Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuisserver met VMs advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Step-han
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-11 20:40
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- hosten VM's
- eigen cloud creeën (soort dropbox)
- eigen websites hosten (heb tmobile 750/750)
- media server voornamelijk nog 1080p ga overstap maken aar 4k (plex)
- data stallen
- domotica aansturen
- wat er in de toekomst nog bijkomt..

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo rond de €500 exclusief assembleren, dat doe ik zelf

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, verder geen randapparatuur nodig

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb op tweakers al wat research gedaan en ben op onderstaand lijstje gekomen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel, beslist geen AMD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
4 geheugen slots zodat ik in de toekomst nog naar 32GB intern kan upgraden vanwege VMs?

Ga je overklokken?
Nee, optie is wel om te undervolten? Werkt bij mijn Dell XPS 15 laptop goed om minder wattage te gebruiken en dus minder warmte. Wellicht dat die bij een server ook werkt?

Wat verwacht je van ons?
1) Ik weet niet of het systeem wat ik zelf heb samengesteld een goed samenhangend geheel is.

2) Ik zit ook nog te twijfelen tussen een i3 8100 en i3 8350k vanwege het kleine prijsverschil. Zoals ik hierboven aangeef, wellicht kun je een i3 8350k undervolten om zo minder wattage te gebruiken?

3) Ook zit ik eraan te denken om te backuppen naar een normale HDD vanuit de SSD, is dit verstandig?

4) Chipset op een moederbord. Diegene die ik gekozen heb heeft een Z370. Volgens mij volstaat dit voor een i3 8100 of i3 8350k

5) Heeft een andere CPU koeler nut / effect om de temperaturen laag te houden, ook idle?

6) Wellicht denk ik mijn mijn componenten volledig verkeerd en kan iemand mij een beter advies geven.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 126,95€ 126,95
1MoederbordenGigabyte Z370M DS3H (rev 1.0)€ 93,50€ 93,50
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5", 1TB€ 43,90€ 43,90
1BehuizingenCooler Master MasterBox E300L (Zilver)€ 33,99€ 33,99
2Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 39,99€ 79,98
1Voedingenbe quiet! System Power B9 300W€ 33,-€ 33,-
1Solid state drivesSamsung 860 QVO 1TB€ 109,90€ 109,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 521,22

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Geen idee wat je exact wilt gaan draaien, maar 4 cores en 16GB is wel heel erg krap. Ik zou eerder kiezen voor een quad core met hyperthreading, en minstens 32GB geheugen, liefst 64GB. Als je 4 of 5 VM's draait van 8GB zit je al op 40GB.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Step-han
Microkid schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:26:
Geen idee wat je exact wilt gaan draaien, maar 4 cores en 16GB is wel heel erg krap. Ik zou eerder kiezen voor een quad core met hyperthreading, en minstens 32GB geheugen, liefst 64GB. Als je 4 of 5 VM's draait van 8GB zit je al op 40GB.
Bedankt voor je antwoord!

Maar is 8GB per VM nodig? Linux met webserver kan naar mijn idee prima volstaan met 2GB bijvoorbeeld en kan heel simpel met dit systeem upgraden naar 32GB.

In het geval van de CPU weet ik het niet zo goed, ik was in de veronderstelling dat zn i3 tegenwoordig al vrij forse rekenkracht had. In principe doet de CPU niet heel veel, meeste zal idle zijn en het verwerken van data. Alleen als ik via Plex wat stream naar mijn TV zal die wat moeten werken?

Wat van advies zou je dan geven voor de CPU, een i5 8400?

• Microkid

Microkid

Smile

weet je al welke VM's je wilt gaan draaien? En welke hypervisor?

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zit even te kijken naar je storage gedachte maar ook die snap ik niet? Je wil backuppen naar de Seagate; oke, dat kan. Maar wat/hoe denk je dan allemaal op je "kleine" 1TB te zetten?

- OS met hypervisor, VM's en/of snapshots. Grofweg al 250GB?
- "data stallen". Top, maar hoeveel?
- mediaserver spelen. Top, maar hoeveel?
- etc

Ik zou je aanraden om eens kritisch te kijken naar wat je denkt dat moeten gaan huisvesten. En dan eens kritisch kijken of je dat allemaal "in" je VM wil (dus een aparte virtual disk of meerdere) of dat je het via loopback protocols (SMB / NFS) op een andere disk hebt, passthrough (iSCSI LUN / fysical disks) of anderszins.

Verder zou ik ook eens goed nadenken over je domotica. Je gaat namelijk een dubbele spof creeeren; ten eerste de domotica VM die "defect" kan raken zonder goede restore-mogelijkheid maar ook je host die "defect" kan raken zonder directe vervanging / oplossing. Zit je zometeen 9 dagen zonder slimme lampen of uitlezen van je meters; kan dat zomaar? Heb je een workaround?

Hebben we het trouwens over een type1 of type2 hypervisor die je gaat gebruiken? Want, afhankelijk van hoe savvy je bent, heeft dat ook nog enige invloed hoeveel moeite je moet gaan doen om iets te restoren / migreren / upgraden / whatever.
Step-han schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:33:
[...]
Maar is 8GB per VM nodig? Linux met webserver kan naar mijn idee prima volstaan met 2GB bijvoorbeeld en kan heel simpel met dit systeem upgraden naar 32GB.
Dat Linux een lightweight OS is, wil toch niet zeggen dat je website dat is? Of dat het aantal concurrent connecties minder dan 2GB RAM verbruikt? Een beetje Wordpress-site, als voorbeeld, is snel 200MB met mooie plaatjes etc; bijna elke cache-module trapt dat het geheugen in "naast" je kernel memory. Doei, eerste 512MB RAM.

Andersom, ongetwijfeld kan je Linux op 2GB draaien met een website. Gooi je er iets meer storage tegenaan om de swap vaker / beter te benutten.
Alleen als ik via Plex wat stream naar mijn TV zal die wat moeten werken?
Plex transcoding heeft zeer duidelijke tabellen over "welke bitrate, welke resolutie, welke codec" en dan komt er een CPUMark-score uit per stream. Je zal dus "minstens" een CPU moeten hebben die daaraan voldoet en daarna extra power reserveren voor de overige taken van de CPU (dus OS en overige VM's).

Late edit: wat versta je onder een backup? Is dat elke VM "volledig" als VM+virtual disks elke nacht dumpen? Of ga je incrementeel aan de slag met "in guest backups"? Want in beide gevallen (en met een goede hypervisor) zou ik dan op zoek gaan naar "duurdere" storage zoals iSCSI, change block tracking en dus snapshots per LUN en niet per VM. Maar dat ligt ook aan je hypervisor en/of de best practices van de vendor.

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 06-05-2019 22:48 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Step-han
Microkid schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:37:
weet je al welke VM's je wilt gaan draaien? En welke hypervisor?
Ik zit zelf te denken aan Hyper V

VM's die ik in gedachte heb;
- 1 voor media/cloud
- 1 voor websites
- 1 voor domotica

Maar ik dacht er voornamelijk aan om VM's te gebruiken zodat ik makkelijk dingen kan resoteren dmv snapshots oid.
MAX3400 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:38:
Ik zit even te kijken naar je storage gedachte maar ook die snap ik niet? Je wil backuppen naar de Seagate; oke, dat kan. Maar wat/hoe denk je dan allemaal op je "kleine" 1TB te zetten?

- OS met hypervisor, VM's en/of snapshots. Grofweg al 250GB?
- "data stallen". Top, maar hoeveel?
- mediaserver spelen. Top, maar hoeveel?
- etc

Ik zou je aanraden om eens kritisch te kijken naar wat je denkt dat moeten gaan huisvesten. En dan eens kritisch kijken of je dat allemaal "in" je VM wil (dus een aparte virtual disk of meerdere) of dat je het via loopback protocols (SMB / NFS) op een andere disk hebt, passthrough (iSCSI LUN / fysical disks) of anderszins.

Verder zou ik ook eens goed nadenken over je domotica. Je gaat namelijk een dubbele spof creeeren; ten eerste de domotica VM die "defect" kan raken zonder goede restore-mogelijkheid maar ook je host die "defect" kan raken zonder directe vervanging / oplossing. Zit je zometeen 9 dagen zonder slimme lampen of uitlezen van je meters; kan dat zomaar? Heb je een workaround?

Hebben we het trouwens over een type1 of type2 hypervisor die je gaat gebruiken? Want, afhankelijk van hoe savvy je bent, heeft dat ook nog enige invloed hoeveel moeite je moet gaan doen om iets te restoren / migreren / upgraden / whatever.

[...]

Dat Linux een lightweight OS is, wil toch niet zeggen dat je website dat is? Of dat het aantal concurrent connecties minder dan 2GB RAM verbruikt? Een beetje Wordpress-site, als voorbeeld, is snel 200MB met mooie plaatjes etc; bijna elke cache-module trapt dat het geheugen in "naast" je kernel memory. Doei, eerste 512MB RAM.

Andersom, ongetwijfeld kan je Linux op 2GB draaien met een website. Gooi je er iets meer storage tegenaan om de swap vaker / beter te benutten.

[...]

Plex transcoding heeft zeer duidelijke tabellen over "welke bitrate, welke resolutie, welke codec" en dan komt er een CPUMark-score uit per stream. Je zal dus "minstens" een CPU moeten hebben die daaraan voldoet en daarna extra power reserveren voor de overige taken van de CPU (dus OS en overige VM's).
Je zegt veel dingen waaraan ik inderdaad nog niet heb gedacht, bedankt daarvoor.

Data heb ik op dit moment niet veel, hooguit 400GB dus dat valt (nog) wel mee. Echter ben ik het met je eens, als ik ook nog snapshots van bovenstaande VMs wil maken dan zou ik eerder naar een 2TB moeten gaan kijken.

Mijn idee met de HDD was om snachts een backup te maken van de SSD en dit naar de HDD te zetten zodat als 1 van de twee kapot gaat ik mijn data niet kwijt ben.

• MAX3400

MAX3400

Alternatieve gedachte, even snel voordat ik naar bed ga: als je Hyper-V wil gebruiken naast eej "GUI OS" dus bijvoorbeeld Windows 10 Professional, kan je ook gebruik maken van Storage Spaces.

Je mirrort dan in 1 Storage Space je SSD (1TB) en je HDD (1TB) en "dus" heb je je VM's op 2 disks tegelijk. Voordeel: geen omkijken naar wanneer wat wordt "gekopieerd", Nadeel, elke corrupte bit komt op beide disks terecht. En je houdt 1TB op je HDD over voor "overige meuk" zoals je media / data.

Zijdelings: Microsoft beschrijft duidelijk dat snapshots geen backup zijn. Zeker als er in je VM transactions bestaan (bijvoorbeeld een *sql-instance) of andere zaken die vaak veranderen, moet je dus ook op applicatie-niveau in de VM een restore hebben. Als voorbeeld *sql zie je dat in de VM eerst een database-export wordt gemaakt naar een aparte partitie, die partitie komt dan mee in de backup en bij een restore van de VM moet je daarna de database-export weer "importeren" om al je tabellen en data "point in time" terug te krijgen.

Anyhow, het is laat; tenzij je zelf nog uren gaat denken over oplossingen / ideeen; dan lees ik het morgen wel. Hopelijk heb ik enige input geleverd om je denkwerk / hersens wat inspiratie te geven :)

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 06-05-2019 22:57 ]

• Step-han
MAX3400 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:56:
Alternatieve gedachte, even snel voordat ik naar bed ga: als je Hyper-V wil gebruiken naast eej "GUI OS" dus bijvoorbeeld Windows 10 Professional, kan je ook gebruik maken van Storage Spaces.

Je mirrort dan in 1 Storage Space je SSD (1TB) en je HDD (1TB) en "dus" heb je je VM's op 2 disks tegelijk. Voordeel: geen omkijken naar wanneer wat wordt "gekopieerd", Nadeel, elke corrupte bit komt op beide disks terecht. En je houdt 1TB op je HDD over voor "overige meuk" zoals je media / data.

Zijdelings: Microsoft beschrijft duidelijk dat snapshots geen backup zijn. Zeker als er in je VM transactions bestaan (bijvoorbeeld een *sql-instance) of andere zaken die vaak veranderen, moet je dus ook op applicatie-niveau in de VM een restore hebben. Als voorbeeld *sql zie je dat in de VM eerst een database-export wordt gemaakt naar een aparte partitie, die partitie komt dan mee in de backup en bij een restore van de VM moet je daarna de database-export weer "importeren" om al je tabellen en data "point in time" terug te krijgen.

Anyhow, het is laat; tenzij je zelf nog uren gaat denken over oplossingen / ideeen; dan lees ik het morgen wel. Hopelijk heb ik enige input geleverd om je denkwerk / hersens wat inspiratie te geven :)
Ik denk dat ik voor nu blijf vast houden aan 1TB ssd en backuppen naar hdd. Eerst heb ik hier voldoende aan, kan later altijd nog een zelfde combo erbij kopen. Een 2TB ssd / hdd combo is dezelfde meerprijs als later een 1TB ssd / hdd zou bijkopen. StorageSpaces is inderdaad een goed idee. Het blijft natuurlijk een hobbyproject.. als er iets misloopt dan kan ik dat natuurlijk zelf fixen, 100% uptime is natuurlijk fijn maar als er een keer een dag downtime is is dat niet erg. Denk dat StorageSpaces aardig volstaat als backup.

Ik ga het ook eerst proberen met 2x 8GB intern, mocht dit niet genoeg zijn kan ik altijd nog 2x 8GB bijprikken.

Ik heb rond gekeken op internet en een i3 is voor een Plex server meer dan voldoende. Op het plex forum wordt er meer gewerkt met de i3, 4 1080p streams kan zn cpu makkelijk aan, zelfs 1 4k stream volledig. Nu zal ik enkel maar 1 stream tegelijk gebruiken en voornamelijk 1080p, zie de meerwaarde van 4k nog niet. Daarnaast kan dus naar mijn idee prima domotica en webserver draaien, de webserver heeft niet veel inkomend verkeer.

Nu zit ik nog met de volgende vragen;

2) Ik zit ook nog te twijfelen tussen een i3 8100 en i3 8350k vanwege het kleine prijsverschil. Zoals ik hierboven aangeef, wellicht kun je een i3 8350k undervolten om zo minder wattage te gebruiken?

4) Chipset op een moederbord. Diegene die ik gekozen heb heeft een Z370. Volgens mij volstaat dit voor een i3 8100 of i3 8350k?

5) Heeft een andere CPU koeler nut / effect om de temperaturen laag te houden, ook idle?

• MAX3400

MAX3400

@Step-han maak je geen zorgen. Mijn Hyper-V thuis draait op een "onzuinige" i5-47xx (davht ik) maar verbruikt amper wat als de VM's ook rustig zijn. Heb geen Wattage-meting maar de CPU doet gemiddeld minder dan 11% belasting.

Je kan het ook anders zien; alternatief is 3 of 4 systemen kopen en aansluiten voor elke taak eentje. Kost je per definitie een bizarre veelvoud aan investering & verbruik :)

[ Voor 28% gewijzigd door MAX3400 op 07-05-2019 10:07 ]

• Step-han
MAX3400 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:06:
@Step-han maak je geen zorgen. Mijn Hyper-V thuis draait op een "onzuinige" i5-47xx (davht ik) maar verbruikt amper wat als de VM's ook rustig zijn. Heb geen Wattage-meting maar de CPU doet gemiddeld minder dan 11% belasting.

Je kan het ook anders zien; alternatief is 3 of 4 systemen kopen en aansluiten voor elke taak eentje. Kost je per definitie een bizarre veelvoud aan investering & verbruik :)
Ja ik denk dat ik dus uitkom op hyper v die vervolgens 3 of 4 vms gaat draaien, waarvan 2 linux.

Maar dan blijft de vraag nog; is het die paar euro meer waard om van een 8100 naar een 8350k te gaan. Undervolten geeft bij mijn Dell XPS 15 een stuk minder warmte onder load en idle dus dan geldt denk ik ook voor een desktop cpu?

En ik zit dus nog te twijfelen om een grotere koeler te monteren zodat het spul sowieso koeler blijft, suggesties daarvoor?

Edit;
Heb nu onderstaand lijstje. Is een update van de stock cooler die €30 waard? Las dat veel mensen op een i3 8450k of bijvoorbeeld de i5 8400 de Coolermaster Hyper 212 gebruiken. En zoja, past dat in mijn micro atc kast? Denk het wel toch?

Meerprijs i3 8100 naar i3 8450k is €26, denk ik interessant, undervolt, maar ook voor de toekomst als alles wat meer vraagt dat je hem kunt overclocken naar 5 GHz.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-8350K Boxed€ 153,16€ 153,16
1MoederbordenGigabyte Z370M DS3H (rev 1.0)€ 93,50€ 93,50
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5", 1TB€ 43,90€ 43,90
1BehuizingenCooler Master MasterBox E300L (Zilver)€ 33,99€ 33,99
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 30,-€ 30,-
2Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 39,99€ 79,98
1Voedingenbe quiet! System Power B9 300W€ 33,-€ 33,-
1Solid state drivesSamsung 860 QVO 1TB€ 109,90€ 109,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 577,43

[ Voor 60% gewijzigd door Step-han op 07-05-2019 11:28 ]

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Step-han schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:07:
[...]

Ja ik denk dat ik dus uitkom op hyper v die vervolgens 3 of 4 vms gaat draaien, waarvan 2 linux.

Maar dan blijft de vraag nog; is het die paar euro meer waard om van een 8100 naar een 8350k te gaan. Undervolten geeft bij mijn Dell XPS 15 een stuk minder warmte onder load en idle dus dan geldt denk ik ook voor een desktop cpu?

En ik zit dus nog te twijfelen om een grotere koeler te monteren zodat het spul sowieso koeler blijft, suggesties daarvoor?
4 VMs + overkoepelend OS op een i3 quad-core klinkt... niet logisch? Of zeg ik nu iets heel stoms?
Lijkt me dat je toch wel een beetje overhead wil hebben, zeker als je ook nog 4k streams gaat encoden.decoden, waarom geen zuinige 6-core of een quad-core met HT?
Het is dat er in je TS staat dat je ab-so-luut gaan AMD wil, anders was dit een no-brainer geweest.

Maar om toch nog ergens een soort antwoord in te prakken: ga voor de betere cpu koeling.
Het is (vaak) stiller dan de stock koeler, houdt vrijwel altijd je temperaturen lager en zeker bij een server/24-7 pc komt dat de levensduur van je cpu ten goede.
Houd er bij dit soort applicaties altijd rekening mee dat de meeste 'consumenten' hardware er niet specifiek op gemaakt is om 24-7 te draaien en warm te blijven, Xeons en ECC RAM bestaat niet voor niks en is ook niet voor niks tig keer zo duur, als je een vrij karig systeem voor lange tijd non-stop onder enige belasting laat zoemen ben je veel sneller aan vervanging van je componenten toe dan wanneer je een cpu met meer overhead het op zijn sloffen laat doen.

Een tip die ik altijd wil geven is: wees voorbereid op de toekomst, ga niet voor een systeem wat jouw workload -nu- kan dragen, maar bedenk ook dat je over een paar jaar misschien wel 6 VMs wil draaien, of je wil er ook een rendering-machine van maken (ik noem maar wat), dan zul je op de lange termijn blij zijn dat je een paar tientjes of honderd euro's meer uit hebt gegeven aan iets waar je weinig tot geen aanpassingen aan hoeft te doen om je 'nieuwe' workload te kunnen dragen.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Microkid

Microkid

Smile

@Step-han Ik begrijp niet helemaal waarom je deze cpu zou willen undervolten en overclocken. Een hypervisor moet per definitie 100% stabiel zijn. Dan ga je niet rommelen aan voltages, snelheden ofzo. Mocht de cpu crashen, dan ben je al je VM's kwijt. Die paar tienden van volt kost je per jaar wellicht een paar euro, so what... :) Neem lekker die 8350, zit je meteen op 4Ghz.

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11 09:39
Klopt het nou dat er dus 1 "server" komt waar ook zijn eigen back-up op wordt weggeschreven?
Dus 1 mooie voeding die misschien alles laat klappen en alles is weg?
Of 1 van de andere doem scenario's die nog wel eens gebeuren in IT.

1TB klinkt ook echt als niks voor al die dingen bij elkaar.

Zou je dit niet ook gewoon met een NAS allemaal kunnen oplossen ?!?

• Step-han
Microkid schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:14:
@Step-han Ik begrijp niet helemaal waarom je deze cpu zou willen undervolten en overclocken. Een hypervisor moet per definitie 100% stabiel zijn. Dan ga je niet rommelen aan voltages, snelheden ofzo. Mocht de cpu crashen, dan ben je al je VM's kwijt. Die paar tienden van volt kost je per jaar wellicht een paar euro, so what... :) Neem lekker die 8350, zit je meteen op 4Ghz.
Klopt, stabiel moet het inderdaad zijn, maar op de toekomst gericht kies ik denk ik inderdaad voor die 2 tientjes voor de 8350. Heb nog even gekeken naar i5 8400 maar die is direct al weer een stuk duurder.
AcidBanger schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:25:
Klopt het nou dat er dus 1 "server" komt waar ook zijn eigen back-up op wordt weggeschreven?
Dus 1 mooie voeding die misschien alles laat klappen en alles is weg?
Of 1 van de andere doem scenario's die nog wel eens gebeuren in IT.

1TB klinkt ook echt als niks voor al die dingen bij elkaar.

Zou je dit niet ook gewoon met een NAS allemaal kunnen oplossen ?!?
Voor nu is 1TB SSD voor mij genoeg. Het is en blijft hobbymatig. Bedoeling is inderdaad het wegschrijven/mirroren naar de HDD in de nacht om vervolgens uit te zetten. Dan heb ik in principe iedere nacht een backup en kan ik altijd 1 dag terugvallen is het idee.

Ik denk dat het bovenstaand lijstje gaat worden, eerst proberen met 16GB, kan later altijd nog 16GB bij prikken mocht het nodig zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Step-han op 07-05-2019 12:53 ]

• MAX3400

MAX3400

Wintervacht schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:44:
[...]

4 VMs + overkoepelend OS op een i3 quad-core klinkt... niet logisch? Of zeg ik nu iets heel stoms?
Je roept iets stoms... ;)

Microsoft heeft een factor 4 tot 16 voor je vCPU berekening. Elke fysieke core van je CPU vertaalt naar 4 tot 16 virtual CPU's voor je VM's. Dus op een quadcore CPU (zonder hyperthreading), kan je minstens 16 virtual CPU's aanmaken. En op een 8-core CPU met hyperthreading komt je op minstens 36 vCPU (want elke HT core telt maar 15% mee ongeveer).

Maar neemt inderdaad niet weg of een VM 24/7 100% van de vCPU's eist. Of dat dat ding met enige regelmaat 15% aantikt.

• Step-han
Ik denk dat mijn systeem alleen CPU intensief wordt als er een stream wordt geladen via Plex.

Meeste van de tijd zal de CPU idle zijn en af en toe een cpu load van 15-20% ofzo met wat kleine taakjes die de server moet uitvoeren.

i3 volstaat denk ik gezien het budget van rond de €500 prima.

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:18
Step-han schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:04:
Ik denk dat mijn systeem alleen CPU intensief wordt als er een stream wordt geladen via Plex.

Meeste van de tijd zal de CPU idle zijn en af en toe een cpu load van 15-20% ofzo met wat kleine taakjes die de server moet uitvoeren.

i3 volstaat denk ik gezien het budget van rond de €500 prima.
Maar juist dan heb je de capaciteit nodig nodig? Ik heb een dedicated NUCje met een i3 voor dat soort taken. En die trekt het, maar daar houdt het dan ook bij op.
Pagina: 1