Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:35

TMV

Where did that damn icon go?!?

Topicstarter
Beste tweakers,

ik heb onlangs voor een kennis die een autobedrijf heeft een setje nieuwe pc's gebouwd. Het gaat hier om barebones (Shuttle DH310) met een i5-8400 etc. Hierop heb ik ook Windows 10 NL Home x64 geïnstalleerd.
So far so good zou je zeggen. Alles werkt ook prima, behalve de beveiligde verbinding naar het RDW.

Om deze verbinding op te zetten maak je gebruik van een computer voorzien van een certificaat dat je via de RDW aanvraagt en vervolgens installeert https://www.rdw.nl/zakeli...ndleiding-rdw-certificaat. Dit alles is goed uitgevoerd, het certificaat is geldig en aanwezig en alles lijkt prima. Vervolgens probeer je in te loggen op het beveiligde deel van RDW Zakelijk en op het moment dat je wordt doorgestuurd naar de authenticatieserver van de RDW weigert deze de verbinding.

Ik heb toen de volgende zaken al geprobeerd:
  • Re-install verschillende drivers (chipset/lan/etc.)
  • Andere LAN-poort
  • DNS omgezet naar google DNS
  • Systeemtijd gecontroleerd, zowel automatisch als handmatig geprobeerd in te stellen
  • Firewall/virusscanner uitgeschakeld
  • Diverse verschillende browsers (IE/Edge/Chrome)
Ik heb geen zicht op de verdere infrastructuur binnen het bedrijf, maar een andere pc waar nog Windows 7 op draait functioneert wél gewoon met dit certificaat dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat het in het netwerk zit. Ik zoek het probleem dus op de PC zelf.

De RDW geeft aan dat het waarschijnlijk aan een instelling ligt of aan een Windows-update die de boel in het honderd laat lopen en kunnen verder ook niet helpen. Ikzelf ben onderhand door mijn ideeën heen. Heeft hier misschien iemand een idee waar ik het verder in zou kunnen zoeken?

Alvast dank.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Je krijgt vast een foutmelding... misschien dat die je iets nuttigs verteld ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV

TMV

Topicstarter
Jester-NL schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:35:
Je krijgt vast een foutmelding... misschien dat die je iets nuttigs verteld ;)
Helaas niet, de browser weigert gewoon de verbinding met de authenticatiewebsite en dan is het afgelopen.. Geen melding verder, niets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-04 15:02
Probeer eens Windows 7 te installeren, ik ken meerdere autobedrijven die allemaal verbinden met een PC naar de RDW maar nog geen enkele met Windows 10.. allemaal hebben ze Windows 7 en sommige zelfs nog ouder..

Ik weet het.. het zou wel gewoon moeten kunnen, maar RDW loopt niet echt voorop met vooruitgang zeg maar...

Of probeer eens compatibiliteitsmodus van de browser..

[ Voor 8% gewijzigd door Knee-Buckler op 07-05-2019 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Versleije
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:59
Welke browser gebruik je en waar heb je het certificaat geinstalleerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Volgens mij zegt je browser iets anders dan "de browser weigert gewoon de verbinding met de authenticatiewebsite en dan is het afgelopen.. " ;)

Het gaat hier om een certificaat in de browser... daar moet je browser toch iets over vinden.
Knee-Buckler schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:38:
Probeer eens Windows 7 te installeren, ik ken meerdere autobedrijven die allemaal verbinden met een PC naar de RDW maar nog geen enkele met Windows 10.. allemaal hebben ze Windows 7 en sommige zelfs nog ouder..

Ik weet het.. het zou wel gewoon moeten kunnen, maar RDW loopt niet echt voorop met vooruitgang zeg maar...

Of probeer eens compatibiliteitsmodus van de browser..
Nogmaals... een certificaat in een browser... dat is geen rocket-science, en al helemaal niet een reden om een OS te downgraden.

[ Voor 56% gewijzigd door Jester-NL op 07-05-2019 11:44 ]

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV

TMV

Topicstarter
Even een update:

kreeg net bericht van mijn kennis dat het probleem is opgelost. Het bleek dat het volledig uitschakelen van Kasperski AV niet voldoende was, maar het whitelisten van het RDW domein in Kasperski werkte wel zónder de AV uit te schakelen (snap jij het snap ik het 8)7 )..

In ieder geval dank aan allen die hebben meegedacht! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV

TMV

Topicstarter
Jester-NL schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:42:
Volgens mij zegt je browser iets anders dan "de browser weigert gewoon de verbinding met de authenticatiewebsite en dan is het afgelopen.. " ;)

Het gaat hier om een certificaat in de browser... daar moet je browser toch iets over vinden.

[...]

Nogmaals... een certificaat in een browser... dat is geen rocket-science, en al helemaal niet een reden om een OS te downgraden.
Het is geen browser-specifiek certificaat maar eentje voor Windows zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Nope... Windows heeft er - in wezen - geen moet mee van doen, anders dan dat IE, Edge en Chrome (en aanverwanten) gebruik maken van de certificaat-cache van Windows. Puntje bij paaltje gaat het om je browser die dat certificaat gebruikt voor de verbinding met de RDW, en daarin gaat ging het fout.

me @ last.fm

Pagina: 1