Mijn mijn server (hardware grotendeels uit 2011) is helaas overleden. ✝
Dus moet er een nieuwe komen. Als het even kan wil ik een paar onderdelen hergebruiken. Een ding dat absoluut hergebruikt moet worden zijn de HDDs, want daar staat nog data op die ik belangrijk vind.
Ik heb me al heel lang niet meer met hardware bezig gehouden, en het aantal variablen en parameters waarmee je geconfronteerd wordt is nogal een hoop. Ik heb hulp nodig om mijn wensen te vertalen naar zoek-criteria/restricties op specificaties van de onderdelen die te koop zijn.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit maakt niet zo veel uit. Tot 500EUR zou wel fijn zijn. Het is belangrijker dat de hardware lang mee gaat, dan dat het goedkoop is. Ik wil zo min mogelijk tijd besteden aan het herinrichten van een lopend systeem.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb begrepen dat er nog altijd wat Intel CPUs op de markt zijn die last hebben van Metldown of Spectre. Maar ik ben er ook niet heel erg in thuis, en behalve dat de hardware betrouwbaar en energiezuinig moet kunnen functioneren maakt het me niet zo veel uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals aan de lijst met wensen en te hergebruiken onderdelen te zien is mag het een grote kast (en een groot main board) worden, zolang het resultaat maar stil is, en in de "daluren" wenig stroom verbruikt.
Ga je overklokken?
Nee, maar een CPU en GPU die energie kunnen besparen door desnoods cores uit te schakelen of terug te klokken lijken me wenselijk.
Wat verwacht je van ons?
Het lijkt me super handig als de adviserende reacties bestaan uit een boodschappenlijst van compatibele onderdelen die ik nodig heb. Eventueel met een toelichting, waarom bijv. de aangeraden onderdelen geschikt zou zijn om aan mijn wensen te voldoen, zodat ik zelf uit verschillende suggesties een doordachte keuze kan maken.
Ook vragen ter verduidelijking lijken me nuttig, evenals reacties die mij erop zouden wijzen als ik wensen zou hebben die elkaar uitsluiten.
Dus moet er een nieuwe komen. Als het even kan wil ik een paar onderdelen hergebruiken. Een ding dat absoluut hergebruikt moet worden zijn de HDDs, want daar staat nog data op die ik belangrijk vind.
Ik heb me al heel lang niet meer met hardware bezig gehouden, en het aantal variablen en parameters waarmee je geconfronteerd wordt is nogal een hoop. Ik heb hulp nodig om mijn wensen te vertalen naar zoek-criteria/restricties op specificaties van de onderdelen die te koop zijn.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Er zal linux op draaien (ubuntu server), en er komt geen grafische omgeving op
- Ik wil wel graag snel video's kunnen transcoderen (denk aan 4K beelden van een recente GoPRO camera)
- De server moet een aantal slanke VMs tegelijk kunnen draaien (bijv. met virtualbox en minikube), dus de CPU heeft een fatsoenlijke hypervisor nodig. Voldoende CPU cores en werkgeheugen zijn daarvoor ook nodig
- De server moet zuinig in energieverbruik zijn als hij even niet keihard werkt, maar indien nodig wel rekenkracht kunnen leveren om bijv snel grotere scala applicaties te compileren
- Het geluidsniveau moet in "idle" toestand gering zijn. Idealiter zou hij onder jet bed moeten kunnen liggen zonder dat hij je wakker houdt. (Mijn oude systeem heeft een gigantische Thermalright Ultra120 eXtreme passive koeling op de CPU)
- Het moet ook mijn NAS worden. De oude server heeft hiervoor al 4 SATA HDDs, en die moeten naast de systeemschijf ook weer in de nieuwe passen
- Er moeten 2 Gigabit ethernet aansluitingen in. Naast de gebruikelijke on-board network interface kan dat best met een PCI kaart (zo een heb ik nog)
- Uitbreidbaarheid op gebied van werkgeheugen en insteekkaarten door de jaren heen zou wel fijn zijn
Dit maakt niet zo veel uit. Tot 500EUR zou wel fijn zijn. Het is belangrijker dat de hardware lang mee gaat, dan dat het goedkoop is. Ik wil zo min mogelijk tijd besteden aan het herinrichten van een lopend systeem.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Behuizing: Zalman GS1000 (biedt ruimte voor E-ATX, Standard ATX en Micro ATX boards)
- Voeding: Be Quiet! Pure Power L7 530Watt ATX
- 2e netwerkpoort: Een PCI Gigabit Ethernet kaart van D-Link heb ik nog, maar dit soort onderdelen zijn goedkoop en hoeft dus niet dwingend hergebruikt te worden als een andere oplossing tot een beter systeem leid
- Extra opslag voor NAS funcie: 4x Western Digital Caviar Green 2TB WD20EZRX SATA-600 HDD
- Moederbord
- Processor en Koeling (en heat paste)
- Werkgeheugen
- Systeemschijf
- GPU
Ik heb begrepen dat er nog altijd wat Intel CPUs op de markt zijn die last hebben van Metldown of Spectre. Maar ik ben er ook niet heel erg in thuis, en behalve dat de hardware betrouwbaar en energiezuinig moet kunnen functioneren maakt het me niet zo veel uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals aan de lijst met wensen en te hergebruiken onderdelen te zien is mag het een grote kast (en een groot main board) worden, zolang het resultaat maar stil is, en in de "daluren" wenig stroom verbruikt.
Ga je overklokken?
Nee, maar een CPU en GPU die energie kunnen besparen door desnoods cores uit te schakelen of terug te klokken lijken me wenselijk.
Wat verwacht je van ons?
Het lijkt me super handig als de adviserende reacties bestaan uit een boodschappenlijst van compatibele onderdelen die ik nodig heb. Eventueel met een toelichting, waarom bijv. de aangeraden onderdelen geschikt zou zijn om aan mijn wensen te voldoen, zodat ik zelf uit verschillende suggesties een doordachte keuze kan maken.
Ook vragen ter verduidelijking lijken me nuttig, evenals reacties die mij erop zouden wijzen als ik wensen zou hebben die elkaar uitsluiten.