Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 23:51
Ik ben sinds jaren weer een PC aan het samen stellen, dit keer voor me zoon. Doel is een gamepc waar voornamelijk Fortnite en Apex Legends op gespeeld kan worden. Zelf ben ik meer van de CounterStrike dus ook de moet goed gespeeld kunnen worden ;) . Ook willen we kijken naar PS4 Remote Play. Sowieso wil hij met een PS4 controller kunnen gamen.

Ik heb al een tweetal onderdelen tot mijn beschikking waarmee ik de overige onderdelen op wil aanpassen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenMSI B250 PC Mate€ 94,50€ 94,50
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 580 Gaming 8G MI€ 286,70€ 286,70

* Moederbord overgenomen en videokaart was 156 euro in de aanbieding vorige week.

De overige onderdelen waar ik nu over nadenk zijn:
1BehuizingenSharkoon VG7-W (rgb led fans)€ 50,-€ 50,-
1ProcessorsIntel Core i5-6400T Tray€ 154,-€ 154,-
1ProcessorsIntel Core i5-7400 Tray€ 153,97€ 153,97
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 30,-€ 30,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 73,16€ 73,16
1VoedingenCorsair CX450€ 49,95€ 49,95
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 69,66€ 69,66
1Solid state drivesWD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC) 500GB€ 62,90€ 62,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 584,31

Waar wil ik graag advies over. Veel onderdelen heb ik uit de best buy guides gehaald maar wellicht zijn er betere alternatieven. Sowieso ben ik niet echt thuis in de M.2 schijven dus wat kan wel en wat kan niet. Zie hieronder.

Behuizing is uitgekozen door mijn zoon. Verwacht dat deze prima geschikt is.
CPU ben ik nog zoekende ik denk aan een trayed versie i.s.m. Cooler Master Hyper 212 EVO. Een i3 is goedkoper maar ik denk dat ik dan beter voor een i5 kan gaan. Nadeel van de MBO is dat deze geen gen 8/9 CPU's aan kan dus ik kan max tot de 7000 reeks gaan.
Voeding heb ik uit de best buy guide. Qua prijs wel een prima voeding. Ben zelf meer van een 550 watt voeding (had dat altijd als minimale eis). Wat is hierin handig?
Geheugen uit de best buy guide gehaald. Alternatieven zijn welkom.
Solid state drives Ik heb op de site van MSI gekeken en daar staan alleen (voornamelijk oude) M.2 schijven die gesupport zijn. Mijn vraag is kan ik elke 80mm M.2 gewoon monteren of moet ik nog op zaken letten? Moet ik nog rekening houden met de PCI slot i.s.m. de videokaart? Zal ik nog een normale HHD plaatsen (of is dat echt ouderwets :) )?
Keyboard Tip voor een goed geprijsde game keyboard is ook welkom.

Monitor, headset, muis en muismat zijn al in bezit en verder niet benoemd.
Als OS wil ik Windows 10 Home gaan draaien.

Ik hoop op een paar goede adviezen zodat ik alles kan gaan bestellen en in elkaar kan gaan zetten.

Beste antwoord (via Ecke op 08-05-2019 10:20)

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 12:58
Intel 660p (m.2. NVME SSD) wordt hier vaak aangeraden, gewone hhd ERBIJ voor statische opslag is prima hoor.

En qua voeding zou ik voor een Corsair RM550x (of iets goedkoper: een be quiet! Pure Power 11 400W of Bitfenix Formula Gold 450w ) gaan. Is kwalitatief een betere voeding. Al weet ik al precies hoe hoe hierop gereageerd gaat worden :) (antwoord is er zijn een aantal goede voedingen op dit moment)

Verder is het allemaal wel een beetje oud. Je hebt naar de Best Buy guide gekeken? (Dus ook naar Ryzen?) Die guides worden eigenlijk speciaal voor dit soort topics gemaakt. En als je meer of minder te besteden hebt dan ga je een maandje terug, game pc voorstellen worden bijna elke maand wel gemaakt. Daar kan je echt de basis wel vandaan halen (Qua info).

Er wordt ook uitgelegd waarom er voor bepaald onderdelen gekozen wordt, hierdoor worden een aantal van je huidige (maar ook die nog in je op gaan komen :p ) vragen al beantwoord.

Hier:

reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2019

Voor 700 euro een heel mooi systeem, wat een stuk sterker is en langer mee zal gaan uiteindelijk als wat jij nu aan het samenstellen bent.

Ik zie uiteraard wel staan dat je al twee onderdelen hebt, maar die kan je eventueel verkopen. De CPU (en dus moederbord) waar je nu naar kijkt vind ik persoonlijk te oud en daardoor ongeschikt om nu nog als basis te dienen voor een nieuw systeem. CPU uit 2015, hierdoor is de prijs ook behoorlijk uit verhouding.

De behuizing uit de BBG is kwalitatief ook een stuk beter.

Om eventueel tot een goed videokaart advies te komen is eigenlijk iets meer info nodig. Zoals welke monitor, wil je 1080p/1440p gaan gamen. Of wil je minimaal 140 FPS halen etc.

Ik ben al jaren geen gamer meer, maar de games die jij noemt hebben meer baat bij een hoge FPS dan bij meer eye candy voor zover ik weet. Dus de bovenstaande vraag ook al voorzien van een antwoord :)

Die RX580 past overigens wel gewoon op het systeem uit de BBG. Dus als het een budget kwestie is, zou je ook de videokaart later kunnen upgraden.

Maar nogmaals klik die BBG link even aan :)

[ Voor 174% gewijzigd door Operations op 07-05-2019 05:28 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Operations
Intel 660p (m.2. NVME SSD) wordt hier vaak aangeraden, gewone hhd ERBIJ voor statische opslag is prima hoor.

En qua voeding zou ik voor een Corsair RM550x (of iets goedkoper: een be quiet! Pure Power 11 400W of Bitfenix Formula Gold 450w ) gaan. Is kwalitatief een betere voeding. Al weet ik al precies hoe hoe hierop gereageerd gaat worden :) (antwoord is er zijn een aantal goede voedingen op dit moment)

Verder is het allemaal wel een beetje oud. Je hebt naar de Best Buy guide gekeken? (Dus ook naar Ryzen?) Die guides worden eigenlijk speciaal voor dit soort topics gemaakt. En als je meer of minder te besteden hebt dan ga je een maandje terug, game pc voorstellen worden bijna elke maand wel gemaakt. Daar kan je echt de basis wel vandaan halen (Qua info).

Er wordt ook uitgelegd waarom er voor bepaald onderdelen gekozen wordt, hierdoor worden een aantal van je huidige (maar ook die nog in je op gaan komen :p ) vragen al beantwoord.

Hier:

reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2019

Voor 700 euro een heel mooi systeem, wat een stuk sterker is en langer mee zal gaan uiteindelijk als wat jij nu aan het samenstellen bent.

Ik zie uiteraard wel staan dat je al twee onderdelen hebt, maar die kan je eventueel verkopen. De CPU (en dus moederbord) waar je nu naar kijkt vind ik persoonlijk te oud en daardoor ongeschikt om nu nog als basis te dienen voor een nieuw systeem. CPU uit 2015, hierdoor is de prijs ook behoorlijk uit verhouding.

De behuizing uit de BBG is kwalitatief ook een stuk beter.

Om eventueel tot een goed videokaart advies te komen is eigenlijk iets meer info nodig. Zoals welke monitor, wil je 1080p/1440p gaan gamen. Of wil je minimaal 140 FPS halen etc.

Ik ben al jaren geen gamer meer, maar de games die jij noemt hebben meer baat bij een hoge FPS dan bij meer eye candy voor zover ik weet. Dus de bovenstaande vraag ook al voorzien van een antwoord :)

Die RX580 past overigens wel gewoon op het systeem uit de BBG. Dus als het een budget kwestie is, zou je ook de videokaart later kunnen upgraden.

[ Voor 174% gewijzigd door Operations op 07-05-2019 05:28 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
Koop de cpu 2e hands. Nieuw zijn ze de prijs absoluut niet waard. Zoek een i5-6500/6600/7500/7600. Die hebben een hogere kloksnelheid. Liever nog eigenlijk een i7 maar daar wordt de hoofdprijs voor gevraagd. Wil je nieuw dan kan je beter een Ryzen 3 op een B450n bord nemen. Kost ook €150, presteert hetzelfde maar het upgradepad is veel groter.
Als voeding een Bitfenix Formula Gold 450w.
Voor de prijs van een 500Gbssd en een 1TB hdd heb je een 1TB Intel 660p. Dat zou dan mijn keuze zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:41
Eens met bovenstaande reacties.

Om je een idee te geven, een Ryzen 3 1200 voor 6 tientjes is bijna even snel als de i5 7400...
https://cpu.userbenchmark...D-Ryzen-3-1200/3886vs3931

Verkoop het moederbord voor 4 tientjes?, en dan heb je extra budget voor:
https://tweakers.net/pric...7;745893;1166767;1166765/
Met: pricewatch: ASRock B450M Pro4-F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05:49
en zou persoonlijk een andere kast zoeken sharkoon is vrij matig uit eigen ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecke
Bedankt allemaal voor de input.
Operations schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:58:

Thx voor je uitgebreide reactie. Ik heb zeker al de BBG bekeken. Echter is het al een tijdje geleden dat ik zelf onderdelen heb uitgezocht (ruim 12 jaar geleden) vandaar dat ik het op het forum zet voor controle.

Ik heb dus nog geen ervaring met de M.2 ssd's.

Het idee om de mobo te verkopen vind ik wel een interessante gedachte :). Ik had namelijk zelf het idee om op basis van het moederbord alles te gaan selecteren. Een 2de hands CPU is ook een optie. Ik ben zelf nooit echt fan geweest van Asrock dus ik zal me daar even meer in gaan verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Ecke schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:21:
Bedankt allemaal voor de input.

[...]

Thx voor je uitgebreide reactie. Ik heb zeker al de BBG bekeken. Echter is het al een tijdje geleden dat ik zelf onderdelen heb uitgezocht (ruim 12 jaar geleden) vandaar dat ik het op het forum zet voor controle.

Ik heb dus nog geen ervaring met de M.2 ssd's.

Het idee om de mobo te verkopen vind ik wel een interessante gedachte :). Ik had namelijk zelf het idee om op basis van het moederbord alles te gaan selecteren. Een 2de hands CPU is ook een optie. Ik ben zelf nooit echt fan geweest van Asrock dus ik zal me daar even meer in gaan verdiepen.
Okee maar wat is nu jouw probleem/vraag dan nog?

M.2 neem dan een Intel 660p die past op elk consumenten bordje.

Asrock is verder een prima merk.

Als je de complete BBG pc overneemt hoef je dus geen onderdelen meer uit te zoeken en maakt het niet uit al was het 50 jaar geleden ;)

Als assembleren het probleem is, dat kan je ook laten doen voor een paar tientjes (azerty.nl bijvoorbeeld). Maar die m.2 op je moederbord aansluiten kan je echt met YouTube zelf hoor. Stelt echt niks voor.

Het idee om op dat bejaarde ;) moederbord (MSI B250 PC Mate) de pc te baseren moet je dus eigenlijk laten varen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Operations op 07-05-2019 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Americanos
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18-11-2024
Ik zou een i5 9400f nemen: super CPU. Alleen heb je dan wel een nieuwer moederbord nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecke
Mijn zorg was vooral het support van M.2 op diverse moederborden dat blijkt niet zo spannend te zijn. Ik vind de info bij MSI hierover niet echt duidelijk.

Assembleren gaat me lukken.

Het uitzoeken van onderdelen is altijd beter dan klakkeloos een BBG over te nemen ben ik van mening. Uiteraard haal je wel veel interessante ideeën hieruit.

Ik ga even stoeien met alle tips en zal hopelijk snel delen wat het geworden is.
De videokaart ga ik in ieder geval niet aanpassen. Voor dit budget kan ik geen betere videokaart krijgen.

Mocht iemand nog een extra tip hebben is dit altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Ecke schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 10:20:
Mijn zorg was vooral het support van M.2 op diverse moederborden dat blijkt niet zo spannend te zijn. Ik vind de info bij MSI hierover niet echt duidelijk.

Assembleren gaat me lukken.

Het uitzoeken van onderdelen is altijd beter dan klakkeloos een BBG over te nemen ben ik van mening. Uiteraard haal je wel veel interessante ideeën hieruit.

Ik ga even stoeien met alle tips en zal hopelijk snel delen wat het geworden is.
De videokaart ga ik in ieder geval niet aanpassen. Voor dit budget kan ik geen betere videokaart krijgen.

Mocht iemand nog een extra tip hebben is dit altijd welkom.
BBG wordt samengesteld in een topic dus daar kan iedereen zijn zegje over doen. Daar is echt wel goed over nagedacht, je hoeft het niet perse "klakkeloos" over te nemen. Echter voor een grote groep is dat wel het meest praktisch om te doen, zijn zelfs webshops die precies de pc's uit de Best Buy Guide verkopen (en die dus ook zo noemen).

En voor een andere groep mensen is de BBG een uitgangspunt :)
Hoe dan ook voor de meeste mensen is het een hele bruikbare guide :)

Wat je zegt over de videokaart, snap ik opzich wel. Maar de prijs is niet zo goed als je nu doet voorkomen hoor. Voor 165 euro heb je al een nieuwe RX580:

V&A aangeboden: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC

(En ja dat is gewoon bij een winkel ;) )

Het ging mij vooral om ouderdom van bordje/cpu waar je naar keek. Zoals ik eerder al zei videokaart kan best en kan je later ook nog upgraden.

Ik ben blij dat je eruit bent en aan de slag kunt :)

Tip voor de volgende keer: als je twijfel of product A op product B past, als je Google gebruikt zo (zoiets dan he):

Intel 660p on a Asrock B450M

Aan de hand van de hoeveelheid reacties kan je al zien of dat gaat. Dan open je de eerste paar resultaten even en dan weet je het zeker :) als het namelijk niet zou passen dan zouden er ook niet zoveel vragen over zijn :) (gaat niet altijd op maar meestal zit je op deze manier wel goed)

[ Voor 16% gewijzigd door Operations op 08-05-2019 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecke
Het is als volgt geworden:
1ProcessorsIntel Core i5-7600 Boxed€ 244,05€ 244,05
1MoederbordenMSI B250 PC Mate€ 94,50€ 94,50
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 580 Gaming 8G MI€ 200,-€ 200,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 39,25€ 39,25
1BehuizingenSharkoon VG6-W RGB€ 49,-€ 49,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 73,01€ 73,01
1VoedingenBitFenix Formula Gold 550W€ 66,01€ 66,01
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 110,-€ 110,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 876,82

Mijn totaal bedrag was € 665,- doordat ik de CPU tweede hands heb aangeschaft. Moederbord ook goedkoop kon overnemen en de videokaart voor 156 euro bij de iBood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
De videokaart is een miningkaart met een bios geoptimaliseerd voor een zo hoog mogelijke hashrate. Met gamen presteert dat een stuk minder. Wil je goede prestaties in games dan moet je het bios flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Laatst online: 10-09 18:38
Dit (pricewatch: Corsair Gaming K55 RGB (US)) is in mijn optiek een betaalbaar en leuk RGB-gametoestenbord. Als je goedkoper wilt, moet je meer zoeken naar Sharkoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecke
Bedankt voor de reacties.

Ik had het niet scherp dat dit een mining videokaart was. Ik zal zeker de bios dan gaan updaten.

Toetsenbord tip is ook een goede. Ik zag toevallig nu ook een review bij Hardware.info over mechanise toetsenborden wat erg interessant is. Ben altijd een Logitech toetsenbord en muis gebruiker geweest maar ik denk dat de kans aanwezig is dat ik voor een ander merk ga .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Ecke Qua RX580 is dit een betere aankoop pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01) ook Nederlandse winkel voor aanspraak op 'garantie' lijkt mij dat wel 'beter'
Mining kaart zou ik niet kopen(zit ook maar 3 mnd fabrieksgarantie op)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1