Woningcomplex alsnog op glasvezel aan sluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik zal eerst proberen uit te leggen hoe en wat voor ik tot mijn vraag kom.

Ik ben een woning eigenaar in een woningcomplex van ongeveer 30 woningen.
Niet al deze woningen zijn koop woningen maar sommige zijn gekocht en via particuliere huur weer verhuurt.

Ik woon in de omgeving van Utrecht welke enkele jaren geleden zoveel mogelijk verglast is.
De glasvezel ligt dan ook al tot aan de buiten muur van ons woningcomplex.

Tot op heden hebben wij alleen toegang tot de coax kabel voor onze internet diensten.
Dit komt omdat de er aan de buitenzijden van het complex en kabelgoot is aangelegd door destijds UPC (huidig Ziggo).
Welke dus eigendom zou zijn geweest van Ziggo.

Toen ons dus werd gevraagd door glashart (destijds de glasvezel exploitant) of wij glasvezel wilde hebben dus een A4 voor ons raam moesten plakken hebben we dat gedaan maar er is nooit iets gebeurd omdat UPC destijds aangaf dat ze geen kabel mochten trekken door die kabelgoot omdat dit storing voor hen zou kunnen opleveren (wat natuurlijk als onzin klonk).
Een gat boren door het woningcomplex is geen optie gezien het beton niet in al te goede staat is en het best verouderd is.
Dit is dan ook de reden waarom UPC ook buitenom is gegaan.
Glashart wilde destijds geen kabelgoot ernaast leggen omdat dit teveel kosten en tijd met zich mee zou brengen.

Nu is een jaar geleden dit allemaal vernieuwd en hebben wij de kabelgoot vervangen door een eigen variant omdat de oude uit elkaar viel.

Nu is het wel zo dat alle aanbiedingen van de glasboer niet meer gelden en wij nog steeds graag glasvezel willen hebben!

Dus mijn vraag is:

Welke weg kan ik het beste bewandelen om alsnog ons complex aangesloten te krijgen op glasvezel?
Ik ben gevraagd door de VVE om dit te regelen en de VVE zou eventueel akkoord gaan met kosten die redelijkerwijs hieruit voortvloeien.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb destijds contact gehad met Reggefiber en die gaven aan als ik een vast percentage van de bewoners kon overhalen over te stappen naar glasvezel internet zei wel wilde kijken of er nog iets mogelijk was dit was enkele jaren geleden.
Er waren destijds niet voldoende bewoners die daar de noodzaak van inzagen.

En heb momenteel geen idee bij welke instantie ik nu zou moeten zijn?

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

Beste antwoord (via copywizard op 09-05-2019 07:32)

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:11
@lSltAlKeR Geen enkele telecompartij is verplicht om ook maar iemand een vaste aansluiting te leveren. KPN had ooit een aansluitplicht omdat zij de grootste waren maar dat is al jaren geleden vervangen door een leverplicht. Die ook nog eens alleen geldt voor telefonie en dat gaat prima via mobiel dus daar is KPN heel blij mee.
Dit soort aanvragen via mijnaansluiting.nl gaat zeker niet werken want dat is bedoeld voor nieuwbouw, sloop of verplaatsing. Deze adressen vallen onder geen van die drie.

@copywizard
Die kabelgoot vervangen was inderdaad tricky. Ook al was deze wellicht altijd al eigendom van de VVE, doordat de kabels van Ziggo er doorheen lopen mag een eigenaar er niets meer aan veranderen zonder voorafgaand overleg met Ziggo.

Glashart was de eerste naam van Reggefiber en sinds 1 mei jl is de naam Reggefiber nu ook weer veranderd en heet het nu KPN Netwerk NL. Zelfde mensen, alleen een andere naam.

De kortste klap is het invullen van een aanvraag voor een haalbaarheidsonderzoek. Dan levert normaliter een offerte op die de aanvrager (s) zelf moeten betalen. Maar nog steeds is het wel zo dat er mogelijkheden zijn om dat flink te verlagen indien er voldoende mensen een abonnement afnemen.
Zie daarvoor: https://www.kpnnetwerk.nl/haalbaarheidsonderzoek/
Bij het veldje Omschrijving situatie kan je dan kwijt dat het gaat om een heel gebouw en dat je graag ook wil praten over de mogelijkheden van een mini-vraagbundeling . Zo wordt dat bij KPN NetwerkNL genoemd.

Ter voorbereiding kan je mij ook even de postcode en huisnummers in een DM sturen, dan kijk ik wat op dit moment de status is van de adressen in de KPN NetwerkNL database en of de vezels inderdaad nog beschikbaar zijn, vlak bij de gevel.

[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 07-05-2019 22:32 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Zal lastig worden. De meeste mensen willen alleen maar goedkoop internet en kan het echt niets schelen of het nou via coax of glas gaat. Over het algemeen is glas nou niet echt goedkoper.
En als je als VVE dan ook nog eens extra geld daarvoor moeten uitgeven is het helemaal kansloos (been there, done that).
Bespaar je de moeite en probeer zoveel mogelijk uit de bestaande coax te halen.
Bij de eerst volgende verhuizing wel opletten of er glasvezel beschikbaar is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waterwolf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 20:04
Dat Ziggo/UPC via goten langs de gevel werkt is esthetisch al verre van fraai maar puur de goedkoopste optie. Hele straten zijn er mee ontsiert als je er een beetje op let.

Die renovatie, ik weet niet waar die uit bestond, was dat niet hèt moment geweest om Reggefiber er bij te betrekken om de kabelaansluiting direct te realiseren?

Ik denk dat nu handig is om eerst zelf kijken wat een goed tracé is door het complex om in de meterkast van elke bewoner een aansluiting te realiseren. Bevinden de meterkasten zich bijvoorbeeld boven elkaar, is er op de begane grond of kelder een een gang waar de kabels naar de straat kunnen worden geleid of ruimte voor een laskast. Je kan kijken hoe de huidige kpn koperkabels en elektra loopt. Maak hiervan een document met een beschrijving en foto's om naar Reggefiber (kpn NetwerkNL) te mailen. De kunst is om het hen zo eenvoudig mogelijk te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door waterwolf op 07-05-2019 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je moet je buren ervoor interesseren. De initiele investering per huisnummer is "aanzienlijk" maar glasvezel voegt wel weer "waarde" toe bij verkoop.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:49

lSltAlKeR

Time destroys everything!

copywizard schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 08:54:
Dit komt omdat de er aan de buitenzijden van het complex en kabelgoot is aangelegd door destijds UPC (huidig Ziggo).
Welke dus eigendom zou zijn geweest van Ziggo.
Je bedoelt UPC in deze?
copywizard schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 08:54:
Glashart wilde destijds geen kabelgoot ernaast leggen omdat dit teveel kosten en tijd met zich mee zou brengen.

Nu is een jaar geleden dit allemaal vernieuwd en hebben wij de kabelgoot vervangen door een eigen variant omdat de oude uit elkaar viel.

Nu is het wel zo dat alle aanbiedingen van de glasboer niet meer gelden en wij nog steeds graag glasvezel willen hebben!

Dus mijn vraag is:

Welke weg kan ik het beste bewandelen om alsnog ons complex aangesloten te krijgen op glasvezel?
Ik ben gevraagd door de VVE om dit te regelen en de VVE zou eventueel akkoord gaan met kosten die redelijkerwijs hieruit voortvloeien.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb destijds contact gehad met Reggefiber en die gaven aan als ik een vast percentage van de bewoners kon overhalen over te stappen naar glasvezel internet zei wel wilde kijken of er nog iets mogelijk was dit was enkele jaren geleden.
Er waren destijds niet voldoende bewoners die daar de noodzaak van inzagen.

En heb momenteel geen idee bij welke instantie ik nu zou moeten zijn?
Belangerijk is te weten wie de kabelbeheerder is. Is dit ook daadwerkelijk KPN NetwerkNL? Of een 3de partij?

Bovendien heb je hier allemaal geen boodschap aan. De netwerkleverancier is gewoon volgens de telecomwet verplicht te leveren. Het is niet jou domein en niet jou verantwoording.

Begrijp me niet verkeerd, maar zelfs die kabelgoot vervangen had je niet mogen doen maar is de verantwoording van de kabelbeheerder. Sterker nog als die nu kwaad wil kan jij alsnog opdraaien voor de kosten.

Een hoofdaansluiting is eigendom van de netwerkbeheerder en wat daar achter zit heb je niets mee te maken. Dat hoort die kabelbeheerder te regelen. Je moet je niet zomaar met een kluitje het riet in laten sturen, maar zeggen dat je een FTU (glasvezelhoofdaansluiting) wil.

Aanvragen via https://www.mijnaansluiting.nl/

Speedtouch freak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waterwolf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 20:04
lSltAlKeR schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:27:
Bovendien heb je hier allemaal geen boodschap aan. De netwerkleverancier is gewoon volgens de telecomwet verplicht te leveren. Het is niet jou domein en niet jou verantwoording.
KPN levert waarschijnlijk ook gewoon via koper, dus daar wordt aan voldaan. Alleen zal de internetsnelheid misschien tegenvallen.
Voor een tracé door of aan een gebouw is de vve als eigenaar wel degelijk mede verantwoordelijk, omdat zij eigenaar zijn van het gebouw.
lSltAlKeR schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:27:
Begrijp me niet verkeerd, maar zelfs die kabelgoot vervangen had je niet mogen doen maar is de verantwoording van de kabelbeheerder. Sterker nog als die nu kwaad wil kan jij alsnog opdraaien voor de kosten.
Welke kosten?

Kortom als vve zal je als eigenaar van het gebouw in gesprek moeten met de glasvezel beheerder. Als als individuele bewoner een aanvraag wordt gedaan, komt deze alsnog uit bij de eigenaar van het gebouw omdat het tracé door gemeenschappelijke ruimten loopt. Maar één bewoner wordt niet aangesloten op glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

waterwolf schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:39:
[...]

KPN levert waarschijnlijk ook gewoon via koper, dus daar wordt aan voldaan. Alleen zal de internetsnelheid misschien tegenvallen.
Voor een tracé door of aan een gebouw is de vve als eigenaar wel degelijk mede verantwoordelijk, omdat zij eigenaar zijn van het gebouw.

[...]

Welke kosten?
Als blijkt dat er een kabel is beschadigd bij het vervangen en er teveel demping op het kabeltracé zit waar deze zich in de kabelgoot bevindt. Ik noem maar een zijstraat.....

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
De kortste klap is denk ik om contact op te nemen met https://www.kpnnetwerk.nl de opvolger van Reggefiber. Als de glasvezel al in de straat ligt en de VvE heeft geen problemen met kast in of tegen het gebouw zouden de kosten ook mee moeten vallen. De straat opentrekken is in de regel het duurste deel van de aanleg en dat is al gebeurd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
@lSltAlKeR Geen enkele telecompartij is verplicht om ook maar iemand een vaste aansluiting te leveren. KPN had ooit een aansluitplicht omdat zij de grootste waren maar dat is al jaren geleden vervangen door een leverplicht. Die ook nog eens alleen geldt voor telefonie en dat gaat prima via mobiel dus daar is KPN heel blij mee.
Dit soort aanvragen via mijnaansluiting.nl gaat zeker niet werken want dat is bedoeld voor nieuwbouw, sloop of verplaatsing. Deze adressen vallen onder geen van die drie.

@copywizard
Die kabelgoot vervangen was inderdaad tricky. Ook al was deze wellicht altijd al eigendom van de VVE, doordat de kabels van Ziggo er doorheen lopen mag een eigenaar er niets meer aan veranderen zonder voorafgaand overleg met Ziggo.

Glashart was de eerste naam van Reggefiber en sinds 1 mei jl is de naam Reggefiber nu ook weer veranderd en heet het nu KPN Netwerk NL. Zelfde mensen, alleen een andere naam.

De kortste klap is het invullen van een aanvraag voor een haalbaarheidsonderzoek. Dan levert normaliter een offerte op die de aanvrager (s) zelf moeten betalen. Maar nog steeds is het wel zo dat er mogelijkheden zijn om dat flink te verlagen indien er voldoende mensen een abonnement afnemen.
Bij het veldje Omschrijving situatie kan je dan kwijt dat het gaat om een heel gebouw en dat je graag ook wil praten over de mogelijkheden van een mini-vraagbundeling . Zo wordt dat bij KPN NetwerkNL genoemd.

Ter voorbereiding kan je mij ook even de postcode en huisnummers in een DM sturen, dan kijk ik wat op dit moment de status is van de adressen in de KPN NetwerkNL database en of de vezels inderdaad nog beschikbaar zijn, vlak bij de gevel.

[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 07-05-2019 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

Barre73 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:28:
Okay... laat ik het inderdaad anders stellen.....

Stel, een inwoner van het complex wil een aansluiting hebben, en in de eerste instantie wil de VVE en/of de netwerkbeheerder hier niet aan meewerken, dan kan deze alsnog afgedwongen worden via de telecomwet!

Er is zoals je zegt inderdaad een leverplicht dus indien er een alternatief glastracé dient te komen zal de netwerkbeheerder deze alsnog behoren aan te leggen.... :)
@lSltAlKeR
Het betreft hier toch zogenaamde FttH aansluitingen?

Het is al bestaande bouw dus deze zouden al in de beschikbaarheidschecker (BC) moeten zitten. Het betreft hier geen uitbreiding op de bestaande BIS. Vezelcapaciteit zou dus voor de adressen op het ODF in de betreffende POP aanwezig behoren te zijn!

Haalbaarheidsonderzoeken hebben alleen zin bij nieuwbouw panden die nog niet bekend waren in de BAG of waarvan het pand dus danig verbouwd wordt dat deze ook via de gemeente een bouwvergunning vereist.

Kortom gewoon via mijnaansluitingen.nl een aanvraag indienen voor één adres... dan ziet de netwerkleverancier wellicht ook wel in dat het efficiënter is om iedereen te voorzien van een glasvezelhoofdaansluiting in het complex, er vanuit gaande dat dit waarschijnlijk ook nog eens een hoogbouw complex betreft... is het niet? Hoeveel verdiepingen?

Het is gewoon heel lastig om indien het inpandige meterkasten zijn de HAS monteurs op een dag te plannen en de 30 inwoners hiervoor thuis te hebben en daarom wil de netwerkleverancier er liever niet aan beginnen.

[ Voor 65% gewijzigd door lSltAlKeR op 08-05-2019 00:12 ]

Speedtouch freak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:28
Je kan toch gewoon een glasvezel boer laten komen en een offerte laten maken.
Dan weet je wat het kost.

In dergelijke wooncomplexen wordt meestal 1 hoofdaansluiting gemaakt en wordt de rest van de infrastructuur door de eigenaar van het gebouw bekostigd.

Nu wil de VVE ook mee betalen.

Als je een offerte hebt weet je meer..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
lSltAlKeR schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:54:
[...]

Okay... laat ik het inderdaad anders stellen.....

Stel, een inwoner van het complex wil een aansluiting hebben, en in de eerste instantie wil de VVE en/of de netwerkbeheerder hier niet aan meewerken, dan kan deze alsnog afgedwongen worden via de telecomwet!

Er is zoals je zegt inderdaad een leverplicht dus indien er een alternatief glastracé dient te komen zal de netwerkbeheerder deze alsnog behoren aan te leggen.... :)

[...]

Het betreft hier toch zogenaamde FttH aansluitingen?

Het is al bestaande bouw dus deze zouden al in de beschikbaarheidschecker (BC) moeten zitten. Het betreft hier geen uitbreiding op de bestaande BIS. Vezelcapaciteit zou dus voor de adressen op het ODF in de betreffende POP aanwezig behoren te zijn!

Haalbaarheidsonderzoeken hebben alleen zin bij nieuwbouw panden die nog niet bekend waren in de BAG of waarvan het pand dus danig verbouwd wordt dat deze ook via de gemeente een bouwvergunning vereist.

Kortom gewoon via mijnaansluitingen.nl een aanvraag indienen voor één adres... dan ziet de netwerkleverancier wellicht ook wel in dat het efficiënter is om iedereen te voorzien van een glasvezelhoofdaansluiting in het complex, er vanuit gaande dat dit waarschijnlijk ook nog eens een hoogbouw complex betreft... is het niet? Hoeveel verdiepingen?

Het is gewoon heel lastig om indien het inpandige meterkasten zijn de HAS monteurs op een dag te plannen en de 30 inwoners hiervoor thuis te hebben en daarom wil de netwerkleverancier er liever niet aan beginnen.
Nu zeg je weer dat er leverplicht is maar die is er dus NIET.
Voor dat andere heb je gelijk. Dat wordt de gedoogplicht genoemd. Als er iemand in het complex een abonnement aanvraagt is de gebouweigenaar volgens de wet verplicht mee te werken aan het aanbrengen van de kabel voor die ene klant. Maar tussen recht hebben en recht krijgen kan een lange weg zitten...

Als het verhaal klopt staan de adressen inderdaad in de BC maar niet direct orderbaar. Dan staan ze meestal op HBO ofwel Haalbaarheidsonderzoek.
Een HBO is bedoeld voor elke woning die nog geen glas heeft maar juist niet voor nieuwbouw (behalve als je aanvraag via mijnaansluiting.nl wordt afgewezen voor FttH).
Dus ook woningen die wel in de BC staan maar een ernstige belemmering hebben waardoor ze niet orderbaar zijn (zoals geen toestemming VVE of technische blokkades.
Iedereen kan en mag een HBO aanvragen voor elke woning. KPN is verplicht een offerte uit te brengen of in ieder geval een indicatie te geven zodat de aanvrager kan beslissen of er überhaupt een offerte moet komen.
Mijnaansluiting.nl is juist bedoeld voor nieuwbouw en dergelijke.

Geloof me: HBO loket doet dit dagelijks.

[ Voor 8% gewijzigd door Barre73 op 08-05-2019 08:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-10 11:36
"Nu is een jaar geleden dit allemaal vernieuwd en hebben wij de kabelgoot vervangen door een eigen variant omdat de oude uit elkaar viel."

Goedzo. Doorpakken.

Die glasvezel kabel ligt dus al voor het pand 7(8)7

Voor de grap een verzoek indienen bij KPN of Ziggo voor een glasvezel abonnement. Laat ze een monteur langskomen die het laatste stukje doet (als opmerking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

Harm_H schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:54:
"Nu is een jaar geleden dit allemaal vernieuwd en hebben wij de kabelgoot vervangen door een eigen variant omdat de oude uit elkaar viel."

Goedzo. Doorpakken.

Voor de grap een verzoek indienen bij KPN of Ziggo voor een glasvezel abonnement. Laat ze een monteur langskomen die het laatste stukje doet (als opmerking).
Precies dat :Y

Leverplicht!

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

@copywizard

Dankjewel voor dit duidelijk antwoord ik ga hiermee aan de slag en hoop hieruit ook een offerte te kunnen krijgen die ik met de VVE kan overleggen!

Verder iedereen bedankt voor het meedenken en helpen!

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Harm_H schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:54:

Goedzo. Doorpakken.

Dat verzoek voor abonnement kan dus niet zomaar. Ik heb even gekeken naar de adressen en alle huisnummers hebben de status: Glasvezelkabel bij de gevel, technische obstructie.
Bestelscenario: HBO (oftewel Haalbaarheidsonderzoek). Daar kan je niet eens een abonnement voor aanvragen en dan nog: een monteur van KPN of Ziggo kan dat laatste stukje echt niet doen. Daar heb je glasvezelmonteurs voor nodig.

Je kan dus zelf een HBO aanvragen of een provider bellen en aangeven dat X aantal mensen graag een abonnement willen afnemen maar dat er een HBO nodig is. Dan doen zij de HBO-aanvraag voor je namelijk en misschien wil de provider dan wel (een deel van) de kosten op zich nemen.

Pagina: 1