ik hem toen nooit op 100% staan en ben ik dover geworden? :D

Kraakt het bij jullie van alle kanten bij Windows volume op 90-100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
Stab schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 17:54:
[...]

Clippen is inderdaad het goede woord denk ik. Zo klinkt het. Alsof je iets te hard opneemt of de speakers 'opgeblazen' zijn.

De ene koptelefoon is 80 ohm, de andere weet ik zo niet. Waarschijnlijk wat minder want die gaat wat harder. De meeste muziekbestanden vind ik bij Windows op 100% volume nog niet eens zo hard gaan eigenlijk. Dus ik vind het wel vreemd dat het 'clipped'.

En ik heb hier pas een aantal maanden last van. Althans, dat denk ik. Misschien had ik hem toen nooit op 100% staan en ben ik dover geworden? :D

Kraakt het bij jullie van alle kanten bij Windows volume op 90-100%?
Zowel met hoofdtelefoon of speakers nee
Klinkt misschien drastisch, maar als je niet meer weet of geen zin hebt om uit te zoeken, misschien windows resetten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
Zojuist voor de grap ook mijn laptop er even bij gepakt. Beide hoofdtelefoons hebben er bij dezelfde nummers geen last van daar. Volume ook op 100%.

Het moet dus ofwel iets zijn in Windows wat niet meer correct werkt, of er zit een fysieke storing op (de geluidskaart van) het moederbord? Kan dat?

[ Voor 3% gewijzigd door Stab op 07-05-2019 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:45
Toevallig bij speaker instellingen in Windows de enhancements/verbeteringen aan? Klinkt als een EQ/ bass boost die zorgt dat het signaal gaat clippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
Stab schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 18:51:
Zojuist voor de grap ook mijn laptop er even bij gepakt. Beide hoofdtelefoons hebben er bij dezelfde nummers geen last van daar. Volume ook op 100%.

Het moet dus ofwel iets zijn in Windows wat niet meer correct werkt, of er zit een fysieke storing op (de geluidskaart van) het moederbord? Kan dat?
Misschien handig geweest om eerder te testen met je laptop voor dat je een nieuwe kocht :+
En wie weet, windows opnieuw instaleren en kijken als het probleem er nog is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
gelukkie schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:01:
Toevallig bij speaker instellingen in Windows de enhancements/verbeteringen aan? Klinkt als een EQ/ bass boost die zorgt dat het signaal gaat clippen.
Nope. Allemaal uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:47
Met welke software speel je af? VLC bijvoorbeeld heeft de optie boven 100% te gaan, dat gaat uiteraard clippen. En denk je overigens wel aan je oren? Bij elke hoofdtelefoon die ik heb is 100% gewoon ontzettend hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
Inverted_World schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:59:
Met welke software speel je af? VLC bijvoorbeeld heeft de optie boven 100% te gaan, dat gaat uiteraard clippen. En denk je overigens wel aan je oren? Bij elke hoofdtelefoon die ik heb is 100% gewoon ontzettend hard.
Ik snap het. Ik heb verscheidene players gebruikt en allemaal komen ze niet boven de 100%.

Ik heb niet het idee dat ik doof ben maar bij mij gaan de meeste nummers helemaal niet zo hard op Windows 100% volume. Dat ligt denk ik aan het soort hoofdtelefoon ook.

Als je van die oortjes inplugt (waarschijnlijk lage ohm) dan gaat het hard ja. Maar die twee hoofdtelefoons die ik heb zijn prima zo. Had zelfs wel harder gemogen van mij :)
Pagina: 1