1 core overhit, AMD Ryzen 5 1600, Windows 10 x64

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-09 21:47
Ik heb de volgende setup:
- 2x 8Gb Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
- 1x AMD Ryzen 5 1600
- 1x Gigabyte B450M DS3H
- 1x M.2 Samsung 960 EVO 250GB
- 1x Arctic Silver 5 compound koelpasta
- 1x Sharkoon S1000 Window
- 1x Cooler Master MasterLiquid Lite 120
- 1x Club 3D Radeon HD 7970

Na een boot volgt er standaard een (over) verhitting van de core 3 (TMPIN2) van zo'n 20 minuten. Daarna valt de temperatuur weer terug naar normale waarden.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/dooqo2.png

Uiteraard heb ik in systeem processen gekeken of er .exe te veel cpu bandwijdte vraagt. Maar niets dat uitzonderlijk was.

Wat zou het nog meer kunnen zijn?

[ Voor 1% gewijzigd door tweakn00b op 15-05-2019 12:37 . Reden: MOBO is een een Gigabyte B450M DS3H en geen Gigabyte A320M-DS2. Die heeft er maar 1 dag ingezeten i.v.m. ontbreken overclock mogelijkheden. ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Denk koelpasta niet evenredig verspreidt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Wie zegt dat dat je core temperaturen zijn? Volgens mij is de kans groter dat TMPIN2 de VRM temperatuur is, wat een normale waarde is bij hoge belasting.

Overigens wordt die proc van je veel te warm. 97 graden is gevaarlijk hoog. Gauw je koeler schoonmaken, koelpasta verwijderen en opnieuw aanbrengen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 23:37
nelizmastr schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:52:
Wie zegt dat dat je core temperaturen zijn? Volgens mij is de kans groter dat TMPIN2 de VRM temperatuur is, wat een normale waarde is bij hoge belasting.

Overigens wordt die proc van je veel te warm. 97 graden is gevaarlijk hoog. Gauw je koeler schoonmaken, koelpasta verwijderen en opnieuw aanbrengen.
Dat ^^

En volgens https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-5-1600 is je max temp 95c.. Verwacht niet dat met 97c je gelijk schade aanbrengt op de chip, maar zou inderdaad je koeler schoonmaken en koelpasta opnieuw aanbrengen, of je koeler vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
@nelizmastr, @mrFoce, TS heeft een waterkoeler, het lijkt me zeer sterk dat zelfs met een vrijwel volledig verstopt stoffilter de temperatuur zó hoog oploopt. Ik verwacht eerder dat de koeler niet goed gemonteerd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 17:03
Zit er niet toevallig een stukje plastic tussen het overvlakte van de koeler en het oppervlakte van de cpu?

[ Voor 12% gewijzigd door Operations op 08-05-2019 00:39 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

TommyboyNL schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 23:22:
@nelizmastr, @mrFoce, TS heeft een waterkoeler, het lijkt me zeer sterk dat zelfs met een vrijwel volledig verstopt stoffilter de temperatuur zó hoog oploopt. Ik verwacht eerder dat de koeler niet goed gemonteerd zit.
Het gaat hier om een instapmodel met (zeker voor die prijs) bijzonder matige performance, zowel qua koeling als geluid. Echter zou ze voldoende moeten zijn om een 1600 op normale temps te houden.

@tweakn00b maak eens fotos van hoe het er nu in je systeem uit ziet. En wat heb je verder qua koeling in het systeem zitten?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik denk niet dat er iets klopt van die temps. Neem bijvoorbeeld TMPIN2. Met een kamertemp van zeg 20 graden is het onmogelijk dat er iets 18 graden is, laat staan onder load. De temp van een core zal nooit ook maar in de buurt komen van de kamertemp, laat staan er onder. Als die temp niet klopt, waarom de rest van wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

@PilatuS Slechts een enkele sensor welke vlak onder kamertemperatuur hangt. Er kan absoluut iets anders mis zijn, maar ik zie persoonlijk weinig vreemde waarden.

Zeker wanneer je rekening houd met het feit dat zulk sensoren doorgaans een afwijking hebben tussen de 5 en 15%.

Maar goed, eerst eens zien hoe de TS tot dusver gestelde vragen beantwoord. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
D4NG3R schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 00:53:
@PilatuS Slechts een enkele sensor welke vlak onder kamertemperatuur hangt. Er kan absoluut iets anders mis zijn, maar ik zie persoonlijk weinig vreemde waarden.

Zeker wanneer je rekening houd met het feit dat zulk sensoren doorgaans een afwijking hebben tussen de 5 en 15%.

Maar goed, eerst eens zien hoe de TS tot dusver gestelde vragen beantwoord. :)
We hebben ook nog een 21 graden en dat ook onder load. Voor een PC die meer dan 15 minuten draait 18 graden en 21 graden onder load ? Ik kan het mij niet voorstellen dat het klopt. Met afwijking idle, dat zou kunnen, maar load temps ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

PilatuS schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 00:55:
[...]

We hebben ook nog een 21 graden en dat ook onder load. Voor een PC die meer dan 15 minuten draait 18 graden en 21 graden onder load ? Ik kan het mij niet voorstellen dat het klopt. Met afwijken idle, dat zou kunnen, maar load temps ?
Het nog maar de vraag om welke sensor dat gaat, budgetplanken hebben met regelmaat sensoren welke wel door het systeem worden gezien maar niet fysiek aanwezig zijn - maar om de een of andere manier wel een resultaat geven. (al komt het vaker voor dat die vervolgens op -127 of 127c vast zitten)

Het komt vaker voor dat er iets fout is in de opstelling dan dat de sensoren daadwerkelijk ruk zijn. :')

Buiten het feit om dat de TS sowieso even een 2e of zelfs 3e programma er bij moet pakken om de boel uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
D4NG3R schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 01:02:
[...]

Het nog maar de vraag om welke sensor dat gaat, budgetplanken hebben met regelmaat sensoren welke wel door het systeem worden gezien maar niet fysiek aanwezig zijn - maar om de een of andere manier wel een resultaat geven. (al komt het vaker voor dat die vervolgens op -127 of 127c vast zitten)

Het komt vaker voor dat er iets fout is in de opstelling dan dat de sensoren daadwerkelijk ruk zijn. :')

Buiten het feit om dat de TS sowieso even een 2e of zelfs 3e programma er bij moet pakken om de boel uit te lezen.
Meestal zie je die sensoren alleen een vaste waarde hebben toch ? Die 127 komt mij inderdaad ook bekend voor, maar wat we nu zien is een waarde die niet constant is waarbij die 127 wel constant is.

Ik vind al die temps van het hele lijstje van TMPIN er maar vreemd uitzien persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robvdheijden
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 00:13
De ryzens staan erom bekent foute temperaturen te geven op verschillende 3rd party programma`s.
Daarmee wil ik niet zeggen dat deze fout zijn, maar toch adviseren om de temperatuur te meten met amd zijn app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
V. @Ivysaur Denk koelpasta niet evenredig verspreidt?
A. Ik heb een standaard hoeveelheid op het midden aangebracht en vervolgens de koeling gemonteerd.
Ik moet wel zeggen het monteren van de koeling een frustrerende zaak was (gehannes).

V. @nelizmastr Koeler schoonmaken?
A. De setup is van december vorig jaar. Lijkt me wat over-the-top dat ie nu al ‘verstopt’ is

V. @TommyboyNL Niet goed gemonteerd?
A. Het lijkt me niet, maar ik sluit het niet uit.

V. @Operations Stukje plastic tussen CPU en koeler.
A. Lijkt me sterk maar ik zal sowieso de koeler hermonteren en de pasta opnieuw aanbrengen en
zal er op letten.

V. Koeler is een instapmodel met matig performance.
A. Ja dat klopt. Echter, dergelijke temperaturen zonder er iets substantieel draait wijst op een andere oorzaak.

V. @D4NG3R Overige aan koeling?
A. 6x Coolmoon LED fans incl remote+controller

V. @PilatuS Temperatuur onder de 18 graden onmogelijk.
A. Kamer temperatuur was gister bij opstart 12,5 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 17:03
@tweakn00b

Heb je overigens ook in de BIOS naar de temperatuur gekeken? Of foutieve resultaten van 3rd party programma's uit te sluiten.

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Overduidelijk een foute sensor, het is niet mogelijk dat een core 80 graden is en de core er naast onder kamer temp. Het is überhaupt niet mogelijk om onder kamer temp te komen.
Check HWinfo64 ook eens.

[ Voor 6% gewijzigd door unfor op 08-05-2019 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joekie123
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-06-2023
Het heeft helemaal niks te maken met 1 core die overhit. Temp in 2 is je cpu en dan bedoel ik de gehele cpu niet maar 1 core. Het hardware info programma dat je gebruikt is vaak moeilijk te lezen. Je kan beter hwinfo64 gebruiken die is veel makkelijker te lezen.
Als je bij je package node 0 kijkt is je temp hetzelfde als in tmpin2. Tmpin1 zal je moederbord chipset zijn en tmp3 denk ik je vrm. Als je kijkt bij value staat je cpu fan 2000 toeren te draaien en is je processor 85 graden bij een vermogen van 18 watt. Het lijkt wel of er uberhaupt geen koeler op je processor zit. Ik zou gaan zoeken in de montage van de koeler. 85 graden zou kunnen als je overclocked ben met de meegeleverde koeler (wraith koeler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joekie123
Ik bedoel tmpin0 chipset en tmpin1 vrm. 1.116v op cpu kan gewoon nooit 85graden geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

unfor schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 11:08:
Overduidelijk een foute sensor, het is niet mogelijk dat een core 80 graden is en de core er naast onder kamer temp. Het is überhaupt niet mogelijk om onder kamer temp te komen.
Check HWinfo64 ook eens.
tweakn00b schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 11:03:
V. @PilatuS Temperatuur onder de 18 graden onmogelijk.
A. Kamer temperatuur was gister bij opstart 12,5 graden

Joekie123 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:28:
Ik bedoel tmpin0 chipset en tmpin1 vrm. 1.116v op cpu kan gewoon nooit 85graden geven
Dat kan prima bij een slechte installatie.

@tweakn00b Maak bij de herinstallatie van je koeler direct even een paar foto's. Misschien helpt het niks, misschien spotten ik of andere tweakers direct het probleem. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-09 17:20
Die temperatuur is in ieder geval niet van 1 specifieke core. De losse cores staan nog een stukje naar onder, onder de tab van je processor.

Ik gok ook dat het de vrm is. Met een waterkoeler willen die nog wel eens heel heet worden.
Waar heb je de waterkoeler gemonteerd? En je laat hem niet toevallig naar binnen blazen ofzo?

En zoals @robvdheijden ook al zegt, de sensoren enz van ryzen zijn net anders, en die waren in het begin alleen goed uit te lezen met Amd's eigen software.
Misschien is ondertussen de (algemene) software wel aangepast, maar dat weet ik niet.
Ik zou ook eens andere programma's proberen.

[ Voor 30% gewijzigd door WEBGAMING op 08-05-2019 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Laatst online: 09-09 13:40
@WEBGAMING Waarom zou een VRM extra heet worden door de water koeler? Dan neem ik aan dat die verstopt is en hij behoorlijk wat vermogen vraagt.

En met de vraag waar hij zijn waterkoeler gemonteerd heeft neem ik aan de radiator. Maar inderdaad die fans van de radiator moeten wel naar buiten blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Omdat er met een luchtkoeler altijd luchtstroom rond de vrm is, met een waterkoeler valt dat helemaal weg. Vrij bekend probleem.

Ik vraag me inderdaad af waar de radiator zit, hij kan zo te zien achterin, of bovenin. Dat kan verschil maken.
Ik zou hem bovenin doen, zodat je de ventilator aan de achterkant gewoon kan laten zitten. Die zorgt dan hopelijk ook voor wat extra luchtstroom rond de vrm's.

[ Voor 53% gewijzigd door WEBGAMING op 08-05-2019 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joekie123
Misschien nog een gek idee, maar heb je wel je pomp op het moederbord aangesloten? Omdat ik die ook niet tussen de fans zie staan.
Ik had zelf een half jaar een 1800x draaien op een gigabyte b350 bord hwmonitor gaf daar wel een pomp snelheid aan namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Dat bord had denk ik een specifieke pomp aansluiting? Dat heeft dit bord niet, dus dan moet je de pomp gewoon op een ventilator aansluiting aansluiten. Dan zal je geen specifieke waarde voor de pomp zien. ;) Die word dan gewoon aangegeven als ventilator.

Testen of de pomp werkt is wel een goed idee. (luisteren of voelen)

[ Voor 17% gewijzigd door WEBGAMING op 08-05-2019 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joekie123
Dat had het zeker. alleen had ik hem ook op een fan aansluiting zitten. Radiator fans 1 aansluiting met splitter. En pomp op andere.
Die temperatuur is echt de cpu geen vrm. Want sensor cpu en sensor moederbord geven de zelfde waarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Dat viel mij later ook op ja, ze zijn beide ongeveer 97C. Kan goed zijn dat het alleen de cpu is inderdaad.

Maar ik weet wel zeker dat het geen specifieke core is. ;) Dat is dan gewoon de "package" temp. (totaal temperatuur van de processor)

[ Voor 39% gewijzigd door WEBGAMING op 08-05-2019 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joekie123
Inderdaad. als de screenshot verder naar beneden gemaakt zou zijn, zou je de kernen per stuk zien en hoeveel % ze in gebruik zijn. Maar zo te zien is dit idle... package van 18watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 12:03
Die hoogste temperatuur zou inderdaad best eens van je VRM kunnen zijn, zeker icm een waterkoeler is er amper aiflow over je VRM heen.
Wat ook zou kunnen is een op hol geslagen temperatuursensor, maar ik zou persoonlijk eerst even een ander progje gebruiken om je temperaturen uit te lezen, bijvoorbeeld https://www.hwinfo.com/

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Het lijkt me de moeite waard om eerst eens een stress test erop los te laten. En te kijken hoe de CPU reageert.

Iemand nog een suggestie wat betreft de software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Hoe zit het precies met de waterkoeler?
https://www.amd.com/en/technologies/ryzen-master

[ Voor 58% gewijzigd door WEBGAMING op 08-05-2019 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joekie123
Ik heb even zitten zoeken en je moederbord a320m-ds2 heeft 5 temp sensors en 2 pwm fan aansluitingen erop zitten. De waterkoeling heeft er al 2 nodig en dan heb je in veel gevallen nog een fan die lucht in je case blaast. Dat zijn er al 3. De cpu loopt standaard want op een a320 kan je niet overclocken. Dus standaard zo uit de doos zou je met xfr en pbo in een stress test wel een cpu en vrm temp kunnen zien van 80+ graden op je a320 maar niet op idle net na een boot. Ik zou echt de aansluiting controleren op je moederbord en kijken of de pomp er goed op zit en aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Ik had even wat tijd op een paar foto's van MOBO te maken en even gecontroleerd op de pasta:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/1916yb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/9kxyfb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2s9u6wy.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2wnsrbc.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/28k7hie.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door tweakn00b op 14-05-2019 11:43 . Reden: Foto's op een andere server gezet, url's aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zo te zien zat er of neit genoeg pasta tussen je CPU en koelblok, of zat je koelblok niet stevig genoeg op je CPU. De pasta dient zo goed als de hele heatspreader te bedekken, en dat is bij jou overduidelijk niet het geval. Ik verwacht, gezien de enorm hoge temperatuur, dat de koeler niet stevig genoeg vast zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Waar gaat de kabel van de pomp naar toe? Hoe is deze aangesloten?

Het is namelijk de bedoeling dat de pomp constant op 12v draait. Ik zie met regelmaat gebruikers de pomp aansluiten op een normale fanheader zonder deze in de BIOS op full te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Laatst online: 01:53
Wat denk je zelf van je eigen foto's? Een dikke laag pasta over een gedeelte van het oppervlak, slechte spreiding en waarschijnlijk totaal geen contact aan de randen van je cpu. Dat moet overnieuw! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Nog steeds dit topic? En nog steeds niet gemeten met fatsoenlijke software?
Sure, de pasta is aan de karige kant, maar het is niet wat die temperatuur veroorzaakt.

[ Voor 53% gewijzigd door unfor op 14-05-2019 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-09 16:55
unfor schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 19:17:
Nog steeds dit topic? En nog steeds niet gemeten met fatsoenlijke software?
Sure, de pasta is aan de karige kant, maar het is niet wat die temperatuur veroorzaakt.
Zijn printscreen is alleen van de CPU (en de rest van het mobo) en niet per core..

Programma die TS gebruikt is prima voor Ryzen, hij moet alleen wat naar beneden scrollen om zijn temp per core te zien.

Mijn gok: cpu koeler niet strak genoeg vastgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
@TommyboyNL @biomass Inmiddels de pasta opnieuw aangebracht. Op een manier dat ik hem eerst heb gecontroleerd (volledige dekking) alvorens hem definitief vast te zetten. De schroeven maximaal hand vast gedraaid.

@kever678 @unfor ook heb ik hem 15 minuten ge-stress-test (inclusief Ryzen Master overclock naar 4Ghz, volt 1,45, mem 1500). Hij wordt nog wel iet wat te warm (80graden) maar ik ga nog een extra fan (m.b.v. een splitter) op de radiator zetten (de 120 Cooler Master Lite komt standaard met 1 fan)
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2agjhvm.png

@D4NG3R klopt, had ik al gezien tijdens het opnieuw aanbrengen van de coolpaste. Ik dacht nog wel "zou iemand het hier opmerken" ja dus, dus kuddo.

Oorzaak van de warmte is dus een combinatie kabel, pasta en cpu plaatsing.

Ik vraag me nog wel af wat de beste overclock setting is voor een 1600 op een Gigabyte B450M DS3H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Deze temps kloppen wel, de goedkope 120mm radiatoren koelen niet beter dan een gemiddelde air-cooler.
Ik draai hier op 1.3v 3800 MHz. 4 GHz is hier ook haalbaar op 1.45 maar ik raad dat af voor 24/7 gebruik.
Zeker met de redelijk simpele VRM op de B450, de CPU en VRM worden dan bloody hot. ;) (ook met een high-end heatsink als de mijne)
Ik zou je dan ook aanraden om gewoon te kijken hoe ver je komt met 1.3v - 1.35v en het daar bij laten.

[ Voor 11% gewijzigd door unfor op 15-05-2019 13:03 ]

Pagina: 1