Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1208780

Topicstarter
Ik blijk minder talent te hebben voor mijn nieuw bedachte hobby, fotograferen, als dat ik gehoopt had.

Aantal jaren geleden een Nikon D90 met 18-200 lens gekocht en een nikkon 60 mm lens en een nikon speedlight sb900 flitser.

Ik gebruik het zelfden omdat ik merk dat ik het te groot en te log vind om mee te nemen, de 60 mm lens misschien 5 keer gebruikt heb en de flitser idem dito.

Ik wil wel mooie foto's blijven maken op mijn reizen, dus op zoek naar een alternatief.
De fotozaak waar ik mijn camera wil inruilen komt met een aanbieding van een Leica V Lux 114.
Die is wat compacter dan mijn huidige camera, en heeft geen wisselbare lenzen, wat ik eigenlijk ook al niet gebruikte op mijn D90.

Mijn vraag: doe ik hier goed aan?
Ik wil wel een en ander kunnen instellen maar dat kunnen de meeste cameras deze tijd, dus waarom zou die Leica nou het beste zijn?
Ik wil dus een wat compactere camera, wel spiegelreflex dus geen compact camera.
Volgens de fotozaak is deze Leica kwa beeld het mooiste maar is het kwa prijs kwaliteit een goede camera?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Anoniem: 1208780 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:42:
Volgens de fotozaak is deze Leica kwa beeld het mooiste maar is het kwa prijs kwaliteit een goede camera?
Volgens mij zijn Leica's nooit optimaal qua prijs-kwaliteit, het is duur speelgoed. Je zou ook kunnen kijken naar de Ricoh GR iii, Panasonic LX100 en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

euchromatic schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:50:
[...]

Volgens mij zijn Leica's nooit optimaal qua prijs-kwaliteit, het is duur speelgoed. Je zou ook kunnen kijken naar de Ricoh GR iii, Panasonic LX100 en dergelijke.
Niet te vergeten dat 80% van 'hoe goed' een foto is, afhangt van degene die achter de lens staat, niet er voor.

Een 'betere' camera maakt je geen betere fotograaf, n.m.m. leer je het het beste nog door alles handmatig te doen en jezelf beperken in mogelijkheden. Als je een mooi plaatje kan maken met een manuele camera en een vast brandpunt, kun je het met elk materiaal.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
inderdaad ben ik me bewust dat de foto zo goed is als de fotograaf, en ik kan best mooie " plaatjes schieten" en iets meer dan kiekjes. Maar de Nikon is gewoon kwa formaat niet meer wat bij me past.

en kwa prijs, ik krijg een goed inruil prijs voor mijn D90, maar als ik dan even wat ga zoeken en er van uit ga dat deze leica camera bij mij past, waarom zou ik dan die leica kiezen en niet kiezen voor een Panasonic Lumix DMC FZ2000?
Als ik ze naast elkaar zet zijn het nagenoeg dezelfde camera's en is de Panasonic zelfs een hogere maximale resolutie, een groter iso bereik, meer beelden per seconde, hogere belichtings compensatie, touchscreen, grotere optische zoom en grotere digitale zoom.

alleen de prijs van een Panasonic is 200 euro minder, rechtvaardigt een Leica deze prijs met deze verschillen? is een leica dan zoveel beter, of inderdaad duur speelgoed en je betaald voor de naam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Anoniem: 1208780 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:20:
alleen de prijs van een Panasonic is 200 euro minder, rechtvaardigt een Leica deze prijs met deze verschillen? is een leica dan zoveel beter, of inderdaad duur speelgoed en je betaald voor de naam?
Bingo, Leica maakt uitstekend glas en degelijke bodies/cameras maar tenzij je je geld er mee verdient zul je het prijsverschil er nooit uithalen, voor hobby is het gewoon overkill tenzij je hobby ' alles afdrukken op A0' is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07-06 13:19
Anoniem: 1208780 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:20:
inderdaad ben ik me bewust dat de foto zo goed is als de fotograaf, en ik kan best mooie " plaatjes schieten" en iets meer dan kiekjes. Maar de Nikon is gewoon kwa formaat niet meer wat bij me past.

en kwa prijs, ik krijg een goed inruil prijs voor mijn D90, maar als ik dan even wat ga zoeken en er van uit ga dat deze leica camera bij mij past, waarom zou ik dan die leica kiezen en niet kiezen voor een Panasonic Lumix DMC FZ2000?
Als ik ze naast elkaar zet zijn het nagenoeg dezelfde camera's en is de Panasonic zelfs een hogere maximale resolutie, een groter iso bereik, meer beelden per seconde, hogere belichtings compensatie, touchscreen, grotere optische zoom en grotere digitale zoom.

De Leica V lux 114 is een gekloonde Panasonic FZ1000 met wat extra software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-06 11:03
Voor de duidelijkheid,

Je hebt twee typen lijnen van leica. De "echte" leica series zoals de M serie, SL serie of S serie. Dit zijn systemen waar een camera snel 7000+ euro kost en een objectief er nog een paar duizend bovenop doet.
Deze series zijn ontworpen door leica zelf en worden ook in Duitsland in elkaar gezet.

Door deze series heeft leica een goede naam.

Daarnaast heeft leica een samenwerking met Panasonic. Ze ontwerpen of helpen bij het ontwerp van de objectieven voor sommige panasonic camera's. De productie daarvan gebeurt wel weer door Panasonic.

Hiertoe horen camera's als de V Lux. Dit zijn eigenlijk dus gewoon Panasonic camera's.

Enige verschil met de Panasonic tegenhangers van deze camera's is een door leica aangepaste software voor het verwerken van kleuren in JPG's, bijgeleverde software zoals Capture one Pro of Lightroom en het logo.

Gebruik JPG dan kan het kiezen voor de leica versie intressant zijn aangezien je een net wat andere output krijgt. Dit is natuurlijk wel persoonlijk of je het mooier of minder mooi vind dan de Panasonic variant.

Soms is de meerprijs voor de leica ook interessant wanneer je de bijgeleverde software nodig zou hebben.
Wintervacht schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:24:
[...]

Bingo, Leica maakt uitstekend glas en degelijke bodies/cameras maar tenzij je je geld er mee verdient zul je het prijsverschil er nooit uithalen, voor hobby is het gewoon overkill tenzij je hobby ' alles afdrukken op A0' is.
Dat vind ik een beetje kort door de bocht.

Leica wijkt best af van andere fabrikanten. In bouwkwaliteit, in bediening, in beeldkwaliteit en in het aanbod. Zo hebben ze als enige een digitale meetzoeker (M serie), een zwart/ wit camera (leica MM), een camera zonder scherm (M-D), een middenformaat camera in het formaat van een grote DSLR (S serie) en al geruime tijd een full frame mirrorless (SL).

Daarom sluit leica bij heel veel hobbyisten juist heel goed aan in wat zij zoeken.

[ Voor 25% gewijzigd door RobertJRB op 07-05-2019 16:08 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok, dus als ik het goed begrijp is de Panasonic kwa kwaliteit en specs nagenoeg hetzelfde, en is de Leica V lux 114 zelfs door Panasonic gemaakt ( of geassembleerd) maar heeft de Leica een bijgeleverde software waarmee je de foto's bewerkt. dank alvast voor deze uitleg...

dan nog een vraag met betrekking of deze camera bij me past ; ik gebuikte op mijn D90 soms ook wel het diafragma om het onderwerp scherp te hebben en de achtergrond wazig, kan deze ( de leica of de Panasonic) dat ook want dat kan ik niet vinden of je het diafragma kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Anoniem: 1208780 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:07:
ok, dus als ik het goed begrijp is de Panasonic kwa kwaliteit en specs nagenoeg hetzelfde, en is de Leica V lux 114 zelfs door Panasonic gemaakt ( of geassembleerd) maar heeft de Leica een bijgeleverde software waarmee je de foto's bewerkt. dank alvast voor deze uitleg...
Ja bijgeleverde software, maar ook software in de camera zelf. JPG's uit de camera zien er bij de leica dus net wat anders uit dan die uit de Panasonics. Dit omdat de leica software net even anders met de kleuren omgaat.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

RobertJRB schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 15:49:
Dat vind ik een beetje kort door de bocht.

Leica wijkt best af van andere fabrikanten. In bouwkwaliteit, in bediening, in beeldkwaliteit en in het aanbod. Zo hebben ze als enige een digitale meetzoeker (M serie), een zwart/ wit camera (leica MM), een camera zonder scherm (M-D), een middenformaat camera in het formaat van een grote DSLR (S serie) en al geruime tijd een full frame mirrorless (SL).

Daarom sluit leica bij heel veel hobbyisten juist heel goed aan in wat zij zoeken.
Klopt, is ook kort door de bocht :)
Maar zeg nou zelf; als een hobbyist met geen of redelijk weinig verstand van dat soort specifieke dingen aan jou vraagt wat voor camera hij (m/v) moet kopen, zou je dan een Leica aanraden? Of zou je voor iets gaan wat over het algemeen prima presteert voor de helft van de centen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

dan nog een vraag met betrekking of deze camera bij me past ; ik gebuikte op mijn D90 soms ook wel het diafragma om het onderwerp scherp te hebben en de achtergrond wazig, kan deze ( de leica of de Panasonic) dat ook want dat kan ik niet vinden of je het diafragma kan instellen.
Die Leica (of panasonic) heeft gewoon de gebruikelijke PASM standen, waarbij je in A en M dus inderdaad gewoon zelf je diafragma kan kiezen.

Alleen door de kleinere sensor gaat dat effect een stukje minder zichtbaar zijn dan dat het op je D90 was.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
ok, dus als ik het goed begrijp is de Panasonic kwa kwaliteit en specs nagenoeg hetzelfde, ....
Hetzelfde als de FZ1000. De FZ2000 waarover je hierboven schreef, is het duurdere opvolgermodel met meer features.
Mijn idee: De fotozaak wil een lastig verkoopbare winkeldochter slijten.
Mijn tip: Verkoop je D90 + alles op marktplaats voor een aanneembare prijs. De 60mm-lens en flitser beide het beste los. Kijk voor de prijzen op Ebay.de onder "verkaufte Artikel". Die prijzen als richtlijn gebruiken.
Dan zoek je een leuke 2e hands compactkamera zoals bijv. de FZ1000. Je houdt dan iig flink wat geld over.

Edit: paar clicks --> D90 + 18-200 Nikkor = ~300€, Nikkor 60mm 2.8 macro = ~220€, SB-900 = ~130€, maakt ongeveer 650€. (tenzij ik de lenzen verkeerd geraden heb)
2e hands FZ1000 = ~350€

[ Voor 11% gewijzigd door Vanoverdegrens op 07-05-2019 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Wintervacht schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:18:
[...]

Klopt, is ook kort door de bocht :)
Maar zeg nou zelf; als een hobbyist met geen of redelijk weinig verstand van dat soort specifieke dingen aan jou vraagt wat voor camera hij (m/v) moet kopen, zou je dan een Leica aanraden? Of zou je voor iets gaan wat over het algemeen prima presteert voor de helft van de centen?
Nee uiteraard niet. Had het meer over de opmerking dat het niet voor hobbyisten zou zijn alleen voor pro's.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

RobertJRB schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 17:04:
[...]

Nee uiteraard niet. Had het meer over de opmerking dat het niet voor hobbyisten zou zijn alleen voor pro's.
Even goeie vrienden, misschien had ik iets meer nuance toe meoten voegen, dat het wellicht niet de beste optie is voor deze hobbyist ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Edit: paar clicks --> D90 + 18-200 Nikkor = ~300€, Nikkor 60mm 2.8 macro = ~220€, SB-900 = ~130€, maakt ongeveer 650€. (tenzij ik de lenzen verkeerd geraden heb)
2e hands FZ1000 = ~350€
[/quote]

yep, alles goed geraden :) , dank, dan weet ik ook een beetje reeele prijs

deze hobbyist is blij met de reacties, helpt me een stuk verder. Ik denk dat ik toch voor de Panasonic 2000 ga en van de Leica afzie.
Pagina: 1