Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe PC met rekenkracht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Oosterhouter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Beste Tweakers community,

In het verleden heb ik goed advies gekregen wat betreft mijn tech aankopen. Daarom schakel ik graag opnieuw jullie hulp in.

Op Tweakers had ik 5 leuke BBGs gevonden. Een vriend met ervaring helpt me met het bouwen van mijn toekomstige PC.

reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2019 reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2019
reviews: Desktop Best Buy Guide - Maart 2019 reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2019 reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2019

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga de nieuwe PC gebruiken voor 3 verschillende dingen.
- PIO om simulaties te runnen.
- PUBG te spelen
- Adobe Creative Cloud programma's te gebruiken.

PIO schijnt veel rekenkracht te vragen. Tijdens het runnen van de moeilijkste simulaties wil ik nog steeds Photoshop gebruiken bijvoorbeeld. Niet dat het 100% van mijn CPU in beslag neemt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het absolute maximum is €1.500. Maar als ik eerlijk ben, wil ik dat alleen betalen als het niet anders kan. Als het basisgamesysteem van € 710,18 voldoende is dan bespaar ik natuurlijk liever het geld. De prioriteit is echter dat ik de bovenstaande programma's zonder problemen kan gebruiken. En ook over 2/3 jaar nog.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
PIO is een relatief zwaar programma. Als ik de computer de nacht aan zou laten staan voor het runnen van simulaties schijnt hij erg warm te kunnen worden. Misschien is een goed koelingssysteem/ventilator een pre.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn laptop kan wel eens klinken alsof er een vliegtuig opstijgt als ik PUBG speel. Dat wil ik met de nieuwe PC voorkomen.

Ga je overklokken?
Ik heb het een en ander gelezen wat betreft overklokken. Het schijnt geen kwaad te kunnen. Dus het is zeker een optie.

Wat verwacht je van ons?[i]
Het belangrijkste is dat ik de bovenstaande programma's kan gebruiken zonder problemen. Dus dat de meest geavanceerde PIO sim binnen 5 minuten klaar is. Dat ik PUBG kan spelen zonder dat het spel lagged aan mijn kant. En ook zodat Photoshop niet freezed.

Dat is het belangrijkste. Maar ik blijf een Nederlander. Dus het liefst wil ik dat zo goedkoop mogelijk(bang-for-buck :9 ). Dus eigenlijk de laagste prijs voor een systeem dat PIO/PUBG/Adobe CC probleemloos aankan.

Alvast heel erg bedankt voor jullie tijd en moeite!

Alle reacties

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 25-09 10:14
even een lijst droppen

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-11 17:35
Geen idee van pio maar een lijstje rond een ryzen 2700 (x) lijkt me een goede start als je veel cpu power nodig hebt. Verder even schermresolutie en verversingssnelheid vermelden ivm pubg.

• Michael Smit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-10 13:31
Met het Basis systeem zit je inderdaad al goed! Alleen zou ik wel ipv de 400W minimaal een 500W versie nemen zodat de voeding minder hard hoeft te werken Ook kun je dan natuurlijk kijken welke kast je zelf mooi lijkt en bv een ander B450 moederbord te kiezen (ATX) versie en die jou voorkeur heeft hoe hij eruit ziet.

Voor pubg op Full HD is die videokaart gewoon prima geschikt.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Beste advies is gewoon 2-3 maanden wachten tot de nieuwe Ryzens er zijn.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Oosterhouter
@Wim-Bart om welke reden? Zodat ik de nieuwste Ryzen kan kopen of omdat de andere Ryzens dan waarschijnlijk in prijs omlaag gaan?

• Wim-Bart

Wim-Bart

Wanneer de berichten kloppen zullen de nieuwe behoorlijk sneller zijn. Meer performance voor zelfde geld.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Oosterhouter
@DanDGT ik heb een 27 inch monitor met een resolutie van 2560x1440 (Quad HD). De refresh rate is 60Hz. Maar ik overweeg een 2e monitor te kopen. Dus indien nodig kan ik de resolutie en/of refresh rate nog updaten.

In de Discord channel van PIO noemde iemand ook al de Ryzen 2700 (zonder x). Hij vond de Ryzen 2600 ook nog steeds prima. Wat vind jij?

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:03
Michael Smit schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 01:57:
Alleen zou ik wel ipv de 400W minimaal een 500W versie nemen zodat de voeding minder hard hoeft te werken[/b]
Wat een onzin. Een 2700 doet 75 watt onder load, dit is een 2600.
Een 1660 Ti doet 130 watt.
Zie tests bij Tweakers.

Bij elkaar minder dan 200 watt watt voor CPU en GPU voor dit systeem dus.

Onzin dat je een zwaardere voeding nodig hebt, omdat de voeding dan minder hard hoeft te werken. Dit is gewoon een goede voeding die dit makkelijk aan kan.

Het is geen 700 watt marketing/350 watt maximum vermogen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je kan je ook eens inlezen in CPU affinity & priority; hiermee voorkom je dat proces A en proces B elkaar "vertragen". Neemt niet weg dat als je meerdere (zware) applicaties tegelijk wil draaien, ze allebei minder snel zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 18:20
Kijk ook eens goed wat de software fabrikant zelf aanbeveelt. Vaak hebben ze minimale en aanbevolen hardware. Ik zou niet teveel letten op Intel vs AMD (zou best kunnen dat Adobe geld krijgt om alleen Intel aan te bevelen bijvoorbeeld). Maar je krijgt wel inzicht of een i5/Ryzen5 voldoende is of niet.

• Wintervacht
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Oosterhouter schreef op maandag 6 mei 2019 @ 23:34:
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn laptop kan wel eens klinken alsof er een vliegtuig opstijgt als ik PUBG speel. Dat wil ik met de nieuwe PC voorkomen.

Ga je overklokken?
Ik heb het een en ander gelezen wat betreft overklokken. Het schijnt geen kwaad te kunnen. Dus het is zeker een optie.
Overklokken kan zeker kwaad als je niet weet waar je mee bezig bent.
Het kan leiden tot een onstabiel systeem, hogere voltages leiden tot meer warmte, leidt tot een kortere levensduur van de CPU (zeker voor het maximum haalbare) en de kans bestaat dat je systeem niet eens meer wil booten als je te ver gaat.
Kijk zeker bij de keuze voor CPU hoe goed hij om kan gaan met OC, moederbord is daarbij ook van belang.
De wat duurdere mobo's met chipsets die meer functionaliteit bieden genieten hierbij de voorkeur.

Bij OC komt dus ook meer hitte kijken, dus betere koeling.
Je zegt dat je systeem idealiter zo stil mogelijk is, in dat geval zou ik een Noctua CPU koeler aanbevelen, of als je het geluid van een waterpompje niet storend vind, een all in one waterkoeler.
pepsiblik schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:24:
Kijk ook eens goed wat de software fabrikant zelf aanbeveelt. Vaak hebben ze minimale en aanbevolen hardware.
[...]
Kijk eens in de openingspost :+

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• pepsiblik
  • Laatst online: 19-10 18:20
Wintervacht schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:34:
[...]

[...]

Kijk eens in de openingspost :+
En waar staat de info over Creative Cloud? En welke van de 11 applicaties in Creative Cloud? :+

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

pepsiblik schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:53:
[...]

En waar staat de info over Creative Cloud? En welke van de 11 applicaties in Creative Cloud? :+
Als TS het niet aangeeft is het gissen, maar 2/3 opties zijn gegeven, dat is al een stuk beter dan 0/3.
Speciaal voor jou de lijst waarbij we, in het ergste geval, uit kunnen gaan van After Effects, i.m.o. een reëel beeld omdat we ook al systeemeisen hebben gezien voor erg zware berekeningen :)

• Michael Smit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-10 13:31
White Feather schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 08:06:
[...]

Wat een onzin. Een 2700 doet 75 watt onder load, dit is een 2600.
Een 1660 Ti doet 130 watt.
Zie tests bij Tweakers.

Bij elkaar minder dan 200 watt watt voor CPU en GPU voor dit systeem dus.

Onzin dat je een zwaardere voeding nodig hebt, omdat de voeding dan minder hard hoeft te werken. Dit is gewoon een goede voeding die dit makkelijk aan kan.

Het is geen 700 watt marketing/350 watt maximum vermogen.
Als hij specifiek die onderdelen gaat gebruiken klopt dan heb je gelijk. Ik had bij mijn post er bij moeten zetten dat de 500W beter is als hij er wat anders in gaat stoppen of in de toekomst. Stel hij kiest ineens voor een GTX1080ti/Vega 64 dan gaat het verbruik en namelijk heel anders uitzien.

Zou zonde zijn om dan weer een andere voeding te kopen plus dat je voor een degelijke 500W voeding hetzelfde betaald of 5 euro meer.

• Oosterhouter
Van Adobe CC gebruik ik Dreamweaver, Photoshop en Illustrator. Ik doe geen video editing of iets dergelijks. Het lijkt me leuk om er in de toekomst eens in te duiken, maar tegen die tijd ben ik waarschijnlijk al toe aan het vervangen van onderdelen.

Ik gebruik PIO basic. 8GB is daarvoor de beste keuze. 6GB of minder zou me limitations geven terwijl 11GB of 16GB al gauw een stuk duurder wordt.

Ik zit er voor nu dus aan te denken om te kiezen voor een AMD 2600 in combinatie met de RTX 2060. Ik begrijp dat de be quiet! Pure Power 11 400W hiervoor voldoende is?

Verder overweeg ik om sommige onderdelen op Amazon.com te kopen. De levertijd is wat langer, maar het scheelt ook aardig wat in de portemonnee.

Dus om terug te komen op een lijstje waar @milotic en @DanDGT het over hadden. USD = Amazon, EUR=Tweakers. Alleen de video kaart is anders dan het basisgamesysteem(BBG).
- AMD Ryzen 5 2600 Processor with Wraith Stealth Cooler - YD2600BBAFBOX - $144.99
- Gigabyte GeForce RTX 2070 Windforce 8G Graphics Card, 3X Windforce Fans, 8GB 256-Bit GDDR6, GV-N2070WF3-8GC Video Card - $479.99
- be quiet! Pure Power 11 400W - € 51,75
- Crucial MX500 2,5" 500GB - $69.95
- Fractal Design MicroATX Case (FD-CA-Focus-Mini-BK-W) - $45,84
- G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB - $79.99
- ASRock B450M Pro4 - € 74,90

Totaal prijs 856,37‬ (EUR)

Wat ik me vooral af vraag is of ik de versie van de onderdelen echt nodig heb. Ik merk aan mezelf dat ik makkelijk denk van (voorbeeld) pak die 2700 maar ipv de 2600 Ryzen. Toch scheelt dat al snel weer 70 USD. Ook de videokaart. Ik weet niet precies wat de 20 USD duurdere versie (EVGA GeForce RTX 2070 Black Gaming,8GB GDDR6, Dual HDB Fans Graphics Card 08G-P4-1071-KR) beter maakt.

Iets dat ik nog toe moet voegen? Of iets kan vervangen voor een goedkopere uitvoering (omdat ik de duurdere niet nodig heb). Of iets vervangen voor een duurdere uitvoering (omdat het het echt waard is)?

@Wintervacht welke Noctua koeler heeft je voorkeur? Ik zie 156 producten/187 uitvoeringen op Tweakers.
@Wim-Bart dank voor het advies over de Ryzens. Begin juni weet ik meer over hoe snel ik de PC nodig heb. Mocht ik hem niet direct nodig hebben, dan kan ik eventueel nog wachten.

Please shoot!

[ Voor 4% gewijzigd door Oosterhouter op 10-05-2019 13:58 ]

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Oosterhouter schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:44:
Van Adobe CC gebruik ik Dreamweaver, Photoshop en Illustrator. Ik doe geen video editing of iets dergelijks. Het lijkt me leuk om er in de toekomst eens in te duiken, maar tegen die tijd ben ik waarschijnlijk al toe aan het vervangen van onderdelen.

Ik gebruik PIO basic. 8GB is daarvoor de beste keuze. 6GB of minder zou me limitations geven terwijl 11GB of 16GB al gauw een stuk duurder wordt.

Ik zit er voor nu dus aan te denken om te kiezen voor een AMD 2600 in combinatie met de RTX 2060. Ik begrijp dat de be quiet! Pure Power 11 400W hiervoor voldoende is?

Verder overweeg ik om sommige onderdelen op Amazon.com te kopen. De levertijd is wat langer, maar het scheelt ook aardig wat in de portemonnee.

Dus om terug te komen op een lijstje waar @milotic en @DanDGT het over hadden. USD = Amazon, EUR=Tweakers. Alleen de video kaart is anders dan het basisgamesysteem(BBG).
- AMD Ryzen 5 2600 Processor with Wraith Stealth Cooler - YD2600BBAFBOX - $144.99
- Gigabyte GeForce RTX 2070 Windforce 8G Graphics Card, 3X Windforce Fans, 8GB 256-Bit GDDR6, GV-N2070WF3-8GC Video Card - $479.99
- be quiet! Pure Power 11 400W - € 51,75
- Crucial MX500 2,5" 500GB - $69.95
- Fractal Design MicroATX Case (FD-CA-Focus-Mini-BK-W) - $45,84
- G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB - $79.99
- ASRock B450M Pro4 - € 74,90

Totaal prijs 856,37‬ (EUR)

Wat ik me vooral af vraag is of ik de versie van de onderdelen echt nodig heb. Ik merk aan mezelf dat ik makkelijk denk van (voorbeeld) pak die 2700 maar ipv de 2600 Ryzen. Toch scheelt dat al snel weer 70 USD. Ook de videokaart. Ik weet niet precies wat de 20 USD duurdere versie (EVGA GeForce RTX 2070 Black Gaming,8GB GDDR6, Dual HDB Fans Graphics Card 08G-P4-1071-KR) beter maakt.

Iets dat ik nog toe moet voegen? Of iets kan vervangen voor een goedkopere uitvoering (omdat ik de duurdere niet nodig heb). Of iets vervangen voor een duurdere uitvoering (omdat het het echt waard is)?

@Wintervacht welke Noctua koeler heeft je voorkeur? Ik zie 156 producten/187 uitvoeringen op Tweakers.
@Wim-Bart dank voor het advies over de Ryzens. Begin juni weet ik meer over hoe snel ik de PC nodig heb. Mocht ik hem niet direct nodig hebben, dan kan ik eventueel nog wachten.

Please shoot!
Hier is de lijst met geschikte koelers voor jouw systeem, van Noctua tenminste.
Zelf zou ik voor een rechtopstaand model gaan, eentje van 120mm, lekker standaard maat en ik kan er niks over zeggen in dit specifieke geval, maar hogere koelers kunnen wel eens de neiging hebben om niet in kleine behuizingen te passen.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:33

Rannasha

Does not compute.

Oosterhouter schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:44:
Hou je hier wel rekening met de invoerbelasting en BTW die je mogelijk verschuldigd bent? Over het algemeen is het niet voordeliger om zaken uit Amerika over te laten vliegen als je netjes alle extra kosten betaalt.

Daarnaast zul je niet blij zijn als er een onderdeel terug moet voor garantie.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Wim-Bart

Wim-Bart

MAX3400 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 08:15:
Je kan je ook eens inlezen in CPU affinity & priority; hiermee voorkom je dat proces A en proces B elkaar "vertragen". Neemt niet weg dat als je meerdere (zware) applicaties tegelijk wil draaien, ze allebei minder snel zijn.
Trouwens wel een leuk iets. Hadden in een VDI omgeving last van een Raet applicatie die alleen op Core 0 liep met als gevolg dat de Citrix Servers niet mooi balanceerden per process, want core 0 werd gemonopoliseerd. Oplossing om via een Batch Script onder Ivanti Workspace Manager (RES) met behulp van het "start /AFFINITY <hex affinity mask>" het proces op een andere core te dwingen doormiddel van een round robin methodiek (eerst bepalen welke core het minste instances heeft van de applicatie).
Rannasha schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:10:
[...]

Hou je hier wel rekening met de invoerbelasting en BTW die je mogelijk verschuldigd bent? Over het algemeen is het niet voordeliger om zaken uit Amerika over te laten vliegen als je netjes alle extra kosten betaalt.

Daarnaast zul je niet blij zijn als er een onderdeel terug moet voor garantie.
Amazon.de heeft ook scherpe prijzen.

[ Voor 21% gewijzigd door Wim-Bart op 10-05-2019 14:25 ]

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-11 17:35
Oosterhouter schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 23:59:
@DanDGT ik heb een 27 inch monitor met een resolutie van 2560x1440 (Quad HD). De refresh rate is 60Hz. Maar ik overweeg een 2e monitor te kopen. Dus indien nodig kan ik de resolutie en/of refresh rate nog updaten.

In de Discord channel van PIO noemde iemand ook al de Ryzen 2700 (zonder x). Hij vond de Ryzen 2600 ook nog steeds prima. Wat vind jij?
Als ik het goed begrijp schaalt pio netjes met meer cores / threads, dus als je echt vaak die simulaties draait zou ik wel naar de 2700 neigen, zeker nu de prijzen al wat lager zijn.

Qua gaming zal het niet veel uitmaken, en op 60hz al helemaal niet.

Of inderdaad wachten tot ryzen 3000 als je geen haast hebt.

• Oosterhouter
Een follow-up.

Op advies heb ik gewacht op de nieuwe generatie Ryzen. Dat was het waard. In de tussentijd heb ik me nog wat beter kunnen verdiepen in alle onderdelen.

Op basis daarvan ben ik op de volgende lijst gekomen:

Processor (CPU) Ryzen 7 3700X
Moederbord Asus PRIME X470-PRO
Grafische kaart (GPU/videokaart) Inno3D GeForce RTX 2060 Twin X2
Behuizing (Case) Aerocool Glo
Intern geheugen " G.Skill Aegis F4-2666C19D-32GIS"
Opslag SSD Adata XPG SX6000 Lite 512GB
Monitor Samsung LC27JG50QQU Zilver
Voeding " Gigabyte G750H"
Toetsenbord Gembird KB-UML-01 Rainbow
Muismat Sharkoon 1337 Gaming Mat XXL
Besturingssysteem Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI
Officesoftware en suites Microsoft Office 365 Personal NL

Waar hebben jullie aanmerkingen op? Please shoot!

Zelf was ik nog aan het twijfelen tussen de GeForce RTX 2060 en de Radeon RX 5700 die net uitgekomen is. De reden dat ik twijfel is omdat de 5700 een betere performance lijkt te hebben. Maar hij maakt ook meer geluid en is dicht aan de achterkant. Plus hij heeft maar 1 fan. Matig mbt warmte. Wat denken jullie?

Ik heb een foto toegevoegd met wat benchmark resultaten.
2060vs5700 benchmark

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarom heb je dit 'trage' RAM gekozen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Oosterhouter
Als ik eerlijk ben, heb ik mij vooral gefocust op het moederbord, processor en de videokaart. Wat betreft het interne geheugen heb ik vooral de pricewatch filters gebruikt met wat minimale vereisten en de goedkoopste gepakt.

Maar jij insinueert dat mijn keuze niet helemaal past bij de rest van de lijst? Welk product beveel jij aan? Of hoeveel geheugensnelheid vind jij bij de rest van de lijst passen? En vooral ook waarom? Benut ik met deze geheugensnelheid de andere onderdelen niet optimaal?

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-11 22:21
Benut ik met deze geheugensnelheid de andere onderdelen niet optimaal
Exactly. Minimaal 3200MHz Ram volgens de specificaties :)

No one is listening until you fart

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Oosterhouter schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:14:
Als ik eerlijk ben, heb ik mij vooral gefocust op het moederbord, processor en de videokaart. Wat betreft het interne geheugen heb ik vooral de pricewatch filters gebruikt met wat minimale vereisten en de goedkoopste gepakt.

Maar jij insinueert dat mijn keuze niet helemaal past bij de rest van de lijst? Welk product beveel jij aan? Of hoeveel geheugensnelheid vind jij bij de rest van de lijst passen? En vooral ook waarom? Benut ik met deze geheugensnelheid de andere onderdelen niet optimaal?
oa 3200 CL 14 pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ

Ryzen 3000 draait beter met 3200 ram op lage CL en TL. als je 32GB gaat gebruiken kun je ook 3200CL16-TL10 pakken, dat is wat goedkoper, of: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2C3333C16

(je weet dat insinueren een aantijging, beschuldiging is ?)

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 08-07-2019 14:33 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-11 20:42
Of 3200mhz met CL 16:

Op moment van schrijven 58,90 (maar kan snel weer veranderen) bij amazon.de

https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

• Oosterhouter
De Ballistix Sport LT (voor 58,90) en G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ hebben allebei helaas maar 16 GB werkgeheugen.

Maar het gaat er dus vooral om dat ik de CL niet meer dan 16 is en de TL niet meer dan 10? Als ik deze variabelen invoer in de pricewatch (categorie: Geheugen intern) krijg ik de Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESE als goedkoopste optie. pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESE

Wat denken jullie. Is dit de meest geschikte?
Pagina: 1