Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joopeye
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 21-05 20:48
Mijn vraag:
Ik verhuur een klein appartement onder de leegstandswet.De periode hiervan loopt juli 2020 af. Ik zou het appartement volledig af kunnen lossen, maar het wordt daarmee 'vermogen'. Is het slim en mogelijk (in overleg met mijn hypotheekverstrekker) om een kleine hypotheek te behouden op het appartement? Wat zijn de fiscale voor en nadelen van het bezit van het appartement tegenover het behouden van een hypotheekschuld (en inkomstenbelasting betalen over de huuropbrengst)?

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 24-06 17:36

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Het is en blijft een box 3 vermogen, zolang je het verhuurt. Door niet af te lossen heb je in box 3 ook nog een schuld op de woning staan. Als je aflost blijft je vermogen verder bijna hetzelfde, enige voordeel welke je dan hebt is dat de drempel voor schulden er niet meer is dus je vermogen wordt zelfs 6200 euro lager.

Dus als je het nu verhuurt maar je ziet het nog steeds als box 1 verhaal, dan zit je niet goed en gaat de aangifte van voorgaande jaren ook niet goed.

Ook zou ik het altijd aflossen, mits je daarna nog een buffer overhoudt, want rente wordt ook nooit helemaal teruggegeven in de inkomstenbelasting door de belastingdienst.

Bron: Belastingdienst box 3 tijdelijke verhuur woning.

Bron 2: Belastingdienst box 3 drempel voor schulden.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MichelvL86
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 24-06 08:50
Wat Speedy55 zegt, fiscaal maakt het niet veel uit omdat het vermogen waarmee je aflost en je schuld allebei in box 3 zitten. Afgezien van de drempel voor schulden, heeft wel/niet aflossen geen effect op je box 3 heffing.

Vooral bepalend is welk rendement je veracht te maken op je vermogen, vergeleken met de rente die je op de hypotheek zal gaan betalen. Lastig sommetje, maar je kan uitrekenen wat je netto vermogen over een langere periode zal zijn o.b.v. de rente en verwacht rendement en box 3 regels.

• Joopeye
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 21-05 20:48
Hartelijk dank!

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True