Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stil thuiswerksysteem met 4k@60Hz via USB-C

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Dit moet een thuiswerk systeempje worden. Er wordt licht ontwikkelwerk mee gedaan (python, ansible, shell scripten, etc), en wat huis-tuin-keuken werk. Geen zware applicaties, bijna alles browser based (Google Apps). Dus geen Office/video stuff. Systeem gaat Ubuntu draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Ik dacht aan max 500 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

M'n huidige setup bestaat uit een werklaptop (Macbook Pro 2015) die met 1 USB-C kabeltje aan een LG 27UD88-W display zit. Aan het display zitten alle peripherals (via een USB3 hubje). Door de USB-C kabel gaat dan alles (voeding, video, usb, etc). Dit is erg handig.
Als ik m'n macbook niet thuis heb, zou ik als thuiswerkplek een desktop/mini PC op deze manier willen aansluiten op het LG scherm. Dus dat met 1 USB-C kabel alles geregeld is (video, keyboard/muis, etc).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles-in-een systeem.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee - maar als het kan een kleine unit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Ik ben op zoek naar een combinatie die ik (tot nu toe) niet heb kunnen vinden:
  • 100% stil (Ik ben allergisch voor fan noise). Passief gekoeld lijkt de enige optie?
  • Onboard Wi-Fi
  • Moet het LG scherm kunnen aansturen op 3840x2160@60Hz via USB-C
Het zou helemaal super zijn als het systeem, net zoals de macbook, ook gevoed kunnen worden via de USB-C kabel. Dus zeg maar alles via die ene kabel. Maar dit zal wel een brug te ver zijn...

Misschien ook handig wat niet belangrijk is:
  • CPU snelheid
  • RAM - 4Gb prima
  • onboard ethernet
  • HD. Simpele SSD van 160GB prima
  • Gaming mogelijkheden. Er gaat NIET gegamed worden op dit systeem.
Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?

Ik heb al flink lopen zoeken naar een geschikt systeem, maar ik heb de bovenstaande "gouden" combi nog niet kunnen vinden.... ik zou graag willen weten of die "voeding via USB-C" feature überhaupt mogelijk is, een positieve bevestiging van iemand bv.

Beste antwoord (via usr-local-dick op 07-05-2019 13:28)

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-11 15:49
Heb je gekeken naar Intel NUCs?
Anders een ITX systeem, maar die zijn meestal duurder dan (m)ATX systemen.
Ik denk dat je een NUC en (m)ATX niet via USB-C kan voeden.
Kan je die nieuwe PC niet gewoon in het scherm laten zitten, en alleen de Macbook inpluggen als je die thuis hebt? Op het scherm kan je dan de inputsource kiezen.
Ik denk ook dat een Rasberry Pi iets te low level is.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-11 15:49
Heb je gekeken naar Intel NUCs?
Anders een ITX systeem, maar die zijn meestal duurder dan (m)ATX systemen.
Ik denk dat je een NUC en (m)ATX niet via USB-C kan voeden.
Kan je die nieuwe PC niet gewoon in het scherm laten zitten, en alleen de Macbook inpluggen als je die thuis hebt? Op het scherm kan je dan de inputsource kiezen.
Ik denk ook dat een Rasberry Pi iets te low level is.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:29
Een Pricewatch: raspberry pi is voor alle dingen die je wil doen krachtig genoeg, en met een mini USB naar USB C kabel te voeden, alleen 4K is lastig, als je tevreden bent met HD kun je die met USB naar HDMI kabel aansluiten. Een barebone als deze Pricewatch:zotax CI 660 is fanless, krachtiger - 4k is geen probleem, maar heeft een aparte voeding. Kortom ik denk dat je ergens een compromis moet zoeken :(

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 18:20
De grote vraag is misschien welk OS je wilt draaien. Je bent gewent aan MacOS en ik weet van mezelf dat steeds switchen tussen OS-en verwarrend kan werken. In dat geval zit je eigenlijk vast aan een Mac Mini. Maar die zit wel boven je budget.

Als je Windows wilt, kun je zelf iets kleins bouwen (een case van Akasa bijvoorbeeld) met een Intel Atom of Pentium of een AMD Athlon of iets anders energiezuinigs/goedkoops. Er zijn ook kant-en-klaar minis van bijvoorbeeld Zotac.

Als je Unix ok vindt, zou ik eens kijken naar Hardkernel. Die hebben leuke systemen ala Raspberry Pi voor een gelijke prijs maar vaak 2x zo krachtig doordat ze een sneller SoC hebben en omdat de network en USB poorten op aparte controllers zitten. Uiteraard kun je ook zelf iets bouwen op dezelfde basis als de Windows oplossing die ik hierboven beschrijf en er dan Linux opzetten.

[ Voor 8% gewijzigd door pepsiblik op 07-05-2019 09:58 ]

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nog eens alle relevante specs doorgenomen (USB-C, DP alt-mode, Thunderbolt 3,etc), en het lijkt erop dat de Intel NUC de beste keus is. Die kan inderdaad alleen niet gevoed worden, dus daar moet ik een compromis sluiten.
Verder is het issue van "een ander OS" ook weer leuk om toch nog wat voeling te houden met de linux desktop wereld. Bovendien zorgt het ook dat alle scripten/tooltjes die lokaal gedraaid moeten worden het doen op meerdere platformen.

Ik ga dus op NUC jacht.

thx!